Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:05

Ik rol geheel nieuw dit topic binnen.
Dit weekend heb ik mijn nieuwe bitloze hoofdstel van Kramer binnen gekregen.

https://www.kramer.nl/Themen/Westernrijden/Western-kopstuk-accessoires/Bitloze-hoofdstellen/sidepull-Tico

Hij paste helaas voor geen meter |( . Het kopstuk is te kort waardoor hij te strak achter de oren komen. Als ik de bakstukken op de juiste hoogte heb druk het kopstuk aan de onderkant ook nog eens tegen de oren en er blijft mij teveel ruimte rond de neus. De bakstukken liggen vrij dicht bij de ogen en als ik wat druk geven op 1 ring gaat het andere bakstuk echt in haar oog.

Nu begint mijn zoektocht weer opnieuw. Als western ruiter zoek ik een westernachtige hoofdstel, maar wel een "eenvoudig" model.

Een van de dingen waar ik tegen aanliep (boven al voorgenoemde) was dat ik de ringen vrij ver naar de kin vond zitten. Ik heb ze liever wat verder naar voren. Omdat ik hiervoor altijd bitloos op een gewoon halster reed zoek ik misschien ook wel verkeerd. Is er een "juiste" plek voor de teugelaanbindringen? Of is dat per model toch verschillend?

Kan iemand mij wat vertellen over de juiste pasvorm van een bitloos hoofdstel? En heeft iemand enig idee wat voor hoofdstel ik verder zou kunnen proberen voor een arabier?

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:28

weslyjune schreef:
Ik rol geheel nieuw dit topic binnen.
Dit weekend heb ik mijn nieuwe bitloze hoofdstel van Kramer binnen gekregen.

https://www.kramer.nl/Themen/Westernrijden/Western-kopstuk-accessoires/Bitloze-hoofdstellen/sidepull-Tico

Hij paste helaas voor geen meter |( . Het kopstuk is te kort waardoor hij te strak achter de oren komen. Als ik de bakstukken op de juiste hoogte heb druk het kopstuk aan de onderkant ook nog eens tegen de oren en er blijft mij teveel ruimte rond de neus. De bakstukken liggen vrij dicht bij de ogen en als ik wat druk geven op 1 ring gaat het andere bakstuk echt in haar oog.

Nu begint mijn zoektocht weer opnieuw. Als western ruiter zoek ik een westernachtige hoofdstel, maar wel een "eenvoudig" model.

Een van de dingen waar ik tegen aanliep (boven al voorgenoemde) was dat ik de ringen vrij ver naar de kin vond zitten. Ik heb ze liever wat verder naar voren. Omdat ik hiervoor altijd bitloos op een gewoon halster reed zoek ik misschien ook wel verkeerd. Is er een "juiste" plek voor de teugelaanbindringen? Of is dat per model toch verschillend?

Kan iemand mij wat vertellen over de juiste pasvorm van een bitloos hoofdstel? En heeft iemand enig idee wat voor hoofdstel ik verder zou kunnen proberen voor een arabier?


Zoiets?
https://www.equiplay.eu/equiplay2013/bi ... stijl.html

Ik heb deze gehad toen ik nog western reed. Had een hele goede pasvorm.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:37

Mayflower_ schreef:
weslyjune schreef:
Ik rol geheel nieuw dit topic binnen.
Dit weekend heb ik mijn nieuwe bitloze hoofdstel van Kramer binnen gekregen.

https://www.kramer.nl/Themen/Westernrijden/Western-kopstuk-accessoires/Bitloze-hoofdstellen/sidepull-Tico

Hij paste helaas voor geen meter |( . Het kopstuk is te kort waardoor hij te strak achter de oren komen. Als ik de bakstukken op de juiste hoogte heb druk het kopstuk aan de onderkant ook nog eens tegen de oren en er blijft mij teveel ruimte rond de neus. De bakstukken liggen vrij dicht bij de ogen en als ik wat druk geven op 1 ring gaat het andere bakstuk echt in haar oog.

Nu begint mijn zoektocht weer opnieuw. Als western ruiter zoek ik een westernachtige hoofdstel, maar wel een "eenvoudig" model.

Een van de dingen waar ik tegen aanliep (boven al voorgenoemde) was dat ik de ringen vrij ver naar de kin vond zitten. Ik heb ze liever wat verder naar voren. Omdat ik hiervoor altijd bitloos op een gewoon halster reed zoek ik misschien ook wel verkeerd. Is er een "juiste" plek voor de teugelaanbindringen? Of is dat per model toch verschillend?

Kan iemand mij wat vertellen over de juiste pasvorm van een bitloos hoofdstel? En heeft iemand enig idee wat voor hoofdstel ik verder zou kunnen proberen voor een arabier?


Zoiets?
https://www.equiplay.eu/equiplay2013/bi ... stijl.html

Ik heb deze gehad toen ik nog western reed. Had een hele goede pasvorm.


Deze heb ik ook, aanrader :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:40

Ik rijd enkel met een Kramer "mouth shutter" of wat het dan ook is, reageert paard nog altijd helemaal super op. Beter dan echte bitloze hoofdstellen.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:04

Mayflower en Jets: bedankt. Het is net niet mijn stijl, maar als deze wel een goede pasvorm heeft wil ik hem wel proberen.

Azmay: ik kan niet vinden wat je beschrijft. Heb je een foto?

Ik wil mijn jonge arabier inrijden op een sidepull. Later zal ik haar wel met bid gaan rijden, dat os verplicht in de western.
(er 1 optoming, ik kom even niet op de naam... waar je jonge paarden bitloos mee mag rijden op wedstrijd. Maar ik kies nu bewust voor een ander type bitloos)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:05

Kifrahorse heeft ook veel bitloos westernopties.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:08

weslyjune schreef:
Mayflower en Jets: bedankt. Het is net niet mijn stijl, maar als deze wel een goede pasvorm heeft wil ik hem wel proberen.

Azmay: ik kan niet vinden wat je beschrijft. Heb je een foto?

Ik wil mijn jonge arabier inrijden op een sidepull. Later zal ik haar wel met bid gaan rijden, dat os verplicht in de western.
(er 1 optoming, ik kom even niet op de naam... waar je jonge paarden bitloos mee mag rijden op wedstrijd. Maar ik kies nu bewust voor een ander type bitloos)

Afbeelding
Eerste foto die ik tegen kom, niet echt happy maar de optoming is wel te zien :')

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:58

weslyjune schreef:
Mayflower en Jets: bedankt. Het is net niet mijn stijl, maar als deze wel een goede pasvorm heeft wil ik hem wel proberen.

Azmay: ik kan niet vinden wat je beschrijft. Heb je een foto?

Ik wil mijn jonge arabier inrijden op een sidepull. Later zal ik haar wel met bid gaan rijden, dat os verplicht in de western.
(er 1 optoming, ik kom even niet op de naam... waar je jonge paarden bitloos mee mag rijden op wedstrijd. Maar ik kies nu bewust voor een ander type bitloos)


Bosal?
Kifra heeft ook mooie Western sidepulls

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:14

Hoi!

Kunnen jullie mij vertellen of dit hoofdstel zo goed zit? Ik twijfel of hij niet wat te hoog zit. Echter zit hij netjes 2 vingers breed onder het bot en ben ik bang dat de bloem te dicht bij de mondhoeken komt wanneer ik hem laat zakken. Sowieso moet de neusriem wat strakker maar daarvoor moet ik eerst nog wat gaatjes bij knippen.

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 01-12-19 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:21

Misschien iets aan de hoge kant? Ik zorg er gewoon altijd voor dat de neusriem boven het zwevend neusbot zit, hoger is niet nodig en dan drukt t weer tegen het jukbeen aan

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:22

Maartje1990 schreef:
Misschien iets aan de hoge kant? Ik zorg er gewoon altijd voor dat de neusriem boven het zwevend neusbot zit, hoger is niet nodig en dan drukt t weer tegen het jukbeen aan

Ik had net even mijn tekst aangepast haha, dat denk ik zelf namelijk ook. Maar dan moet ik wel oppassen dat de bloem niet bij de mondhoeken komt.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:57

Ik meld me hier graag ook even voor advies. Ik ben op zoek naar een fijn bitloos hoofdstel waar ik ook reguliere KNHS wedstrijden mee kan rijden. Ik heb geen ervaring met bitloos en rij nu een tijdje met een bitloze optoming maar daar mag ik niet mee op concours vanwege de hefboomwerking. Kan iemand me helpen bij waar ik op moet letten? Ik vind zelf de Rambo Micklem een mooi hoofdstel maar de meningen zijn erover verdeeld.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:02

Azmay schreef:
Ik rijd enkel met een Kramer "mouth shutter" of wat het dan ook is, reageert paard nog altijd helemaal super op. Beter dan echte bitloze hoofdstellen.

Heb je misschien een linkje naar een website? Op de site van kramer kan ik niet zo vinden welke je bedoelt.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:47

_Anneruth schreef:
Azmay schreef:
Ik rijd enkel met een Kramer "mouth shutter" of wat het dan ook is, reageert paard nog altijd helemaal super op. Beter dan echte bitloze hoofdstellen.

Heb je misschien een linkje naar een website? Op de site van kramer kan ik niet zo vinden welke je bedoelt.


https://www.kramer.nl/Themas/Westernrij ... er-Leather

GGFJ

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-04-13
Woonplaats: Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:15

Skippy01 schreef:
Iemand toevallig al ervaring met het hoofdstel Saga van Kifrahorse?


Deze vraag is al van een hele tijd geleden, en toen had nog niemand echt ervaring met deze Sidepull. Hoe zit dat inmiddels? Ik overweeg hem te nemen, maar ben vooral benieuwd naar hoe stabiel deze ligt, en of hij dus niet draait. Ik vind het een erg mooie Sidepull.

https://www.kifrahorse.nl/Kifra-Sidepull-Saga-Black

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:12

_Anneruth schreef:
Ik meld me hier graag ook even voor advies. Ik ben op zoek naar een fijn bitloos hoofdstel waar ik ook reguliere KNHS wedstrijden mee kan rijden. Ik heb geen ervaring met bitloos en rij nu een tijdje met een bitloze optoming maar daar mag ik niet mee op concours vanwege de hefboomwerking. Kan iemand me helpen bij waar ik op moet letten? Ik vind zelf de Rambo Micklem een mooi hoofdstel maar de meningen zijn erover verdeeld.


Zelf geen ervaring met de micklem, maar wat ik ervan gezien heb zijn er weinig modellen hoofd waar ie niet op schuift. Zelf heb ik de waldhausen met het lightrider systeem. Deze mag ook mee gestart worden.
Op deze foto had ik hem zonder het extra riempje, maar hij ligt beter met. Stabieler. En paardlief reageert er goed op.
Afbeelding

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:31

_Anneruth schreef:
Ik meld me hier graag ook even voor advies. Ik ben op zoek naar een fijn bitloos hoofdstel waar ik ook reguliere KNHS wedstrijden mee kan rijden. Ik heb geen ervaring met bitloos en rij nu een tijdje met een bitloze optoming maar daar mag ik niet mee op concours vanwege de hefboomwerking. Kan iemand me helpen bij waar ik op moet letten? Ik vind zelf de Rambo Micklem een mooi hoofdstel maar de meningen zijn erover verdeeld.



Afbeelding

Zelf ben ik heel erg tevreden over mijn eigen model sidepull, ook heel sjiek tijdens dressuur wedstrijden.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:00

De sidepull hier boven vind ik echt heel erg mooi! Gelukkig de kast al vol hangen ;)
Het mooiste is verschillende systemen proberen, watvoor hefboom-werking heb je nu op je hoofdstel?
Bij sommige is het mogelijk om de teugels zo te bevestigen dat het als "gewone" sidepull werkt, dat zou een goede basis zijn om te testen.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:51

Ik heb ook die van Lovelance, zo’n fijne!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:48

Hier ook tevreden van de Lovelance. Heerlijk zacht leder en een mooie uitstraling.

Afbeelding

De Micklem is overigens niet toegestaan op wedstrijd, tenzij je de kaptoomring verwijdert.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:51

Intussen met mijn fjord ook de sidepull getest, neusriem is overigens vrij zacht, hij oogt veel harder dan hij is.
Mijn fjord reageert er erg goed op, op lichte druk en stem gaat het prima !
En dat voor zo’n tankje :)

Neusriem kan nog hoger evt. Is dat nodig denken jullie?

Afbeelding

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:00

Nee hoor, je neusriem zit prima zo. Leuke sidepull!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:32

Prima! Ik heb hem ook gehad. Mooi hoofdstel maar hier helaas wel schuurplekjes van raw hide

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:23

Dank Jetta en darkadia!
Dan blijft de neusriem gewoon op deze hoogte.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:33

lovelance schreef:
Zelf ben ik heel erg tevreden over mijn eigen model sidepull, ook heel sjiek tijdens dressuur wedstrijden.

Ik stuur je even een prive berichtje :)