wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:24

Isaura schreef:
heb een afspraak aangevraagd bij een wow verdeler :D


Ik heb als het goed is 8 september een afspraak. Wanneer en wie heb jij de afspraak?

Jespri

Berichten: 9646
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:31

Ik vond het niks... Bij mij lagen de zweetbladen +- 10 cm van het paard af en ik voelde dus gewoon me paard totaal niet.
Ik heb hem aan laten meten volgens deze man hoorden het.

Veder vond ik het ook niet lekker zitten.

Vriendin van mij heeft er ook op gereden maar vond het ook niks.

edice
Berichten: 181
Geregistreerd: 18-03-10

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:41

Ik heb een tijd terug op het punt gestaan op er één te kopen.
Maar ik vond het ook maar niks.
Je zit ook torenhoog op je paard. Helemaal geen close contact gevoel.
Paard wist er ook geen blijf mee, met bokken als resultaat.

Jespri

Berichten: 9646
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:43

edice schreef:
Ik heb een tijd terug op het punt gestaan op er één te kopen.
Maar ik vond het ook maar niks.
Je zit ook torenhoog op je paard. Helemaal geen close contact gevoel.
Paard wist er ook geen blijf mee, met bokken als resultaat.



Inderdaad dit had ik ook! alleen bokte die van mij niet maar ze liep er nou ook niet echt fijn bij. Omdat ze heel erg op been gestuurd was en gewoon me beenhulpen haast niet meer voelde.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:46

Jespri schreef:
edice schreef:
Ik heb een tijd terug op het punt gestaan op er één te kopen.
Maar ik vond het ook maar niks.
Je zit ook torenhoog op je paard. Helemaal geen close contact gevoel.
Paard wist er ook geen blijf mee, met bokken als resultaat.



Inderdaad dit had ik ook! alleen bokte die van mij niet maar ze liep er nou ook niet echt fijn bij. Omdat ze heel erg op been gestuurd was en gewoon me beenhulpen haast niet meer voelde.


dit herken ik dus totaal niet, ik heb mijn paarden compleet op houding zit afgericht en ze reageren met de luchtzadels alleen maar fijner.
ook het torenhoog zitten herken ik niet,zijn je kussens dan niet te hard opgepompt? en een paard dat bokt zou daar ook zo op kunnen reageren.

edice
Berichten: 181
Geregistreerd: 18-03-10

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:49

Arie Boer had toen het testzadel afgesteld.
Ik neem aan dat hij dat toen wel "correct" had gedaan.

Roodvos

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:03

Ik ben sinds begin juni ook Wow-bezitter. Ik had ook al de nodige zadelellende meegemaakt. Ik had de Stübben erop van mijn oude paard, wel gelijk bij de zadelmaker geweest. Waarvan iedereen roept dat het de beste in Groningen is....
Aanvankelijk geen probleem, paard liep super. Alleen ik rij mezelf al jaren door op die Stübben, dus toen ik richting L2 ging, en dus meer doorzitten, wilde ik toch een nieuw zadel. Dus ik, op vertrouwd advies, een KN gekocht bij BadFit in Hilversum. Deze bleek aan de voorkant zo hard gevuld te zijn dat het net leek of er tennisballen inzaten.
Toen maar mijn Stübben weer laten aanpassen want het lag wat scheef. Niet veel later, paard volledig in de staak. Wat bleek: Nu waren de kussen aan de achterzijde als een betonblok zo hard gevuld. Bovendien was het kussenkanaal te smal en het ging wippen omdat de boomvorm niet bij dit paard past.
Nou, en toen begon het drama, want ik moest én een ander zadel én een andere zadelmaker. Ik heb 6 zadels geprobeerd bij 3 zadelmakers (Jeremy Rudge, Strada, 2x Albion, Ideal), waaronder de Wow. Ja, en dat was geweldig. Gelijk al bij het testen merkte ik dat mijn paard veel beter zijn rug losliet en met veel meer schoudervrijheid liep.
Dat leeglopen van die kussens is niet waar, er zijn zadels die al 10 jaar onveranderd zijn. Verschil zomer/winter weet ik uiteraard nog niet. Toen mijn paard onder de Wow kwam is hij binnen 4 weken meer dan een boommaat gegroeid. Hij heeft er ondertussen al een breder kopijzer in gekregen en een ander kussen eronder. Dat red je echt niet met een wolzadel.
Wat ik wel heb geleerd is dat als je paard hebt met een brede schoft of trapeziumspier, je geen conventioneel zadel met een zgn. diepe zit moet hebben. Die zadels worden net op het punt waar je paard breder wordt smaller om die diepe zit te vormen.
Ik heb mijn Wow bij Happy Horse Advies gekocht.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:12

Ja dat heeft mijn paard ook een brede schoft en trapezium spier en er ligt nu een jeremy rudge op die problemen geeft in dat gebied. (Zadel is net zo duur als de wow, heeft onderhand veel meer gekost als een wow).

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:25

Ik heb ook al jaren een wow! Heerlijk!!

Sommige vinden het niks, anderen rijden er zo mee weg, gewoon testen dan weet je of het ook " wow" voor jou is!

cooky_chanel
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:44

Ik vind de WOW absoluut niet WOW! Ik ben blij dat ik 'm kwijt ben (ik kreeg 'm bij mijn paard) en ben nu heel gelukkig met mijn KN Allegro! De Wow is schreeuwend duur en ze zijn oerlelijk! Ik vind ze voor geen meter rijden, ze zitten niet fijn en ik kon mijn paard totaal niet uitzitten. Nee, dit was voor mij eenmalig en nooit weer!

Mitchall

Berichten: 2741
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:54


marjonneke

Berichten: 218
Geregistreerd: 01-07-09
Woonplaats: Een klein gat vlakbij Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:05

Ik ben helemaal blij met mijn Wow. Heb heel veel verschillende zadels geprobeerd. Wat een drama! Alles lag niet lekker op mijn paardje en ik merkte gewoon dat ze er last van had. Ze zette de spieren in haar rug vast bijvoorbeeld. Met de wow worden de spieren onder het rijden als het ware gemasseerd. Niet elk paard reageert daar goed op, maar de mijne duidelijk wel.

Heb het zadel nog niet zo lang, maar binnen 2,5 maand was mijn paardje van boommaat 0 naar 2 gegroeid en is ze nu op weg naar 3. Haar spieren krijgen eindelijk de ruimte om te groeien! Met een gewoon zadel, was ze dus vast uit de boom gegroeid.

De zit is heel persoonlijk. Ik heb wel eens met een conventional zweetblad gereden. Wat een drama vond ik dat! Nu heb ik standard dressage wrongen. Vind ik super. Ook heb ik een tijdje gereden met een zitting met de speciale lady seat. Vind ik ook niks. Maar je kunt meerdere onderdelen uitproberen, dus er zit vast iets bij wat prettig zit.

Ik moest ook even wennen, maar zit er nu heerlijk op.

Lekker uitproberen zou ik zeggen!

Edit: spelfoutje!

germie

Berichten: 26030
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:12

Dat er meerdere zittingen zijn, leuk, maar het past gewoon toch niet zo bij mij denk ik. Ik zit beter in een Zaldi New Kent, Fryso Legacy, of een Massimo Dressur2.
Omdat ik op zich wel wat in flair zie, rij ik m'n jonge paard dus met flair (en nu tijdelijk m'n merrie ook, maar dat heeft met mijn knie te maken die alleen bepaalde wrongen accepteert).

Of een wow geschikt is om mee te springen, ik weet het nog steeds niet. En heb hier dus echt twijfels over. Ik heb het niet over een B parcours, maar over Z/ZZ. B kun je ook foutloos rondkomen met een dressuurzadel, want dat heb ik de eerste 7 winstpunten gedaan.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:31

Waarom zou een wow daarvoor niet geschikt zijn?

Jespri

Berichten: 9646
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:42

Inderdaad dit had ik ook! alleen bokte die van mij niet maar ze liep er nou ook niet echt fijn bij. Omdat ze heel erg op been gestuurd was en gewoon me beenhulpen haast niet meer voelde.[/quote]

dit herken ik dus totaal niet, ik heb mijn paarden compleet op houding zit afgericht en ze reageren met de luchtzadels alleen maar fijner.
ook het torenhoog zitten herken ik niet,zijn je kussens dan niet te hard opgepompt? en een paard dat bokt zou daar ook zo op kunnen reageren.[/quote]


De fysio en therapeut (weet zijn naam niet meer is 4 jaar geleden) heeft hem toen aangeraden, en afgesteld voor me.

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:50

cooky_chanel schreef:
Ik vind de WOW absoluut niet WOW! Ik ben blij dat ik 'm kwijt ben (ik kreeg 'm bij mijn paard) en ben nu heel gelukkig met mijn KN Allegro! De Wow is schreeuwend duur en ze zijn oerlelijk! Ik vind ze voor geen meter rijden, ze zitten niet fijn en ik kon mijn paard totaal niet uitzitten. Nee, dit was voor mij eenmalig en nooit weer!



Niet persoonlijk bedoelt.... maar is het niet belangrijker dat je paard het een fijn zadel vindt? Dit mis ik eigenlijk in jouw post. Het gaat alleen maar om hoe jij het zadel vindt. Voor mij is de eerste voorwaarde voor een zadel dat mijn paard er comfortabel mee kan lopen. En of ik daar nu een houding als Anky in heb of juist helemaal niet, dat maakt me eigenlijk bitter weinig uit. Vaak is zo'n luchtgevuld zadel énorm wennen maar na een tijdje raak je eraan gewend.

;)

germie

Berichten: 26030
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:56

femmefatale1 schreef:
Waarom zou een wow daarvoor niet geschikt zijn?

Omdat door die luchtkussens je toch instabieler zit boven een sprong misschien? Ik vraag me namelijk echt af of het wel geschikt si voor springzadels, welke sprngruiter op Z/ZZ niveau of hoger rijdt er dan mee?

Over het uiterlijk, ik vind een wow ook echt oerlelijk. Het oog wil ook wat, dus ik kan me beslist voorstellen dat je zo'n zadel daarom al niet koopt. Maar wow heeft inmiddels ook een zitting met zweetbladen die er wat meer uitziet zoals de meeste zadels. Nadeel blijft dan nog dat ze eigenlijk te zacht zitten. Je rijdt beslist nooit door, maar ik zit ook liever wat harder om het zo maar te zeggen.
Voordeel vind ik wel weer dat je de beugelriemen op 2 plekken kunt hangen.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:20

Ik heb dus wel een springvariant, en nee.. eigenlijk heb ik geen last van een zadel wat instabiel ligt, ondanks dat mijn paard zich echt rond maakte op de sprong.. (nee ik spring niet op niveau, ookal dacht mijn paard wel dat er gigantische hindernissen stonden :+ )
Ik vond juist dan mijn zadel mooi op zijn plek bleef liggen.. ondanks dat ik em soms 'moeilijk' kon volgen omdat je nooit wist hóe hij ging springen.

Over smaak valt natuurlijk te twisten..
Lelijk vind ik mijn zadel niet, maar ik heb dan wel het conventionele zweetblad, het meest 'normale' zeg maar.
Wat zitting betreft is dat een kwestie van smaak.. juist op een hard zadel zit ik absoluut niet lekker..

lonnie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:22

Schangah schreef:
Ik ben wel benieuwd of degene die een wow zadel hebben heel veel zadelproblemen van tevoren hebben gehad met andere zadels.
Zijn jullie paarden heel erg gevoelig in hun aard, dus echte "miepen" bij het geringste beetje pijn. Welk rug type heeft jullie paard.
Bijvoorbeeld vlakke rug, breed achter de schoft, hoge of juist lage schoft, breed of juist smal, groot verschil in schouders en bespiering. etc.
Wil dit graag weten omdat ik overweeg een Wow voor mijn "Miep" die veel zadelproblemen achter de rug heeft aan te schaffen. Mijn huidige zadel is na anderhalf jaar ook al niet meer passend.

Ook wel handig om te weten welke Wow zadelpasser je nu wel of niet moet hebben.


ik heb een fjord met een hele brede rug, die bovendien nog te lang is en overbouwd. Zit dus een flinke holling in de rug. Ik heb heeel veel ellende gehad voorheen, onder andere met Drunens Ruiterhuis. WOW was voor mij de laatste poging en gelukkig ligt dat wel helemaal goed!

Mijn nieuwe paard had heel erg veel last van haar rug en singelnijd ,de rugpijn is weg, komen weer spieren op en de singelnijd is bijna verdwenen. Ik denk met een half jaartje dat het helemaal weg is

edit: en ik kon er in het begin ook niet op zitten, is even wennen omdat je op een WOW juist veel onafhankelijker zit! ik merkte wel dat ze JUIST beter op zithulpen gingen reageren. Het is even wennen, als je er een paar keer mee hebt gereden vind ik eigenlijk niet dat je het goed kunt beoordelen

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:41

Ik heb een wow zadel op mijn paard gehad (door de zadelmaker aangemeten), en kan niet anders zeggen dan WOW.
Mijn paard kwam heel makkelijk in de aanleuning en ging fijn bewegen. Al moest hij er wel even aan wennen dat niet alleen ik meer voelde met dit zadel.
Helaas heb ik het zadel niet kunnen aanschaffen, kwam een beetje geld te kort....
Maar als ik ooit de mogelijkheden heb om ze aan te schaffen dan doe ik dat direct. Maar ja heb 2 paarden dus reken uit wat ik dan eerst moet sparen....
Heb nu 2 Bates zadels en dat is voor mij een goed alternatief, al haalt het niet bij een WOW!!!!

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:44

Haha ik heb echt pas bij bericht drie door dat WOW een merk is, ik dacht al waarom noemt niemand een merk zadel :o

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:52

ja, zeker weten.
Ik heb hem vanuit zaandam, ook goede service hier!
En zadel zit heerlijk, echt echt echt super !!
Moet wel eens per jaar opnieuw aangedraaid worden met schroevendraaier,
maar in principe is dat ook 5 minuten werk ;)

zee501
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:38

ik ben ook op zoek naar een nieuw zadel en heb Arie Boer op bezoek gehad.. :D K vond t wow zadel erg lekker zitten en fijn contact met mijn benen met t paard.. Maar t ging een beetje mis toen k moest gaan lichtrijden.. ;(
K stoten me steeds met mijn boven dijbenen tegen t zadel (waar normaal t rokje van t zadel ligt..) heeft iemand van jullie daar ook last mee gehad? K heb wel een groot paard en k ben zelf juist wat aan de kleine kant maar met mijn huidige zadel heb k er geen enkele last van (k heb t trouwens nog nooit gehad ook niet bij andere zadels en andere paarden..) :(:)

Arie zegt dat ie t kan oplossen met 'padded wings' maar ben benieuwd naar jullie ervaringen :D

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:48

germie schreef:
Omdat door die luchtkussens je toch instabieler zit boven een sprong misschien? Ik vraag me namelijk echt af of het wel geschikt si voor springzadels, welke sprngruiter op Z/ZZ niveau of hoger rijdt er dan mee?


Volgens mij rijdt Klokman met een wow zadel.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:06

lonnie schreef:
ik heb een fjord met een hele brede rug, die bovendien nog te lang is en overbouwd. Zit dus een flinke holling in de rug. Ik heb heeel veel ellende gehad voorheen, onder andere met Drunens Ruiterhuis. WOW was voor mij de laatste poging en gelukkig ligt dat wel helemaal goed!

Mijn nieuwe paard had heel erg veel last van haar rug en singelnijd ,de rugpijn is weg, komen weer spieren op en de singelnijd is bijna verdwenen. Ik denk met een half jaartje dat het helemaal weg is

edit: en ik kon er in het begin ook niet op zitten, is even wennen omdat je op een WOW juist veel onafhankelijker zit! ik merkte wel dat ze JUIST beter op zithulpen gingen reageren. Het is even wennen, als je er een paar keer mee hebt gereden vind ik eigenlijk niet dat je het goed kunt beoordelen

Over dat laatste hoef ik mij dan geen zorgen te maken, mijn huidige dressuurzadel heeft een vlakke zit met weinig wrong. Ik wil juist helemaal geen gedwongen zit.
De zadelproblemen bij mijn paarden zijn ook begonen door het door jou aangehaalde ruiterhuis.