Welk zadel past op veel paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 21:07

Hoi bokkers,

Na een poos paardenpauze ben ik weer begonnen met rijden, heerlijk! Ik rijd momenteel een Duits gefokt springpaard (ik spring er niet mee, veel te schijterig voor) met springzadel. Hij heeft geen dressuurzadel. Ik vind het springzadel helemaal niet fijn zitten en zou graag een eigen zadel aanschaffen. Een zadel waar mijn billen in passen (ik heb broekmaat 27/32) en wat op veel soorten paardenruggen past.
Paard in kwestie heeft een hoge schoft. Zijn er überhaupt van die zadels te koop? Ik hoor graag van jullie!
Groetjes

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:17

Hoe staat de eigenaar daar in? Ikzelf zou geen ander zadel dan een volledig passend zadel op mijn paard willen.
Raad je toch aan een zadelpasser te laten komen, hier heb ik ook een boomlooszadel passer laten komen dus ook boomloze zadels passen niet altijd.
Misschien is een goede, stevige bbp iets voor jullie?

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:29

Als eigenaar eens is met een eigen zadel kopen zou je zeker kunnen kijken naar een tweedehands, via een zadelmaker, en kan me voorstellen dat je dan een merk wil wat over het algemeen makkelijk past.

Eerste waar ik aan denk is Albion, daar heb ik veel verschillende paarden mee gereden op de handelsstal waar ik toen werkte met hetzelfde zadel. Je kunt natuurlijk ook voor makkelijk aanpasbaar gaan zoals Bates (of kunstof: Wintec), Kent & Masters (kunstof: thorowgood) hebben iets meer flexibiliteit dmv shims/pads en verwisselbare boom, maar beide is geen garantie op passen.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:36

Bij een hoge schoft past een zadel met een uitgesneden kamer het beste.

Aantal merk dressuur zadels wat op veel paarden past zijn: kieffer, ainsley, KN

Wel handig als je de boom maat weet van het paard en idd bespreken met de eigenaar.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:58

Voor ons vorige paard met hoge schoft was het een hele zoektocht om een passend zadel te vinden en uiteindelijk bij een Heather Moffet Vogue uitgekomen (vierde zadel in 4 jaar).
Helaas niet lang kunnen gebruiken, omdat paard overleden is (vandaar mijn onderschrift met advertentie).

Groot voordeel van de Heather Moffet is ook dat het op veel paarden past en het zit voor jezelf ook nog eens heerlijk.

Is alleen niet een heel goedkoop zadel.

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:08

Ik heb een Euroriding Luxor gehad die op veel paarden mooi lag! Mijn huidige zadel is een MSFC en ook die ligt op veel paarden goed.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 08:17

CWD past op veel paarden, ik heb ook nog een Renaissance zadel en die ligt ook op alles wel goed. Is alleen wel het wat duurdere segment.

Ik zou even een zadelpasser laten komen.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 08:56

Ik denk dat bijna alle zadels wel op veel paarden passen. Ze worden vrijwel allemaal in grote aantallen gemaakt en gebruikt, dus de cijfers liegen er niet om. Welk van al die zadels bij jouw paard past is altijd maar de vraag en soms een gigantische zoektocht. De ene rug past een standaard (soms goedkoop) fabrieks zadeltje perfect op en de andere heeft een compleet aangemeten en aangepast zadel nodig. De kans dat je zomaar een willekeurig zadel overneemt en dat deze past is vrij klein, dus eigenlijk ontkom je er niet aan om een zadel passer erbij te halen. Soms heb je dan geluk en kom je goedkoper uit, soms past alleen hetgeen van duizenden euros. De vraag is dan, wil je dat? Want de kans dat je het zadel passend krijgt op je volgende rijpaard of eigen paard is dan weer heel klein.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:00

Ik kan je niet helpen.

Maar vind deze zin wel zorgelijk...
Een zadel waar mijn billen in passen (ik heb broekmaat 27/32)

Zo groot is dat toch helemaal niet? De gemiddelde ruiter heeft volgens mij broekmaat 38 tot 40 en passen in 17,5 inch zadels.

Een Duitse rijpaard lijkt me ook geen hele korte rug dat je er geen 16inch op kan krijgen?

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:26

Nee maar ken het probleem kleine billen op een groot zadel is geen combi.. kleine zit maat vaak alleen kleine boom ( voor pony) of maat werk zadel

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:38

snorkel1986 schreef:
Nee maar ken het probleem kleine billen op een groot zadel is geen combi.. kleine zit maat vaak alleen kleine boom ( voor pony) of maat werk zadel


Hoezo zou je met een doodnormale broekmaat ineens een ponyzadel nodig hebben? Ik heb ook maat 36/38 of 27/28 en rijd met een doodnormale 17 of 17,5 inch. Ligt eraan wat voor type zit het is. Daar is helemaal geen bijzondere boommaat voor nodig, want dat heeft niet te maken met jouw broekmaat. Wel met wat heupen eventueel kunnen qua breedte. Bij een breed paard kan je misschien problemen krijgen, maar dat ligt niet aan broek of inchmaat. Een te grote inch zitting is inderdaad heel vervelend, net als een zadel dat te breed is voor je.

Verder zie ik maar weinig zadels die echt op veel paarden passen. Dat is gewoon iets lastigs. Vroeger werd er ook gewoon wat minder krap gekeken en legden we vaker zadels op verschillende paarden, maar echt goed passen deed het niet perse. Geen van mijn paarden, eigen of die ik trainde, pasten elkaars zadel, ookal waren ze enorm vergelijkbaar qua bouw. Tijdelijk kon het wel, soms met een onderlegger of wat aanpassen, maar voor langere tijd waren ze toch niet geschikt.

Ik zou voor een tweedehands gaan bij een zadelpasser vandaan die je helpt met passen en aanpassen op dit paard. Bij een volgend paard weer zadelpasser erbij en of geluk hebben dat het aangepast kan worden of inruilen voor een ander.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 19:21

Natuurlijk vindt de eigenaar het goed dat ik een ander zadel op het paard leg. Ik zou nooit zomaar een zadel erop gooien zonder consult bij een zadelmaker, lijkt me nogal logisch.

Waar mijn billen in passen -> ik vind zelf een ondiep 18 inch zadel niet zo fijn zitten. Ik zit graag wat meer 'opgesloten' qua zitvlak. Op mijn vorige verzorgpaard lag een Hulsebosch 17.5 inch, dat zat helemaal top. Overigens geen dikke wrongen maar wel een diepe zit.

Ik zie wat merken langskomen, daar heb ik wat aan. Heel fijn! En ja, stel dat ik een zadel koop wat op veel paarden past maar ik ga ooit een paard rijden waar het zadel niet op past, dan leg ik hem er uiteraard ook niet op ;)

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:27

Marie111 schreef:
Voor ons vorige paard met hoge schoft was het een hele zoektocht om een passend zadel te vinden en uiteindelijk bij een Heather Moffet Vogue uitgekomen (vierde zadel in 4 jaar).
Helaas niet lang kunnen gebruiken, omdat paard overleden is (vandaar mijn onderschrift met advertentie).

Groot voordeel van de Heather Moffet is ook dat het op veel paarden past en het zit voor jezelf ook nog eens heerlijk.

Is alleen niet een heel goedkoop zadel.


Tip, maak dan eerst op de Bokt Markt een foto van je zadel zonder hoes er over heen. Dat krijg je zo nooit verkocht. Althans ik zou niet eens gaan kijken of passen.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Welk zadel past op veel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:34

Hier fan van euroriding op verschillende types, maar prestige ook. Natuurlijk ligt het allemaal niet Schots en scheef, maar een op maar gemaakt zadel van 3k vind ik ook niet nodig.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:07

Marie111 schreef:
Voor ons vorige paard met hoge schoft was het een hele zoektocht om een passend zadel te vinden en uiteindelijk bij een Heather Moffet Vogue uitgekomen (vierde zadel in 4 jaar).
Helaas niet lang kunnen gebruiken, omdat paard overleden is (vandaar mijn onderschrift met advertentie).

Groot voordeel van de Heather Moffet is ook dat het op veel paarden past en het zit voor jezelf ook nog eens heerlijk.

Is alleen niet een heel goedkoop zadel.


pien_2010 schreef:
Tip, maak dan eerst op de Bokt Markt een foto van je zadel zonder hoes er over heen. Dat krijg je zo nooit verkocht. Althans ik zou niet eens gaan kijken of passen.


Da's het zadel zelf, zit geen hoes omheen,Pien _O-
Maar ik zou ook wat aantrekkelijkere foto's maken..