Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dagtochten - Lange afstandsritten - Welk type zadel ?

 
Profiel   

Hallo,

ik doe meestal dagtochten tussen 25 en 40 km. Momenteel rijd ik deze met een dressuurzadel.
Echter krijg ik regelmatig de bemerking dat dit niet zo geschikt is daar een dressuurzadel het gewicht slechts over een beperkte oppervlakte verdeeld en niet ideaal is voor trektochten. De meeste van mijn collega ruiters rijden met een westernzadel en deze stellen dat een westernzadel het gewicht verdeeld over de volledige rug van het paard. Echter de "westernstijl" ligt me niet zo.

Bij diverse zadelmerken spreekt men over recreatiezadel, trekkingzadels, afstandzadels, veelzijdigheidszadels en westernzadels.

Is een westernzadel nu het ideale, verdeeld dit inderdaad het gewicht over de gehele rug, wat van de hiervoor vermelde zadels zijn ook geschikt voor mijn doelstelling. Ik zoek dus in functie van het paard, niet wat voor mij het makkelijkste zou zitten.

Dan voor jullie komende antwoorden,

mvg.

Hans
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 11:23 



 
Profiel   

Belgium1961 schreef
Hallo,

ik doe meestal dagtochten tussen 25 en 40 km. Momenteel rijd ik deze met een dressuurzadel.
Echter krijg ik regelmatig de bemerking dat dit niet zo geschikt is daar een dressuurzadel het gewicht slechts over een beperkte oppervlakte verdeeld en niet ideaal is voor trektochten. De meeste van mijn collega ruiters rijden met een westernzadel en deze stellen dat een westernzadel het gewicht verdeeld over de volledige rug van het paard. Echter de "westernstijl" ligt me niet zo.

Bij diverse zadelmerken spreekt men over recreatiezadel, trekkingzadels, afstandzadels, veelzijdigheidszadels en westernzadels.

Is een westernzadel nu het ideale, verdeeld dit inderdaad het gewicht over de gehele rug, wat van de hiervoor vermelde zadels zijn ook geschikt voor mijn doelstelling. Ik zoek dus in functie van het paard, niet wat voor mij het makkelijkste zou zitten.
Ik weet dat de boom van een western zadel anders is dan bij een engels zadel.ook mag een western zadel ook langer zijn dan bv een engels zadel

ik heb een podium zadel erg fijn zadel word veel bij endurance gebruikt en je hebt daar ook veel verschillen in,en deze zijn op een westernboom gemaakt
Dan voor jullie komende antwoorden,

mvg.

Hans

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 11:27 



 
Profiel   

Sorry mijn post staat onderaan in jou post er bij geschreven

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 11:28 



 
Profiel   

http://www.bokt.nl/markt/search?search_ ... order=DESC

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 11:29 



 
Profiel   

Ik zou gaan kijken naar een endurance zadel die zijn gemaakt voor langdurige belasting. Overgins is 40 km met goed liggend dressuurzadel geen probleem. Er zijn genoeg endurance ruiters die ook met een dressuurzadel starten over een langere afstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 11:32 



 
Profiel   

@ keona en bismarck (is deze laatste niet gezonken :) ) alvast bedankt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 11:37 



 
Profiel   

Belgium1961 schreef
@ keona en bismarck (is deze laatste niet gezonken :) ) alvast bedankt.

Huh snap effe niet wat je bedoelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 15:09 



 

Zoek op ebay.de eens op wanderreitsattel. Ik koop ook veel via de .de, als je goed zoekt kom je leuke prijzen tegen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 15:13 



 
Profiel   

@keona,

het ging over de nickname "Bismarck". Dit is een berucht Duits oorlogsschip uit de tweede wereldoorlog die op een tragische manier ten onder ging. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 15:44 



 
Profiel   

Belgium1961 schreef
@keona,

het ging over de nickname "Bismarck". Dit is een berucht Duits oorlogsschip uit de tweede wereldoorlog die op een tragische manier ten onder ging. :)


Haha inderdaad en de kanselier die Duitsland tot een land maakte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 16:36 



 
Profiel   

Ook in Frankrijk worden veel trail/trekking zadels gebruikt, ondermeer Guichard. Net zoals de Podium op basis van een western boom qua draagvlak en gewone zit voor de ruiter. Sommer (http://www.sattelmacher.com) heeft eveneens een aantal zadels, speciaal voor dagtochten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 16:54 



 
Profiel   

Een trail zadel is geschikt. Je hebt de Massimo trail, verdeelt het gewicht mooi en is ook voor jou als ruiter een prettig zadel. Wel even wennen als je een dressuurzadel gewend bent.

Verder zijn endurance zadels inderdaad ook een optie, maar in principe is een goed liggend dressuurzadel voor afstanden van 25-40 km geen probleem. Heb zelf jaren endurance gereden met een veelzijdigheidszadel, dat ging prima.

Als je verder niets aan je paard merkt en het loopt verder goed, heeft geen schuurplekken of andere problemen dan zal het verder wel goed zijn.

Zijn western zadels niet erg zwaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 16:56 



 
Profiel   

Zelf ooit ook met de Massimo trail gereden (al was het maar voor 1x) en hij zat heerlijk voor een lange rit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 16:57 



 
Profiel   

En een Australisch Stock zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 17:11 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken naar een australian stockzadel heerlijke zadels heb ik ook jaren mee gereden.
Massimo trail heb ik ook gehad zat heerlijk maar na een paar weken juist omgeruild voor een massimo dressuur ll omdat ik enorm last van mijn knieen en rug kreeg.
Dat kwam volgens de zadelmaker doordat ik vrij lange benen heb (ik ben 176)
Maar ik weet niet hoelang je bent dat scheelt natuurlijk wel.
Op een stockzadel zit je als een luie stoel echt heerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 17:18 



 
Profiel   

Een Westernzadel verdeelt het gewicht wel over een groter oppervlak (hoewel dat ook nog wel meevalt, leg een kale Westernboom maar eens naast een boom uit een dressuurzadel, zo groot is dat verschil niet - en dat is ook logisch, hoe meer 'star hout' op een rug, hoe moelijker het nog passend te krijgen is in beweging), maar het zadel is zelf ook zwaarder: al snel 3-4 keer zwaarder dan een dressuurzadel.
Oftewel, pond voor pond en cm voor cm zou een Westernzadel nog wel eens meer druk kunnen uitoefenen.

En als jij lekker zit op je zadel (vlak dat niet uit, niets is vervelender, ook voor je paard, als jij niet lekker zit in een zadel!) en je paard loopt er lekker mee, zou ik niets veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 18:03 



 

Ik kan zelf massimo trail zadels ook erg aanraden. Zijn erge fijne zadels voor lange ritten. Het is alleen dat mijn haflinger het zadel niet meer past waardoor die nu te koop is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 18:34 



 
Profiel   

Ok dank jullie voor de reacties, de kogel is door de kerk in de zin dat het geen westernzadel wordt (oef) Ik zal mij dus concentreren op trail en endurance zadel. Even rondneuzen en verdere raadgevingen zijn tof. Zoek alvast op de merken hier aangegeven.

@ tobbes, sorry maar heb minimaal 37 nodig tot 38 naargelang het merk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 19:13 



 
Profiel   

Hier ook een Massimo Trail.
Ben er nog steeds erg blij mee :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-16 15:48 



 
Profiel   

De Massimo trail ga ik bekijken maar ook de Stubben Scout. Heeft iemand onder jullie deze ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-16 20:58 



 
Profiel   

Hier een Ghost Roma (wel boomloos), is mee geweest op ritten van 47 km en paardje had er geen last van. Ook nette zweetafdruk, geen druk- of schuurplekjes, en ik zat erg comfortabel op m'n kont. :Y)

Hangt natuurlijk erg af van het paard en de ruiter. Ik heb korte benen, en ik heb nooit beter gezeten als in mijn ghost. Paard is ook echt gebouwd als een ton en heeft geen schoft. Heb wel veel goeds gehoord over de massimo, inderdaad. Ik zou daar ook zeker een kijkje nemen, aangezien er ook regelmatig tweedehands zadels voorbijkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-16 21:55 



 
Profiel   

Ik rijd een KWPN, 1,74 hoor en zeer hoge schoft en dan nog fijn gebouwd. Boomloos geprobeerd maar dat lukte voor hem niet. Dus voorlopig ga ik er twee gaan proberen, de Massimo en de Stubbern. Laat jullie weten hoe dit verliep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-16 22:14 



 
Profiel   

Belgium1961 schreef
Ik rijd een KWPN, 1,74 hoor en zeer hoge schoft en dan nog fijn gebouwd. Boomloos geprobeerd maar dat lukte voor hem niet. Dus voorlopig ga ik er twee gaan proberen, de Massimo en de Stubbern. Laat jullie weten hoe dit verliep.


Oké een oud topic maar ben benieuwd waar je op uit gekomen bent en vooral benieuwd naar jouw bevindingen van de stübbe scout.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen