Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:37

[/quote]
Dat weet ik niet, maar krijgt je paard schuurplekjes waar de ring zit? De mijne heeft dat niet. Ook niet als ik aan de neusriem longeer of bitloos rij met soms echt wel druk op de neus.
Als het schuren het probleem is, dan denk ik dat verkopen beter is. Als het is omdat het ringetje niet mooi is of niet mag bij wedstrijden kun je hem verwijderen.[/quote]

Hij krijgt inderdaad een schuurplekje waar het ringetje zit. Vandaar dat ik me afvraag wanneer het ringetje verwijderd zou zijn het misschien niet meer schuurt.
Helaas nog niemand gevonden met ervaring hierin.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:30

Mijne had het ook met de micklem. Die heeft een super gevoelige huid. Ik heb een bontje onder de neusriem gedaan en het probleem was opgelost.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:52

Afbeelding
Vorige week de qhp sunna gekocht, vinden jullie dat de neusriem zo goed zit?
Iets hoger soms?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:25

Zit goed zo hoor

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:38

Dank je, ze doet het er goed op.
jij rijdt ook bitloos?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:54

Ja al heel lang, heb vandaag ook een nieuw hoofdstel binnen gekregen. de f.r.a abbey

Afbeelding

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:13

Ook een hele mooie en staat prachtig.
Blij mee?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:14

dankjewel, Heb er ook al mee gereden vanmiddag, hij reageert super

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:18

Dat is heel fijn en nog belangrijker dan dat hij ook heel mooi is en staat.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:19

ja inderdaad :D Alleen zie je hem nu niet tijdens het rijden :D Ik rijd alleen in het bos en hij draagt nu een vliegenkap in het bos met neus gedeelte er aan

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:59

Omdat mijn shetlander tijdens het mennen erg schudt met het hoofd (van boven naar beneden) met een optoming met bit rijd ik al een aantal maanden met een F.R.A. Pardoes. Ze is nu rustig met haar hoofd en veel meer ontspannen. De Pardoes is een side pull hoofstel. Alleen vind ik dat de bakstukken erg dicht bij de ogen langs lopen en dat ze soms moeilijk terug te krijgen is. In de bak rijd ik bitloos maar op buitenrit meestal met bit omdat ik haar soms moeilijk terug krijg. Heeft iemand tips?

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:27

Ik ben er nog niet uit welk hoofdstel ik wil kopen
Moesten jullie paarden lang wennen
Ik heb 2 keer op brede neusriem gereden daar word hij wel wat sterk op ,reageert minder op een op houding, op een smalle lagere neusriem reageert hij beter maar dat schuift te veel.
Is het gewoon doorijden omdat hij moet leren begrijpen wat de bedoeling is of wat anders proberen

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:28

Hoi ik heb vraagje rijd al jaren bioos met kaptoom nu heb ik deze besteld . Wie weet of hij zo goed zit .Heb idee beetje laag ik krijg ook onderste neusriem niet dicht Laat maar horen
Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:19

neusriem mag wat hoger

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:59

Ja, iets hoger met die neusriem. Je krijgt de kinriem niet dicht? Kunnen daar geen gaatjes bij?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 18:04

Ik vind de neusriem ook erg laag hangen, maar zo te zien ga je die niet nog hoger kunnen doen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:27

Maak er pony bakstukken aan , en je te krappe riempje vervangen door een sperriem

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 16:32

Op zoek naar een kaptoom met bitriempjes twijfel ik nu tussen de FRA Keto en QHP cavesson.
Iemand ervaringen met (een van) beide?

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:09

hii! ik meld me ook!

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:46

Even een schop in een oud topic :D

Mijn paard is vorige week geopereerd aan EOTRH en mag 6-8 weken geen bit in. Sowieso twijfel ik of ik altijd nog met bit wil blijven rijden, gezien hij daar niet altijd even happy mee lijkt.
Nu heb ik eerder wel eens bitloos met hem geprobeerd (sidepull met Micklem en FRA sidepull), maar daar werd hij mega zwaar in de hand van en uiteindelijk vond zijn neus dat ook niet leuk -O- Hij kreeg echt snel een soort 'drukking' bovenop zijn neus. Hij gaf zelf toen ook duidelijk aan het bitloze niet fijn te vinden, met bit heb ik altijd licht contact, bitloos ging hij het contact uit de weg.

Nu ben ik aan het kijken naar het Nalanta hoofdstel, of iets kin/kaakgekruist. Hebben jullie ideeën of tips? Sowieso moet het dus iets zijn waarbij de druk iets meer verdeeld wordt dan alleen bovenop het neusbot.

Sanne0404

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:13

xLoki schreef:
Even een schop in een oud topic :D

Mijn paard is vorige week geopereerd aan EOTRH en mag 6-8 weken geen bit in. Sowieso twijfel ik of ik altijd nog met bit wil blijven rijden, gezien hij daar niet altijd even happy mee lijkt.
Nu heb ik eerder wel eens bitloos met hem geprobeerd (sidepull met Micklem en FRA sidepull), maar daar werd hij mega zwaar in de hand van en uiteindelijk vond zijn neus dat ook niet leuk -O- Hij kreeg echt snel een soort 'drukking' bovenop zijn neus. Hij gaf zelf toen ook duidelijk aan het bitloze niet fijn te vinden, met bit heb ik altijd licht contact, bitloos ging hij het contact uit de weg.

Nu ben ik aan het kijken naar het Nalanta hoofdstel, of iets kin/kaakgekruist. Hebben jullie ideeën of tips? Sowieso moet het dus iets zijn waarbij de druk iets meer verdeeld wordt dan alleen bovenop het neusbot.


Dat hij zwaar in de hand wordt kan ook te maken hebben met het wennen aan de hulpen met een bitloze optoming. Niet zozeer de druk op de neus. Anders zou hij er niet in gaan hangen. Mijn paard had dat eerst ook. Als ze druk in de mond gewend zijn en die is ineens weg moeten ze weer even wennen en "leren" hoe het met het bitloze moet.
Ik zou persoonlijk toch een sidepull aanraden. En dan de ringetjes zo laag mogelijk. PaardNatuurlijk heeft een mooi colum gedaan over bitloze opsommingen en hun drukverdeling.
Daarnaast merk ik zelf dat de release met een kin of kaak kruising niet heel goed werkt en vaak wat vertraagd. Wat je met een sidepull niet hebt.

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:16

Ik ga mee met bovenstaande. Sidepull met ringen zo laag mogelijk. Ik heb een haflinger, een sterke ook. :') Maar zij is ook van heel zwaar in de hand naar fijn, licht in de hand gegaan. Wel in combinatie met veel les & rijden op zit (4dimensiondressage). Het heeft ook even tijd nodig om te wennen voor beide :)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:51

Hoog of laag op de neus bij sidepull is wel echt paard afhankelijk. Sommigen reageren goed op wat lager, paardlief hier durft daar ook weleens iets in te hangen, terwijl hij het op hogere ringen wel goed doet. Verder reageren veel paarden fijn dat het scawbrig of lightrider systeem.
Maar als je twijfelt of wat meer wil proberen zou je een bitloze fitter kunnen laten komen (ik doe dat zelf in een kleine regio midden NL,
maar Lis komt bijv door heel het land :)
Dan kun je verschillende hoofdstellen proberen en zien wat matcht plus heb je meteen iemand die mee kijkt naar de afstelling.


Hier vandaag een nieuw hoofdstel voor de passervice getest, de QHP Anatomical. Ik moet zeggen: ik ben positief verrast. Al was maatje full iets aan de ruime kant voor mijne, maar wilde het toch getest hebben :)
Hield ook de ooraanzet mooi vrij.

Afbeelding

Afbeelding

Sanne0404

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:17

Ik heb hier het artikel gelinkt:

https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/bitlessgear.html

Ze hebben heel fijn getest wat technisch gezien de minste ruis veroorzaakt in de communicatie. En dan is een touwhalster waar de teugels onderaan de knoop bevestigd zitten toch het duidelijkste. Dan schuift het hoofdstel ook het minste.
Zelf heb ik een hackamore van FRA en daarmee een beetje geknutseld.
Dame is op de foto lekker aan het dutten :P

Afbeelding

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:45

xLoki schreef:
Even een schop in een oud topic :D

Mijn paard is vorige week geopereerd aan EOTRH en mag 6-8 weken geen bit in. Sowieso twijfel ik of ik altijd nog met bit wil blijven rijden, gezien hij daar niet altijd even happy mee lijkt.
Nu heb ik eerder wel eens bitloos met hem geprobeerd (sidepull met Micklem en FRA sidepull), maar daar werd hij mega zwaar in de hand van en uiteindelijk vond zijn neus dat ook niet leuk -O- Hij kreeg echt snel een soort 'drukking' bovenop zijn neus. Hij gaf zelf toen ook duidelijk aan het bitloze niet fijn te vinden, met bit heb ik altijd licht contact, bitloos ging hij het contact uit de weg.

Nu ben ik aan het kijken naar het Nalanta hoofdstel, of iets kin/kaakgekruist. Hebben jullie ideeën of tips? Sowieso moet het dus iets zijn waarbij de druk iets meer verdeeld wordt dan alleen bovenop het neusbot.



Ik heb een FRA Lami , een heel klein hackamore principe , druk verdeelt over neus , achter oren en onder de kaak .
Deze is te koop eventueel

Mijn paard prefereert voor nu gewoon een bit ipv bitloos