Arno Brandt zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:44

Ik heb ook een half jaar op mijn zadel moeten wachten, terwijl rond de 12 weken aangegeven was. Had ik dat van tevoren geweten dan had ik er wrs nog eens over nagedacht.Zeker omdat de communicatie over de levering niet goed liep. Ook hier paard met een moeilijke rug. Communicatie is een dingetje maar hij komt wel als je aangeeft problemen te hebben en wil zeker meedenken om ze op te lossen. Dus daar kan ik eigenlijk niks over zeggen. Maar echt goed heeft het eigenlijk nooit gelegen.
Paard is nu overleden het zadel heb ik na amper gebruik gelukkig kunnen verkopen. Ik zou niet nog een keer voor een nieuw zadel via Brandt kiezen. Sowieso niet meer voor een nieuw maatwerk zadel. Zonde van het geld.

Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:55

listiglistje schreef:
Hier super tevreden met service, zelfs na lastige blessures plan gemaakt voor iedere x aanpassen.en op het begin vaak aanpassen ivm slechte rug/bespiering. (vaak kostenloos!)
Afspraken komt hij altijd na.
Nieuw zadel was er binnen 8 weken en ziet er na 3 jaar nog steeds top uit!

Slecht stuk leer treffen kan altijd....dan heb je Gewoon pech!
Leer is een natuurproduct en bewerkt. Dat het zadel dan terug moet naar Engeland (fabriek) lijkt mij een normale oplossing.
Gewoon zorgen dat je aanwezig bent op de dag van een afspraak, dan heb je ook geen last van slechte communicatie.


Dat kan dan ook als je zo ongeveer om de hoek woont :D :D
Woon je wat verderop, zeg maar boven de rivieren, wordt het al een stuk lastiger afspreken. Gek genoeg heeft dat dan ook gelijk invloed op de communicatie :+

mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:07

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Maar dat wil je toch niet... een half jaar wachten op je zadel.. bizar gewoon

Lottekuhh_x schreef:
Helemaal mee eens. Ik vind het ook erg jammer dat het zo is. Hij heeft het blijkbaar erg druk.


Ja dat bedoelde ik ook Hij gaat een beetje ten onder aan zijn eigen succes. Hij loopt volgens mij ook alleen en als zich dan een probleem voordoet (en dat kan natuurlijk altijd) dan gaat je planning schuiven als je die helemaal hebt volgestopt. Hij zou eigenlijk iemand in dienst moeten nemen zodat hij kan blijven groeien en de service en onderhoud op peil blijft of

Ik vind 3 maanden levertijd ook al veel te lang.

Persoonlijk was ik een beetje klaar met de halffabrikaten / zgn maatzadel na slechte ervaring met Daaleman en Brandt. Maar omdat op mijn nieuwe paard ook lastig een zadel te vinden was dat niet naar voren schoof ben ik bij Hulsebos terecht gekomen omdat een stagenootje ook een Hulsebos had dat goed lag op haar soortgelijk gebouwde paard.

Levertijd 6-8 weken vond ik nog te doen. Ze maken de zadels als een van de weinigen in NL nog helemaal zelf. Dus dat is dan beter te plannen. Goed aangemeten mooi zadel, ik blij. Maar binnen een half jaar tijd groeide mijn paard een hele boommaat. Dan wordt de boom dus niet breder geperst, maar gaat er een hele nieuwe boom in.
Kostte me maar € 100 euro, omdat het binnen een half jaar was. Alles in 2 weken gepiept.
Fijn dat het zo kan. Juist omdat we midden in de wedstrijden zaten en je bij ons paard niet zomaar even een zadel van iemand anders kan lenen. Maar ook daar moet je er zelf "bijblijven" we zijn echt samen tot een oplossing gekomen. Eerst geprobeerd de vulling aan te passen, maar dat was niet voldoende. Zadel bleef een fractie achterover liggen en dan zit je bij ons paard (omdat ie zo kort is) al snel op de rem. Toen stond er de volgende week al iemand. Was overigens ook even passen en meten in de planning, maar het kon wel.
Maar bij Hulsebos lopen er dus 3 zadelpassers/-makers dus dat scheelt.
Ook daar gaan ongetwijfeld ook dingen mis. Maar het kan wel sneller opgelost en dat is fijn.


Hierbij vraag ik me dan echt af of je weleens een zadel van de binnenkant hebt gezien dus hoe een boom is opgebouwd en dergelijke.

Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:19

mywayzidane schreef:
Hierbij vraag ik me dan echt af of je weleens een zadel van de binnenkant hebt gezien dus hoe een boom is opgebouwd en dergelijke.


Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom je je dat afvraagt.
Er bestaan verschillende soorten zadelbomen. De zadelboom van Hulsebos is een vaste boom, zonder (verwisselbaar) kopijzer.
-----
De zadels van Hulsebos bevatten een multiplex boom, deze boom wordt voorzien van een onderkussen dat past bij een individueel rugtype en wordt tenslotte afgewerkt met Engels leder.
De boom is opgebouwd uit vijf laagjes berken triplex die overdwars op elkaar gelijmd zijn. Dit maakt de boom super sterk, maar blijft toch flexibel. Door deze flexibiliteit van de boom krijgt de ruiter een beter contactgevoel met het paard en kan deze de bewegingen van het paard beter volgen. Het materiaal is in staat 20 graden om zijn as te draaien, waardoor grote krachten die vrijkomen tijdens het rijden worden opgevangen.
De boom wordt handmatig opgespannen met webbing banden, waardoor een flexibele zitting wordt verkregen.
----

Aangezien Hulsebos zn zadels zelf bouwt, kunnen ze er natuurlijk ook prima zelf een nieuwe boom inzetten.
De nieuwe boom(maat) is nog iets versmald (mijn paard zit net tussen twee boommaten in" met leerwerk, dat er ook weer eenvoudig uitgehaald kan worden als hij weer wat is gegroeid.
Dus ook qua breedte kun je bij Hulsebos nog veel kanten uit zonder dat je een nieuw zadel moet kopen.

mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:18

De boom van Brandt Zadels is ook op gebouwd vanuit verschillende lagen triplex echter bij het verbreden van de boom wordt het kopijzer verwijderd de boom in de pers gelegd en een nieuw kopijzer teruggeplaatst.
Hulsebos werkt ook op deze manier. De houten boom is namelijk geheel verwerkt in de zitting. Zoals het nu hier gezegd word zal het dus inhouden dat er een nieuwe zitting op het zadel is gemaakt. Voor dat geld zeer onwaarschijnlijk.

Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:22

mywayzidane schreef:
De boom van Brandt Zadels is ook op gebouwd vanuit verschillende lagen triplex echter bij het verbreden van de boom wordt het kopijzer verwijderd de boom in de pers gelegd en een nieuw kopijzer teruggeplaatst.
Hulsebos werkt ook op deze manier. De houten boom is namelijk geheel verwerkt in de zitting. Zoals het nu hier gezegd word zal het dus inhouden dat er een nieuwe zitting op het zadel is gemaakt. Voor dat geld zeer onwaarschijnlijk.


Mij is expliciet verteld dat de boom niet breder wordt geperst maar dat er een volledig nieuwe boom ingaat.
Kosten daarvan zijn ook best pittig (normaal € 185).
Daarvoor zal het zadel dus inderdaad uit elkaar moeten. Als zij dat zo zeggen, dan zal dat wel zo zijn.

mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:32

Dit is misschien wel een interessant stukje om dan te lezen. Het grote verschil is dan dat bij de zadels van Arno het kopijzer wel degelijk wordt verwijderd voordat het in de pers gaat dit om de stevigheid te blijven garanderen.
Als de boom gebroken is spreken er dan vaak over het plaatwerk of over het kopijzer. In veel gevallen breekt het hout van de boom zelf vaak niet.
http://www.capmagazine.eu/nieuws/produc ... adelbomen/

Nielojram

Berichten: 7810
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:21

mywayzidane schreef:
Ze zijn maximaal 1 boommaat aan te passen anders komt er teveel spanning op het kopijzer te staan.



mywayzidane schreef:
Dit is misschien wel een interessant stukje om dan te lezen. Het grote verschil is dan dat bij de zadels van Arno het kopijzer wel degelijk wordt verwijderd voordat het in de pers gaat dit om de stevigheid te blijven garanderen.


Je zegt eerst bovenstaand, en nu dit.

Wat gebeurd er met het verwijderde kopijzer, als de boom, het hout dus, verbreed is?
Hoe verbreed je hout eigenlijk?

mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:24

Het hout verbreed je in de pers dit kan dus ook maar max 1 boommaat omdat er andere teveel spanning op het hout en het kopijzer komt te staan.
De verwijderde kopijzer worden vernieuwd en opnieuw met nagels vastgezet in de boom.

Nielojram

Berichten: 7810
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:58

Maar.
Zodra je het kopijzer verwijderd, dan hou je alleen het frame, qua hout, over.
Het kopijzer bepaald de maat van de schoft?
Ervan uitgaande dat de rest van de boom( het hout) de vorm van de rug van het paard volgt)
Wat valt er dan te verbreden?

Zou het zo kunnen zijn dat je in de war bent met het kopijzer wat verbreed wordt nadat het verwijderd van de boom?

No offence, hoor! Het is allemaal geen kattenpis zo’n zadel. Maar zoals jij het nu verteld klinkt het technisch wat onlogisch :-)

mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:27

Ik zie ze bijna dagelijks uit elkaar liggen en doelde meer op het Hulsebos verhaal. Je kunt gewoon weg niet een gehele boom vervangen. Daarom had ik een linkje geplaatst zodat mensen ook zien hoe een zadel eigenlijk is opgebouwd.
En nee het kopijzer geeft niet de breedte van de boom aan maar geeft het de stevigheid maar je verbreed de takken van de boom. Bij een houten boom kun je dit dus ook niet eindeloos blijven doen. Bij een kunststof boom is het trouwens ook niet aan te raden.

Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:43

Maar waarom kan je nieteen hele boom vervangen?
het zadel zal uit elkaar moeten inderdaad maar het kan blijkbaar wel, want Hulsebos zegt beslist niet geperst. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. Nieuwe boom.

mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:38

Babootje schreef:
Maar waarom kan je nieteen hele boom vervangen?
het zadel zal uit elkaar moeten inderdaad maar het kan blijkbaar wel, want Hulsebos zegt beslist niet geperst. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. Nieuwe boom.


Dan vraag maar eens goed na bij Hulsebos hoe dit kan. Of bij meerdere zadelmakers bij je in de buurt. Zij kunnen het vast goed uitleggen waarom niet. Vraag dat wel explesiet om de houten boom en niet het kopijzer.

Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:38

Mywayzidane, ze hebben al gezegd dat ze de boom hebben vervangen en zeer zeker niet breder hebben geperst. Heb toen zelf ook nog gevraagd: is het niet makkelijker om het zadel breder te persen. Antwoord was: nee wij vervangen de hele boom. Het zadel was daarvoor 2 weken weg dus het was ook weer niet een simpel dingetje. Dus ik heb niet de behoefte om dat nog eens na te vragen.

jantine14
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:48

hoi medebokkers!

ik ben me wat aan het verdiepen in de Arno brandt zadels. Ik heb een shire merrie van 1,90 die nu vrijwel onbespierd is op de rug. daardoor heeft ze een scherpe rug met een hoge schoft. Ik ben inmiddels een begin aan het maken met door trainen en spieren trainen. Ik heb momenteel een well up Ainsley zadel. alleen zit hij gewoon echt niet goed bij de schoft. Voor mijn shire wil ik gewoon goed tuig hebben.

vandaar dat ik jullie wat vragen wil stellen.

ik las dat deze zadels qua boommaat goed aanpasbaar zijn? lijkt het jullie slim om nu al een zadel van Arno te nemen? en zou zo'n zadel op een shire passen?

laatste vraag: Wat is de prijscategorie voor deze zadels?

alvast bedankt!
- Jantine

Anoniem

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:07

Hoewel al een tijdje geleden heb ik ook een zeer slechte ervaring met Brandt zadels. Het lijkt erop dat wanneer een paardenrug niet standaard is, maar het bijv een rondgeribd paard betreft, het allemaal erg lastig wordt voor Brandt. Mijn zadel paste ook helemaal niet. Kwam aan de achterkant omhoog en hij was ook echt niet voor reden vatbaar.

Ik kan eigenlijk ook niet begrijpen dat mensen akkoord gaan met een service als de service die door Brandt wordt geleverd. Zeer lange levertijden, moeilijk met maken van afspraken etc. Volgens mij neem je een duur product af en dan mag je een fijne service verwachten. Voor hetzelfde geld kun je elders een fijn zadel aanschaffen en wordt wel service geleverd.

Anoniem

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:14

Ik heb een paard met een moeilijk rug en heb een perfect zadel. Na ruim een jaar nog steeds top.

De eerste afspraak was goed. Hij heeft 1,5 uur de tijd genomen, me op verschillende zadels laten rijden en was duidelijk in wat wel en niet kon.
Levertijd was zoals afgesproken en na 3 maanden hadden we een afspraak om het zadel na te kijken.
Afgelopen augustus gebeld voor een tweede controle en ook dat ging simpel en was hij keurig op tijd.

Ik ben er in ieder geval erg tevreden over.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:44

Joman schreef:
Hoewel al een tijdje geleden heb ik ook een zeer slechte ervaring met Brandt zadels. Het lijkt erop dat wanneer een paardenrug niet standaard is, maar het bijv een rondgeribd paard betreft, het allemaal erg lastig wordt voor Brandt. Mijn zadel paste ook helemaal niet. Kwam aan de achterkant omhoog en hij was ook echt niet voor reden vatbaar.

Ik kan eigenlijk ook niet begrijpen dat mensen akkoord gaan met een service als de service die door Brandt wordt geleverd. Zeer lange levertijden, moeilijk met maken van afspraken etc. Volgens mij neem je een duur product af en dan mag je een fijne service verwachten. Voor hetzelfde geld kun je elders een fijn zadel aanschaffen en wordt wel service geleverd.

Ik herken dit totaal niet en ook mijn paard heeft een badkuip van een rug en spieratrofie door zijn ataxie.
Hier wordt altijd meegedacht en hij komt zijn afspraken altijd na.
Hier geen last gehad van lange wachttijden en altijd topservice.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:14

Ook ik heb een paard met niet de makkelijkste rug.

Nu heb ik mijn brandt zadel 2e hands maar wel op controle bij Arno.

Vorig jaar het plaat werk laten vervangen en t ligt nog steeds top. Vlak na de zomer weer een afspraak gemaakt voor controle en hij was mooi op tijd met goede communicatie vooraf :j

jantine14
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:52

Fijn om te horen dat de meeste mensen wel goede ervaringen hebben met zowel Arno als de zadels. Opzich vind ik het niet erg om wat langer te wachten op een zadel. Ben van mening dat je beter wat langer kunt wachten en kwaliteit hebben dan dat je een klein bedrag moet betalen voor slechte service/kwaliteit.

Mochten er meer mensen zijn met ervaringen, ik hoor het graag! Ben me een beetje aan het verdiepen in het merk. :)

Dakotha_
Berichten: 122
Geregistreerd: 11-05-11

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:08

Hier ook tot op heden zeer tevreden over mijn zadel! Heeft toen inderdaad een tijd geduurd voordat ik hem had, hij is zelfs nog mee terug gegaan omdat Arno hem niet perfect vond liggen. Mijn paard heeft een erg moeilijke rug, durf er geen andere zadelmaker meer bij te hebben dan Arno.

Anoniem

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:19

Nou mooi toch, zoveel positieve ervaringen :D Doe er je voordeel mee!

pientjuhlove

Berichten: 83
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Dronten

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:55

Ik heb ook super ervaringen met Arno. Heb voor mijn oudere merrie een zadel op maat laten maken en heb sinds mei een tweedehands zadel via Arno gekocht voor mijn 4 jarige beide zadels liggen goed en tevreden over de service die ik kreeg ook bij het kopen van het tweedehands zadel.

Xritt
Berichten: 615
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:57

Sorry, maar ik vind het een vreselijke man. Ik heb hem ongeveer twee jaar terug aan het werk gezien. Over het aanmeten kan ik niks zeggen. Het was niet mijn paard. Communicatief was het waardeloos. Ieder zijn ding. Ik wil graag ook een fijn gevoel hebben bij de zadelmaker. Ook iemand die in sociale omgang fijn is. We hoeven geen vrienden te zijn. Maar enige klik vind ik wel fijn.

Ik zag hem laatst weer bij ons op stal voor iemand anders. Ik heb toen ook proefgereden op een zadel. Toen vond ik hem nog stugger en kortaf. Hij nam ook niet echt de tijd om goed te kijken. Die vrouw van stal twijfelde over het zadel omdat het paard niet goed liep. Hij had nog een andere afspraak. Dus geen tijd. Ik hoorde hem wel zeggen dat hij druk was en eigenlijk iemand erbij in dienst moest nemen. Uuuhh, daar heb je als koper toch geen boodschap aan. Je koopt voor veel geld ( vind ik) een zadel. Dan wil je dat hij goed ligt en de zadelmaker goed met je mee kijkt. Of gaat hij de DA betalen als door het zadel er problemen ontstaan.

Dat verhaal over een zadel dat is beschadigd en dat daar moeilijk over werd gedaan herken ik ook.
Mijn indruk is zeer slecht. Vandaar geen Brandt voor mij.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:17

Xritt schreef:
Sorry, maar ik vind het een vreselijke man. Ik heb hem ongeveer twee jaar terug aan het werk gezien. Over het aanmeten kan ik niks zeggen. Het was niet mijn paard. Communicatief was het waardeloos. Ieder zijn ding. Ik wil graag ook een fijn gevoel hebben bij de zadelmaker. Ook iemand die in sociale omgang fijn is. We hoeven geen vrienden te zijn. Maar enige klik vind ik wel fijn.

Ik zag hem laatst weer bij ons op stal voor iemand anders. Ik heb toen ook proefgereden op een zadel. Toen vond ik hem nog stugger en kortaf. Hij nam ook niet echt de tijd om goed te kijken. Die vrouw van stal twijfelde over het zadel omdat het paard niet goed liep. Hij had nog een andere afspraak. Dus geen tijd. Ik hoorde hem wel zeggen dat hij druk was en eigenlijk iemand erbij in dienst moest nemen. Uuuhh, daar heb je als koper toch geen boodschap aan. Je koopt voor veel geld ( vind ik) een zadel. Dan wil je dat hij goed ligt en de zadelmaker goed met je mee kijkt. Of gaat hij de DA betalen als door het zadel er problemen ontstaan.

Dat verhaal over een zadel dat is beschadigd en dat daar moeilijk over werd gedaan herken ik ook.
Mijn indruk is zeer slecht. Vandaar geen Brandt voor mij.


Dus je hebt zelf geen ervaring met zijn service, alleen stalgenoten die overigens hun eigen mening niet gegeven hebben aan jou.
Maar je oordeelt alleen op zicht en horen bij een ander....heel erg vreemd om zo conclusies te trekken.

Als een zadelpasser komt voor een stalgenoot ga ik daar niet constant met mijn lip bovenop staan. Laat staan dat ik ga luisteren wat er allemaal gezegd wordt in een uur tot 1,5 uur tijd.