[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 00:39

Kwetal schreef:
Mara2000 schreef:
Iemand ervaring met verschillende Trekker zadels? Klopt het dat de zitting van de True Talent iets kleiner is dan van bijv. de Pro Arte of de Ultimate Luxury? Ik rij nu een True Talent die zo te zien op de grootste zitmaat is ingesteld maar met lichtrijden kom ik tegen de pommel. Dit had ik met de andere 2 types niet.


Probeer de andere beugelophanging eens - en heb je er fenders aan? Want je benen hebben geen steun van een wrong en dan ben je je balans misschien een beetje kwijt? In elk geval minder ver uit de beugels komen


Ik heb de fenders met kniewrong eraan. En ze hangen nu aan de achterste ophanging.
Ik ga niet staan in de beugels tijdens het lichtrijden en hij gooit niet hoog op dus daar kan het m.i. niet aan liggen. Ik zit met mijn bovenbenen wel bijna tegen de pommel aan. Van de Freemax had ik begrepen dat er wel een paar cm tussen bovenbeen en pommel/fork moest zitten. Bij de Trekker waarschijnlijk ook?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:54

Mara2000 - ik heb de getallen niet meer in mijn hoofd, maar voor zover ik weet zijn alle Trekkers even lang - staat de cantle wel op de achterste stand? Of heeft iemand dat aangepast - hoeft maar een klein beetje te zijn natuurlijk. Wrongen op fenders helpen niet voor een stabielere beenligging, de fender zwaait immers mee met je been. Dus als je been naar achteren zwaait, kan je bovenlichaam naar voor komen en dan raak je de pommel..... Freemax is western, met een veel grotere/grovere en verder doorlopende fork, dat boogje van de Trekker is minder massief. Ik heb geen oplossing voor je, misschien kan je iemand mee laten kijken (en dat filmen), dan zie je het misschien?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:49

Kwetal schreef:
Mara2000 - ik heb de getallen niet meer in mijn hoofd, maar voor zover ik weet zijn alle Trekkers even lang - staat de cantle wel op de achterste stand? Of heeft iemand dat aangepast - hoeft maar een klein beetje te zijn natuurlijk. Wrongen op fenders helpen niet voor een stabielere beenligging, de fender zwaait immers mee met je been. Dus als je been naar achteren zwaait, kan je bovenlichaam naar voor komen en dan raak je de pommel..... Freemax is western, met een veel grotere/grovere en verder doorlopende fork, dat boogje van de Trekker is minder massief. Ik heb geen oplossing voor je, misschien kan je iemand mee laten kijken (en dat filmen), dan zie je het misschien?


Ja cantle staat op achterste stand. De fenders zal ik nog verplaatsen.
Dank voor het meedenken :)
Maar ik hoop ook nog dat iemand hier dit verschil zelf ook ervaren heeft.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:02

Mara2000, ik denk dat het voor iedereen anders is - het hangt af van de bouw van je paard, de bouw van jezelf, je manier van rijden, etc. Ik vond de True Talent een verademing ten opzichte van de andere modellen (ik heb erg lang gezeurd om dit model op de markt te krijgen :o ) maar uiteraard zijn er altijd mensen die er niets aan vinden.... Niet iedereen vindt - bijvoorbeeld - Nike Air fijn om op te lopen, die hebben liever Adidas of Crocs..... Dat zelfde geldt ook voor zadels. Je paard en jijzelf moeten er mee overweg kunnen, zo niet dan moet je verder zoeken. Dus als iemand dezelfde ervaring heeft, zegt dat niet alles.... (je zou even kunnen meten, want meten is weten :) )

Slmt9

Berichten: 4879
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:45

Dankzij dit topic loopt het toch even compleet anders dan van te voren gedacht. Dankzij de geweldige hulp van BuitenZinnig krijg ik morgen de Ghost bbp om te testen. Ik ben met name om omdat er de mogelijkheid is voor suede, kuntstof of wol, de ruggengraatvrijheid, het verdeelsysteem van de singel en dat als je toch een beugel eraan wil doen, de drukverdeling ook goed blijft. Dat laatste was helemaal geen vereiste, maar mocht het nou zo goed zitten dat ik erop wil buitenrijden, dan voelt dat wel veiliger om als optie te hebben. Ook heel fijn dat het bontje onder eronder weg kan om te wassen, zodat je niet apart een dekje hoeft aan te schaffen.

Ik ben erg benieuwd naar hoe ik erin kan zitten en met name of het gaat schuiven. Ik hoop dat het net zo goed bevalt als dat het klinkt. Daarmee zit ik wel 150 euro boven mn oorspronkelijke budget, maar goed, dan hebben we alles als het goed is wel helemaal goed :)

Maar mijn complimenten over de service en behulpzaamheid van Suzanne van BuitenZinnig, erg tevreden over!

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 17:52

Kwetal zit de True talent anders dan de normale trekker ja?
Ik heb jaren terug een trekker gehad voor
Mijn vorige pony, kon er uiteindelijk m’n zit nooit echt op vinden.
Als de talent een andere zit heeft.... ( en nog te testen is..)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:45

Anoniem schreef:
Kwetal zit de True talent anders dan de normale trekker ja?
Ik heb jaren terug een trekker gehad voor
Mijn vorige pony, kon er uiteindelijk m’n zit nooit echt op vinden.
Als de talent een andere zit heeft.... ( en nog te testen is..)


Ik vind van wel, maar zie boven - dat ervaart iedereen anders. Je hebt geen zweetblad en geen wrongen, dat "voelt" anders dan een zadel die dat allemaal wel heeft.....

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:59

Ja absoluut. Dat zit meestal wel lekker vind ik.
Eens zien of ie nog te passen is...

Unbeatable
Berichten: 590
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:02

Vraagje: Ik ben sinds 1.5 jaar bezit van een Barefoot Cherokee.
Destijds heb ik een zadelpasservice laten komen en die heeft mij verteld welke maat ik moest hebben.
Het zit als een trein en ik merk ook dat mijn paard het prettig vind, geen klachten op dit moment.
Met mijn boomzadel liet ik altijd stipt op tijd jaarlijks de passer komen om te controleren of het zadel nog in orde was, maar dat heb ik nu nog niet gedaan. Ik weet ook eerlijk gezegd niet of dat het nodig is bij boomloze zadels. Weet iemand hier een antwoord op?

Maartje1990

Berichten: 22288
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:25

Je zult wel eens de inlages in je pad moeten controleren en vervangen. Ook af en toe de pommel controleren of deze nog past is geen overbodige luxe.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:33

Gewoon even spammen - gespot op Facebook <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jokari

Berichten: 8773
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:37

Die middenste, serieus. Ik dacht gelijk “hebben !” toen ik die deze morgen zag. :')
Om vervolgens te bedenken “oh nee dat is het verkeerde model voor mij.” -O- :D

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:39

jokari schreef:
Die middenste, serieus. Ik dacht gelijk “hebben !” toen ik die deze morgen zag. :')
Om vervolgens te bedenken “oh nee dat is het verkeerde model voor mij.” -O- :D


Je weet het, kan ook in andere modellen..... :D

jokari

Berichten: 8773
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:13

Wahaha ik kan effe voort dank u. :')

DubbelFun

Berichten: 88873
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:05

Lekker kleurtje dat groen, ik heb zoiets inde mijn gang :)

Jets

Berichten: 3556
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:15

Vandaag mijn Barefoot Fellsattel bbp uitgetest (en de Barefoot Physio contour met de shape it soft neusriem als sidepull). Vind hem erg fijn zitten. Hij bied veel steun door de kniestukken die langs je hele been liggen. Daardoor vind ik hem steviger dan de BK Support en Barefoot ride on pad. Ik heb niet het idee dat suede van de BK Support nou zoveel steviger zit dan deze. Binnenkort nog even de Christ Iberica weer proberen en dan kiezen welke ik wil houden.. Toch lastig. Ik vind bij beide een voordeel dat ze inlagen hebben, het nadeel van de Christ vind ik de band over de rug en bij de Barefoot vind ik het jammer dat hij sympanova onderzijde had. Vond de zweetafdruk ook wat apart. Qua uiterlijk vind ik de Christ Iberica leuker. Daarnaast vond ik mijn kont daar beter op passen haha.
Afbeelding
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 06:57

Kwetal schreef:
Gewoon even spammen - gespot op Facebook <3

[ [url=m/ymXH1w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/A3oO7g.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PzckNg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die middelste is ook enorm interessant voor sommige dressuurruiters (mét zweetblad dan wel): de zit is dieper begreep ik op de Duitse pagina, en de frontriser wat 'extremer', waardoor je een meer gesloten zit krijgt. Gaaf dat dat allemaal kan!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:01

Slmt9 schreef:
Dankzij dit topic loopt het toch even compleet anders dan van te voren gedacht. Dankzij de geweldige hulp van BuitenZinnig krijg ik morgen de Ghost bbp om te testen. Ik ben met name om omdat er de mogelijkheid is voor suede, kuntstof of wol, de ruggengraatvrijheid, het verdeelsysteem van de singel en dat als je toch een beugel eraan wil doen, de drukverdeling ook goed blijft. Dat laatste was helemaal geen vereiste, maar mocht het nou zo goed zitten dat ik erop wil buitenrijden, dan voelt dat wel veiliger om als optie te hebben. Ook heel fijn dat het bontje onder eronder weg kan om te wassen, zodat je niet apart een dekje hoeft aan te schaffen.

Ik ben erg benieuwd naar hoe ik erin kan zitten en met name of het gaat schuiven. Ik hoop dat het net zo goed bevalt als dat het klinkt. Daarmee zit ik wel 150 euro boven mn oorspronkelijke budget, maar goed, dan hebben we alles als het goed is wel helemaal goed :)

Maar mijn complimenten over de service en behulpzaamheid van Suzanne van BuitenZinnig, erg tevreden over!


Dankjewel! En heel graag gedaan natuurlijk. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:03

Skippy01 schreef:
Kwetal schreef:
Gewoon even spammen - gespot op Facebook <3

[ [url=m/ymXH1w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/A3oO7g.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PzckNg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die middelste is ook enorm interessant voor sommige dressuurruiters (mét zweetblad dan wel): de zit is dieper begreep ik op de Duitse pagina, en de frontriser wat 'extremer', waardoor je een meer gesloten zit krijgt. Gaaf dat dat allemaal kan!


Klopt, de cantle is iets hoger (2cm) en er is een front riser geplaatst aan de voorzijde, waardoor je een diepere zit krijgt

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:27

Ik las eerst dat bericht, en dacht, hoezo is een dressuurruiter geïnteresseerd in een zadel met knal groen.
Maar de cantle en frontriser maken het zeker wel een hele andere zit.

@Jets: bedoel je dat je met dit bbp de zweetafdrukken afwijkend vind? of met de andere bbp's?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:37

siskeh schreef:
Ik las eerst dat bericht, en dacht, hoezo is een dressuurruiter geïnteresseerd in een zadel met knal groen.
Maar de cantle en frontriser maken het zeker wel een hele andere zit.

@Jets: bedoel je dat je met dit bbp de zweetafdrukken afwijkend vind? of met de andere bbp's?


haha, nee, niet vanwege de kleur inderdaad, maar vanwege de diepere zit. Gemiddelde dressuurruiter zal hem mét lang zweetblad willen, in donkerbruin, zwart of eventueel cognac... ;)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:26

Interessant die Ghost met diepere zit (zegt deze recreatiedressuuramazone :D )! Is dat de Quevis?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:56

Nissima schreef:
Interessant die Ghost met diepere zit (zegt deze recreatiedressuuramazone :D )! Is dat de Quevis?

Klopt!
Maar kan uiteraard bij ieder model :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:41

Buitenzinnig schreef:
Nissima schreef:
Interessant die Ghost met diepere zit (zegt deze recreatiedressuuramazone :D )! Is dat de Quevis?

Klopt!
Maar kan uiteraard bij ieder model :)


Is het een diepere zit dan normaal, dan?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:09

Fabster schreef:
Is het een diepere zit dan normaal, dan?


Jep, verhoogde cantle + frontriser, waardoor de zit dieper wordt.