Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:11

Waarschijnlijk zullen hier wel een aantal mensen zitten die mij van tips kunnen voorzien :)

Ik ben namelijk opzoek naar een hackamore hoofdstel, maar dan ook echt alleen het hoofdstel zelf.
Wat ik zoek:

Zwart leer
Anatomisch kopstuk (is geen must, maar zou mooi zijn)
Kaakriem
Géén keelriem
Bij voorkeur ook geen frontriem

Ik heb zelf dus al de hackamore (2 soorten scharen + neus- en kinriem) en frontriemen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:13

Hillebil, Je kunt in principe een paard leren aan te galloperen als ke 'ketchup!' roept en weer stil te staan als je aan z'n oor trekt :D dus in principe kun je met elke optoming je paard stelling laten geven.

Met een sidepull heb je bovendien als voordeel dat de release snel is en dat de druk relatief logisch is voor je paard. Dat kan dus zeker een geslaagde combinatie zijn!

Wel zou ik ook verder kijken naar het lijf dan alleen het hoofd, vooral naar hoe de schouders vallen ten opzichte van de kont. Veel paarden duwen een schouder eruit.

En Drico: wat vind je van een Barefoot physio hoofdstel?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:16

Drico schreef:
Waarschijnlijk zullen hier wel een aantal mensen zitten die mij van tips kunnen voorzien :)

Ik ben namelijk opzoek naar een hackamore hoofdstel, maar dan ook echt alleen het hoofdstel zelf.
Wat ik zoek:

Zwart leer
Anatomisch kopstuk (is geen must, maar zou mooi zijn)
Kaakriem
Géén keelriem
Bij voorkeur ook geen frontriem

Ik heb zelf dus al de hackamore (2 soorten scharen + neus- en kinriem) en frontriemen.


https://www.hookseurope.com/horse/horse ... -hackamore
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... -fairfield

Werkt dit niet om er een combi van te maken?

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:21

Ze houdt dan denk ik 1 los riempje over met dat kopstuk? Ik zat ook al te kijken naar samen te stellen hoofdstellen.. :')

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:37

J0anieke schreef:
Ze houdt dan denk ik 1 los riempje over met dat kopstuk? Ik zat ook al te kijken naar samen te stellen hoofdstellen.. :')


Dan houd je idd 1 riempje over waar je normaal gesproken je neusriem aan vast maakt.

@Runa, de Barefoot ken ik inderdaad. Maar ben vooral benieuwd of er nog meer opties zijn :)

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:42

Wil je zelf samenstellen dan moet je een kopstuk nemen zonder vaste neusriem riempjes. DAn hou je niets over.
Een kaakgekruist hoofstel bouw je eenvoudig om naar een sidepull: je hoeft alleen maar een losse keelriem te kopen.

Een normaal hoofdstel: koop een bitloze neusriem en haal andere neusriem er af. Je hangt de bitloze neusriem aan de haakjes of bakstukken waar normaal het bit in komt. Mogelijk heb je nu wel een maat kleiner nodig.
Combi bit en bitloos: neem een stang en trens hoofdstel, hang in 1 setje bakstukken een bit, hang in de andere een neusriem.

Mijn ervaring is dat als je wilt gaan samenstellen datj e beter een losse bitloze neusriem kunt kopen en 1 kopstuk. Eeventueel nog een mooie frontriem. Wil je geen keelriem, dan een ijslands kopstuk.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:43

Hillebil, ik heb gemerkt bij mijn merrie dat ze het gemakkelijker vind des te lager de teugels bevestigd zijn aan het hoofdstel, des te beter ze cues opmerkt. Maar ik heb ze dan ook opgeleerd met een touwhalster, dus dat kan perfect enkel daaraan liggen. Hebben ze geen tests gedaan bij Paardnatuurlijk over wat het duidelijkste zou zijn? Niet dat dat een foolproof test was (geen fan van PN, althans de site, ongelofelijk biased), maar het geeft wel handige inzichten.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:45

Runa schreef:
Hillebil, Je kunt in principe een paard leren aan te galloperen als ke 'ketchup!' roept en weer stil te staan als je aan z'n oor trekt :D dus in principe kun je met elke optoming je paard stelling laten geven.

Met een sidepull heb je bovendien als voordeel dat de release snel is en dat de druk relatief logisch is voor je paard. Dat kan dus zeker een geslaagde combinatie zijn!

Wel zou ik ook verder kijken naar het lijf dan alleen het hoofd, vooral naar hoe de schouders vallen ten opzichte van de kont. Veel paarden duwen een schouder eruit.

En Drico: wat vind je van een Barefoot physio hoofdstel?


Met rijden loopt hij op de linkerhand over de buitenschouder weg.... Hij plakt op de bakrand. Rechtsom is hij eigenlijk fijn in de aanleuning maar niet actief van achter.

Ik baal er gewoon van dat als ik hem actiever van achter vraag hij enorm gaat stuwen, hij vind het gewoon moeilijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:48

Drico schreef:
J0anieke schreef:
Ze houdt dan denk ik 1 los riempje over met dat kopstuk? Ik zat ook al te kijken naar samen te stellen hoofdstellen.. :')


Dan houd je idd 1 riempje over waar je normaal gesproken je neusriem aan vast maakt.

@Runa, de Barefoot ken ik inderdaad. Maar ben vooral benieuwd of er nog meer opties zijn :)


Hm, ja, die kaakriem is voor hackamores, maar kan het bijbehorende kopstuk niet vinden op de site zo snel _O-

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:49

Skippy01 schreef:
Drico schreef:
Waarschijnlijk zullen hier wel een aantal mensen zitten die mij van tips kunnen voorzien :)

Ik ben namelijk opzoek naar een hackamore hoofdstel, maar dan ook echt alleen het hoofdstel zelf.
Wat ik zoek:

Zwart leer
Anatomisch kopstuk (is geen must, maar zou mooi zijn)
Kaakriem
Géén keelriem
Bij voorkeur ook geen frontriem

Ik heb zelf dus al de hackamore (2 soorten scharen + neus- en kinriem) en frontriemen.


https://www.hookseurope.com/horse/horse ... -hackamore
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... -fairfield

Werkt dit niet om er een combi van te maken?

https://m.kramer.nl/Paard/IJslander/Hoo ... QXEALw_wcB

IJslands kopstuk heeft inderdaad geen keelriem! :D

Alleen geen idee of de kaakriem van Hooks hier mooi op gaat passen...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:54

J0anieke schreef:
IJslands kopstuk heeft inderdaad geen keelriem! :D

Alleen geen idee of de kaakriem van Hooks hier mooi op gaat passen...


Hooks heeft ook ijslandse kopstukken :)*
En misschien heeft kramer ook wel kaakriemen los bij de mix & match?

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:01

Skippy01 schreef:
J0anieke schreef:
IJslands kopstuk heeft inderdaad geen keelriem! :D

Alleen geen idee of de kaakriem van Hooks hier mooi op gaat passen...


Hooks heeft ook ijslandse kopstukken :)*
En misschien heeft kramer ook wel kaakriemen los bij de mix & match?

Ja alleen zag ik dat ze dan uit 1 geheel bestaan en je dus de 'bakstukken' er niet vanaf kan halen... Bij kramer zag ik geen losse kaakriem.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:10


Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:05

Hillebill schreef:
Met rijden loopt hij op de linkerhand over de buitenschouder weg.... Hij plakt op de bakrand. Rechtsom is hij eigenlijk fijn in de aanleuning maar niet actief van achter.

Ik baal er gewoon van dat als ik hem actiever van achter vraag hij enorm gaat stuwen, hij vind het gewoon moeilijk.

Dan zou ik eerst aan dat schoudertje werken :j als de achterhand niet recht voor de voorhand staat en niet evenwichtig belast wordt, is goed nageven ook eigenlijk niet mogelijk.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:51

Runa schreef:
Hillebill schreef:
Met rijden loopt hij op de linkerhand over de buitenschouder weg.... Hij plakt op de bakrand. Rechtsom is hij eigenlijk fijn in de aanleuning maar niet actief van achter.

Ik baal er gewoon van dat als ik hem actiever van achter vraag hij enorm gaat stuwen, hij vind het gewoon moeilijk.

Dan zou ik eerst aan dat schoudertje werken :j als de achterhand niet recht voor de voorhand staat en niet evenwichtig belast wordt, is goed nageven ook eigenlijk niet mogelijk.

Klopt maar.door het stuwen heeft hij zijn mondhoek steeds kapot dus zoek ik een oplossing bitloos dat ik hem.verder kan trainen zonder druk.van t bit.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:31

Hillebill schreef:
Klopt maar.door het stuwen heeft hij zijn mondhoek steeds kapot dus zoek ik een oplossing bitloos dat ik hem.verder kan trainen zonder druk.van t bit.

Ik heb nog nooit een paard kapotte mondhoeken zien krijgen van stuwend lopen :wow:

Maar zoals eerder gezegd is het maar net wat je je paard aanleert. Een sidepull is bovendien vaak erg logisch voor een paard.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:21

Bedankt iedereen voor het meedenken :) Ik ben nu een beetje aan het rondkijken voor een tweedehands barefoot physio.

Toevallig iemand die weet hoe die qua maat valt? Ik kreeg namelijk als reactie dat iemand hem groot vond vallen en voor haar IJslander zelfs een maat 0/pony nodig heeft, maar iemand anders zegt weer dat het kopstuk normaal valt :+

Ik heb zelf een IJslander met een breed hoofd en kaak (dus misschien gaat maat 0 dan niet passen ivm de kaak?)

Twee fotootjes voor de beeldvorming:

Afbeelding

Afbeelding

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:00

Heeft iemand ervaring met het nieuwe hoofdstel van Nalanta?
Kan nog niks vinden over hoe deze bevalt. Misschien hier iemand toevallig?

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:23

Wie weet wat voor merk sidepull dit is:

Afbeelding

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:32


Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:18


germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:53

Waar vind ik een bitloze kloon van de micklem?

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:14

Ik vind het wel grappig zoals op de pmc site gezegd wordt dat de Micklem het in diverse opzichten niet is. Het is waar dat je een scherpere inwerking hebt als de ringen lager zitten. Dat heb je met een jumpinghackamore. Maar de pmc hoofdstellen zijn nog altijd totaal niet anatomisch.
Het is denk ik een kwestie van uitproberen. Wel denk ik dat de sidepullwerking van de micklem inderdaad niet optimaal is, maar als kaakgekruiste juist wel weer goed, mits er een release is en dat kan ik niet zien vanaf een beeldscherm.
De micklem is verder eenvoudig om te bouwen naar een scawbrig.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:32

Ik vond de micklem als sidepull inderdaad niet prettig werken. Heb de andere bitloos opties niet geprobeerd

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:54

Misschien heeft hier trouwens iemand een idee.
Ik zoek een kaakgekruist hoofdstel in extra full..
Heb nu de FRA Indy in full voor Duke en vind die toch wel zo fijn, maar kan hem nergens vinden in extra full.

En dan liefst een die geen fortuin kost, of waarvan ik eerst een testhoofdstel kan bestellen. In extra full :+