Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:26

xLes schreef:
Skippy01 schreef:
Iemand toevallig al ervaring met het hoofdstel Saga van Kifrahorse?


Met de Saga zelf niet, wel de soortgelijke versie met kaakriem. Heel fijn hoofdstel, netjes afgewerkt, prima leer. Lekker zacht onderlegd ook.
Jammer genoeg nu te koop, mevrouw verkiest een zeer simpele kingekruiste.

Ze vallen wel klein, dit is de maat full op een IJslander van 1.32 die normaal tussen pony en cob valt:
[ [url=m/ZW7hzf.jpg]Afbeelding[/url] ]



Thanks voor je reactie!

Kitty heeft op de site ook staan dat ze klein vallen, dus zou sowieso een full moeten hebben voor mijn merrie met grote maat cob. De FRA Pardoes sidepull lag instabiel op de mijne, daar liep ze dressuurmatig dus niet lekker op ook.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:20

Geïnsprireerd door een artikel op Bokt heb ik vorige week mijn micklem weer eens uit de kast getrokken. Ik heb mijn paard 6 jaar geleden bitloos beleerd, maar na een gruwelijke racepartij over de heide er een bit ingehangen en dat eigenlijk zo gelaten.

Inmiddels rijdens we z-dressuur en doet/deed ze het goed op trens en stang en trens... Maar, de laatste maanden wil het allemaal niet zo. Ze is wat narrig en stug is en wil net niet lekker nageven. Mijn insteek was om een paar dagen bitloos te rijden om de 'dressuurdruk' eraf te halen. Niet dat we zouden freewheelen, maar even wat lucht en minder verwachtingen... Dat heb ik geweten. Dag 1 was ze wat hangerig in mijn hand, maar heel tevreden en fijn te rijden. Dag 2 heb ik het extra kinriempje geinstalleerd en dat gaf weer een hele verbetering en op dag 3 heb ik een superfijne privéles gereden. Mijn instructrice heeft niets met bitloos, maar ook zij moest toegeven dat mijn paard fijner en meewerkender was dan ze in maanden had gezien. We hebben echt alles meegepakt aan oefeningen en ook de arbeidspirouettes en wissels gingen net zo makkelijk (of fout :+ ) als met bit.
Als 'test' gister weer mijn trenshoofdstel uit de kast gehaald en meteen had ik weer een zurige, net niet door het lijf merrie. Ze houdt dan net haar kaak vast en dat heeft uitetaard effect op het hele lijf. Ook komen met bit mijn halve ophoiudingen niet of verkeerd aan terwijl dat bitloos echt prima gaat!

Enfin, ik ben om! Alleen mag ik natuurlijk niet bitloos starten in het Z -O- Nu vind ik dit niet het allerbelangrijkste, maar toch. Ik ben er nu eindelijk, nu zou ik ook wel een puntje willen rijden. Ik overweeg nu hc te gaan starten. Ik heb nog nooit iemand hoger dan het L2 bitloos zien starten dus ik zal een hoop aanacht trekken vrees ik (met mijn perlino c-pony tussen de paarden was ik al niet onopvallend). Anyway, ik ben enthousiast!

Ik heb een kaptoom bij lovelance besteld, maar als ik echt bitloos blijf rijden, moet er natuurlijk wel iets dressuur-achtigers komen. Ik heb het hele topic doorgelezen (vakantietijd op het werk, zeg maar), maar heb niet veel gezien dat ik echt mooi vind. Ik zoek een klassiek ogende, donkerbruine sidepull met scawbrig (of kinriemje). iemand?

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:07


Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:51

Mrijn schreef:
Geïnsprireerd door een artikel op Bokt heb ik vorige week mijn micklem weer eens uit de kast getrokken. Ik heb mijn paard 6 jaar geleden bitloos beleerd, maar na een gruwelijke racepartij over de heide er een bit ingehangen en dat eigenlijk zo gelaten.

Inmiddels rijdens we z-dressuur en doet/deed ze het goed op trens en stang en trens... Maar, de laatste maanden wil het allemaal niet zo. Ze is wat narrig en stug is en wil net niet lekker nageven. Mijn insteek was om een paar dagen bitloos te rijden om de 'dressuurdruk' eraf te halen. Niet dat we zouden freewheelen, maar even wat lucht en minder verwachtingen... Dat heb ik geweten. Dag 1 was ze wat hangerig in mijn hand, maar heel tevreden en fijn te rijden. Dag 2 heb ik het extra kinriempje geinstalleerd en dat gaf weer een hele verbetering en op dag 3 heb ik een superfijne privéles gereden. Mijn instructrice heeft niets met bitloos, maar ook zij moest toegeven dat mijn paard fijner en meewerkender was dan ze in maanden had gezien. We hebben echt alles meegepakt aan oefeningen en ook de arbeidspirouettes en wissels gingen net zo makkelijk (of fout :+ ) als met bit.
Als 'test' gister weer mijn trenshoofdstel uit de kast gehaald en meteen had ik weer een zurige, net niet door het lijf merrie. Ze houdt dan net haar kaak vast en dat heeft uitetaard effect op het hele lijf. Ook komen met bit mijn halve ophoiudingen niet of verkeerd aan terwijl dat bitloos echt prima gaat!

Enfin, ik ben om! Alleen mag ik natuurlijk niet bitloos starten in het Z -O- Nu vind ik dit niet het allerbelangrijkste, maar toch. Ik ben er nu eindelijk, nu zou ik ook wel een puntje willen rijden. Ik overweeg nu hc te gaan starten. Ik heb nog nooit iemand hoger dan het L2 bitloos zien starten dus ik zal een hoop aanacht trekken vrees ik (met mijn perlino c-pony tussen de paarden was ik al niet onopvallend). Anyway, ik ben enthousiast!

Ik heb een kaptoom bij lovelance besteld, maar als ik echt bitloos blijf rijden, moet er natuurlijk wel iets dressuur-achtigers komen. Ik heb het hele topic doorgelezen (vakantietijd op het werk, zeg maar), maar heb niet veel gezien dat ik echt mooi vind. Ik zoek een klassiek ogende, donkerbruine sidepull met scawbrig (of kinriemje). iemand?


Gaaf om te lezen! Lovelance is ook bezig met een dressuur achtige lederen sidepull, vraag het haar maar eens

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:19

Ik heb een lightrider, scrawbrig.
Die zijn er ook in bruin.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:38

@Lypido: die vind ik er mooi uitzien, maar die scawbrig is daar niet aan te bevestigen.

@Caira: ik heb Lovelance meteen een berichtje gestuurd en haar hoofdstellen komen in september al in de verkoop. Ben heel benieuwd!

@darkchrystal: ondanks dat ik de lightrider niet echt mooi vind (te smalle neusriem), heb ik de neusriem toch maar besteld. Ik vond nog een bruin kopstuk in mijn verzameling en heb ook nog een mooie frontriem met steentjes en bakstukken liggen dus ik knutsel uit losse onderdelen een voorlopig hoofdstel in elkaar.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:44

Vandaag weer even gereden zonder scawbrig en dan is mijn paard toch echt beduidend duweriger en zwaarder in de hand. Wat me wel meteen weer opviel is dat ik zonder bit mijn paard veel beter aan de buitenteugel. Ik kan in de oefeningen echt mijn binnenhand naar voor steken zonder dat er iets verandert aan de houding van mijn paard. Heel gek (en confronterend) dat ik met bit blijkbaar ongemerkt rommel en regel waardoor er geen echte aanleuning ontstaat.

Ik zou nog wel eens een kaakgekruist hoofdstel willen proberen. Is daar ook echt dressuurmatig mee te rijden?

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:54

Mrijn schreef:
Vandaag weer even gereden zonder scawbrig en dan is mijn paard toch echt beduidend duweriger en zwaarder in de hand. Wat me wel meteen weer opviel is dat ik zonder bit mijn paard veel beter aan de buitenteugel. Ik kan in de oefeningen echt mijn binnenhand naar voor steken zonder dat er iets verandert aan de houding van mijn paard. Heel gek (en confronterend) dat ik met bit blijkbaar ongemerkt rommel en regel waardoor er geen echte aanleuning ontstaat.

Ik zou nog wel eens een kaakgekruist hoofdstel willen proberen. Is daar ook echt dressuurmatig mee te rijden?


Niet eens aan beginnen, gewoon lekker blijven waar je bent.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:00

Mrijn schreef:
Vandaag weer even gereden zonder scawbrig en dan is mijn paard toch echt beduidend duweriger en zwaarder in de hand. Wat me wel meteen weer opviel is dat ik zonder bit mijn paard veel beter aan de buitenteugel. Ik kan in de oefeningen echt mijn binnenhand naar voor steken zonder dat er iets verandert aan de houding van mijn paard. Heel gek (en confronterend) dat ik met bit blijkbaar ongemerkt rommel en regel waardoor er geen echte aanleuning ontstaat.

Ik zou nog wel eens een kaakgekruist hoofdstel willen proberen. Is daar ook echt dressuurmatig mee te rijden?


Ikzelf vind kaakgekruist de prettigste optoming voor longeren/lange lijnen en mennen.

Ik heb vandaag mijn kaakgekruiste "omgebouwd" tot sidepull. Had een losse keelriem met aan twee kanten gespen liggen. Dus ideaal!

Vandaag alleen even mee buiten gestapt .heb een voorkeur voor kaakriem ipv keelriem bij een sidepull. Maar als ik zi makkelijk een sidepull kan maken ga ik niet onnodig iets bij kopen als t fijn werkt.

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:02

De mijne loopt op kaakgekruisd ook prima.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:32

Hehe eindelijk gelukt om een foto te uploaden. Dit is van barefoot de contour juwel, dus kaakgekruist hoofdstel. Dmv keelriem met 2 gespen ook bruikbaar als sidepull.

Afbeelding

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:59

Ik heb een scawbrig besteld. Wil dat ook ervaren.
Mijn paard heeft inmiddels gewoon 10 hele mooie bitloze hoofdstellen omdat ik gewoon een fan ben van dit (westernsidepull, HH sidepull, jewels4horses hoofdstel, kaakgekruist, emiel voest kin hoofdstel, ronde jumping hackamore, platte jumping hackamore en een hoofdstel waar ik hacks aan kan hangen en mijn Portugelse bitloze hoofdstel). De scwabrig komt er dus nog bij. En ze worden ook nog allemaal gebruikt. Voor elke dag 1 grap ik wel eens. De hackamore varianten als bloem en dergelijke blijk ik eigenlijk nooit te gebruiken. Gaan misschien de verkoop wel weer in. De scawbrig is ook geschikt voor dubbelteugelwerk. Dus dat kan ik dan bijhouden. Ik heb ook een stang en trens, maar al wel een jaar niet gebruikt omdat ik bitloos rij. Daarnaast nog een paar bithoofdstellen.
Wat een luxe heeft mijn paard toch. :D
Laatst bijgewerkt door germie op 19-07-19 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:02

germie schreef:
Ik heb een scawbrig besteld. De reden is dat met bit de aanleuning gewoon ruk is door diverse bijrijders die maar trekken en een heel slim paard om overal onderuit te komen. Maar helaas heeft mijn paard bitloos ook truukjes ontdekt om onder het werk uit te komen en dat is hangen in de neusriem. Je kunt dan trekken wat je wilt, maar mevrouw weet precies dat je dan niets in te brengen hebt.
Als ik er flink aan werk wordt het wel beter, maar ze blijft zwaar. Ze is niet zwaar met kaakgekruist, maar ook daar weet ze de hangmodus te vinden. Bijrijder van 2 jaar terug maakte het van kwaad tot erger, bijrijder die ik de afgelopen 2.5 jaar had ook. En nu is die 2 maanden op stage en ik merk gewoon in die 2 weken dat ze nu weg is al een enorm verschil in positieve zien nu ik gewoon weer als enige rij.
Ik zit er dan ook sterk aan te denken om maar afscheid te nemen. Mijn instructeur had al eerder gezegd van stop er mee, beter een paard wat maar 1-2 keer per week loopt maar goed gereden wordt dan eentje die verpest wordt. Maar goed, nu zit ik er mee en ik wil mezelf graag sparen, dus ga de scawbrig proberen. Deze mag ook op wedstrijden heb ik begrepen, dus dan is het goed.
Ik heb mijn portugese hoofdstel nu omgebouwd tot sidepull, en daar hangt ze ook minder op dan op een jumping hackamore met platte neusriem. De ronde neusriem werkt wat scherper in en dan is mevrouw inderdaad meteen losser. Het is nu dus de komende tijd gewoon veel afwisselen, soms zelfs 2 neusriemen per training zodat hangen niet meer lukt. Eigenlijk zonde, mijn paard loopt gewoon Z. En ik heb alleen weinig tijd om vaker dan 2 keer per week te rijden. Maar eigenlijk heeft mijn instructeur gelijk, iemand die geen vooruitgang boekt in 2 jaar tijd maar 2 winstpunten in de B weet te rijden, die moet je niet langer op je paard willen hebben. En dat terwijl ik een leerpaard heb staan.


In dat geval lijkt afscheid van je bijrijder nemen mij ook het slimste... Dat is overigens precies waarom ik geen bijrijder wil... Wel een paar hele jonge meiden (12-15) op stal die ik af en toe er op laat. Maar dan ben ik er zelf bij en die krijgen één héél stevige regel mee: er wordt NIET aan teugels getrokken...

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:18

Skippy01 schreef:
germie schreef:
Ik heb een scawbrig besteld. De reden is dat met bit de aanleuning gewoon ruk is door diverse bijrijders die maar trekken en een heel slim paard om overal onderuit te komen. Maar helaas heeft mijn paard bitloos ook truukjes ontdekt om onder het werk uit te komen en dat is hangen in de neusriem. Je kunt dan trekken wat je wilt, maar mevrouw weet precies dat je dan niets in te brengen hebt.
Als ik er flink aan werk wordt het wel beter, maar ze blijft zwaar. Ze is niet zwaar met kaakgekruist, maar ook daar weet ze de hangmodus te vinden. Bijrijder van 2 jaar terug maakte het van kwaad tot erger, bijrijder die ik de afgelopen 2.5 jaar had ook. En nu is die 2 maanden op stage en ik merk gewoon in die 2 weken dat ze nu weg is al een enorm verschil in positieve zien nu ik gewoon weer als enige rij.
Ik zit er dan ook sterk aan te denken om maar afscheid te nemen. Mijn instructeur had al eerder gezegd van stop er mee, beter een paard wat maar 1-2 keer per week loopt maar goed gereden wordt dan eentje die verpest wordt. Maar goed, nu zit ik er mee en ik wil mezelf graag sparen, dus ga de scawbrig proberen. Deze mag ook op wedstrijden heb ik begrepen, dus dan is het goed.
Ik heb mijn portugese hoofdstel nu omgebouwd tot sidepull, en daar hangt ze ook minder op dan op een jumping hackamore met platte neusriem. De ronde neusriem werkt wat scherper in en dan is mevrouw inderdaad meteen losser. Het is nu dus de komende tijd gewoon veel afwisselen, soms zelfs 2 neusriemen per training zodat hangen niet meer lukt. Eigenlijk zonde, mijn paard loopt gewoon Z. En ik heb alleen weinig tijd om vaker dan 2 keer per week te rijden. Maar eigenlijk heeft mijn instructeur gelijk, iemand die geen vooruitgang boekt in 2 jaar tijd maar 2 winstpunten in de B weet te rijden, die moet je niet langer op je paard willen hebben. En dat terwijl ik een leerpaard heb staan.


In dat geval lijkt afscheid van je bijrijder nemen mij ook het slimste... Dat is overigens precies waarom ik geen bijrijder wil... Wel een paar hele jonge meiden (12-15) op stal die ik af en toe er op laat. Maar dan ben ik er zelf bij en die krijgen één héél stevige regel mee: er wordt NIET aan teugels getrokken...

Ja, maar ik heb dus al meegemaakt dat er opeens een slof op stal lag terwijl ik die zelf niet heb: dat was exit.
Maar ook dat er opeens met 2 ZWEPEN gereden moest worden. Verlening van het been was de onzinsmoes. Dat ik mijn eigen paard niet meer zonder zweep kon rijden zou aan mij liggen. Ik ben misschien wel te lief. Maar ergens ben ik er nu klaar mee. Ik weet dat ze in het buitenland zit en het is misschien banketstaaf voor haar. Maar ik merk nu echt het verschil. En tja, het is tenslotte mijn paard. Ik wil gewoon niet dat mijn paard weer terug naar af gaat. Ze is tenslotte al 16 en dat betekent dat als ik Z2 nog wil halen en mijn paard Z springen wil hebben, de tijd wel begint te dringen. Dat moet tussen nu en 4 jaar gedaan worden. Een enkele keer haalt een paard na de 20ste nog een hoger niveau.

En ik merk gewoon zo veel verschil in 2 weken. En ook met springen, man, mijn paard begint weer te lopen naar een sprong in plaats van dat je zweep en spoor en je lijf nodig hebt om de boel op gang te houden. Daarom heb ik dus ook maar weer een echt springzadel gekocht, dan kan daar het maximale uit gehaald worden.

En dan nog even de aanleuning weer goed. En dan zijn we er weer. Ik heb gewoon een heel fijn en braaf leerpaard, maar wel slim om ergens onderuit te komen. Met 1 bijrijder heeft ze wel eens gesteigerd, dat heeft ze nooit bij mij gedaan. En dat accepteer ik ook niet van iemand. Dan ben je niet eerlijk naar mijn paard toe.
Laatst bijgewerkt door germie op 19-07-19 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:20

Ik ga mee met Skippy, beter afscheid nemen dan... Dit is ook de reden dat ik het heb opgegeven met bijrijders en dan maar elke dag na mijn werk rij met hen. Is er niemand beter in de buurt te vinden? Al is de zoektocht op zich enorm moeilijk, natuurlijk.

Edit - dat klinkt echt veel beter in twee weken tijd! Super zo *\o/* Dan is het maar rot voor haar, paard gaat voor.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:25

Kirania schreef:
Ik ga mee met Skippy, beter afscheid nemen dan... Dit is ook de reden dat ik het heb opgegeven met bijrijders en dan maar elke dag na mijn werk rij met hen. Is er niemand beter in de buurt te vinden? Al is de zoektocht op zich enorm moeilijk, natuurlijk.

Edit - dat klinkt echt veel beter in twee weken tijd! Super zo *\o/* Dan is het maar rot voor haar, paard gaat voor.

En ik ga nadenken hoe ik dit dan eind augustus ga melden. Ik denk dat ik zeg dat zich wat wijzigingen hebben voorgedaan en dat ik iemand tegen het lijf gelopen ben die WEL wil springen, want dat was wel al 2.5 jaar de belofte. De springsport ook in. En er is nooit 1 wedstrijd gedaan, 1 keer een oefenwedstrijd waar ik haar voor opgegeven had maar verder is er zelfs nog geen oefenparcours gedaan.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:33

Oh, dat is wel erg rot, dat zelfs in 2.5j geen beloftes worden nagekomen. Lijkt mij inderdaad het beste om te zeggen dat je iemand tegen het lijf gelopen bent. Hopen op een self-fulfilling prophecy ook, en dat je er ook echt eentje tegen het lijf loopt! :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:33

Eerlijkheid duurt het langst: je kunt gewoon zeggen dat je merkt dat je paard het beter doet zónder dat zij rijdt.
Die van mij loopt het liefst héél langzaam. Komen er andere ruiters op, gaan die 'wel even zorgen dat ze loopt'. Krijg ik een afgestompt paard. Nope. Gewoon Nope. Toen ik met een blessure kampte heb ik er 3 ruiters op gehad in de 6 weken dat ik echt niets mocht. Ze liep er maar bij één fijn. Mijn schoonzusje. Endurance ruiter: niet zeuren, gewoon lopen, dan pest ik je ook niet met vervelende vragen. Helder, eerlijk, duidelijk. De 2 dressuurruiters die erop klommen, kregen haar NIET aan het lopen. Zaten steeds te drijven, en aan de teugels. Gewoon niet doen. Ze gaat over de rug als ze eraan toe is en dat lukt je niet vanuit de mond. En ze gaat niet harder als jij meer drijft. Easy.
Voor mij toen wel heel helder: als het ooit nog eens nodig is dat ze tóch gereden moet door een ander, dan géén dressuurruiters er op. Kids, enduranceruiters, eventers: dat werkt gewoon beter. En ja, ik dressuur me een ongeluk zelf ;) Misschien moet je áls je een bijrijder wil, het ook meer in de endurance of eventing hoek zoeken. Mijn ervaring is dat die minder mieperig zijn en vaak je paard relaxter houden :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:37

Skippy01 schreef:
Eerlijkheid duurt het langst: je kunt gewoon zeggen dat je merkt dat je paard het beter doet zónder dat zij rijdt.
Die van mij loopt het liefst héél langzaam. Komen er andere ruiters op, gaan die 'wel even zorgen dat ze loopt'. Krijg ik een afgestompt paard. Nope. Gewoon Nope. Toen ik met een blessure kampte heb ik er 3 ruiters op gehad in de 6 weken dat ik echt niets mocht. Ze liep er maar bij één fijn. Mijn schoonzusje. Endurance ruiter: niet zeuren, gewoon lopen, dan pest ik je ook niet met vervelende vragen. Helder, eerlijk, duidelijk. De 2 dressuurruiters die erop klommen, kregen haar NIET aan het lopen. Zaten steeds te drijven, en aan de teugels. Gewoon niet doen. Ze gaat over de rug als ze eraan toe is en dat lukt je niet vanuit de mond. En ze gaat niet harder als jij meer drijft. Easy.
Voor mij toen wel heel helder: als het ooit nog eens nodig is dat ze tóch gereden moet door een ander, dan géén dressuurruiters er op. Kids, enduranceruiters, eventers: dat werkt gewoon beter. En ja, ik dressuur me een ongeluk zelf ;) Misschien moet je áls je een bijrijder wil, het ook meer in de endurance of eventing hoek zoeken. Mijn ervaring is dat die minder mieperig zijn en vaak je paard relaxter houden :)


Oef, ondanks ik zelf niet zo eerlijk ben in van bijrijders af raken (teveel boze reacties gehad als ik de waarheid zei), ben ik het volkomen met je eens qua ruiters vinden. Aan dressuurruiters had ik ook helemaal niks... Mijn merrie is niet bepaald traag, maar ze is slim. Hoe meer been en hoe meer gezeur, hoe afgestompter en hoe trager ze ging. Ze kan op stemcommando en op maar het verschuiven van een been van gang wisselen, maar dan zie je "dressuur" ruiters, althans die dat erop gingen, er meteen hun benen opgooien want "het is wel een haflinger he, daar moet je hard mee zijn" := Enduranceruiters vind ik stiekem ook gewoon veel relaxter volk, los teugeltje als het kan, geen angst om buiten te rijden :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:40

@Kirania precies ja! haffies zijn vooral slim, niet lui, maar ze gaan graag spaarzaam met hun energie om... ;) Mijn dame precies zo hoor!

@Germie succes met het uitleggen, maar gewoon doen hoor, kun je zelf weer lekker van je paard gaan genieten!

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:47

Kirania schreef:
Oh, dat is wel erg rot, dat zelfs in 2.5j geen beloftes worden nagekomen. Lijkt mij inderdaad het beste om te zeggen dat je iemand tegen het lijf gelopen bent. Hopen op een self-fulfilling prophecy ook, en dat je er ook echt eentje tegen het lijf loopt! :j

Serieus, ik ben echt 2 weken terug iemand tegengekomen die wegens stuklopen relatie ineens geen springpaard meer had. En die is al een paar keer met mijn paard op oefenparcours geweest. Dus het is zelfs geen leugen en het staat ook op facebook. Wat eerst gewoon 1 keer was lijkt nu dus goed te klikken.

Buitenritten zijn ook altijd goed. Dus een endurance ruiter is dan heel geschikt. Deze springruiter heeft mijn paard ook al meegehad op een buitenritje gisteren, ik was er niet bij, maar ging goed zei ze.

En ik hoop dat de scawbrig even een handig middeltje is om daarna weer lekker verder te trainen. Heb die van Ruiterhart besteld.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:56

germie schreef:
Kirania schreef:
Oh, dat is wel erg rot, dat zelfs in 2.5j geen beloftes worden nagekomen. Lijkt mij inderdaad het beste om te zeggen dat je iemand tegen het lijf gelopen bent. Hopen op een self-fulfilling prophecy ook, en dat je er ook echt eentje tegen het lijf loopt! :j

Serieus, ik ben echt 2 weken terug iemand tegengekomen die wegens stuklopen relatie ineens geen springpaard meer had. En die is al een paar keer met mijn paard op oefenparcours geweest. Dus het is zelfs geen leugen en het staat ook op facebook. Wat eerst gewoon 1 keer was lijkt nu dus goed te klikken.


Oh, dat is wel supergoed nieuws! _/-\o_ Komt helemaal goed zo.

@Germie, inderdaad, dat dus! Ik heb dan nog zo'n "firecracker", dus als je zegt dat ze mag gaan, gaat ze ook. Al menig bijrijders horen gillen dat ze gevaarlijk is omdat ze heel stilletjes stapt, en dan met 40 per uur vertrok als ze vooruit leunden en "en ja!" zeiden, omdat ze dachten dat ze dat commando konden gebruiken om haar sneller te doen stappen na afstomping. Ja, sukkels, zo werken commando's niet :')

Ik heb trouwens eindelijk iemand gevonden voor een kaptoompje/sidepull te maken voor mijn minishetter. Gaat veel comfortabeler zijn als hij als handpaard mee moet voor training of met de koets. Geen geschuif meer! *\o/* Maar tijdens het werken aan de hand wel echt moeilijk voor mijn rug, zo'n kleine pruts :')

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:57

oei, een hoofdstel voor een shet, dat is echt enorm klein. Hopelijk werkt het ook

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:59

Twijfel tussen kingekruist of sidepull: Ik ben niet bekend in Bitloze optomingen.

Is stelling en buiging ook te krijgen met een sidepull?

Hoe is de werking precies?

Omdat mijn paard nogal kan lopen als een struisvogel als ik hem actiever vraag (achterbeen activeren) en hij daardoor hoog in de halshouding gaat lopen op de voorhand, onderhals erop, Gelders bloed ) ben ik aan het zoeken naar iets waardoor ik hem ook stelling en buiging kan vragen en actiever te laten lopen, ondertreden, zonder dat ik hem met een bit in de weg zit.

Door de stuwing aan de voorkant ( moeite met actief achterbeen ) hangt hij zo op mijn hand dat hij door het bit zijn mondhoekken steeds kapot heeft.

Ik wil daarom met een bitloze optoming kijken of ik daarmee verder kom qua training om een actiever achter-, en ondertredend achterbeen te krijgen zodat hij losser aan de voorkant wordt, meer gewicht naar achter zonder dat ik steeds de mond kapot heb door die enorme stuwing aan de voorkant.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:04

je kunt met elk hoofdstel stelling en buiging krijgen. Wel is het zo dat als ik met alleen een halsriem rij dat ik niet de 'aan de teugel' houding heb. Maar ik kan wel wijken, aanspringen in de juiste galop, zelfs op een recht stuk, achterwaarts, enz.