Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:45

Weten jullie wat gebruikelijk is bij het aanmeten van een wow zadel?

Kun je deze een paar dagen op proef krijgen om te kijken of het wel echt bij jou en je paard past?
En hoe gaat het met betalen? Ik neem aan dat het zadel gelijk ter plekke afgerekend moet worden?

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:50

Ligt aan je dealer.
En of ze een 2e hands hebben . Maar vaak hebben ze geen 2e hands .
Je kan dan wel met testen erachter komen wat je nodig hebt en zelf op zoek gaan
Als je moet wachten betaal je wellicht een deel aan en de rest bij levering.

Ik heb jaren fijn gereden met wow
Maar vindt t nadeel als je ander kopijzer ofzo wilt dat vaal via je dealer gaat en deze dan meteen wil langskomen voor een andere lucht afstelling
Ik heb om bovenstaande reden mijn merrie eerder met zwangerschapsverlof gestuurd
Beetje onzin om meer als 100 euro kwijt te zijn voor enkel een ander tijdelijk kopijzer .

Inmiddels geen wow meer ook

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:51

Geen idee eigenlijk.
Ik neem aan dat als je een nieuw zadel laat opmeten je hem gelijk koopt. Is met andere zadels toch ook zo ? Ik heb in ieder geval nooit van een proefperiode met een nieuw zadel gehoord ??

Als je twijfelt over een wow zadel kan je misschien wel vraag of je een niet speciaal voor jouw besteld zadel mag proberen een paar dagen.
Zal ook wel per fitter verschillen misschien.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:36

Je past een zadel met de pasonderdelen die ze hebben, daaruit wordt een zadel samengesteld naar jouw wensen en dat op je paard past en dat wordt dan in Engeland besteld.
Dat zadel moet je gewoon kopen, dat kun niet eerst op proef krijgen.
Misschien kun je vragen of je het paszadel een paar dagen uit mag proberen?

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:47

Er zijn wel fitters waarbij je kan huren, mits gebruikte delen beschikbaar. Een nieuwe niet denk ik tenzij je bereid bent forse prijs te betalen

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:31

Ik vroeg het me ineens.
Heb weleens gelezen dat niet alle paarden kunnen wennen aan een wow zadel.
Dan is het best zuur als je er na een week achter komt dat het hem niet gaat worden.

Is het niet zo dat als je een nieuw zadel koopt en deze besteld moet worden. Dat je een deel aanbetaald en de rest bij levering?
Ik zal mijn wow dealer ook nog even mailen hoe het gaat met betalen. Ik ga er vanuit dat ik gelijk moet afrekenen. Maar misschien is het ook wel gebruikelijk om een deel gelijk af te rekenen en voor bet resterende bedrag een rekening te krijgen.

Ik heb geen idee wat gebruikelijk is.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:37

Mijn paard was de eerst paar minuten even rilll met de Wow, was toen ook nog niet zo lang onder het zadel, daarna was het helemaal oké.
Alle andere paarden die ik ermee rijd of gereden heb nooit iets raars aan gemerkt, liepen er allemaal zo mee weg.

Ik heb mijn nieuwe en 2e hands zadel, dit jaar gekocht, beide bij aflevering betaald.
Ik weet niet of dat overal zo gaat.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:41

Ik heb een aparte staan.
Die kan nogal veel spanning opbouwen op iets vreemds op zijn rug. Dit uit zich in kop tussen zijn voorbenen en hupsen. Best banketstaaf als je er naast ligt met zadel passen :')
Maar waarom zou hij erop gaan reageren als het gewoon goed past :?

We gaan het volgende week zien. Dan komt de wow fitter.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:43

Anders eerst even mee longeren en vragen of de fitter even met longe de eerste rondjes mee loopt als je er zelf over twijfelt.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:29

Nou, ik had eerst ook een paard, die heel hysterisch deed als er een zadel maar iets anders was als die van hemzelf. Daar durfde ik echt niet even mee te gaan experimenteren.
Heb ook wel eens een hele brave totaal uit zn plaat zien gaan bij het uitproberen van een luchtzadel ( was een jaguar, overigens) die perfect aangepast was. Dit was na een paar rondjes aan de longe over,maar had er echt niet graag opgezeten ( denk ook niet, dat ik boven was gebleven :D ) . T is toch net anders.

Mijn fitter laat ze altijd even n Klein stukje aan de hand stappen, ook met het uitproberen van een H-girth.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:40

Het zal per paard verschillen, maar ik heb mijn Wow zadels al op zoveel verschillende paarden gehad en zelf nog nooit een extreme reactie gehad.
Het meeste reageerde mijn huidige paard met even opspannen en wat vluchterig zijn, de rest reageerde niet of nauwelijks.

BritHittepit

Berichten: 2544
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:06

Mijn merrie reageerde heel heftig, net alsof ze niet zadelmak was! Na een paar keer was dit voorbij.

Blijkbaar komt dit door de vrijheid die ze voelen dmv de lucht zei mijn fitter destijds

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:28

Heftig.

Heb jij het zadel langer kunnen proberen? Kan me voorstellen dat op een blij ei vrij lastig is om uit te proberen.

BritHittepit

Berichten: 2544
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:25

felicity schreef:
Heftig.

Heb jij het zadel langer kunnen proberen? Kan me voorstellen dat op een blij ei vrij lastig is om uit te proberen.


Nee heb 2 keer getest... maar mijn vriendin heeft wel een zadel mogen testen... hangt van de fitter af denk ik

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:43

Haha ooh ja, die H girth. Daar wilde mijn paard geen stap mee verzetten.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:11

Nee daar wilden die van ons ook niet graag mee lopen...

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:18

Hoe is het met je nieuwe zadel nu Nouvel ? Past het nu goed ? Zit je er lekker in ?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:40

Ik begreep dat maat 1 een ruime 17 inch is en een maat 2 een ruime 18 inch.


Welke maat hebben jullie en wat is jullie confectiemaat. Om een beetje een inschatting te krijgen welke maat ik nodig heb.
Ik heb nu een 17.5 inch zadel.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:58

Maris schreef:
Hoe is het met je nieuwe zadel nu Nouvel ? Past het nu goed ? Zit je er lekker in ?


Ik begin er steeds meer aan te wennen, zit er zeker beter in dan voordat ‘ie terug is gegaan.


felicity schreef:
Ik begreep dat maat 1 een ruime 17 inch is en een maat 2 een ruime 18 inch.


Welke maat hebben jullie en wat is jullie confectiemaat. Om een beetje een inschatting te krijgen welke maat ik nodig heb.
Ik heb nu een 17.5 inch zadel.


Ik heb altijd een maat 1 gehad met een wat plattere zit. Ik ben 1.76 en heb maat 38/40, wel lange benen.
Dit zadel was precies pas voor mij, voor het echte mooie zat ik, mede door mijn lange benen, ietsje teveel op de achterkant.
Vandaar dat ik mijn nieuwe zadel een maat 2 heb genomen, ook omdat ik een wat diepere zit wilde.

Maat 1
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maat 2
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maat 2 flat tree, iets plattere zit (ons andere paard)

Afbeelding

Afbeelding

Edit, meeste foto’s zijn eigenlijk net te schuin van voren genomen om de zit echt goed te zien, zal nog even verder zoeken...

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:37

Ik heb zelf een maat 0 voor t ene paard en een maat 1 voor t andere paard. Ben zelf 165cm confectiemaat 36-38. Merk zelf niet heel veel verschil qua lengte van de zitting( allebei xtra deed seat) maar merk juist dat de zweetbladen mij niet passen. Bij de maat 1 zou de wrong wel 8cm meer naar t midden mogen en bij de maat 0 een cm of 3/4. Kan bij beide zadels wel in t diepste punt van de zitting zitten maar merk dat Mn benen te kort zijn om in de buurt te komen van de wrong( en die zijn al naar achter geplaatst. Binnenkort een afspraak om zweetbladen op maat te maken...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 06:53

Ik heb dat juist andersom, de meeste wrongen zijn te groot of te dwingend voor mijn lange benen waardoor ik teveel achter op het zadel kom te zitten.
Daarom heb ik nu ook de klittenbandwrongen, dan kan ik nog wat wisselen of verstellen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 17:50

Zoooo nou zadelpassessie zit erop.

Wat ik al verwachte is maat 2 voor mijn paard te lang en voor mij te groot.
We hebben een maat 1 nodig met half diepe zit.
Ze had 1 goed passend tweedehands zadel bij. Voor mijn paard echt top. Hij liep er geweldig onder. Kwa zit was het zadel super voor mij alleen de wrong paste totaal niet bij mijn been.

Helaas dus nog geen passend wow zadel voor ons. Ik krijg de specificaties van wat we nodig hebbennog per mail toe gestuurd.

Nu al een advertentie op facebook geplaatst en de eerste aanbieding al gehad. Zadel is ooit bij een wow fitter aangekocht maar bonnentje is kwijt en de verkoper heeft geen idee uit wat voor onderdelen het zadel is opgebouwd.

Is dit zelf nog te zien / achter halen of is dat echt voor een geoefend oog van een fitter?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:13

Moet je voor groot deel zelf kunnen zien. Diepte zit kan je aan achterzijde zien. Op kussens staat geschreven of ze b.v. DWG zijn en tab en stukloon kan je zien. Alleen zweetbladen is wat moeilijker omdat die behalve een model ook nog extra naar voren geplaatst kunnen worden gemaakt. Althans vroeger dacht ik wel.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:18

Zit is soms ook erg lastig te zien, curved, flat, of semi curved.
En niet elke curved is ook weer gelijk heb ik met zadels passen ontdekt, de ene is meee curved dan de andere, dus je moet altijd passen...
Als de zit goed is, kun je dan niet alleen naar andere zweetbladen op zoek?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:59

Heb ik ook nog aan zitten denken. Maar heb werkelijk geen idee wat andere zweetbladen kosten. En wat doe ik met de zweetbladen die er af komen?
Verder was het zadel perfect.