WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:53

knollentuin schreef:
ja wonderwanita, ik denk dat het verschil maakt.ik heb hetzelfde met mn merrie[behalve de holle rug} maar met de curved geen probleem meer


ik denk dat als je een h singel neemt je singelstoten dan ook anders komen te liggen ? dat was bij mij het het geval

pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:47

Schangah die foto serie is mooi duidelijk, kan je er ook zo meer rijden, om moet je dan toch dat deel door het zweetblad laten lopen voor de drukverdeling? Zou het wel handig vinden op deze wijze ivm gebruik uitrijdeken (winter en vliegen in zomer op buitenrit)

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:35

pantarhei schreef:
Schangah die foto serie is mooi duidelijk, kan je er ook zo meer rijden, om moet je dan toch dat deel door het zweetblad laten lopen voor de drukverdeling? Zou het wel handig vinden op deze wijze ivm gebruik uitrijdeken (winter en vliegen in zomer op buitenrit)


Ik denk dat ze niet door het zweetblad horen te lopen.

Onderstaand een test (van de wow site) over de drukverdeling in zijn algemeen.

http://www.fteltd.co.uk/flair/Flair%20Pressure%20Testing.pdf

pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:06

Volgens mij heb ik conventional zweet laden en lopen de stoten door het blad heen

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:20

Ik heb zowat alle singels geprobeerd die er zijn, daarbij varierend met stoten door het zweetblad, eentje eruit, allebei eruit etc.
De H-singel vond ik een onding, lag niet goed. Ik rij nu al een paar jaar met een Thorowgood Airoform singel, idd met elastiek, maar die past het beste en het zadel schuift niet. De stoten zitten overigens nu weer netjes in het zweetblad.
Voor mensen die details willen weten: ik rij met een WoW springzadel, fit 2, dwg zonder tab, deep seat, headplate 0.
Ik had tot voor kort een headplate 1 erin zitten, maar het zadel lag niet goed omdat mijn paard wat ouder aan het worden is (17) en daardoor bij de schoft ietwat inzakt, waardoor een kleinere headplate nodig is. Nu ligt het zadel weer als een huis!

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:35

Ik rijd ook met H-singel. Bevalt mij en mijn paard heel goed!


Vraagje voor de eigenaars van een paard met een iets hollere rug.. Heeft jullie paard na het rijdens steeds een mooie zweetafdruk? (dus alle plekken op de rug even fel bezweet)

WonderWanita

Berichten: 2190
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:38

@ Precious20: Mijn paard haar rug kan je niet meer 'iets' hol noemen, maar heel hol, haha ;) Zij heeft een mooie gelijkmatige zweetplek op haar rug :j

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:12

Bedankt voor je reactie! :)

Mijn paards rug is ook overal bezweet, maar achteraan feller... Ik weet niet goed wat ik er mee moet, want verder lijkt het zadel prima te liggen.

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:18

Mijn Wow is gister weer helemaal op maat afgevuld. Na 6 weken wachten kreeg ik hem vorige week terug van de fabriek en hij ziet er echt piekfijn uit! Behalve het herstellen van de schade van onze mislukte salto achterover, heb ik er ook een roodbruine bies om laten zetten, prachtig! Eleonora heeft mijn paard gister gemeten en ze blijkt na al die weken longeren zelfs wat gegroeid te zijn in de schoftbespiering. Om het zadel extra stabiel te laten liggen (wat overbouwd, weinig schoft, brede platte rug en weinig schouderdefinitie) heeft ze de achterste singelstoten helemaal naar achter verplaatst. Ze zitten nu echt helemaal onder het uiterste puntje van de waar de zweetbladen aan de zitting vast zitten. Het ziet er raar uit, maar het zadel ligt nu echt heel stabiel zonder dat ik haar enorm aan hoef te singelen. Kan niet wachten om weer aan de slag te gaan!

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:26

Goedemorgen!

Ik lees hier wel eens bij, en heb nu een vraag die deels met Wow te maken heeft, althans met het Flair systeem. Momenteel lopen we tegen dingen aan met mijn zadel (schouders duwen het zadel naar achteren en haar buik door een ok duwt de singel ver naar voren en dus krijgt ze druk op haar schouders want buik wint), en volgens mijn zadelmaker zou het een wereld van verschil maken als ik er een Flair systeem onder laat bouwen/ in laat bouwen.

Alleen nu de vraag: paard staat in de regio Roosendaal en blijkbaar zitten er hier heel erg weinig mensen die Flair inbouwen/onderzetten? Weten jullie misschien een adres voor me? Moet uiteraard een goed en betrouwbaar adres zijn. Ik heb twee adressen alleen zitten die in regio Nijmegen.....

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:39

Je kunt even bij de MFSC navragen wie van de afgestudeerde mfsc-ers in jouw buurt flair kunnen inbouwen. Hoeft dan alleen maar aan de voorkant.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:29

Diaan bel even met Noor bewegings wetenschappen. Ze zit vlak bij jou in de buurt en kan je zeker verder opweg helpen.

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:04

We hebben het er een aantal keren eerder over gehad..... schuivende dekjes....
Zelfs met een dekje met rubberen strip erop ligt het dekje na een galopje strak over de schoft. Enige voordeel van de rubberen strip is dat het dekje ook niet nog eens naar achteren schuift.
Zou het nu door mijn houding/zit komen dat het dekje zo schuift ???? Of door teveel of te weinig lucht ?
Ik snap er echt niets van, maar ik vind het wel erg hinderlijk. Dekje zit of strak over de schoft ( en ik trek het echt helemaal in de kamer omhoog bij het opzadelen ) of het schuift ook nog eens naar achteren. Grrrrr.
ik weet dat sommigen er helemaal geen last van hebben, anderen alleen met bepaalde dekjes.
Wat is nou toch de oorzaak van dat geschuif ???

Anoniem

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:13

Kun je in ieder zadel Flair laten inbouwen? Ik overweeg een Kieffer Wien, want ligt zo mooi op paardlief, en ik kan er heel best op zitten, maar kan er Flair in?

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:17

Zo ver ik weet kan er in ieder zadel flair worden ingebouwd.

Anoniem

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:21

Oh, dat is mooi, dank je voor het antwoord :).

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:37

Het nadeel van Flair in een willekeurig zadel vind ik dat het paard er qua bespiering niet zo lekker onder kan groeien als onder een wow. Overigens vind ik het ook een dure investering als het zadel met de loop der tijd dus niet goed meer gaat passen.

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:53

Maris schreef:
We hebben het er een aantal keren eerder over gehad..... schuivende dekjes....
Zelfs met een dekje met rubberen strip erop ligt het dekje na een galopje strak over de schoft. Enige voordeel van de rubberen strip is dat het dekje ook niet nog eens naar achteren schuift.
Zou het nu door mijn houding/zit komen dat het dekje zo schuift ???? Of door teveel of te weinig lucht ?
Ik snap er echt niets van, maar ik vind het wel erg hinderlijk. Dekje zit of strak over de schoft ( en ik trek het echt helemaal in de kamer omhoog bij het opzadelen ) of het schuift ook nog eens naar achteren. Grrrrr.
ik weet dat sommigen er helemaal geen last van hebben, anderen alleen met bepaalde dekjes.
Wat is nou toch de oorzaak van dat geschuif ???


Ik heb me laten vertellen: een niet goed liggend zadel.
In principe hoort hij altijd te blijven liggen tenzij het zadel niet meer 100% ligt, dan gaan ze schuiven. Heb het zelf ook laatst weer ondervonden.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:23

Schuivende dekjes:

Ik doe de klittenbandjes van de dekjes door de ringetjes aan het zadel. werkt perfect, ook de dekjes zonder strip blijven nu goed liggen.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:24

Ik blijf het vreemd vinden dat niet alle wow verkopers op die lijst staan.

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:26

Dat ben ik met je eens Schangah...

Ben beneiwud naar het antwoord op je vraag Laraax, heb hier precies hetzelfde "probleem".

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:35

Schangah schreef:
Schuivende dekjes:

Ik doe de klittenbandjes van de dekjes door de ringetjes aan het zadel. werkt perfect, ook de dekjes zonder strip blijven nu goed liggen.


dat helpt misschien idd voor het naar achteren schuiven, maar niet voor het strak over de schoft heen komen ( denk ik ).
de dekjes die ik heb met klitteband hebben trouwens of te lang klitteband of te breed klitteband om goed te kunnen bevestigen :+

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:02

Ligt eraan hoe je ze bevestig. Ik trek ze er doorheen totdat ze niet meer verder kunnen en sluit dan het klittenband ook over het ringetje heen, en vouw het uitstekende deel terug onder het ringetje door. Ik kan wel een een foto maken van de week. Op deze wijze kan het dekje niet op de schoft worden getrokken.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:29

Na eeeeeuwen niet meer op bokt te zijn geweest toch weer even advies nodig. Mijn haflingerruin heeft sinds 2jr een wow-zadel. Nooit tevreden geweest over dat ding, slechte leerkwaliteit (is helemaal gekreukt en dof en lelijk geworden terwijl ik licht recreatief rijd en regelmatig schoonmaak en vet) en de ligging wil ik het eigenlijk helemaal niet over hebben.
Meerdere malen verschillende fitters erbij gehad die eigenlijk praktisch niks hoefde aan te passen omdat zadel al goed lag (schuift naar zijkanten en naar voren maargoed). Nu heb ik de laatste tijd wat meer gereden dan normaal en een paar flinke buitenritjes gemaakt en nu ben ik me rot geschrokken, m'n ruin heeft de gehele vorm van de kussens in het wit in z'n rug staan. Enorme drukplekken dus. Je kunt precies de vorm van de kussens erin zien.
Ik heb uiteraard gelijk weer een (andere) fitter gecontacteerd maar heeft iemand van jullie hier een verklaring voor? Ik gebruik een dun zweetdoorlatend dekje en geen onderleggers of dat soort gekkigheid. Paard reageert niet vervelend met zadelen en lijkt ook geen last te hebben van het zadel, echter moet ik MEGAstrak singelen moet het zadel een beetje op z'n plek blijven liggen. Lijkt me niet normaal.
Sorry voor het lange verhaal, moet het even kwijt en is er iemand die een verklaring denkt te hebben?

Wendy1978

Berichten: 6488
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:36

heb je een foto nelleke van die plekken?
Wanneer is hij voor het laatst nagekeken?