Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMoniique
Berichten: 99
Geregistreerd: 03-07-10

Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 18:13

Hallo iedereen!

Ik ben benieuwd naar tips voor een zadel voor een PRE met zeer korte rug. Ik heb meerdere topics gevonden, maar die zijn van jaren terug dus ik ben benieuwd of er inmiddels nieuwe ervaringen zijn. Er is uiteraard een zadelmaker bij geweest, maar zij had helaas geen geschikt zadel voor ons.


Mijn bijrijdpaard (PRE) had een Massimo pro dressuur II 17 inch, deze paste perfect op zijn korte rug maar de boommaat was veel te krap en in dit zadel zit geen verwisselbare boom. Ook moet ik met mijn lengte (1,75) een 17,5 inch zadel. Het paard heeft een draagvlak van +- 42 cm.

We zijn eigenlijk op zoek naar een zadel met verwisselbare boom omdat hij een tijd niet bereden is en nog in bespiering aan zal komen, maar elke suggestie is welkom. En voor de mensen die zich afvragen waarom we dan niet gaan voor een Massimo pro dressuur 17,5 inch, die heb ik helaas nergens tweedehands kunnen vinden.

Ik hoor graag jullie bevindingen! *\o/*

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:38

Ik heb voor mijn korte Lipizzaner een Wow met 17 inch kussens en een 18 inch zit, ik heb nl ook lange benen en pas daardoor niet in een kleinere zit helaas…
Tot nu toe werkt dat prima. Wow zadels zijn zo gemaakt dat je er probleemloos kortere kussens onder kunt zetten.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:53

Je zou er echt een andere zadelmaker bij moeten halen. Het gaat er niet alleen om hoe kort of hoe lang een rug is, maar ook of het een rechte rug is, of enigszins hol, de bouw van je paard, jouw eigen lijf, m'n de derriere..
Daar moet je niet op eigen houtje mee gaan rommelen, want dan kom je uiteindelijk duurder uit als je toch het verkeerde zadel kiest.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:58

Massimo heeft toch nooit een verwisselbare kopijzer maar eentje die in de pers vergroot kan worden?

Misschien via Kifra; de gfs zadels?
Laatst bijgewerkt door Saaams op 02-01-24 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:05

Msfc/Ideal en Kent en Masters hebben sowieso korte zadels, maar die hebben geen verwisselbare boom. Zijn beide tweedehands wel goed verkrijgbaar. Ik heb alleen geen ervaring met een PRE rug, wel rondgeribt en kort.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:08

kent en masters is wel een verwisselbaar kopijzer Ladyson, van kent en masters is alleen het Cob model met een vrij kort zadel(en die moet wel maar net bij de rug van je paard passen), van Ideal weet ik niet wat een kort zadel zou zijn.

Andere zadels waar je naar zou kunnen kijken: Edix, verwisselbaar kopijzer, softtree boom.
de GFS zadels is misschien ook een optie, en Ikonic is misschien ook wel een goede optie.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:12

Ik heb een ErgoX2 zadel voor mijn eigen (korte) merrie, maar mijn stalgenootje heeft eenzelfde zadel voor haar PRE.
Het is een Zweeds merk en ben tot nu toe (8 maanden in gebruik) zeer tevreden.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:23

Hier ook een op maat gemaakt zadel met kussens 17 inch en zitgedeelte 17,5

Voor m’n oude paard had ik er ook een zo, een 17,5 inch kussen en een 18inch zit

Beide keren een symbion, maar daar heb je niks aan want ze is er mee gestopt.

xMoniique
Berichten: 99
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:28

Dank voor de reacties tot nu toe, ik zal me is verdiepen in de merken die er genoemd zijn.

En even ter aanvulling, we gaan niet “zomaar wat aanrommelen”. Ik ben benieuwd naar ervaringen omdat wij door de bomen het bos niet meer zien en uiteindelijk komt er uiteraard opnieuw een zadelmaker als we een goed zadel vinden. :)

xMoniique
Berichten: 99
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:30

Saaams schreef:
Massimo heeft toch nooit een verwisselbare kopijzer maar eentje die in de pers vergroot kan worden?

Misschien via Kifra; de gfs zadels?


Klopt, daarom willen we liever overstappen op een ander merk zodat we wel een verwisselbaar kopijzer hebben! :D

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:33

Ik heb een heel korte pony waar nu een edix tudor op ligt. Dit zijn echt korte zadels, flexibele boom met wisselbaar kopijzers en door de bijbehorende pad met inlages meestal goed passend te maken.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:35

Ik had voor mijn haflinger met korte rug ook de massimo die jij hebt en heb nu de gfs monarch cob. De cob is voor korte ruggen. Geloof 14 verschillende kopijzers dus je kan alle kanten op! Vindt het een lekker en fijn zadel die nieuw niet te duur is, 1870 euro. Ze worden nog niet lang verkocht in Nederland maar in Engeland wel!

Afbeelding

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:54

siskeh schreef:
kent en masters is wel een verwisselbaar kopijzer Ladyson, van kent en masters is alleen het Cob model met een vrij kort zadel(en die moet wel maar net bij de rug van je paard passen), van Ideal weet ik niet wat een kort zadel zou zijn.

Andere zadels waar je naar zou kunnen kijken: Edix, verwisselbaar kopijzer, softtree boom.
de GFS zadels is misschien ook een optie, en Ikonic is misschien ook wel een goede optie.


Oh! Goede aanvulling.

Van de 15 zadelmerken die ik toen op mijn pony met korte rug heb gehad, waren alleen Kent en Masters en MSFC kort genoeg.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:17

Al eens naar IJslanderzadels gekeken?

Bvb. Tolt Saga (bij Kifrahorse) zijn zeer korte zadels.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:31

Connect zadels. Op maat te maken en onbeperkt te persen. Mijn merries hebben ook een ontzettend korte rug en dit zadel is perfect!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:38

Connect inderdaad!

Korter heb ik ze nog niet gezien :D

Zijn inderdaad onbeperkt in boommaat versteldbaar en ze hebben 3 verschillende type bomen zodat de vorm van de boom ook bij je paard past.

Dit is een 17,5 inch op paard met hele korte rug.

Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:40

Heeft je paard een rechte rug of juist een rug met een holling erin?

Mijn paard met een rechte rug heeft een Hrimnir Master. Heel fijn zadel met verwisselbare kopijzer.

nile
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:02

Ik hoorde van mijn zadelmaker dat korter of langer geribd meer bepalend is dan de lengte van de rug op zichzelf (eigenlijk logisch). De Thorowgood cob vz heeft in 17,5 inch een opleglengte van krap 41 cm, verwisselbare boom en is geschikt voor de rug met wat meer holling. Ik ben net zo lang als jij en heb vanwege beenlengte een 17,5 inch, anders had 17 inch wel gekund. NB ik denk dat jij naar een dressuurzadel zoekt? Ik vind zelf de vrije zit van deze Thorowgood wel fijn maar ze hebben veel verschillende modellen. Volgens mij ook nog steeds goed betaalbaar.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:18

Zaldi is ook geschikt voor PRE! Volgens mij speciaal gemaakt voor die paarden. Ik heb een zaldi op mijn koudbloed pony liggen, ben er enorm blij mee en is aan te passen in de pers.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:54

xLiez schreef:
Zaldi is ook geschikt voor PRE! Volgens mij speciaal gemaakt voor die paarden. Ik heb een zaldi op mijn koudbloed pony liggen, ben er enorm blij mee en is aan te passen in de pers.


Zaldi is Spaans en ligt idd op veel PRE’s en Lusitano’s. Je kan ook verwisselbare kopijzers nemen ipv in de pers :j

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:27


Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:30

Ik heb een arena zadel voor mijn Spaanse dame. Aan alle kanten aan te passen. Heel tevreden mee!

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:33

Kijk ook eens naar Deuber en Partner. Zitten hele korte modellen tussen. Ik heb een Arabier met een ultrakorte rug, van andere merken moest er een 16,5 op en dan nog paste niet alles. Kopijzer traploos verstelbaar, het groeit dus gewoon mee (of omgekeerd). Hele goed kwaliteit, daar is de prijs ook wel naar.

Ik heb een Working Equitationzadel (El Campo shorty). Ze hebben heel veel soorten (dressuur, WE, western en endurance).

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:04

Zaldi is wel echt een aanrader. Fijne zadels, aanpasbaar en goede prijd/kwaliteit.

Maar ook Wintec/arena/bates zou kunnen

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Zadel gezocht voor PRE met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:08

Ik had op mijn lusitano een equestor liggen, die zadels hebben ook korte kussens en zitten super lekker plus ze bieden veel schouder en ruggengraat vrijheid. Helaas is de mijne er uit gegroeid, dus nu heb ik een wintec, past haar ook prima :j .