Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 96 van de 101 [ 2506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99 ... 101  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

 
Profiel   

Ik heb een vraagje, ik rijd mijn lieve haflinger al 14 jaar met een kingekruist hoofdstel. Nu is hij de laatste paar maanden ineens vrij sterk aan het worden en hangt er steeds vaker in tijdens het dressuren. Gisteren met buitenrijden werd hij zo sterk dat ik weinig te vertellen had. Nu doet hij nooit iets geks, maar ik zou we graag de controle houden mocht dit nodig zijn.
Welk hoofdstel raden jullie aan zodat ik iets meer respect krijg mocht ik dat nodig hebben. Hij loopt er sinds een tijdje gerust doorheen..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 20:50 



 
Profiel   

Ik rijdt daarom met een hackamore
Kan heel zacht blijven en veel op zit rijden
Maar als t spant toch ingrijpen van voor. Kun je zeggen hackamore is zielig , maar een kin of kaak gekruist ook als je moet ingrijpen en dan is de release van een hack tig keer beter .
Oppakken en loslaten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 13:55 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Ik rijdt daarom met een hackamore
Kan heel zacht blijven en veel op zit rijden
Maar als t spant toch ingrijpen van voor. Kun je zeggen hackamore is zielig , maar een kin of kaak gekruist ook als je moet ingrijpen en dan is de release van een hack tig keer beter .
Oppakken en loslaten

Dank voor je reactie. Ik heb een paar keer gereden met fra Calli was dat volgens mij, maar daar is hij ook niet van onder de indruk haha.. Misschien de fra lami eens proberen door een betere release?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 14:09 



 
Profiel   

En meer schaar , goed aandoen helpt ook wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 22:26 



 
Profiel   

Hey weet iemand miss een mooi stevis bitloos menhoofdstelletje in maar mini of shet had wel deze gezien https://www.bitloosrijden.nl/product/fra-joeri/ en deze lijkt daar ook op https://www.tuigonderdelen.nl/ideal-bit ... tions=cart deze leken mij wel een optie aangezien ik genoeg trenshoofdstellen heb maar 1 shetlander niet met bit in wil mennen want dat is nergens voor nodig en de andere het bit van ze lang zal je leven niet in gaat nemen dus misschien ook iemand met ervaring hiermee als je een andere sugestie of opmerking het hoor ik het graag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 13:09 



 
Profiel   

Weet iemand toevallig een zwarte sidepull van kunststof? Ik heb een nieuw mentuig van kunststof, ideaal schoonmaken. En dan echt een bestaand hoofdstel, niet zo’n biothane die je kan laten maken want daar heb ik niet zoveel mee..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 08:30 



 
Profiel   

Misschien hebben jullie een idee .
Mijn paard is met bit altijd druk bezig met zijn tong .
Ik heb toen bit eruit gehaald en op een lage neusriem gereden.daar loopt hij fijn op maar schuift .
Ik had de neusriem laag zoals hij hoort met bit , maar zag dat een bitloos hoofdstel de neusriem hoger heeft.
Dit schuift nog meer van links naar rechts.
En vind hem fijner in aanleuning met de neusriem lager.
Ik heb ook een keer mijn hoofdstel omgebouwd tot kin of kaak gekruist maar dit was niks.
Wat voor soort hoofdstel zou dan het beste zijn.
Ligt een sidepull stabiel of glijd dut ook van links naar rechts als je daar een ophouding op maakt .
Hij loopt z2. Misschien wil ik weer starten dus liefst 1 die ook op wedstrijd mag .maar wedstrijd is geen must .ik hoor graag

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 17:12 



 
Profiel   

Ik zou voor een sidepull met een kaakriem gaan, die zorgt voor de stabiliteit

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 17:33 



 
Profiel   

Een sidepull hoeft zeker niet te schuiven! Vooral soepele neusriemen of neusriemen die van zichzelf al de vorm van de neus vormen, liggen sneller stabiel. Ook helpt het als de ringetjes van de teugels wat lager zitten. En inderdaad een hoofdstel met een kaakriem in plaats van een keelriem scheelt ook!

Ik zou dus inderdaad voor een sidepull gaan.

Edit: ter illustratie (en omdat ik er zo blij mee ben O:) ) een foto van mijn sidepull! Ik kan zo een vuist tussen de neusriem doen, maar ook zonder de frontriem heb ik nog nooit last gehad van schuiven.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 18:17 



 
Profiel   

ziezoziezo22 schreef
Misschien hebben jullie een idee .
Mijn paard is met bit altijd druk bezig met zijn tong .
Ik heb toen bit eruit gehaald en op een lage neusriem gereden.daar loopt hij fijn op maar schuift .
Ik had de neusriem laag zoals hij hoort met bit , maar zag dat een bitloos hoofdstel de neusriem hoger heeft.
Dit schuift nog meer van links naar rechts.
En vind hem fijner in aanleuning met de neusriem lager.
Ik heb ook een keer mijn hoofdstel omgebouwd tot kin of kaak gekruist maar dit was niks.
Wat voor soort hoofdstel zou dan het beste zijn.
Ligt een sidepull stabiel of glijd dut ook van links naar rechts als je daar een ophouding op maakt .
Hij loopt z2. Misschien wil ik weer starten dus liefst 1 die ook op wedstrijd mag .maar wedstrijd is geen must .ik hoor graag




Wellicht is dit wat voor je? Stabiel, met kaakriem, mag ook op wedstrijd, is ook nog eens mooi (toch wel fijn als je op wedstrijd gaat).

Edit https://www.cheepoohorse.com/hoofdstell ... ull-trust/


Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 05-04-21 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 18:40 



 
Profiel   

Ik heb kaak gekruist geprobeerd geen kin.
Welke bedoel je Maartje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 18:53 



 
Profiel   

ziezoziezo22 schreef
Ik heb kaak gekruist geprobeerd geen kin.
Welke bedoel je Maartje.


Oeps ik vergat de link te plaatsen :+

https://www.cheepoohorse.com/hoofdstell ... ull-trust/

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 18:57 



 
Profiel   

Maartje die vind ik erg mooi.
Ik zag net ook de qhp sunna.
Die kun je ombouwen naar kin, kaak en sidepull.
Maar die heeft geen kaakriem ligt die dan wel stabiel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 19:27 



 
Profiel   

Hoi,

Ik heb een vraag. Momenteel ben ik samen met mijn verzorgstertje bezig om te kijken of het lukt om onze grote c pony weer onder het zadel te zetten. Hij is 21 heeft vroeger wel een periode onder het zadel gelopen en werd toen wel met bit gereden, maar helaas heeft hij EOTRH aan zijn voortanden in een al wat verder gevorderd stadium waarvoor de dierenarts al 1 tand getrokken heeft. We hebben 1x voorzichtig geprobeerd of er verschil te merken is met en zonder bit en mijn gevoel zegt toch dat bitloos verstandiger is gezien hij daarmee veel stiller was qua aanleuning.

Alleen nu ben ik echt een leek op het gebied van bitloze optomingen. Er moet engels meegereden kunnen worden met teugelcontact en eventueel wedstrijdjes mee gestart mogen worden mocht dat ooit nog aan de orde komen. Pony kan ook doordrammen en heeft duidelijkheid nodig, dus een goede release is denk ik belangrijk, zodat de hulpen duidelijk zijn. Ik denk dat een sidepull dus het handigst is?! Met een touwhalster reageert hij wel op neusdruk, dus ik denk dat een sidepull wel voor hem werkt.

Maar dan je hebt losse neusriemen of volledige hoofdstellen en als ik zo lees is de werking nogal verschillend. Zo zag ik bijvoorbeeld deze: https://www.kramer.nl/Merken/FENGUR/FEN ... l-neusriem Werkt zoiets?
Het liefst geef ik geen enorme bedragen uit gezien nog niet duidelijk is of het überhaupt lukt om hem weer onder het zadel te gaan zetten, door nog andere factoren. Maar het moet wel goed zijn, dus wie kan mij helpen om iets passends voor hem te vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 18:54 



 
Profiel   

Wat leuk dat jullie zo toch weer bezig gaan met die pony!

Bij lovelance en bij Kifrahorse hebben ze wel mooie hoofdstellen, daar zou je eens kunnen kijken.

Voor wat je verder beschrijft is een sidepull denk ik inderdaad het verstandigst! Ik zou dan gaan voor een compleet hoofdstel met een kaakriem ipv een keelriem. Die liggen namelijk doorgaans het meest stabiel.

Qua verdere info kun je eens kijken op beterbitloos.nl, daar staat uitgelegd waar je allemaal op kunt letten als je een hoofdstel koopt en hoe je het zo aan kan passen dat het goed past om het hoofd van je pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 19:45 



 
Profiel   

Het is echt uittesten, helaas... Veel mensen zweren bij een sidepull. Van alle paarden die ik gereden heb, is er welgeteld 1 die fijn liep op een sidepull. Ik ben dus niet echt fan.

Waar de meesten wél fijn op reageerden: kingekruist hoofdstel. Mijn vinnige IJslander kan ik op mijn pinken rijden met een zacht kingekruist hoofdstel. Reageert ze zelfs beter op dan met bit.
Mijn warmbloed deed het heel goed op de Nurtural, terwijl mijn vorige IJslander daar niks van moest weten en er dwars doorheen ging...

Misschien kun je kijken naar de QHP Sunna? Die kan sidepull, kin- of kaakgekruist gebruikt worden. Of enkele testhoofdstellen aanvragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 19:46 



 
Profiel   

Iets wat ik me in het algemeen afvraag wat betreft het fijn reageren van paarden op bepaalde systemen: zou het er ook mee te maken hoe de hand van de ruiter is?
Ik kan me zo voorstellen dat dit ook verschil maakt voor het gevoel en dus de reactie bij het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 20:01 



 
Profiel   

@Rocky inderdaad uitproberen.
Je woont niet in de buurt van Zeeland toevallig?, dan zou je van mij wat mogen uitproberen, ik heb verschillende systemen liggen.
Ik heb een supersterke merens en bij mijn bevalt een kaakgekruiste het beste, maar ook met andere systemen loopt ze bitloos stukken fijner dan met bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 20:08 



 
Profiel   

assebassie schreef
@Rocky inderdaad uitproberen.
Je woont niet in de buurt van Zeeland toevallig?, dan zou je van mij wat mogen uitproberen, ik heb verschillende systemen liggen.
Ik heb een supersterke merens en bij mijn bevalt een kaakgekruiste het beste, maar ook met andere systemen loopt ze bitloos stukken fijner dan met bit.


Wat een lief aanbod! Nee helaas niet. Ik woon in het midden van het land.
Narcissa schreef
Het is echt uittesten, helaas... Veel mensen zweren bij een sidepull. Van alle paarden die ik gereden heb, is er welgeteld 1 die fijn liep op een sidepull. Ik ben dus niet echt fan.

Waar de meesten wél fijn op reageerden: kingekruist hoofdstel. Mijn vinnige IJslander kan ik op mijn pinken rijden met een zacht kingekruist hoofdstel. Reageert ze zelfs beter op dan met bit.
Mijn warmbloed deed het heel goed op de Nurtural, terwijl mijn vorige IJslander daar niks van moest weten en er dwars doorheen ging...

Misschien kun je kijken naar de QHP Sunna? Die kan sidepull, kin- of kaakgekruist gebruikt worden. Of enkele testhoofdstellen aanvragen?


Ai,het is dus inderdaad echt een oerwoud! :o Ik ga naar die QHP hoofdstel kijken! :) Lijkt mij wel wat als ik meerdere systemen kan gebruiken. Dan kan ik die eventueel ook nog voor een andere gebruiken mocht het niet lukken om hem weer onder het zadel te zetten.


Runa schreef
Wat leuk dat jullie zo toch weer bezig gaan met die pony!

Bij lovelance en bij Kifrahorse hebben ze wel mooie hoofdstellen, daar zou je eens kunnen kijken.

Voor wat je verder beschrijft is een sidepull denk ik inderdaad het verstandigst! Ik zou dan gaan voor een compleet hoofdstel met een kaakriem ipv een keelriem. Die liggen namelijk doorgaans het meest stabiel.

Qua verdere info kun je eens kijken op beterbitloos.nl, daar staat uitgelegd waar je allemaal op kunt letten als je een hoofdstel koopt en hoe je het zo aan kan passen dat het goed past om het hoofd van je pony.


Oke, kijk dat is ook een super handige tip! Ik ga er naar kijken. :)

Maar wel top dat meerderen van jullie met een bitloos hoofdstel juist lichter contact kan houden. Klinkt goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 21:02 



 
Profiel   

Ik kom even binnen vallen.
Heb gisteren het Bitloos hoofdstel Qhp sunna binnen gekregen dus wilde we die vandaag meteen uitproberen.
Onze pony loopt het fijnste met de kingekruiste optoming echter met de bijgeleverde koorden en teugels wordt het wel erg lang. (Pony heeft een vrij korte nek)
Hebben meer mensen van jullie dit probleem ervaren en zo ja hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik vind de koorden juist erg fijn maar ze moet wel veilig kunnen rijden en de teugels aan kunnen nemen.
Zeker met springen is het erg gevaarlijk als de teugels zo lang zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 18:10 



 
Profiel   

Koorden laten inkorten

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 21:35 



 
Profiel   

Kan je geen nieuwe koorden laten maken? Ik zie dat deze met clipjes vast zitten, ik weet niet of ik dat zou willen in een kingekruist systeem, dan drukken die clipjes tegen de kin/wang aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 07:10 



 
Profiel   

Mariett schreef
Kan je geen nieuwe koorden laten maken? Ik zie dat deze met clipjes vast zitten, ik weet niet of ik dat zou willen in een kingekruist systeem, dan drukken die clipjes tegen de kin/wang aan.


Niet als je het onderste van de kinriem ook laat zitten. Zijn erachter dan anders het hoofdstel ook vrij snel schuift. Met het onderste van de kinriem eraan niet.
Kwamen op het idee omdat ons Bitloos hoofdstel van kramer ook de gewone neusriem heeft en dan extra het kin gekruiste gedeelte.

Zinzi_jewel schreef
Koorden laten inkorten



Het jammere vind ik dan dat het kaakgekruiste gedeelte niet meer gebruikt kan worden. We zijn net Bitloos aan het uitproberen bij onze pony.

Zal eens bij de schoenmaker overleggen of ze extra koorden kunnen maken of anders eventueel toch inkorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 07:16 



 
Profiel   

Is het dan niet vrij gemakkelijk op te lossen door kortere teugels te kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 08:36 



 
Profiel   

Mariett schreef
Is het dan niet vrij gemakkelijk op te lossen door kortere teugels te kopen?


Nee helaas, het stuk waar de kruiskoordjes koppelen met de teugels zit al halverwege zijn nek. Zo kan er ook geen martingaal aan met springen. Juist met springen heeft ze het kingekruiste gedeelte nodig omdat hij zich erg sterk maakt.

Heb nu alle onderdelen besteld en ga de schoenmaker (anders een zadelmaker) vragen of deze nieuwe kortere versie kan maken.
Zo houd ik de andere heel mochten we kaakgekruist ook nog willen proberen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 06:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 96 van de 101 [ 2506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99 ... 101  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen