Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 75 van de 101 [ 2506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 101  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

 
Profiel   

Keelriem kunnen ruim 2 vingers tussen.
Ik houd niet zo van aansnoeren en als het strakker gaat, komen de scharen tegen/in de huid. Deze hebben nu ruimte.

Wat bedoel je met hoek 40 graden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 17:57 



 
Profiel   

Ik meld mij ook even :wave:
Zelf doe ik alles met mijn shetland merrie bitloos. Is ook de bedoeling dat ze met 2 jaar bitloos voor de kar komt te staan (als ze daar dan al klaar voor is).
Voor ongeveer 2/3 maanden gebruik ik mijn biothane kaptoom/sidepull. Bevalt goed maar kan beter. Dus vandaag een soort mini hackamore gemaakt waar ze super goed op reageert. Binnenkort ook kaakgekruist uitproberen en misschien ook de ringen van de sidepull wat lager plaatsen waardoor alles misschien wat duidelijker overkomt.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 20:49 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Ja we vergeten t iedere keer :')

Ik heb trouwens iets leuks dat ik je tzt wil vragen om te maken :D
Je maakt me nieuwsgierig :-)

germie schreef
Ik vind holnieten erg goedkoop ogen. En de allergoedkoopste roesten ook nog. Ze moeten wel minstens van rvs zijn.
Ik vind wel dat biothane onderlegd moet worden om zacht te zijn, anders is het net als leer, en het kan gewoon lekker soft. Biothane teugels zonder stopjes zijn echt heel fijn. Maar dan wel graag zonder holnieten. Heb ze op Equitana gezien, maar toen niet meegenomen. Eigenlijk zonde.
Er is absoluut kwaliteitsverschil in die holnieten. De zwarte roesten bv erg snel, de gewone heb ik zelf in gebruik, en bij mij valt het reuze mee eigenlijk. Ik heb ook roestvrij Brass nieten, dat zijn vernikkelde messing nieten. Die roesten dus niet :-)
Maar je hebt gelijk hoor, naaien IS het mooist.. Wie weet als er eens een geldschip langsvaart, zodat ik een groter huis kan kopen met meer werkruimte.... whaha :-) Tot die tijd werk ik met holnieten. Maar zo kan ik wel de prijzen best wel laag houden, en dat is voor heel veel mensen ook wel fijn, jatochnietdan? :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 21:24 



 
Profiel   

Mag ik ook even meepraten? Jullie kunnen mij vast advies geven. :)

Ik rijd mijn pony met een touwhalster en dat gaat heerlijk. Nou wil ik ook met haar gaan "boomslepen" voor wie dat wat zegt. (https://www.pferdestark.net/programm-pr ... C3%BCcken/)
Het gaat mij daarbij niet om het "echte werk", daar is ze te klein voor. Meer de technische kant als variant op grondwerk. Je moet daarbij vanaf de zijkant zeer precies kunnen aangeven wat je bedoelt. Een touwhalster lijkt me daar wat te scherp en onduidelijk voor. Bij een gewone sidepul heb ik juist weer het idee dat ze er wat doorheen loopt.
Mijn vraag: wat voor bitloze optoming zou ik het beste kunnen gebruiken?

Voor zover ik weet is er nog niemand die dat bitloos doet, dus vandaar dat ik mijn vraag hier maar eens in de groep gooi. Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 10:51 



 
Profiel   

@Happypaard: is je pony bekend met werken aan de lange teugel/Dubbele longe? Ik zou zoeken welke optoming daar het fijnste voor is. al moet ik zeggen dat ook denk dat stemcommando's e.d. zeer belangrijk zijn daarbij, Ho en Go moet puur door jou aanmoediging komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:10 



 
Profiel   

Haihai!

Ik heb even een vraagje aan jullie, want ik kom er zelf niet helemaal uit. :)

Ik heb een verzorg-tinker die ik graag bitloos wil rijden. Hij is zadelmak, maar kent alleen de basis. Ik ben vooral veel bezig met grondwerk en dat gaat super, en wil beginnen met steeds vaker rijden. Ik heb nu 2 keer met een touwhalster gereden en 1 keer met bit. Vind hij allemaal prima, maar het sturen begrijpt hij niet helemaal (zijn we mee bezig! ik heb al het geduld voor hem). Ik merkte dat hij met bit me wel een stuk beter begreep, waarschijnlijk omdat hij dat ook gewend is. Zelf rij ik het liefste bitloos en dat lijkt me, als hij het sturen beter begrijpt, ook fijner voor hem.

Nou ben ik dus opzoek naar het perfecte bitloze hoofdstel.
Het is een brede, sterke tinker die weet hoe sterk hij is en soms zn kop erop kan zetten, daarom wil ik wel een hoofdstel wat duidelijke signalen geeft (links, rechts, stoppen). Een groot deel van die duidelijkheid is natuurlijk mijn verantwoording, maar misschien is er een hoofdstel die daarbij kan helpen.

Mij leek een side-pull wel goed, maar welke dan precies?
Ik hoor het graag! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:19 



 
Profiel   

siskeh schreef
@Happypaard: is je pony bekend met werken aan de lange teugel/Dubbele longe? Ik zou zoeken welke optoming daar het fijnste voor is. al moet ik zeggen dat ook denk dat stemcommando's e.d. zeer belangrijk zijn daarbij, Ho en Go moet puur door jou aanmoediging komen.


Daar werken we nu inderdaad aan, de lange teugel etc. En inderdaad de stem. Ho en go, en ook links en rechts. Maar om nou helemaal daar van afhankelijk te zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:51 



 
Profiel   

Dabo schreef
Maartje1990 schreef
Ja we vergeten t iedere keer :')

Ik heb trouwens iets leuks dat ik je tzt wil vragen om te maken :D
Je maakt me nieuwsgierig :-)

germie schreef
Ik vind holnieten erg goedkoop ogen. En de allergoedkoopste roesten ook nog. Ze moeten wel minstens van rvs zijn.
Ik vind wel dat biothane onderlegd moet worden om zacht te zijn, anders is het net als leer, en het kan gewoon lekker soft. Biothane teugels zonder stopjes zijn echt heel fijn. Maar dan wel graag zonder holnieten. Heb ze op Equitana gezien, maar toen niet meegenomen. Eigenlijk zonde.
Er is absoluut kwaliteitsverschil in die holnieten. De zwarte roesten bv erg snel, de gewone heb ik zelf in gebruik, en bij mij valt het reuze mee eigenlijk. Ik heb ook roestvrij Brass nieten, dat zijn vernikkelde messing nieten. Die roesten dus niet :-)
Maar je hebt gelijk hoor, naaien IS het mooist.. Wie weet als er eens een geldschip langsvaart, zodat ik een groter huis kan kopen met meer werkruimte.... whaha :-) Tot die tijd werk ik met holnieten. Maar zo kan ik wel de prijzen best wel laag houden, en dat is voor heel veel mensen ook wel fijn, jatochnietdan? :-)


Mij storen de holnieten helemaal niet.

Nou ik vroeg je een tijd terug ie je bitloos met oogkleppen kan maken. Voor te mennen. Maar dat ging niet. Maar je kan denk ik wel een losse neusriem en dan een kaakgekruist systeem waar je een los riempje aan maakt aan de bovenkant dat ik kam vastgespen aan de bovenkant?

Zoals dr kaakgekruiste neusriem van iDeal. Die heb ik zelf voor mijn pony maar vind de release minder dus voor mijn haflinger wil ik zoiets. En dat lijkt me iets dat je gemakkelijk kunt maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:52 



 
Profiel   

Dabo: Dit bedoel ik, maar ipv koord wil ik dus liever biothane en ik hoopte dat jij zoiets wel kan maken?

[ img ]

Edit, ik zou alleen liever een losse ring hebben zoals je die altijd op de kaakgekruiste optomingen hebt ipv door t ringetje waar je de neusriem mee vast maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 14:46 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Dabo: Dit bedoel ik, maar ipv koord wil ik dus liever biothane en ik hoopte dat jij zoiets wel kan maken?

[ [url=m/J6El69.png]Afbeelding[/url] ]

Edit, ik zou alleen liever een losse ring hebben zoals je die altijd op de kaakgekruiste optomingen hebt ipv door t ringetje waar je de neusriem mee vast maakt.

Waar heb je deze neusriem gevonden?
Is juist erg mooi zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 15:57 



 
Profiel   

Dit is bitloze men neusriem van iDeal. Hij is zeker mooi, alleen vind ik de koorden minder prettig. En doordat er geen losse ringen zitten is de release denk ik wat minder

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 16:25 



 
Profiel   

Waar gaan deze koorden dan doorheen?
Jahoor, losse neusriem met kaakriempje (1 lange..!) kan ik maken hoor, stuur maar ff pb, of via facebook is misschien handiger, ben niet altijd op bokt :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 21:52 



 
Profiel   

Weet iemand een goed, anatomisch (en betaalbaar) kopstuk in het bruin voor een hackamore?
Ik vind het nogal lastig iets te vinden, vooral in het bruin.

Het lastigste is denk ik nog wel de maat, (D-)pony heeft van normaal hoofdstel kopstuk maat full. Maar dit zou voor de hackamore qua bakstukken te lang zijn. Deze matched qua kleur totaal niet dus kortere bakstukken is niet mogelijk (is er ook niet, kopstuk komt maar in één maat). Dus dan zou ik kopstuk maat full nodig hebben en bakstukken maat kleiner (cob? of zelfs pony?). En dan zit je dus ook nog met de kleur bruin haha. Het is een soort mat bruin.
Lastig, wie kan mij een tip geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 22:09 



 
Profiel   

Paardlief lijkt wel tevreden met de Micklem.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 19:42 



 
Profiel   

Trekt hij bij jou niet scheef? Hier wel. Niet ideaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 19:48 



 
Profiel   

Saaams schreef
Trekt hij bij jou niet scheef? Hier wel. Niet ideaal

Nee, totaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 19:50 



 
Profiel   

xMarizka schreef
Weet iemand een goed, anatomisch (en betaalbaar) kopstuk in het bruin voor een hackamore?
Ik vind het nogal lastig iets te vinden, vooral in het bruin.

Het lastigste is denk ik nog wel de maat, (D-)pony heeft van normaal hoofdstel kopstuk maat full. Maar dit zou voor de hackamore qua bakstukken te lang zijn. Deze matched qua kleur totaal niet dus kortere bakstukken is niet mogelijk (is er ook niet, kopstuk komt maar in één maat). Dus dan zou ik kopstuk maat full nodig hebben en bakstukken maat kleiner (cob? of zelfs pony?). En dan zit je dus ook nog met de kleur bruin haha. Het is een soort mat bruin.
Lastig, wie kan mij een tip geven?



Losse kopstuk van Eric Thomas, had laatst ook gekocht, mooi uitgesneden, maar net te klein voor mij paard ...... ze zijn rond 35e

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 13:21 



 
Profiel   

Zijn er mensen die ervaring hebben met hoofdstellen van Equibling of Kifra?
Zie twee bijna identieke hoofdstellen met behoorlijk prijsverschil, dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Lever namelijk liever niet in op kwaliteit van het leer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:18 



 
Profiel   

Marit1995 schreef
Zijn er mensen die ervaring hebben met hoofdstellen van Equibling of Kifra?
Zie twee bijna identieke hoofdstellen met behoorlijk prijsverschil, dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Lever namelijk liever niet in op kwaliteit van het leer.

Het gaat vooral om hoe sterk de ringetjes zijn. Daar heb ik dus mijn twijfels over. Je wilt niet dat het met een keer flink trekken afscheurt. Ik geloof dat die van Equibling nu versterkt zijn. Van Kifra weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:52 



 
Profiel   

De bitloze weet ik niet. Heb hier de Equibling Boston liggen. Die is prima kwaliteit leer en mooi zacht onderlegd. Ligt nu thuis omdat paardlief de vaste bakstukken niet prettig vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 18:12 



 
Profiel   

Gisteren eindelijk een foto gemaakt van het hoofdstuk van dabo's design op mijn Haflinger. ik ben zelf eigenlijk van het zwart maar dexe kleur staat echt prachtig!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 09:31 



 
Profiel   

Mooi Maartje! Staat je haf keurig :)

Ik wil ook graag meelezen en ervaringen opdoen hier :)
Ik heb een Arabische merrie die inmiddels al heel wat jaartje bitloos gereden wordt. Begonnen met buitenritjes met een touwhalster, losse teugel, zelden een ophouding nodig. In de bak vond ik dat niks, daar is een touwhalster niet voor bedoeld.
Toen deze wat slijtage plekje begon te vertonen, maar gelijk een echt bitloos hoofdstel gekocht, een fra pardoes en zo kon er ook in de bak mee gereden worden.
Toch voor in de bak niet super tevreden, bakstukken kwamen bij bv stelling los van het hoofd en trokken richting haar oog, toen ze ook nog schuurplekjes op d'r neus kreeg en onderleggen niet zo simpel was als het leek (of het werd uiteindelijk hard of het ging draaien) weer opzoek gegaan naar iets anders.
Inmiddels ook officieel gestart, nog een poosje met de pardoes gereden, maar met de gel-onderlegger ook niet zo'n chique optoming :+
[ img ]
2 maanden geleden de shape it soft aangeschaft, spannend, want niet goedkoop en niet makkelijk te retourneren, maar ben hier zo ontzettend blij mee! Djuun loopt hier ontzettend fijn mee en ondanks dat niet het bijpassende hoofdstel er bij zit, blijft deze wel keurig op z'n plek liggen :)
We starten sinds kort L1, we gaan zien waar het schip strand! Tot nu toe nog geen negatieve ervaringen en altijd nog winst gereden :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 22:37 



 
Profiel   

Mooi hoofdstel Letizia! Welke is het precies? Ik loop tegen precies hetzelfde aan bij het fra pardoes hoofdstel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 23:04 



 
Profiel   

Heel eerlijk gezegd, is het een bij elkaar geraapt hoofdstel :')
Het kopstuk is van harry's horse, de bakstukken heb ik geen idee van, een frontriem van bling your horse en de neusriem dan van barefoot :)
Hiervoor zat er een stubben kopstuk aan, van een heel oud hoofdstel en buitenom dat die eigenlijk net iets te lang was, was hij ook niet anatomisch gevormd. Opzoek gegaan naar 1 die dat wel was, niks kunnen vinden, maar toen geholpen door een bokker bij wie het kopstuk voor zijn paard te klein was :)
Ze heeft een heel onhandig hoofd, past niks standaards op, e pony, maar super chique hoofdje, waardoor je voor sommige dingen 'n cob nodig hebt, maar voor andere dingen echt een maatje pony :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 08:09 



 
Profiel   

Mooi hoofdstel zo! Denk ook stabieler door de lagere aanzet van de ringen, en de kabel die in de neusriem verwerkt zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 12:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 75 van de 101 [ 2506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 101  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen