[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:47

Wij krijgen straks Ella op stal, ben zó benieuwd!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:35

@Pleida: hoe bedoel je dat?
Ik vind jou BBP trouwens erg netjes liggen, en zo te zien ligt hij ook niet ver/veel over de schouder.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:45

Slmt9 schreef:
[ [url=m/Ah8YY6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LTaYJW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Graag ook jullie mening. Singelgroeve van paard ligt naar voren, dus singel kruipt daar naar toe. Bbp blijft wel liggen, maar ontkom er niet aan om de bbp iets op de schouder te plaatsen en ik vind het vrij strak op de schoft liggen. Maar ik ben dan ook een zadel met boom gewend.
Wat is jullie mening over de ligging?

Verder vond ik hem voor mezelf onvoldoende steun gegeven. Ik weet nog niet of dat komt door het gladde vd wol of dat hij iets te groot is (is maat piccolo). Maar ik had verwacht en gehoopt iets meer opgesloten te zitten en steun te hebben aan de voor -en achterkant. Ik had niet het gevoel dat ik erg stevig zat bij een onverwachte beweging.
Zondag ga ik de suede testen, dan zal ik ook een foto plaatsen met mij erin.

Ook passen mijn eigen beugelriemen er niet in. Is gewoon standaard maat. Wat voor beugelriemen zou ik dan nodig hebben?


Wat je goed moet bekijken is wat het singelsysteem doet met de schouderspieren van je paard, zeker ook met die langs de schouder naar beneden lopen. Als een stoot te ver naar voren wordt geduwd door het postuur van je paard loop je altijd het risico dat het iets gaat afknellen. Dit kun je het beste in beweging zien, niet elk paard bolt even veel op tijdens het werk in bespiering. Ik heb een tijdje terug hier een foto geplaatst van wat een singelstoot kan doen op de verkeerde plek te ver naar voren.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:45

Ja ik kan het niet zo goed zien op de foto,maar hoe voelt het als je je hand aan de voorkant bij de schouders en schoft er onder door haalt?Op zich ziet het er wel uit als of hij netjes ligt..

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:05

dianaw33 schreef:
Slmt9 schreef:
[ [url=m/Ah8YY6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LTaYJW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Graag ook jullie mening. Singelgroeve van paard ligt naar voren, dus singel kruipt daar naar toe. Bbp blijft wel liggen, maar ontkom er niet aan om de bbp iets op de schouder te plaatsen en ik vind het vrij strak op de schoft liggen. Maar ik ben dan ook een zadel met boom gewend.
Wat is jullie mening over de ligging?

Verder vond ik hem voor mezelf onvoldoende steun gegeven. Ik weet nog niet of dat komt door het gladde vd wol of dat hij iets te groot is (is maat piccolo). Maar ik had verwacht en gehoopt iets meer opgesloten te zitten en steun te hebben aan de voor -en achterkant. Ik had niet het gevoel dat ik erg stevig zat bij een onverwachte beweging.
Zondag ga ik de suede testen, dan zal ik ook een foto plaatsen met mij erin.

Ook passen mijn eigen beugelriemen er niet in. Is gewoon standaard maat. Wat voor beugelriemen zou ik dan nodig hebben?


Wat je goed moet bekijken is wat het singelsysteem doet met de schouderspieren van je paard, zeker ook met die langs de schouder naar beneden lopen. Als een stoot te ver naar voren wordt geduwd door het postuur van je paard loop je altijd het risico dat het iets gaat afknellen. Dit kun je het beste in beweging zien, niet elk paard bolt even veel op tijdens het werk in bespiering. Ik heb een tijdje terug hier een foto geplaatst van wat een singelstoot kan doen op de verkeerde plek te ver naar voren.


Heb je foto gezien, ik zie al dat de schouders van jouw pony erg lijken op die van mijn paard. Die van mij bolt zijn schouder idd erg op tijdens lopen, daarom is het al lastig om een gewoon zadel goed passend te krijgen. Zijn schoft loopt ook ver door naar achter, daarom lijkt hij zo strak te zitten en kan ik hem ook niet losser doen, want je hebt geen boom.

Ik ga er morgen even goed op letten. Heb nu een filmpje in stap, maar daar lag de pad sowieso nog te ver naar voren.
Maar vraag me af of ik het passend ga krijgen.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:47

Als het goed is, zou alles mee moeten bewegen, de singelstoten trekken niet aan de pad
Zie foto: de stoten zitten aan de "basis" en niet heel erg naar voor.....
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:01

Mag ik hier eens een domme vraag stellen,ben aan het rondkijken voor een ander zadel,aangezien mijn paard nogal rondgeribt is is het voor hem moeilijk om een goed passend zadel te vinden.Dus ik dacht aan boomloze zadels.Alleen, nu heb ik best een dikke kont,broekmaat 44 mijn dressuurzadel is een 18 inch.Pas je dan eigenlijk wel in een boomloos zadel?Of is dat toch beter van niet.Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar een ghost omdat die het smalste schijnen te zitten???

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:07

beatje schreef:
Mag ik hier eens een domme vraag stellen,ben aan het rondkijken voor een ander zadel,aangezien mijn paard nogal rondgeribt is is het voor hem moeilijk om een goed passend zadel te vinden.Dus ik dacht aan boomloze zadels.Alleen, nu heb ik best een dikke kont,broekmaat 44 mijn dressuurzadel is een 18 inch.Pas je dan eigenlijk wel in een boomloos zadel?Of is dat toch beter van niet.Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar een ghost omdat die het smalste schijnen te zitten???


Er zijn ook grotere maten. Dus denk dat je in een normale maar ghost best gaat passen hoor!

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:28

beatje schreef:
Mag ik hier eens een domme vraag stellen,ben aan het rondkijken voor een ander zadel,aangezien mijn paard nogal rondgeribt is is het voor hem moeilijk om een goed passend zadel te vinden.Dus ik dacht aan boomloze zadels.Alleen, nu heb ik best een dikke kont,broekmaat 44 mijn dressuurzadel is een 18 inch.Pas je dan eigenlijk wel in een boomloos zadel?Of is dat toch beter van niet.Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar een ghost omdat die het smalste schijnen te zitten???

Van veel boomloze merken hebben ze ook gewoon grotere maten, al mijn boomloze zadels zijn er ook in 18” en soms zelfs groter te krijgen.

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:35

Vandaag is Ella bij ons geweest. Ik wilde graag eens iemand naar onze BM laten kijken, en de vergelijking met andere zadels kunnen maken. Helaas was Flynn verre van fit :(:) maar we zijn wel een heel stuk wijzer geworden!

Flynn z'n rug is gelukkig helemaal goed, nergens opvallende plekken. Zadel ligt ook mooi máár omdat Flynn aardig terug is gevallen in gewicht/bespiering zijn zijn schoft en ruggengraat er meer op komen te liggen. Met mijn huidige pads ligt alles strak op de schoft. Da's niet goed :n Dus we hebben wat geprutst met een Kifrapad waar je extra inlagen in kunt stoppen en zo kregen we de schoft én zijn ruggengraat mooi vrij. Gekeken of we dat met mijn Team Equine pad ook voor elkaar kregen, maar daar lukt dat niet zo.

Ook nog een Freemax erop gehad. Wat zit dat... los :oo en vrij :oo ten opzichte van de BM :)) Ook dit zadel kan alleen (in zijn huidige conditie) met de nodige aanpassingen qua pad, shims en edges.

Conclusie: nieuwe pad (deze: https://www.horsetopshop.com/Busse-Corr ... d-ALLROUND ) met eventueel een extra set inlages mocht dit wat erin zit niet voldoende zijn. En daarmee dan opbouwen tot hij weer op z'n goede gewicht+bespiering zit.

Het was echt heel leerzaam en gezellig. Absolute aanrader :j

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:11

@berdien: heb je die pad zelf ook op Flynn gehad ??

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:13

Nee, wel een vergelijkbare pad van Kifra. Maar die is eigenlijk nét wat te kort. Dus ik heb deze nu besteld, kijk of het wat is en als het niet wat is dan haal ik alsnog de Kifra. Deze pad is me wel aangeraden door Ella, zij heeft hem al eerder in handen gehad.

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:17

De pad op zich zal best wel OK zijn, alleen voor paarden met een hoge schoft/hogere halshouding kán ik me indenken dat dat rechte stukje voor de schoft alsnog klem gaat lopen op de schoft. Natuurlijk kun je de naad daar loshalen, maar bij een nieuwe pad is dat eigenlijk zonde :)

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:42

Goede tip, zal er goed naar kijken! :j

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:08

Maartje1990 schreef:
beatje schreef:
Mag ik hier eens een domme vraag stellen,ben aan het rondkijken voor een ander zadel,aangezien mijn paard nogal rondgeribt is is het voor hem moeilijk om een goed passend zadel te vinden.Dus ik dacht aan boomloze zadels.Alleen, nu heb ik best een dikke kont,broekmaat 44 mijn dressuurzadel is een 18 inch.Pas je dan eigenlijk wel in een boomloos zadel?Of is dat toch beter van niet.Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar een ghost omdat die het smalste schijnen te zitten???


Er zijn ook grotere maten. Dus denk dat je in een normale maar ghost best gaat passen hoor!

Oke dank je. Dan ga ik eens informeren bij een zadelpasser. Dacht om er nu 1 te laten.komen als mijn kont te dik is heeft ook geen zin.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:02

Citaat:
Heb je foto gezien, ik zie al dat de schouders van jouw pony erg lijken op die van mijn paard. Die van mij bolt zijn schouder idd erg op tijdens lopen, daarom is het al lastig om een gewoon zadel goed passend te krijgen. Zijn schoft loopt ook ver door naar achter, daarom lijkt hij zo strak te zitten en kan ik hem ook niet losser doen, want je hebt geen boom.

Ik ga er morgen even goed op letten. Heb nu een filmpje in stap, maar daar lag de pad sowieso nog te ver naar voren.
Maar vraag me af of ik het passend ga krijgen.


Wat je nog zou kunnen proberen is een veel langere singel met veel elastiek. Ik vind je singel nu vrij kort. Als je er eentje neemt tot bovenaan de stoot, zal het singelelastiek je paard automatisch ruimte gaan geven bij de schouderspier. Ik heb ook nog wel eens elastiek in een voorste stoot laten zetten om ruimte te geven, en een van mijn huidige boomzadels heeft dat als extra van de fabriek uit: een elastische voorste stoot.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:42

Kwetal schreef:
Gewoon even spammen - gespot op Facebook <3

[ [url=m/ymXH1w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/A3oO7g.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PzckNg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom nog even terug op de Ghost met frontriser en verhoogde cantle.. Volgende week krijg ik dit zadel te testen:

Afbeelding

Ik neem aan dat de zit wel anders is met de frontriser en verhoogde cantle. Is die ergens te testen (in Nederland), als in dat je er even op kunt zitten om het verschil te voelen? Het lijkt mij namelijk een ideaal zadel maar ik heb zelf weinig ervaring met zadels waarin je wat 'vaster' zit. Ik wil ook weer niet het risico lopen dat ik straks een zadel koop waarin ik eigenlijk helemaal niet lekker zit :))

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:21

@diane: ik heb maar 1 singel van mn dressuurzadel om mee te kunnen testen ;) maar die tip neem ik nog mee.

*tekst verwijderd op verzoek*

Dit is wat verder naar achter, maar dan ligt hij strak op de schoft en zit ik te ver naar achter:
*foto verwijderd*

Dit is wat verder naar voren, heb niet het idee dat de singel in de weg zit en na aansingelen ligt hij ook vrij strak op de schoft. Paard mist daar nu nog bespiering, dat zal ook niet helpen. Maar ik krijg er nu met moeite een vinger tussen het wol en de schoft. Tot waar mijn wijsvinger wijst loopt het schouderblad.


*foto's verwijderd*

Kan het kwaad als het strak rond de schoft zit? Heeft een bbp dat niet sowieso? En wanneer is het te strak?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 18-07-18 11:11, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:44

Piccolo is groter dan Bambino, dus ik denk niet dat Piccolo te klein is, Bambino misschien wel.
ik vind hem op de onderste foto al mooier liggen dan op de eerdere foto's.
Kan je de beugelophanging verplaatsen? Als je, je benen uit de stijgbeugels haalt, en je laat ze een tijdje los bungelen, waar komen je voeten dan terecht? (of waar komt je zit dan terrecht, mag ook :P ) Voor mijn gevoel zit je een beetje in stoelzit, maar het lijkt(kan vertekenen) dat je beugelriemen op dit moment ook niet recht naar beneden hangen, maar iets naar voren afsteken.

Op een paard wat nog wat kilo erbij moet vind ik het eigenlijk nooit goed te passen. als je boommaat(schoftomvang) straks lekker opgevuld is ligt het gehele zadel/bbp anders.
Het controleren of iets te strak is is erg moeilijk, hij moet ook rond de schoft zitten, maar niet te strak. Zeker met de schoft van jouw paard kán dit vrij moeilijk zijn. Ook een kwestie van kijken hoe je paard eronder beweegt, welk gedrag je paard laat zien enz.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:59

Ik volg je even niet over de maat? Dit is de picolo en die voelt te groot. Ook omdat ik er achterin wordt gegooid.
Ik heb zelf maat 34 en ik lees dat bambino gaat tm maat 36, dus die zou dan beter passen denk ik?
Zonder beugel schuif ik heel erg van voor naar achter.
De ophanging kan verplaatst en zou dan naar achter moeten? Gevoelsmatig hing mijn been recht naar beneden toen ik in de beugel ging :+ waar ik ook maar net bij kon, ik wilde ze zelfs korter doen :D

Waarom is het met de schoft van mijn paard moeilijk? Omdat bespiering mist?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:00

Slmt9 schreef:
Ik volg je even niet over de maat? Dit is de picolo en die voelt te groot. Ook omdat ik er achterin wordt gegooid.
Ik heb zelf maat 34 en ik lees dat bambino gaat tm maat 36, dus die zou dan beter passen denk ik?
Zonder beugel schuif ik heel erg van voor naar achter.
De ophanging kan verplaatst en zou dan naar achter moeten? Gevoelsmatig hing mijn been recht naar beneden toen ik in de beugel ging :+ waar ik ook maar net bij kon, ik wilde ze zelfs korter doen :D

Waarom is het met de schoft van mijn paard moeilijk? Omdat bespiering mist?


Je zegt in je bericht dat je denk dat picollo te klein zal zijn.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:05

Oeps, ik bedoelde te groot! Heb het aangepast!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:10

Je schrijft zelf een post eerder dat je denkt dat Piccolo te klein is ;) (aha opgelost :Y) )
Oww tof dat je ophanging kan verplaatsen! Je kan daar iets mee spelen, de juiste plek kan een wereld van verschil maken! Het ziet er inderdaad een beetje naar uit alsof je moet 'zoeken' naar je beugels, alsof je er nét niet bij kan met je teen.

Inderdaad omdat je wat bespiering mist, als de gehele ruimte rondom de ruggengraat meer is opgevuld gaat het geheel anders liggen(wat ik allemaal verdomd moeilijk kan uitleggen zonder beeld erbij..)

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:06

Ok, maar is dan de logische gedachte dat als de bespiering terug is het er ook minder krap om heen zit?

Vind het nog steeds lastig bepalen wanneer het té strak is.

Paard is in revalidatie en ik ook. Maar voor zover ik kan oordelen zat het hem niet in de weg en schoof t ook niet oid. Maar t was maar 1 rondje.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:55

Als je paard er goed mee loopt zal het niet vervelend zijn..Ik vind het op de onderste foto's heel netjes liggen voor zover ik het kan beoordelen..