De ultieme peesbeschermers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:18


Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:47

Ik heb een vraag voor degene die de gatusos air kappen in het echt hebben vast gehad, ik zoek iets voor de benen van mijn paard voor af en toe een dag/2 dagen tijdens introducties in de kudde.
Bijna geen enkele kap is goed stevig en kan lang om blijven. De gatusos zouden dan dus ideaal zijn, maar ik lees dat ze slap zijn. Zou dit een trap dempen? Ze heeft een schiefel net onder haar sprong die dus bij voorkeur niet warm moet worden waardoor al heel veel kappen afvallen omdat ik ze toch wel wat langer om wil houden.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:33

Waar lees je dat ze slap zijn? Want dat vond ik ze niet, wel voelde het materiaal heel zacht aan als in geen kans op wondjes door schuren. Luchtig zijn ze ook zeker alleen is de pasvorm voor weinig paarden geschikt; alleen paarden met heel rank beenwerk passen deze beschermers ;)

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:18

Pallatin schreef:
Waar lees je dat ze slap zijn? Want dat vond ik ze niet, wel voelde het materiaal heel zacht aan als in geen kans op wondjes door schuren. Luchtig zijn ze ook zeker alleen is de pasvorm voor weinig paarden geschikt; alleen paarden met heel rank beenwerk passen deze beschermers ;)


Ja geen idee meer waar ik dat gelezen heb, ik dacht ergens te lezen dat ze makkelijk dubbel te vouwen waren. En dat deed me twijfelen of het dan wel sterk is. Ik heb een pony met nu cob peeskappen, dus ik dacht dat dat nog wel de moeite zou zijn om te proberen. Ik zou ze het liefst iets wat lang hebben, hoe meer bedekt hoe liever. Ze zou er normaal gezien niet veel in bewegen, ze hoeft er geen uren mee te rijden of een springsessie te doen ofzo. Het is puur en alleen ter bescherming voor evt trappen tijdens het introduceren van nieuwe paarden in de kudde.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:25

Heel eerlijk? Ik zie het nut dan niet zo in van deze beschermers als je de voorbenen van je paard wil beschermen tegen trappen van andere paarden in de kudde? Daar zijn peesbeschermers immers niet voor: die geven bescherming tegen een paard welke zichzelf aantikt van achter…eigenlijk heb jij iets nodig dat ook aan de voorkant van het been bescherming biedt toch? Ik zou dan eerder naar een eventingbeschermer kijken.. liever een paar dagen goed beschermd en goed passend dan luchtig maar niet erg nuttig….

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 06:34

Pallatin schreef:
Heel eerlijk? Ik zie het nut dan niet zo in van deze beschermers als je de voorbenen van je paard wil beschermen tegen trappen van andere paarden in de kudde? Daar zijn peesbeschermers immers niet voor: die geven bescherming tegen een paard welke zichzelf aantikt van achter…eigenlijk heb jij iets nodig dat ook aan de voorkant van het been bescherming biedt toch? Ik zou dan eerder naar een eventingbeschermer kijken.. liever een paar dagen goed beschermd en goed passend dan luchtig maar niet erg nuttig….


Ze zouden ook niet om de voorbenen gaan, maar om de achterbenen. Ze heeft op de plek wat dan bedekt zou worden een (inmiddels geheelde maar nog wel kale) wond en een deel van waar de breuken zaten en dan nu een schiefel. Die zouden allemaal onder een peeskap vallen. Omdat we nu een actieve schiefel hebben mogen we alsnog weinig, om die schiefel rustig te houden zou deze eigenlijk liever niet in een kap moeten. Want warmte kan weer actief maken. Dus hoewel ik het liefst crossbeschermers om doe ben ik mijn opties aan het afwegen, want benen beschermen en vervolgens weer een actieve schiefel hebben is ook niet mijn lievelings optie. Thanks voor je input!

mavantos

Berichten: 3615
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 07:03

Lenexa schreef:
Pallatin schreef:
Heel eerlijk? Ik zie het nut dan niet zo in van deze beschermers als je de voorbenen van je paard wil beschermen tegen trappen van andere paarden in de kudde? Daar zijn peesbeschermers immers niet voor: die geven bescherming tegen een paard welke zichzelf aantikt van achter…eigenlijk heb jij iets nodig dat ook aan de voorkant van het been bescherming biedt toch? Ik zou dan eerder naar een eventingbeschermer kijken.. liever een paar dagen goed beschermd en goed passend dan luchtig maar niet erg nuttig….


Ze zouden ook niet om de voorbenen gaan, maar om de achterbenen. Ze heeft op de plek wat dan bedekt zou worden een (inmiddels geheelde maar nog wel kale) wond en een deel van waar de breuken zaten en dan nu een schiefel. Die zouden allemaal onder een peeskap vallen. Omdat we nu een actieve schiefel hebben mogen we alsnog weinig, om die schiefel rustig te houden zou deze eigenlijk liever niet in een kap moeten. Want warmte kan weer actief maken. Dus hoewel ik het liefst crossbeschermers om doe ben ik mijn opties aan het afwegen, want benen beschermen en vervolgens weer een actieve schiefel hebben is ook niet mijn lievelings optie. Thanks voor je input!


Op een schiefel, en helemaal een actieve schiefel, moet je geen harde beschermer willen doen. Dat irriteert en kan het actief(/actiever) maken.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:08

Waarom heeft iedereen het toch steeds over die gatusos die blijkbaar slecht passen bij niet-spaanse paarden; terwijl er al heel lang een wel passende variant op hetzelfde thema bestaat: de compositie?

mavantos

Berichten: 3615
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:10

pol013 schreef:
Waarom heeft iedereen het toch steeds over die gatusos die blijkbaar slecht passen bij niet-spaanse paarden; terwijl er al heel lang een wel passende variant op hetzelfde thema bestaat: de compositie?


De compositi vindt ik echt de meest vreselijke pasvorm en bandjes hebben. Dat ziet er bij de Gatusos veel beter uit.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:55

pol013 schreef:
Waarom heeft iedereen het toch steeds over die gatusos die blijkbaar slecht passen bij niet-spaanse paarden; terwijl er al heel lang een wel passende variant op hetzelfde thema bestaat: de compositie?


Dat probleem is binnenkort ook opgelost, want de klittenbandjes worden langer gemaakt waardoor de beschermers voor veel meer paarden geschikt zijn.

Het probleem was namelijk dat de klittenbandjes voor sommige paarden gewoon wat te kort waren, ik heb nog niet gehoord dat de schaal zelf geen goede pasvorm had?

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:25

Lenexa schreef:
Pallatin schreef:
Heel eerlijk? Ik zie het nut dan niet zo in van deze beschermers als je de voorbenen van je paard wil beschermen tegen trappen van andere paarden in de kudde? Daar zijn peesbeschermers immers niet voor: die geven bescherming tegen een paard welke zichzelf aantikt van achter…eigenlijk heb jij iets nodig dat ook aan de voorkant van het been bescherming biedt toch? Ik zou dan eerder naar een eventingbeschermer kijken.. liever een paar dagen goed beschermd en goed passend dan luchtig maar niet erg nuttig….


Ze zouden ook niet om de voorbenen gaan, maar om de achterbenen. Ze heeft op de plek wat dan bedekt zou worden een (inmiddels geheelde maar nog wel kale) wond en een deel van waar de breuken zaten en dan nu een schiefel. Die zouden allemaal onder een peeskap vallen. Omdat we nu een actieve schiefel hebben mogen we alsnog weinig, om die schiefel rustig te houden zou deze eigenlijk liever niet in een kap moeten. Want warmte kan weer actief maken. Dus hoewel ik het liefst crossbeschermers om doe ben ik mijn opties aan het afwegen, want benen beschermen en vervolgens weer een actieve schiefel hebben is ook niet mijn lievelings optie. Thanks voor je input!


Lastig probleem idd dan! Maar ik ga dan mee met Mavantos; schiefel helemaal vrijhouden is belangrijk. Kun je niet bijvoorbeeld de compositi beschermers ‘verbouwen’ dat die plekken vrij liggen, dus gat erin knippen oid?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:46

mavantos schreef:
pol013 schreef:
Waarom heeft iedereen het toch steeds over die gatusos die blijkbaar slecht passen bij niet-spaanse paarden; terwijl er al heel lang een wel passende variant op hetzelfde thema bestaat: de compositie?


De compositi vindt ik echt de meest vreselijke pasvorm en bandjes hebben. Dat ziet er bij de Gatusos veel beter uit.


Heb je die zelf geprobeerd? Hier passen ze perfect bij alles van grof tot smal beenwerk.
En die smalle bandjes zijn precies weer fijn als je de benen zo koel mogelijk wil houden.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:52

Ik ben juist blij met de smalle bandjes van de compositie, ok het zijn oerlelijke dingen, maar ze doen wat ze moeten doen (de pezen beschermen) en de benen blijven koel. Die Gatusos vind ik wel mooier, maar die zien er ondanks de gaten toch een stuk dichter uit.

mavantos

Berichten: 3615
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:01

pol013 schreef:
mavantos schreef:

De compositi vindt ik echt de meest vreselijke pasvorm en bandjes hebben. Dat ziet er bij de Gatusos veel beter uit.


Heb je die zelf geprobeerd? Hier passen ze perfect bij alles van grof tot smal beenwerk.
En die smalle bandjes zijn precies weer fijn als je de benen zo koel mogelijk wil houden.


Ik heb ze zeker zelf gehad en die kleine dunne bandjes snijden als een gek. Daarnaast is het systeem van de bandjes goedkoop en onhandig. Gaat snel stuk (dat overlappende klittenbandje laat los) en nadat een stalgenootje met buitenzetdienst de beschermers niet correct om had gedaan heeft mijn paard kale plekken en daarna witte haren gekregen...

Het is niet hufterproof.

Raineri
Berichten: 6257
Geregistreerd: 21-02-11

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:23


Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:20

Ik moet nog even de juiste waardes opvragen en vergelijken, maar dan weet ik hoe ademend de nieuwe kentucky beschermers met bamboe zijn.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:32

Nou….het is een plastic schaal met wat gaatjes erin en een laagje bamboe….dat lijkt me net zo ademend als een beschermer van plastic beschermer met wat gaatjes zonder laagje bamboe….dat bamboe is in het kader van duurzaamheid (wat ik al betwijfel)….niet om een luchtigere beschermer te creëren

Raineri
Berichten: 6257
Geregistreerd: 21-02-11

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:04

Ademen stond wel als speerpunt in de product beschrijving. Bamboe is inderdaad gewoon gebruikt om bioplastic te maken. Maar ben wel nieuwsgierig! :D

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:24

Danique_G schreef:
Ademen stond wel als speerpunt in de product beschrijving. Bamboe is inderdaad gewoon gebruikt om bioplastic te maken. Maar ben wel nieuwsgierig! :D


Zo lees ik het niet op de site :D ; de beschermer is gewoon van plastic (TPU), onder het plastic gedeelte van de pees zit een ‘extra’ laagje wat gemaakt is van bamboe…
Er staat nergens dat het plastic bioplastic is of dat de TPU schaal van bamboe is gemaakt. Het plastic is extra verstevigd met bamboe :')
Maar goed, met veel gaatjes nog best luchtig zijn :D

Raineri
Berichten: 6257
Geregistreerd: 21-02-11

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:34

Ah het zijn twee lagen.

Overigens, kunnen bepaalde plastics een oorsprong uit cellulose hebben dus zo vreemd is de gedachte niet ;)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:51


Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:23

Ik wilde mijn Snugboots met die nieuwe Kentucky beschermers vergelijken, helaas heeft Le mieux Benulex geen data van de Snugboots beschikbaar. Zo jammer.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:48

Afgelopen weekend weer positief verrast door m'n Equilibrium set.
Rondom op de trailer, 1.5u rit met paard flink in het zweet en benen nog helemaal droog.

Afbeelding

Merrie van 1.64 met smalle beentjes draagt voor maat Medium.

Ze zien er overigens na bijna 1.5 jaar nog uit als nieuw incl klittenband. Worden niet intensief gebruikt (paard strijkt of tikt in principe niet aan) maar toch wel regelmatig. Echt heel fijn!

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:17

Dat zijn ook de tendon boots toch? Schuren ze niet?

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:20

Voor de tri-zone open-fronted tendon boots inderdaad. Achter heb ik de Allsport boots die dicht zijn aan de voorkant.

Ze schuren in principe niet alleen blijft er soms wel zand onder zitten als we in dieper zand werken.