Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

spring of veelzijdigheidszadel ??

 
Profiel   

Ik heb voor mijn dochter een d-pony gekocht. Ze wil graag springen- het is ook een springpony. Echter waar wij wonen - wordt weinig gesprongen. Ik heb thuis wel wat hindernissen en dat is ook leuk- maar pony zal voornamelijk recreatief gebruikt gaan worden. Ik heb al een passend dressuurzadel op de pony. Maar om te springen is dat toch niet zo heel fijn.
Wat adviseren jullie - een veelzijdigheid of dressuurzadel - en wat zijn voor en nadelen. ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 21:52 



 
Profiel   

Als je al een dressuurzadel hebt, dan zou ik voor een springzadel gaan. Wil je het dressuurzadel weg doen als er een nieuw zadel komt, dan is veelzijdigheid misschien handiger.

Voor- en nadelen? Dat verschilt per persoon en per zadel. Het is maar net wat je fijn vindt. Ik rijd graag in een springzadel omdat mijn zadel toevallig heerlijk zit, ook op lange buitenrit. Vind het korte zitten an sich ook wel comfortabel. :j Maar dressuur? Dat liever in een dressuurzadel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-16 08:18 



 
Profiel   

Ik zelf gebruik om te springen een veelzijdigheid. Gaat prima. Vindt ik zelf ook fijner zitten. Nu moet ik wel zeggen dat ik hier ook mee dressuur. Aangezien jij aangeeft dat je al een dressuurzadel hebt, zou ik even nagaan wat je dochter het fijnst vindt zitten met springen/recreatief rijden. Misschien verschillende zadels uitproberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-16 23:53 



 
Profiel   

ligt er een beetje aan..

ze rijd recreatief,
komt daar ook veel buitenrijden aan te pas?

in dat geval zou ik kiezen voor een veelzijdigheidszadel..
ze kan dan springen en buitenrijden..
dressuur is wat lastiger om een goede beenligging te hebben en te houden..

dressuurzadel hoor ik vaak dat men het voor veel buitenrijden minder aangenaam vind

zelf geen ervaring met dresuurzadel, ik heb mijn eerste eigen pony pas een jaartje..
heb zelf een veelzijdigheids.. Het heeft even geduurd voor ik lekker reed kwa dressuur..
maar jij wij hangen ook meer in het bos rond en hier en daar af en toe wat springen..

springzadel zou ik alleen kopen als ze daar ook echt fanatiek mee bezig gaat (meeste wat je met springen doet is overigens ook dressuurmatig werk.. springen slechts af en toe op hoogte.. voor de basis is veelzijdig prima), of wanneer je twee zadels makkelijk kunt veroorloven.

springzadel voor buitenrijden, is denk ik minder geschikt? geen idee eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-16 00:06 



 
Profiel   

Voor recreatief springen maakt het niet zoveel uit of het zadel veelzijdig of spring is. Wel raad ik aan te kijken naar een zadel met kuitwrong, altijd fijn met springen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-16 00:11 



 
Profiel   

We hebben een eigen bak - waar geen heel parcourse staat maar wel wat hindernissen. Ik denk dat t wordt dat ze vaak na het dressuurrijden wat sprongetjes meepakt. Dus zal ze geneigd zijn om het zadel ook vaak te gebruiken voor het dressuurwerk. Vandaar dat ik dacht aan een veelzijdigheid .
.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-16 07:04 



 
Profiel   

In dat geval is dat een slimme keuze! Je zou wel naar beide op zoek kunnen gaan, misschien zit ze ook wel heel lekker op een dieper springzadel met veel wrong. Zou voor haar in ieder geval niet zoeken naar een heel plat Frans springzadel, dat zal ze waarschijnlijk niets vinden (al zweer ik er bij). :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-16 08:21 



 
Profiel   

In dat geval zou ik ook voor een veelzijdigheid gaan. Naar mijn idee kun je daarmee prima dressuur rijden en springen, wat ze dus beide zal gaan doen. Ik vind dressuur rijden met een springzadel in ieder geval minder fijn. Maar wat Bunn zegt, je zou ook kunnen kijken naar beide en kijk wat je dochter het fijnst vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 03:39 



 
Profiel   

Ik zou dan gewoon naar beiden kijken en dan kopen wat het best ligt en zit. Persoonlijk vind ik veelzijdigheidszadels rot dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 09:52 



 
Profiel   

Ik heb altijd, tot aan mijn eerste Z1 proef met een veelzijdigheidszadel (neigend naar springen) gereden. Toen merkte ik echt dat ik wat problemen kreeg door mijn zadel. Heb er nou een 2e hands dressuurzadel bij. Ik rij altijd op mijn veelzijdigheidszadel, en rij nu M springen en M eventing, en veel buiten, echt veelzijdig dus. Al zou ik nu toch wel heel graag een keer een 'echt' spring of eventing zadel willen. Maar dat is meer omdat ik nu na altijd een beetje voor de lol rondhobbelen veel serieuzer met de sport bezig ga.

Als je een goed fijn zittend veelzijdigheidszadel hebt, kan je er dus best heel ver mee komen :p
Gaat er vooral om dat je er een goede en comfortabele houding in kan hebben, en hij goed past op de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 10:09 



 
Profiel   

Ik zou gewoon kijken naar een vzh zadel want je gaat niet steeds wisselen.en dan houd jje de dressuur voor de wedstrijden dressuur rijden als ze dat gaat doen en anders in ruuilen op een goede passende vzh
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 10:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen