Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:50

Ik merk hier ook wel verschil met lucht en wol.
Mijn fitter, die ook andere merken verkoopt, raadde toen ook wel wel weer flair aan omdat hij zo gevoelig reageert.

Ik heb woensdag mijn nieuwe zadel weer terug gekregen, we gaan weer even proberen of het nu beter gaat.

Van mijn oude zadel was een singelstoot gebroken vorige week, die is gelijk vervangen, dus we kunnen er weer tegen aan!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:17

felicity schreef:
Voel me een heel gelukkig mens :D

Na jaren kijken zwijmelen en verder dromen. Is nu het moment aangekomen dat we voor een wow gaan kijken.
Helaas geen nieuwe (dan moeten we nog langer sparen) maar een goede tweedehands moet zeker lukken.
We hebben 1 juli een afspraak bij een wow fitter. Ik heb een voorkeur voor bruin. Dus ik hoop dat ze wat goed passend heeft liggen in het bruin.

Word vervolgd...


Super balen mijn Wow fitter belande in het ziekenhuis. Heb nog even gedacht om een andere te laten komen. Maar die had niet zoveel tweedehands liggen en was ook iets duurder.
Nu toch een afspraak kunnen maken voor 10 augustus. Nog een paar weekjes geduld.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:11

Oh dat is dan wel even een teleurstelling, op naar 10 aug dan maar!

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:42

Lucht bijvullen doe je eenvoudig zelf. Hoeft niets te kosten: ballenpomp en een buisje van een spuitbus bijv wd40. Zo heb ik al diverse keren flair bijgevuld.

Nu al enige jaren gewoon wol. Veel stabieler.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:51

Ik vul de lucht niet zelf bij, vind dat behoorlijk nauwkeurig werk, zeker niet iets voor even met een ballenpomp zonder cursus of opleiding...

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:20

Doe ik ook niet zelf.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:46

germie schreef:
Lucht bijvullen doe je eenvoudig zelf. Hoeft niets te kosten: ballenpomp en een buisje van een spuitbus bijv wd40. Zo heb ik al diverse keren flair bijgevuld.

Nu al enige jaren gewoon wol. Veel stabieler.



Lucht bijvullen is de truc ook niet, dat kan iedereen, inderdaad met bovengenoemde attributen.

De kennis of je het juiste doet, ja.. dat is een tweede aspect.
Gelukkig doet Germie het alleen bij haar eigen paard, mocht ze dan wat verkeerd doen, draait ze zelf op voor haar eigen schade.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:04

En misschien is het paard daarom nu blij met stabiel wol...

Ik houd het bij iemand die er voor geleerd heeft en er ervaring mee heeft...

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 23:30

Kwam bij t opruimen nog een set kussens tegen
In super staat .
Geen stich wel tab geloof ik
Maat 2
Foto bij interesse
Prijs notk

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:58

Zijn hier toevallig mensen die losse klittenbandwrongen over hebben liggen?
Ik ben een beetje aan het zoeken waar ik het fijnst mee zit.
Ik heb nu hele kleine en hele grote, zoek er eigenlijk iets tussen in.
De kleine geven net te weinig steun en de grote zijn bij mijn knie te dik waardoor ik de binnenkant van mijn knie stuk rijd.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:29

Passen die van wintec niet?
Die hebben verschillende maten

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:47

Die heb ik zelf ook niet...
Dus als ik iets moet kopen doe ik liever gelijk de goeie in de goeie kleur, maar 2e hands iets proberen is misschien wel handig voor ik nog meer heb liggen waar ik niks aan heb...

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:34

ik heb denk ik nog die bolle/ronde wrongen liggen. en banaantjes. Wel zwart

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:13

Ah super, ga ik even onthouden!
Mijn fitter zou ook nog even kijken wat ze heeft liggen om te proberen .

Zijn die ronde meer alleen bovenbeenwrongen?
En die banaantjes, zijn die heel klein?
Ik heb ook soort kleine banaantjes, zal ze anders een opmeten.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:18

Nouvel schreef:
Ah super, ga ik even onthouden!
Mijn fitter zou ook nog even kijken wat ze heeft liggen om te proberen .

Zijn die ronde meer alleen bovenbeenwrongen?
En die banaantjes, zijn die heel klein?
Ik heb ook soort kleine banaantjes, zal ze anders een opmeten.


Die ronde zijn inderdaad bovenbeenwrongen.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:31

Nielojram schreef:
germie schreef:
Lucht bijvullen doe je eenvoudig zelf. Hoeft niets te kosten: ballenpomp en een buisje van een spuitbus bijv wd40. Zo heb ik al diverse keren flair bijgevuld.

Nu al enige jaren gewoon wol. Veel stabieler.



Lucht bijvullen is de truc ook niet, dat kan iedereen, inderdaad met bovengenoemde attributen.

De kennis of je het juiste doet, ja.. dat is een tweede aspect.
Gelukkig doet Germie het alleen bij haar eigen paard, mocht ze dan wat verkeerd doen, draait ze zelf op voor haar eigen schade.

Wat een onzinopmerking. Of je zelf niet zoiets kunt leren. Maar wees gerust: ik rij gewoon met wol. Bevalt toch iets beter. Ik geef de tip alleen maar zodat mensen die weten wat ze doen het ook zelf kunnen. Het is geen rocketscience zoals sommigen denken. En het is dus prima zelf te doen. Maar ja, je ontneemt iemand inkomen, oei, dat mag niet. Je mag niet de tip geven dat iets in China goedkoper is, je mag niet jezelf leren duiken, je mag niet zelf leren opvullen, je mag niet zelf lucht pompen. Overal zijn 'experts' voor nodig. Helaas heb ik ook zeer veel zadelprutsers gezien. En zodanig dat ik inderdaad oude zadels uit elkaar ben gaan halen om mijzelf te leren het ook weer in elkaar te zetten. Nee, ik vul niet zelf, maar herken nu wel prutswerk. En weet waar ik op moet letten. En 100 euro voor een pufje lucht, dat is echt gebakken lucht verkopen. Als ze je zouden uitleggen waar ze op letten kun je het truukje daarna zelf. Maar nee, het moet een gesloten issue blijven. Maar Germie heeft wel geleerd hoe het moet. :D En ja, ik heb toevallig het echt gezien en over gesproken met een fitter die het nu al lang niet meer doet. Dus het is niet dat ik er echt niets van af weet. Ik zou het dus inderdaad gewoon kunnen. En toen werden de pompjes nog WEL verkocht, maar zelf maken was goedkoper. Ik vond 125 euro wat te veel geld voor een pompje.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:39

Bwa het is niet ff maar wat lucht pompen in een kussen... Het feit dat je aangeeft dat je wol zadel stabieler is, is daar het bewijs van. Dat is dus ook vaak het nadeel van die flair, want mensen gaan daar zelf aan prutsen. (een wolzadel uiteenhalen is precies een brug te ver, maar een pompje aansluiten en er lucht doorjagen, daar zien ze geen graten in, gevolg instabiel, skippybal effect, ongelijk, onplofte airbags etc)

Uiteraard is het geen rocketsciene, maar dat is wol ook niet. Alles valt te leren, maar de juiste techniek en kennis is dus wel van cruciaal belang, ongeacht het type vulling.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:13

bulck schreef:
Bwa het is niet ff maar wat lucht pompen in een kussen... Het feit dat je aangeeft dat je wol zadel stabieler is, is daar het bewijs van. Dat is dus ook vaak het nadeel van die flair, want mensen gaan daar zelf aan prutsen. (een wolzadel uiteenhalen is precies een brug te ver, maar een pompje aansluiten en er lucht doorjagen, daar zien ze geen graten in, gevolg instabiel, skippybal effect, ongelijk, onplofte airbags etc)

Uiteraard is het geen rocketsciene, maar dat is wol ook niet. Alles valt te leren, maar de juiste techniek en kennis is dus wel van cruciaal belang, ongeacht het type vulling.

Zeg, ik heb toch het geleerd van een fitter toen. Maar het pompje niet gekocht omdat ik 125 te veel geld vond. Dus goed lezen. En ja, ik kan het dus wel en heb het toen geleerd. Dat schrijf ik ook. En daarnaast mag ik de tip geven dat je zelf heel gemakkelijk een pompje kunt maken. Zelfs met een Y-stuk is dat niet moeilijk.
Ik heb later nog eens een wow zadel geprobeerd, zal de foto's eens opzoeken, was met een fitter. Man, mjn houding was bagger. Dus een zadel is niet voor iedereen. En nee, het was niet instabiel als skippybal, maar ik vond gewoon wol fijner. Daar zat ik meer in. En dat kan dus ook gewoon aan het type zadel gelegen hebben. Maar ik had dus geleerd hoe te pompen, maar vond het pompje te duur. Toen werd er nog niet zo geheimzinnig over gedaan als nu. En ik verbied niemand een fitter te laten komen. Maar 100 euro is snel bespaard ;) Ik gaf alleen daarom de tip, niet dat je geen fitter mag laten komen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:52

germie schreef:
bulck schreef:
Bwa het is niet ff maar wat lucht pompen in een kussen... Het feit dat je aangeeft dat je wol zadel stabieler is, is daar het bewijs van. Dat is dus ook vaak het nadeel van die flair, want mensen gaan daar zelf aan prutsen. (een wolzadel uiteenhalen is precies een brug te ver, maar een pompje aansluiten en er lucht doorjagen, daar zien ze geen graten in, gevolg instabiel, skippybal effect, ongelijk, onplofte airbags etc)

Uiteraard is het geen rocketsciene, maar dat is wol ook niet. Alles valt te leren, maar de juiste techniek en kennis is dus wel van cruciaal belang, ongeacht het type vulling.

Zeg, ik heb toch het geleerd van een fitter toen. Maar het pompje niet gekocht omdat ik 125 te veel geld vond. Dus goed lezen. En ja, ik kan het dus wel en heb het toen geleerd. Dat schrijf ik ook. En daarnaast mag ik de tip geven dat je zelf heel gemakkelijk een pompje kunt maken. Zelfs met een Y-stuk is dat niet moeilijk.
Ik heb later nog eens een wow zadel geprobeerd, zal de foto's eens opzoeken, was met een fitter. Man, mjn houding was bagger. Dus een zadel is niet voor iedereen. En nee, het was niet instabiel als skippybal, maar ik vond gewoon wol fijner. Daar zat ik meer in. En dat kan dus ook gewoon aan het type zadel gelegen hebben. Maar ik had dus geleerd hoe te pompen, maar vond het pompje te duur. Toen werd er nog niet zo geheimzinnig over gedaan als nu. En ik verbied niemand een fitter te laten komen. Maar 100 euro is snel bespaard ;) Ik gaf alleen daarom de tip, niet dat je geen fitter mag laten komen.


Zonder een deftige opleiding (en dan niet eens een cursusje dat wow aanbiedt van twee dagen) blijf je best weg van het zelf oppompen van die kussens. Net zoals je ook niet eigenhandig een wolgevuld zadel openmaakt (is thans ook maar wat touwtjes doorknippen en over wol beschikken). Alles kan uiteraard, maar de gevolgen zijn dan voor jou. Helaas als het fout gaat, dan krijgt plots het merk een slechte naam. (want toegeven dat ze er zelf aan geprutst hebben , how maar)

Zelf een pompje ineenzetten, zie ik zelf het nut niet van in. Opnieuw zit je dan met een verschillende druk en is het maar net je kennis of het goed gaat of niet.

En opnieuw de positie van het zadel is van meer afhankelijk dan enkel de kussens, en helemaal je eigen balans. En net als met alles is goedkoop vaak duurkoop. besparen op je harnachement (wol of lucht) is al een verkeerde insteek, waarmee ik niet wil zeggen dat je het vaak moet nakijken. Maar eens een wolgevuld zadel juist aangemeten is, dan kom je in de meeste gevallen weg met een jaarlijks nazicht; Net zoals dat het geval is met een wolgevuld zadel. (uiteraard uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:40

We zijn het niet eens en worden het ook niet eens. Maar er moet wel wat rechtgezet worden: Ik heb OUDE zadels gesloopt en in elkaar gezet. Niets mis mee. Heb er veel van geleerd. Herken nu prutswerk. Ik schrijf nergens dat ik het zelf dus doe. Goed lezen.
Je kon dus vroeger gewoon een wow of flair pompje kopen na een cursus of uitleg van een fitter. Dat heb ik dus gedaan, alleen het pompje niet gekocht. Dus als mensen de kennis hebben kunnen ze zelf gewoon wat maken.
Er worden hier diverse onjuiste dingen beweerd, ik zou het niet geleerd hebben en ik zou het zelf toepassen. Ja, flair vullen heb ik gedaan. En het leuke is: je had ook nog die Korrektor pads, daar MOEST je zelf het vullen. Zat hele handleiding bij. Ik heb nog zo'n pad liggen zelfs. Nadeel is dat je zelf dekjes moest gaan maken, want de witte en zwarte die je er bij kreeg waren zoooo extreem lelijk.
Ook heb ik zadels gevuld omdat ik wat zadels open gemaakt heb, maar ik schrijf niet dat ik ze daarna gebruikt heb. Dat schrijf ik niet, maar ik weet nu wel hoe het moet. Ik heb het met OUDE zadels gedaan. Heeft mij heel veel inzicht gegeven en ik herken nu prutswerk vrij snel.
Zo heb ik ook met een hoefsmid meegelopen om meer te weten over bekappen. Ik ben geen hoefsmid, maar ik durf rustig een hoef bij te werken nu. En dat scheelt heel veel stress.

Ook bespaar ik nergens op harnachement. Dat is een conclusie die weer getrokken wordt om niets. Maar je kunt dus makkelijk 100 euro besparen door zelf te leren pompen. En dan is het niet besparen op harnachement, maar gewoon besparen omdat je iets zelf kunt.
Het is erg handig als je zelf een knoop aan een broek kunt naaien en niet direct naar een kleermaker hoeft te rennen. Of een stikseltje van een hoofdstel vast kunt zetten (want als je het laat doen dan zetten ze een zwart stiksel op een bruin hoofdstel is mij al overkomen, en daarna begon het gezeik dat ze het maar over moesten doen en niet wilden)
Wol opvullen door een driehoek uit de kussens te snijden onder de stoten en geen kussens los te halen is mij ook overkomen. Dat was een 'zadelmaker' (eh prutser dus). Boom in een pers gooien, want anders ligt het zadel op de schoft (dat het zadel nooit kon gaan passen werd niet verteld).

Het lijkt een beetje op zelf automaten servicen voor het duiken. Je kunt er gewoon een cursus voor volgen (al is dat dan vaak achter de toonbank, want fabrikanten willen dat niet liever niet om inkomsten te beschermen en duikwinkels gaan er in mee). Maar als je dan schrijft dat je het zelf doet omdat je bijna omgekomen bent doordat de officiele dealer waar je het had laten doen een heel stomme fout gemaakt hebt, oei, dan ben ik fout. Want die dealer kan het beter. Nou, gezien de vele ervaringen op internet twijfel ik er zeer sterk aan. En daarnaast is het zo dat als je de cursus volgt, dan is het net als met zadels vullen, het is niet gezegd dat je het zelf moet gaan doen. Maar het geeft je wel meer inzicht en een klein probleempje herken je zo sneller.
Dat is het enige. Je mag ook zelf je auto onderhouden, ook zonder opleiding. En niet alles wordt gecontroleerd tijdens een apk. He, dat is ook fout zeker. Nu gaat mijn auto naar de garage voor onderhoud, maar balanceren van mijn eigen autobanden heb ik al eens gedaan. De garagehouder zette de band op de velg, ik zette ze in het apparaat om te balanceren en drukte de loodjes er op. Wow, ik had geen opleiding.

Dus ik heb de tip gegeven van zelf een pompje maken. Niets mis mee en doe er mee wat je zelf wilt.
Maar onzinbeweringen hoeven dus niet gedaan te worden.
Kortom: gebruik de tip, of doe er niets mee. Meer commentaar is niet nodig. Het is alleen maar een gratis tip. Niets meer en niets minder.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:48

Iemand nog tip voor WoW fitter met veel ervaring regio Den Haag. Wacht nu al vijf weken op afspraak en het is blijkbaar heel druk, want nog niet eens een datum

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:51

Ik heb Mariska van Oest van zadelhulp.nl, je zou kunnen vragen of zij nog die kant op komt binnenkort.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:33

Je kan Eleonora Westebring proberen? Zij komt altijd bij mij.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:10

Weten jullie toevallig een fitter die in noord-Holland (omgeving Egmond) komt naast Marion?

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:23

Hallo, is er toevallig iemand die een afspraak wil maken bij Eleonora in de omgeving van Brecht?