Ervaringen met magnetische stijgbeugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Ervaringen met magnetische stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:13

Heeft iemand ervaring met stijgbeugels en bijpassende laarzen waar beiden door magnetisme aan elkaar blijven 'plakken'?
Je laars heeft dan 3 (koelkast :+ ) magneetjes eronder, en de stijgbeugel bovenkant heeft ook 1 plaatje, dan zou in principe je stijgbeugel aan je voet blijven plakken.

Alle ervaringen welkom!
Werkt het?
Gaat het in 100% van de gevallen direct los als je zou vallen?
Kun je het snel zelf vanaf het paard losmaken. (afstijgen)
Als je eerst door het natte gras/modder/zand loopt werkt het dan nog?
Blijven er geen ongewenste dingen aan plakken als je ergens loopt?
Als het een sterke magneet is, is het dan gezond om er "uren" mee rond te wandelen/rijden. (niet dat rijlaarzen zo fijn zijn voor de vier-daagse mars, maar als je meerde paarden per dag te berijden hebt tikt het aan.)
etc.

Patatt
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-11-11
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ervaringen met magnetische stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:22

Ah,zie dat je hier meer over vraagt . Met 6 a 8 paarden op jumping werkt die magneet ook perfect en dan moet je ook eerst het parcours op met je laarzen . Dus met zand,gras of modder werkt het ook ..

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:49

Twijfel inderdaad welke van de 2 systemen het handigste en veiligste is. Het klik of het magneet systeem.

Ik neig nu naar magneet omdat:
- later kun je dan ook met gewone stijgbeugels rijden, en met dat kliksysteem niet want de schoenen hebben geen hak dus meer kans op doorschieten.
- Lijkt dat dit makkelijker is om snel los te maken als je op het paard zit. (en als je valt)
- magneet kan ook onder laarzen, terwijl ik het kliksysteem alleen met schoenen gezien heb. Met het magneet systeem kun je de plaatjes los kopen en dan zelf onder elke willekeurige laars/schoen laten zetten die verzoold kan worden.

Ben benieuwd naar ervaringen met magnetische stijgbeugels.
Hoeft niet supersterk te zijn, maar soms kan beetje meer 'plakkerigheid' voor sommige mensen een groot verschil maken.
(Heb het over mensen met lichamelijke beperking aan voet/been.)

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:58

Ter aanvulling.
Bij het 'OnTyte Magnetic Stirrup system' kun je de stijgbeugels kopen, en dan een hoesje voor over je schoen/laars. In dat geval kunnen meerdere mensen ermee rijden. (mits de schoenmaten niet te ver uit elkaar lopen)
Eens kijken of je dat ook in Nederland kunt kopen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:18

Had deze inderdaad ook gezien, en zeer benieuwd of deze in Nederland of Belgie te koop zijn.
Ben ze alleen nog maar in Amerika tegen gekomen.

Juultjejuul

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-11-11

Re: Ervaringen met magnetische stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:25

Dit heb ik nog nooit gezien, ik ga eens wat meer informatie opzoeken, want het klinkt interessant :)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:51

Rivano schreef:
Ik neig nu naar magneet omdat:
- later kun je dan ook met gewone stijgbeugels rijden, en met dat kliksysteem niet want de schoenen hebben geen hak dus meer kans op doorschieten.
- Lijkt dat dit makkelijker is om snel los te maken als je op het paard zit. (en als je valt)
- magneet kan ook onder laarzen, terwijl ik het kliksysteem alleen met schoenen gezien heb. Met het magneet systeem kun je de plaatjes los kopen en dan zelf onder elke willekeurige laars/schoen laten zetten die verzoold kan worden.


Hè , hoe kom je hier nu bij ? :)

Van het kliksysteem (van Freejump dan tenminste , weet niet of er ook andere merken van zijn ?) zijn / waren er zowel laarzen als schoenen (met eventueel weer mini-chaps erbij waardoor het alsnog een laars lijkt) verkrijgbaar , en ook kon je dat clipje onder andere schoenen / laarzen laten zetten :)

Ik heb de schoenen met klik-systeem (te koop) en die hebben gewoon een hakje hoor , je ziet alleen aan de onderkant dat ze "anders" zijn , voor de rest is het een hele mooie supergoede kwaliteit rij-schoen om te zien , niks raars aan :)

Tijdens een val hoef je niks los te maken , het klik-systeem is er juist op gemaakt dat hij ALTIJD vast blijft , tijdens de raarste sprongen van je paard en beenbewegingen van jezelf , alleen als de ruiter valt verandert de hoek van been / voet ten opzichte van de beugel zodanig dat de beugels vanzelf los klikken , net zoals bij een ski of trapper van een fiets , waar de oorsprong ligt van het systeem :)

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 22:59

pmarena schreef:
Van het kliksysteem (van Freejump dan tenminste , weet niet of er ook andere merken van zijn ?) zijn / waren er zowel laarzen als schoenen (met eventueel weer mini-chaps erbij waardoor het alsnog een laars lijkt) verkrijgbaar , en ook kon je dat clipje onder andere schoenen / laarzen laten zetten


Misschien hebben ze het veranderd? In de link (product en webstore) die ik vond stonden alleen schoenen, en kon je de clipjes niet los bestellen. Zat ook niet echt een hak onder zoals bij rijlaarzen. Meer gymschoen.

Citaat:
het klik-systeem is er juist op gemaakt dat hij ALTIJD vast blijft , tijdens de raarste sprongen van je paard en beenbewegingen van jezelf , alleen als de ruiter valt verandert de hoek van been / voet ten opzichte van de beugel zodanig dat de beugels vanzelf los klikken , net zoals bij een ski of trapper van een fiets , waar de oorsprong ligt van het systeem :)


Ben nog niet helemaal overtuigd.. Van skien hoor je vaak dat ze niet loschieten.
Denk dat ik eerst naar de magneten ga kijken. Als iemand een webwinkel weet.. (die niet in de USA is)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaringen met magnetische stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:03

Heb je de link van waar je ze zag staan ?

Want nu word ik wel benieuwd om wat voor type het dan gaat :)

Deze beugels die ik heb zijn niet echt groots verkrijgbaar geweest en ook heel weinig verkocht denk ik zo , zijn gewoon veels te duur helaas....

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Ervaringen met magnetische stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:07

nog niet eerder over gehoord, maar klinkt wel als handig

astwice

Berichten: 726
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: NB-Bladel ;)

Re: Ervaringen met magnetische stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:08

interessant onderwerp.. dit ga ik even volgen

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 23:11

Dit is de Store:
http://en.freejumpsystem.com/freejumpstore.html
Ze hebben: Stirrups - leather stirrups - Shoes en Minichaps - Collar - Divers

Ik zag een 'boots' staan, en ook in het menu onder Shoes en Minichaps zijn het allemaal schoenen. Misschien bestaan ze wel in laars vorm, want lijkt me dat ze op wedstrijden ook met laarzen rijden.

In Nederland zijn ze te koop bij Mario Vlot Horse Supplies. Geen idee hoe duur ze zijn. Maar zal inderdaad niet goedkoop zijn als hun ze waarschijnlijk moeten importeren.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:16

De prijzen op de website van 265 euro voor de beugels en 165 euro voor de schoenen kloppen wel aardig ben ik bang , ze zijn ècht super duur :=

Laarzen waren er voorheen wel , zelfde idee als nu de schoen met de mini-chaps , strak hip sport-design.

Maarja , vrijwel geen hond die het koopt natuurlijk voor die prijs , ik heb ze ook al heel lang te koop staan voor de helft van de prijs , maar een paar uur gebruikt , maar men vindt het nog te duur :P

Ik kan me bij skiën overigens nog wel voorstellen dat ze niet altijd op tijd losschieten , daar de hoek van de voet t.o.v. de ski in veel gevallen pas echt verandert wanneer je al op de grond klettert :P

Wanneer je van het paard af valt gaat je lichaam toch echt naar beneden t.o.v. het paard , waardoor je tenen extreem omhoog gaan en je hak extreem omlaag , en de schoen losklikt. In die hoek kan het plaatje simpelweg niet vast blijven houden , hij glijdt er dan gewoon uit :)

Daar twijfel ik echt geen moment over , de veiligheid tijdens een val :)

Alleen voor mij is het toch wat te vervelend om gewoon op en af te stijgen er mee , vanwege die "heupen" die zo enorm op slot schieten. Dat heb ik al op zadels met kniewrongen of wanneer ik met te lange beugels rijd , bepaalde hoeken van mijn been kan ik gewoon echt niet goed hebben of de boel slaat op slot :=

Lovelycoach
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:01

De magneet beugels en op laars werken perfect, ik heb spierreuma en dit helpt enorm goed. Makkelijk af te halen en schieten pas los als je echt eraf zou vallen.