Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 97 van de 101 [ 2506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

 
Profiel   

Helaas is mijn micklem multibridle kapot gegaan na 6 jaar.. Heb deze al die tijd als kaptoom en sidepull gebruikt, beviel uitstekend (wel met bontje onder de neusriem). Nu was mijn eerste reactie: ik bestel direct een nieuwe. Maar wellicht zijn er alternatieven die mij nog beter zullen bevallen en een bontje niet nodig is? (Ik heb tussendoor een PMC sidepull gebruikt, hier reageerde hij veel slechter op en de bakstukken kwamen ook van zijn hoofd af bij ophoudingen).

Eisen: Brede, zacht onderlegde neusriem. Dressuurmatig te gebruiken (constante aanleuning). Kaakriem is een harde eis. Snel leverbaar. Liefst zwart, in maat cob.

Equibling vind ik mooi maar is uit de handel?

Heeft iemand ideeën?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 12:02 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
ziezoziezo22 schreef
Misschien hebben jullie een idee .
Mijn paard is met bit altijd druk bezig met zijn tong .
Ik heb toen bit eruit gehaald en op een lage neusriem gereden.daar loopt hij fijn op maar schuift .
Ik had de neusriem laag zoals hij hoort met bit , maar zag dat een bitloos hoofdstel de neusriem hoger heeft.
Dit schuift nog meer van links naar rechts.
En vind hem fijner in aanleuning met de neusriem lager.
Ik heb ook een keer mijn hoofdstel omgebouwd tot kin of kaak gekruist maar dit was niks.
Wat voor soort hoofdstel zou dan het beste zijn.
Ligt een sidepull stabiel of glijd dut ook van links naar rechts als je daar een ophouding op maakt .
Hij loopt z2. Misschien wil ik weer starten dus liefst 1 die ook op wedstrijd mag .maar wedstrijd is geen must .ik hoor graag




Wellicht is dit wat voor je? Stabiel, met kaakriem, mag ook op wedstrijd, is ook nog eens mooi (toch wel fijn als je op wedstrijd gaat).

Edit https://www.cheepoohorse.com/hoofdstell ... ull-trust/


Solistar, zie reactie hierboven vrijwel identiek aan equibling

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 12:13 



 
Profiel   

Wat is je budget?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 12:17 



 
Profiel   

De Trust heb ik gezien, maar nergens snel leverbaar zoals ik zie.. Ik heb nu geen hoofdstel en wil graag weer snel rijden :-)

Budget is tot 150€ (echte max 200€)

Edit: anatomisch kopstuk vind ik ook voordeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 12:34 



 
Profiel   

Ik vind die van LoveLance altijd heel mooi:
https://www.lovelance.nl/Sidepull-Dressuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 12:52 



 
Profiel   

Ik heb ook die van Lovelance, super blij mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 13:21 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip! Hoe is de kwaliteit van het leer? Echt zacht op de neus? Mijn paard heeft heel snel een kale neus.. En schuift deze niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 13:26 



 
Profiel   

Boterzacht, en door de kaakriem schuift hij idd niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 13:27 



 
Profiel   

Misschien kan iemand me hier helpen want er is tegenwoordig zoveel keus.
Ik rijd nu met een PCM sidepull waar mijn paard op zich prima mee loopt maar ik vind de pasvorm voor haar niet geweldig. De neusriem zakt me te makkelijk naar beneden.
Nu ben ik dus opzoek naar een alternatief, ik vind de lovelance hierboven erg mooi maar zou liefst geen leren hoofdstel meer willen.
Zijn hier ervaringen met een biothane sidepull? Werkt dat niet veel te scherp in op de neus? Schuift het erg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:01 



 
Profiel   

Lovelance maakt ook biothane, zelfde principe maar dan geen leer. Stuur haar eens een berichtje, ze denkt goed mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:06 



 
Profiel   

Heeft iemand een idee voor een kopstuk met kaakriem? De opties van FRA ken ik al maar die vind ik niet zo heel mooi :P (en ik heb zelf al de hackamore neusriem en frontriem). Bij voorkeur wel gewoon van leer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 19:22 



 
Profiel   

Drico schreef
Heeft iemand een idee voor een kopstuk met kaakriem? De opties van FRA ken ik al maar die vind ik niet zo heel mooi :P (en ik heb zelf al de hackamore neusriem en frontriem). Bij voorkeur wel gewoon van leer!

zoiets als deze?
https://barefoot-saddle.nl/longeren/149 ... our-physio
m’n paard en ik vinden hem iig fijn, gebruik hem met een sidepull neusriem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 19:51 



 
Profiel   

Ik heb sinds enkele weken een nieuw paard gekocht. Hij loopt absoluut niet fijn met bit. Hij pakt het bit vast en gooit met zijn hoofd. Dus ik heb een keertje een bitloos hoofdstel geleend van een kennis. Dit was een Rambo Micklem multi. Deze past helaas niet zo goed. Hij schuift enorm.
Dus ik heb nu via een testservice een andere side pull gekregen. Ik heb ook een hackamore om te testen.
Ik twijfel alleen of de maat wel goed is. Kaakgekruist en kingekruist vind mijn paard maar niks.
Paard zit tussen cob en full in qua maat.
Iemand advies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 19:59 



 
Profiel   

Heb je misschien foto’s van hoe je test hoofdstellen zitten? Denk dat we dan beter advies kunnen geven over welke maat je zou moeten hebben. Tussen meekan en soms zelfs binnen een merk zit soms ook verschil in maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 21:42 



 
Profiel   

Ik kan je niet helpen. Ik kom voor soortgelijk advies. Ik heb toch weer een micklem gekocht, maar twijfel over de maat. Hij heeft altijd cob maar ik vind deze niet mooi om het jukbeen om vallen (linker foto's). Nu heb ik een pony maat (rechts), dan moet alles wel vrij groot afgesteld en de frontriem past niet. Ook twijfel ik of het kopstuk lang genoeg is en de neusriem niet verder naar boven moet. Wat denken jullie?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 21:44 



 
Profiel   

amand0 schreef
Misschien kan iemand me hier helpen want er is tegenwoordig zoveel keus.
Ik rijd nu met een PCM sidepull waar mijn paard op zich prima mee loopt maar ik vind de pasvorm voor haar niet geweldig. De neusriem zakt me te makkelijk naar beneden.
Nu ben ik dus opzoek naar een alternatief, ik vind de lovelance hierboven erg mooi maar zou liefst geen leren hoofdstel meer willen.
Zijn hier ervaringen met een biothane sidepull? Werkt dat niet veel te scherp in op de neus? Schuift het erg?


Ik heb een biothane en deze ligt als een huis terwijl hij losjes om haar hoofd zit. Wellicht komt dat ook door het materiaal waarmee hij onderlegd is? Ben er heel blij mee. Hij is van PMC ook, maar er zijn meerdere opties wb biothane.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 22:26 



 
Profiel   

Ik gebruik gewoon een simpele sidepull uit de westernstore. Degelijke kwaliteit, schuift niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 18:30 



 
Profiel   

Solistar schreef
Ik kan je niet helpen. Ik kom voor soortgelijk advies. Ik heb toch weer een micklem gekocht, maar twijfel over de maat. Hij heeft altijd cob maar ik vind deze niet mooi om het jukbeen om vallen (linker foto's). Nu heb ik een pony maat (rechts), dan moet alles wel vrij groot afgesteld en de frontriem past niet. Ook twijfel ik of het kopstuk lang genoeg is en de neusriem niet verder naar boven moet. Wat denken jullie?

[ Afbeelding ]


Ik vind ze beide niet mooi zitten. Dit type paarden kan heel goed het Nalanta hoofdstel hebben heb ik gemerkt in de praktijk. Al zweer ik zelf altijd nog bij het Lovelance hoofdstel

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 18:52 



 
Profiel   

We dachten eindelijk het fijnste hoofdstel te hebben gevonden (Rambo micklem multi bridle) nu krijgt hij een schuurplekje op zijn neus.
We hebben de neusriem erg los wil hem liever ook niet aansnoeren. (We gebruiken het hoofdstel kingekruist).
Iemand ervaring met het ringetje verwijderen? En was het hier dan mee opgelost?
Pony begint ook een beetje tegen de hand te worden en ik denk dat het daardoor komt.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft voordat ik het hoofdstel voor niks sloop. (Had hem graag eraan gehouden ivm longeren, bontje ga ik ook nog proberen maar mag niet met wedstrijden)

En heeft iemand anders nog een idee voor een fijn kingekruist hoofdstel wat niet te grof is met keelriem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:49 



 
Profiel   

Lovelance heeft de Lujo in een aangename prijscategorie. Als je voor een zeer zachte met topkwaliteit leder wilt, kan ik zeer sterk JM Bitloos aanraden. Zij maakt op maat met een design naar wens:

[ img ]

(Kan ook met kaakriem maar ze liggen zo stabiel dat ik het onnodig vind)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:52 



 
Profiel   

Narcissa schreef
Lovelance heeft de Lujo in een aangename prijscategorie. Als je voor een zeer zachte met topkwaliteit leder wilt, kan ik zeer sterk JM Bitloos aanraden. Zij maakt op maat met een design naar wens:

[ [url=m/W4FgNu.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Kan ook met kaakriem maar ze liggen zo stabiel dat ik het onnodig vind)


Bedankt voor de tip!
Vind het hoofdstel van de foto erg leuk maar (persoonlijk) meer voor recreatie.
Voor de spring en dressuur wedstrijden zoek ik meer richting een “normaal” hoofdstel alleen dan Bitloos en kingekruist maar dat valt nog niet mee heb ik wel gemerkt.
Lovelance is inderdaad een optie (en fijne prijs).

Ik wacht nog even de reacties af, ook of iemand ervaring heeft met het verwijderen van het ringetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 22:45 



 
Profiel   

De ring van de micklem verwijderen? Gewoon doorzaken met een ijzerzaag en klaar. Heb ik bij 1 hoofdstel gedaan. Bij de andere laten zitten, want dan kan ik er ook mee longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:28 



 
Profiel   

Drico schreef
Heeft iemand een idee voor een kopstuk met kaakriem? De opties van FRA ken ik al maar die vind ik niet zo heel mooi :P (en ik heb zelf al de hackamore neusriem en frontriem). Bij voorkeur wel gewoon van leer!

Ik heb van barefoot euhm die met zo'n y stukje er tussen is erg fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 11:25 



 
Profiel   

germie schreef
De ring van de micklem verwijderen? Gewoon doorzaken met een ijzerzaag en klaar. Heb ik bij 1 hoofdstel gedaan. Bij de andere laten zitten, want dan kan ik er ook mee longeren.


Dat moet ook wel lukken, bedoelde meer of iemand ervaring mee had dat het hoofdstel daarna geen schuurplekjes meer gaf. Anders verniel ik hem voor niks en had ik hem beter kunnen verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 11:59 



 
Profiel   

romyvs schreef
germie schreef
De ring van de micklem verwijderen? Gewoon doorzaken met een ijzerzaag en klaar. Heb ik bij 1 hoofdstel gedaan. Bij de andere laten zitten, want dan kan ik er ook mee longeren.


Dat moet ook wel lukken, bedoelde meer of iemand ervaring mee had dat het hoofdstel daarna geen schuurplekjes meer gaf. Anders verniel ik hem voor niks en had ik hem beter kunnen verkopen.

Dat weet ik niet, maar krijgt je paard schuurplekjes waar de ring zit? De mijne heeft dat niet. Ook niet als ik aan de neusriem longeer of bitloos rij met soms echt wel druk op de neus.
Als het schuren het probleem is, dan denk ik dat verkopen beter is. Als het is omdat het ringetje niet mooi is of niet mag bij wedstrijden kun je hem verwijderen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 97 van de 101 [ 2506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen