Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:30

Dat glijden heb ik ook gehad, toen heb ik een andere methode gebruikt voor het knopen.
Ik zal het even voor je opzoeken,weet nog hoe het was toen de knoop er elke keer uitzakte.
Pony kwam op een gegeven moment naar je toe als het ging zakken,helemaal geautomatiseerd :')

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:38

O ben benieuwd, zou ik wel willen leren!

Ja de flandy heeft verschil inderdaad, dat zag ik op google. Ben benieuwd welke ik krijg haha

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:48

Woepsie, ik weet toevallig dat vorig jaar toen Warwick schiller in Nederland was, je ook van alles kon bestellen (ik meende dan zonder verzendkosten of hele lage verzendkosten). Ik weet alleen niet of dat iets was wat de organisatie daar geregeld had of dat dat vanuit Warwick schiller ging, maar zoiets is misschien iets om in de gaten te houden :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 01:34

Thanks! Ik heb ‘m al besteld :D ik ging er vanuit dat elk artikel dezelfde verzendprijs had en ik wilde laatst wat anders bij hen bestellen wat $43 shipping had. Maar naar aanleiding van dit topic dacht ik eergister, toch even dubbel checken. En toen was het ‘maar’ $13 voor het halster!! Dus gelijk besteld, zwart maatje medium. Ben benieuwd!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 01:55

Kijk, dat scheelt. Ik ben ook benieuwd! Heb er wel goede dingen over gehoord :)

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:02

Dankzij jullie tips heb ik mijn hoofdstel laten verkleinen door de schoenmaker hier! Het is nog steeds wat aan de ruime kant, maar ik gok dat hij zo wel te gebruiken zal zijn! Wat denken jullie?

Afbeelding

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:03

Ik vind hem mooi :j

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:11

Azmay schreef:
Ik vind hem mooi :j


Dankje, ik ook :D had het echt heel erg jammer gevonden als ik hem weer had moeten verkopen haha!

darkadia

Berichten: 5266
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:37

Lijkt me prima bruikbaar zo!

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:44

Prima bruikbaar en mooi hoofdstel hoor.

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:51

Fijn dat jullie het bevestigen, meer bokkers weten altijd meer dan 1! En nogmaals bedankt voor jullie tips van de schoenmaker!

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:45

Mooi geworden!Hij zit perfect toch?Neusriem van een sidepull hoeft vaak niet zo strak is mijn ervaring omdat ze vaak vrij stabiel liggen..

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:04

pleiada schreef:
Mooi geworden!Hij zit perfect toch?Neusriem van een sidepull hoeft vaak niet zo strak is mijn ervaring omdat ze vaak vrij stabiel liggen..


Ja gelukkig! Hij zit nu op het laatste (bijgemaakte) gaatje en heb echt nog veel ruimte over, maar hij lijkt inderdaad wel stabiel te blijven liggen. Van het weekend hopelijk onder het zadel proberen!

Mariett

Berichten: 4445
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:01

Bij mij zit hij zo, er horen officieel twee vingers op deze manier tussen.
Afbeelding
Dus erg strak hoeven ze niet :)

Laatst was ik bij een tinkerstal aan het kijken voor een Tinker, en ik vond dat de neusriem te strak zat. Ik heb geen idee hoe ze het deed, maar het meisje gebruikte de volledige elasticiteit van het leer en kreeg er warempel nog twee vingers tussen. Wel aan de zijkant trouwens, want met zo’n strakke sperriem was het niet gelukt.
Als je heel erg moet proppen of de neusriem moet uitrekken zit hij dus ook te strak en niet comfortabel.

Trouwens, niet dat ik dat bij jullie zie ofzo, maar toch even zeggen, ook voor meelezers en eventueel voor discussie :)

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:55

Mariett schreef:
Bij mij zit hij zo, er horen officieel twee vingers op deze manier tussen.
[ [url=m/AWM06e.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus erg strak hoeven ze niet :)

Laatst was ik bij een tinkerstal aan het kijken voor een Tinker, en ik vond dat de neusriem te strak zat. Ik heb geen idee hoe ze het deed, maar het meisje gebruikte de volledige elasticiteit van het leer en kreeg er warempel nog twee vingers tussen. Wel aan de zijkant trouwens, want met zo’n strakke sperriem was het niet gelukt.
Als je heel erg moet proppen of de neusriem moet uitrekken zit hij dus ook te strak en niet comfortabel.

Trouwens, niet dat ik dat bij jullie zie ofzo, maar toch even zeggen, ook voor meelezers en eventueel voor discussie :)


Moet zeggen dat ik graag zoveel ruimte zou laten, maar heb nog geen sidepull gevonden die dan niet om de neus draait en de bakstukken in de ogen trekt -O-
Heb er zelf dus maar 1 vinger ruimte tussen vermoed ik.

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:50

Mariett schreef:
Bij mij zit hij zo, er horen officieel twee vingers op deze manier tussen.
[ [url=m/AWM06e.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus erg strak hoeven ze niet :)

Laatst was ik bij een tinkerstal aan het kijken voor een Tinker, en ik vond dat de neusriem te strak zat. Ik heb geen idee hoe ze het deed, maar het meisje gebruikte de volledige elasticiteit van het leer en kreeg er warempel nog twee vingers tussen. Wel aan de zijkant trouwens, want met zo’n strakke sperriem was het niet gelukt.
Als je heel erg moet proppen of de neusriem moet uitrekken zit hij dus ook te strak en niet comfortabel.

Trouwens, niet dat ik dat bij jullie zie ofzo, maar toch even zeggen, ook voor meelezers en eventueel voor discussie :)

Als ik mijn neusriem van de sidepull of kaakgekruist zo los laat, dan schuift deze over de neus. Er kunnen wel 2 vingers tussen, maar met iets meer moeite. Je mag bij de knhs immers geen neusstuk hebben met iets stugs er in. Dan zou het niet schuiven. Ik heb nu een neusbontje onder het neusstukje (mag van de knhs want belemmert het zicht niet). Dan kan het iets losser blijven en blijft wel goed liggen.

Mariett

Berichten: 4445
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:12

Mijne schuift ook bijna niet hoor, en komt zeker niet in het oog. En er zit ook écht niks stugs in de neusriem :) het is wel leer, dus dat vormt zich uiteindelijk steeds meer naar de neus. Eerst schoof hij meer.

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:12

Mariett schreef:
Mijne schuift ook bijna niet hoor, en komt zeker niet in het oog. En er zit ook écht niks stugs in de neusriem :) het is wel leer, dus dat vormt zich uiteindelijk steeds meer naar de neus. Eerst schoof hij meer.

dat klopt. hoe meer gebruikt hoe mooier.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:17

Ik merk ook dat een neusriem minder schuift als de neusriem goed aansluit. Of dat nou voorgevormd is met iets hards erin of dat het iets zachts is wat zich (in de loop van de tijd) vormt, dat maakt niet zoveel veel verschil.

Neusriemen die dik onderlegd zijn, vormen zich naar mijn idee veel minder en gaan daardoor veel sneller schuiven.

Ik heb nu een met een redelijk platte neusriem die zich mooi gevormd heeft naar de neusriem. Daar zit verder nog een kaakriem aan in plaats van een keelriem, wat ook helpt met bankstukken uit de ogen houden, en verder niks aan hards of bontjes ofzo. Hier passen vier van mijn dunne vingertjes tussen en schuiven doet ie niet :)

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:49

Van mijn nieuwe neusriem schuift er niets, en deze kan ik ook mooi los laten, de andere ook hoor, maar in het begin schoof die heel erg. Ik rij kaakgekruist. Ben erg blij met het nieuwe hoofdstel. De andere gaat weg, ik heb nu met blingbling, dus die zonder mag weg.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:02

De FRA hoofdstellen zijn binnen!

Flandy maat cob. Vind ‘m erg lomp bij mijn paard!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fra Pariba maat cob. Frontriem te strak. Kinriem/neusriem ook te strak maar daar kunnen nog gaatjes bij. Maat groter zou te laag op de neus komen, de bakstukken zijn niet verstelbaar... dus wat moet ik met die frontriem doen? En wat vinden jullie van de plek van de neusriem?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat zouden jullie doen? Ik neig naar beide terug sturen :(

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:25

Ik vind qua design de FRA flandy mooier. Bij jouw paardje zou ik wel de bankstukken wat korter doen, zodat dat ringetje niet precies op het jukbeen komt. Gek genoeg zit het hoofdstel op de promo foto's die ik kan vinden wel altijd zo? Maar het lijkt met niet prettig.

De neusriem van de pariba vind ik heel ruw en hard ogen. Qua hoogte kan het wel, omdat het maar een kleine neusriem is. Voor de frontriem zou je kunnen kijken of je de keelriem eraf kunt halen zodat het kopstuk op het uiteinde van de frontriem kan? En dan een aparte kaakriem eraan zetten zoals de flandy ook heeft.

Beide zijn wel zo aan te passen dat ze leuk om het hoofd vallen denk ik. Welke houdt en welke je fijn vindt hangt meer af van hoe ze je bevallen met rijden. Maar of je ze daarna nog terug mag sturen, weet ik natuurlijk niet... Toch zou eerst ermee rijden mijn voorkeur hebben.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:33

De flandy kan niet hoger omdat de neusriem dan te strak wordt en hij zit op het laatste gaatje. Kan nog 1 gaatje bijprikken misschien, maar meer past niet.
Vind de Flandy niet echt mooi staan bij hem hoewel het super matched met ons zadel...

Bij de Pariba zit de neusriem ook met meer gaatjes nog te strak helaas. Heb de keelriem eraf gehaald en frontriem verplaatst, dat zit super! Dr keelriem kan ik als kaakriem doen door ‘m gewoon in te korten. Alleen tja, die neusriem, ik wil ‘m losser hebben... Wij rijden met lange teugel overigens dus hij zal niet continue scherp inwerken.
Misschien kan ik een andere -langere - kinriem kopen!

Baal echt enorm!

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:10

Azmay schreef:
Mariett schreef:
Bij mij zit hij zo, er horen officieel twee vingers op deze manier tussen.
[ [url=m/AWM06e.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus erg strak hoeven ze niet :)

Laatst was ik bij een tinkerstal aan het kijken voor een Tinker, en ik vond dat de neusriem te strak zat. Ik heb geen idee hoe ze het deed, maar het meisje gebruikte de volledige elasticiteit van het leer en kreeg er warempel nog twee vingers tussen. Wel aan de zijkant trouwens, want met zo’n strakke sperriem was het niet gelukt.
Als je heel erg moet proppen of de neusriem moet uitrekken zit hij dus ook te strak en niet comfortabel.

Trouwens, niet dat ik dat bij jullie zie ofzo, maar toch even zeggen, ook voor meelezers en eventueel voor discussie :)


Moet zeggen dat ik graag zoveel ruimte zou laten, maar heb nog geen sidepull gevonden die dan niet om de neus draait en de bakstukken in de ogen trekt -O-
Heb er zelf dus maar 1 vinger ruimte tussen vermoed ik.


Ik heb een sidepull gemaakt van een leren halster..Neusriem en kinriem eraf en de frontriem laten maken en een neusriem met ringen en kinriem zelf gemaakt..Dit schuift echt absoluut niet..Ik kwam erachter dat als ik met halster reed dat het ondanks losse neusriem niet schoof..Dus nu heb ik een luxere versie

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:13

Afbeelding

Deze is het..Hij zat hier nog net wat te hoog hoor..