Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:38

siskeh schreef:
De sidepull hier boven vind ik echt heel erg mooi! Gelukkig de kast al vol hangen ;)
Het mooiste is verschillende systemen proberen, watvoor hefboom-werking heb je nu op je hoofdstel?
Bij sommige is het mogelijk om de teugels zo te bevestigen dat het als "gewone" sidepull werkt, dat zou een goede basis zijn om te testen.

Ik heb nu zo'n soort roosje, net als Petrichor. Ik heb 1 keer eerder met een FRA gereden en dat was toen drama. Ik had echt het gevoel dat ik geen enkele controle had maar nu moet ik ook zeggen dat dat was toen ik mijn paard nog maar net een paar weken onder het zadel had en we het beiden niet kennen. Met een hefboomwerking heb je net iets meer te vertellen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:29

_Anneruth schreef:
siskeh schreef:
De sidepull hier boven vind ik echt heel erg mooi! Gelukkig de kast al vol hangen ;)
Het mooiste is verschillende systemen proberen, watvoor hefboom-werking heb je nu op je hoofdstel?
Bij sommige is het mogelijk om de teugels zo te bevestigen dat het als "gewone" sidepull werkt, dat zou een goede basis zijn om te testen.

Ik heb nu zo'n soort roosje, net als Petrichor. Ik heb 1 keer eerder met een FRA gereden en dat was toen drama. Ik had echt het gevoel dat ik geen enkele controle had maar nu moet ik ook zeggen dat dat was toen ik mijn paard nog maar net een paar weken onder het zadel had en we het beiden niet kennen. Met een hefboomwerking heb je net iets meer te vertellen.


Dan kan je de teugels op een hogere ring bevestigen(tussen de neusriem en bakstuk) en dan heb je een gewone sidepull! Eventueel met dubbele teugel dat je voor nood je hefboom nog hebt.
Ook kan je in je training altijd eens terug gaan naar je hoofdstel met hefboomwerking.

FRA heeft álle vormen van bitloos(behalve scawbrig) dus dat zegt niet veel, maar pasvorm maakt wel verschil, persoonlijk (!) vind ik dat sommige FRA Sidepulls de ringen erg laag hebben op de neusriem, en dat vind ik zelf niet prettig. Of dat ze sowieso niet mooi zitten, maar dat kan je met elk hoofdstel hebben.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:00

@Siskeh: dat is wel een idee, dat ik eerst eens de tussenstap doe naar de teugels hoger bevestigen.

Ik heb ook het idee dat pasvorm een enorm verschil maakt maar ik vind het nog wel lastig om te bepalen wat een juiste pasvorm is.

waanders
Berichten: 56
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Holten

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:24

zijn er mensen met ervaring met de kingekruist lujo van Touwhalsters.nl
met een koudbloed, hoe is de release en kun je er ook met constante aanleuning mee rijden op buitenrit ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:40

Mensen ervaringen met de el camin van fra?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:29

Ik rijd met een Cavemore. Bevalt me erg goed. Het is echter geen geweldige kwaliteit....
Zou dus eens willen kijken wat er nog meer is, maar er is niet zoveel aanbod.
Ik bedoel dus zoiets:
https://www.artofriding.nl/nl/cavemore-caval.html

Hebben jullie nog tips/ ideetjes waar ik iets dergelijks op de kop kan tikken? Google er al lustig op los, maar kom nog niet zo ver....

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:18

Ninx, supermooi zoiets! Vind ik ook interessant, zeker ook voor als mijn kleintje wat groter is.
Rijd jij met dubbele teugel, maar wel bitloos?

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:27

Ik ben op dit moment ook op zoek naar een cavemore, maar dan alleen de neusriemgedeelte. Ik heb namelijk de FRA Calli aangeschaft maar het enigste wat niet past is de neus. Dus nu op zoek naar een nieuw neusje. Dacht zelf aan een cavemore, ook voor het aan de hand werken :)

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:50

Ik heb inmiddels een variant van de FRA Pardoes gekocht; het eigen merk van Ooteman, Vantiago. Deze heeft in tegenstelling tot de FRA een anatomisch kopstuk wat ik wel een fijn idee vind. Ik heb er gister een clinic mee gereden en hij loopt er super op en hij zit ook heel mooi. Ben er blij mee.

Samen met een mooie shiny frontriem *D
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:05

Die ziet er mooi uit!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:26

Ik heb de FRA Rebecca nu sinds anderhalf jaar en hij staat supermooi, maar op een of andere manier is het hem niet voor mijn merrie. Ze gaat er erg in hangen en ik snap niet goed waarom, want met de Micklem Multibridle loopt ze super fijn. Qua vorm is het bijna hetzelfde, alleen is de neusriem van de Rebecca dikker en zachter. Het maakt ook niet uit hoe los of vast ik beide hoofdstellen doe. >;)

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er inmiddels al meer mensen in dit topic met de Rebecca? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik zou heel graag een nieuw hoofdstel willen die lijkt op de Micklem, maar dan uitsluitend voor bitloos bedoeld is, maar ik durf het gewoon niet aan om een nieuwe te kopen :))

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:04

Ja ik, maar dat wist je al. :')
Mijn ervaring is dat ze gaan hangen omdat de neusriem te breed en te zacht is (eigenlijk te lief). Heb hem zelf nooit naast een micklem gehad, maar je kan is kijken of de neusriem van de Rebecca breder is dan de neusriem van de micklem. Zachter qua leer is die sowieso..

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:49

J0anieke schreef:
Ja ik, maar dat wist je al. :')
Mijn ervaring is dat ze gaan hangen omdat de neusriem te breed en te zacht is (eigenlijk te lief). Heb hem zelf nooit naast een micklem gehad, maar je kan is kijken of de neusriem van de Rebecca breder is dan de neusriem van de micklem. Zachter qua leer is die sowieso..


Juist! Mijn paard doet dat ook met zachte, brede, vriendelijk uitziende neusriemen. En het irriteert hem uiteindelijk en gaat met zijn hoofd schudden, om het ding kwijt te raken.
En dus: wij hebben een dunne neusriem, rijden nooit met constant contact en geven kleine signalen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:38

De ringen, waar de teugels aan zitten, van de rebecca zitten natuurlijk wel een stuk lager dan die van de micklem.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:45

Nissima schreef:
Ik heb de FRA Rebecca nu sinds anderhalf jaar en hij staat supermooi, maar op een of andere manier is het hem niet voor mijn merrie. Ze gaat er erg in hangen en ik snap niet goed waarom, want met de Micklem Multibridle loopt ze super fijn. Qua vorm is het bijna hetzelfde, alleen is de neusriem van de Rebecca dikker en zachter. Het maakt ook niet uit hoe los of vast ik beide hoofdstellen doe. >;)

[ [url=m/4mjhtp.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LlhsOH.png]Afbeelding[/url] ]

Zijn er inmiddels al meer mensen in dit topic met de Rebecca? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik zou heel graag een nieuw hoofdstel willen die lijkt op de Micklem, maar dan uitsluitend voor bitloos bedoeld is, maar ik durf het gewoon niet aan om een nieuwe te kopen :))


Iemand die ik ken doet bitlooshoofdstel fittingen en schijnbaar zit er soms al een gigantisch verschil tussen 2 sidepulls. Dus mocht je een nieuwe willen zou je misschien eerst een fitting kunnen doen?

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:19

weslyjune schreef:
Mayflower en Jets: bedankt. Het is net niet mijn stijl, maar als deze wel een goede pasvorm heeft wil ik hem wel proberen.

Azmay: ik kan niet vinden wat je beschrijft. Heb je een foto?

Ik wil mijn jonge arabier inrijden op een sidepull. Later zal ik haar wel met bid gaan rijden, dat os verplicht in de western.
(er 1 optoming, ik kom even niet op de naam... waar je jonge paarden bitloos mee mag rijden op wedstrijd. Maar ik kies nu bewust voor een ander type bitloos)


Deze mss iets voor jou? Vind ik mijn beste sidepull! Simpel maar mooi! Van GVR


Afbeelding

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 01:10

Nissima schreef:
Ik heb de FRA Rebecca nu sinds anderhalf jaar en hij staat supermooi, maar op een of andere manier is het hem niet voor mijn merrie. Ze gaat er erg in hangen en ik snap niet goed waarom, want met de Micklem Multibridle loopt ze super fijn. Qua vorm is het bijna hetzelfde, alleen is de neusriem van de Rebecca dikker en zachter. Het maakt ook niet uit hoe los of vast ik beide hoofdstellen doe. >;)

[ [url=m/4mjhtp.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LlhsOH.png]Afbeelding[/url] ]

Zijn er inmiddels al meer mensen in dit topic met de Rebecca? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik zou heel graag een nieuw hoofdstel willen die lijkt op de Micklem, maar dan uitsluitend voor bitloos bedoeld is, maar ik durf het gewoon niet aan om een nieuwe te kopen :))


Ik heb de FRA Rebecca voor mijn merrie. Had hiervoor de micklem. Maar hierbij zaten de ringen voor de teugels te hoog op haar neus waardoor ze niet fijn in de aanleiding kon lopen.
Met de Rebecca loopt mijn merrie wel heel erg Fijn. Ik ben dus wel erg blij met de Rebecca en krijg ook alleen maar complimenten over dit fijne hoofdstel.
Denk dat het echt per paard verschilt welk hoofdstel fijn werkt :)

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:39

Die GVR vind ik inderdaad heel mooi!

heb je ook foto vd zijkant?

(nu ik mijn eigen tekst als quote lees schrik ik van de typ fouten :') bid ipv bit oa. shame on me en beetje stomme autocorrect)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:57

Hebben jullie met kaakgekruist ook dat de hoofdstellen zo schuiven?

Dit is na het rijden en dan heb ik al bewust zonder contact gereden omdat ik weet dat t fout gaat. Ik rij met een losse teugel maar zodra Dexter bijvoorbeeld langs de schapenwei komt en zijn hoofd draait om te loeren zit het hele ding scheef. En dan bedoel ik echt zonder overdrijven bij minimale aanraking, Dexter kent zijn rondje en ik lift mee.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is het verschil in lengte bij de teugels

Afbeelding

Heb geprobeerd de neusriem hoogte of lager te doen, zelfs strakker gedaan maar 2 vingers is echt het minimum voor mij en strakker doen om hiermee te kunnen rijden is het mij niet waard.

Ook als ik vanaf het begin gelijk contact houd op de teugels schuift hij na een paar passen al scheef. Als Dexter dan zijn hals buigt en zijn hoofd naar mijn voet brengt dan kan ik wel aan het hoofdstel wat trekken om het een beetje terug recht te trekken maar dat is dan dus ook maar voor 3 of 4 stappen en dat zit alles weer scheef.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:03

Dan is de release niet goed, wat mij gezien het gebruikte materiaal ook niet gek lijkt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:52

Ik heb exact dezelfde en herken het probleem absoluut niet.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:55

Heb hem inderdaad besteld omdat jullie er zo positief over waren!
Het is dus biothane, las er veel goede dingen over maar op deze manier is hij voor mij niet bruikbaar. Kan wel met een los teugeltje sjokken, maar dan kan ik net zo goed niks rond zijn hoofd doen want als ik ineens moet sturen trek ik dat hele ding scheef, dan is het nut van een stuur een beetje weg.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:08

Ik vind het echt vervelend voor je ook. Misschien kun je dabo's design zelf even een berichtje sturen? Wellicht heeft ze een oplossing voor het probleem.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:14

Ja dat heb ik gedaan inderdaad, maar zij had het nooit eerder gehoord.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:18

Granoek schreef:
Ja dat heb ik gedaan inderdaad, maar zij had het nooit eerder gehoord.


Misschien is t de grote hoeveelheid haar ofzo?

Ik heb verschillende kaakgekruiste hoofdstellen en heb het probleem echt nooit gehad vind het echt vreemd