Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:38

Dat is inderdaad een mooiere kleur bruin!
Darkadia, ik heb de full ook en die past precies om het grote hoofd van mijn paard. Hij valt denk ik vrij klein dus dan zal het verschil met de cob inderdaad niet groot zijn!

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:33

Ik ga meelezen! Zelf rijd ik met touwhalster. :D

J0anieke

Berichten: 4962
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:46

Afbeelding
Afbeelding

Super blij met deze kleur en hij past zonder gaatjes erbij t hoeven prikken :D

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:02

ohhh wauw

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:05

vind zelf de wat lichtere mooier

J0anieke

Berichten: 4962
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:12

Ja snap ik! Denk dat beide kleuren ook wel leuk staan bij jou paard :D
De kleur was ook heel mooi van die lichte, die leek meer te leven. Deze is super egaal kwa kleur, wat het dan weer wat sjieker maakt. Vind deze uiteindelijk het meeste bij mijn paard en m'n zadel staan :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:25

vindvze beiden prachtig qua kleur hoor

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:26

zou hem graaag kopen maar is mij net wat te duur voor een hoofdstel hihi

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:08

Bij navraag bij Deuber zelf er achter gekomen dat ze wél de hoofdstellen ook bitloos kunnen maken.
Echter waarschuwen ze bij de decor variant die ik eerder heb geplaatst dat het kan zijn dat het geen goede werking heeft als bitloos hoofdstel omdat de neusriem zo breed is ( dus uiteindelijk is dat het probleem en niet het kerven)

Zij raden aan een hoofdstel met een smallere neusriem te nemen.
Hoe denken jullie daarover? Is het fabel of feit?

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:11

KellyR schreef:
Bij navraag bij Deuber zelf er achter gekomen dat ze wél de hoofdstellen ook bitloos kunnen maken.
Echter waarschuwen ze bij de decor variant die ik eerder heb geplaatst dat het kan zijn dat het geen goede werking heeft als bitloos hoofdstel omdat de neusriem zo breed is ( dus uiteindelijk is dat het probleem en niet het kerven)

Zij raden aan een hoofdstel met een smallere neusriem te nemen.
Hoe denken jullie daarover? Is het fabel of feit?


Brede neusriem kan juist prettiger zijn voor een paard omdat de druk beter verdeeld is.
Ik heb er wel 1 lopen die juist een wat dunnere nodig heeft om net dat beetje extra overtuigingskracht te hebben (ik rijd met losse teugel normaal), dus het verschilt wel per paard.

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:15

Azmay schreef:
KellyR schreef:
Bij navraag bij Deuber zelf er achter gekomen dat ze wél de hoofdstellen ook bitloos kunnen maken.
Echter waarschuwen ze bij de decor variant die ik eerder heb geplaatst dat het kan zijn dat het geen goede werking heeft als bitloos hoofdstel omdat de neusriem zo breed is ( dus uiteindelijk is dat het probleem en niet het kerven)

Zij raden aan een hoofdstel met een smallere neusriem te nemen.
Hoe denken jullie daarover? Is het fabel of feit?


Brede neusriem kan juist prettiger zijn voor een paard omdat de druk beter verdeeld is.
Ik heb er wel 1 lopen die juist een wat dunnere nodig heeft om net dat beetje extra overtuigingskracht te hebben (ik rijd met losse teugel normaal), dus het verschilt wel per paard.


Maar wat is dan fijn breed en wanneer wordt het te breed?
Het gaat om deze
Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:11

Brede neusriem kan goed hoor :)

Persoonlijk hebben brede neusriemen mijn voorkeur, maar mijn paard heeft ook een best groot, grof hoofd waar wel genoeg ruimte is voor zo'n neusriem.

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:48

Yip! Dat is correct! Tooling zal een neusriem niet verzwakken, zeker niet als er goede kwaliteit leer om de ringen zit.
Wel is het zo dat een bredere neusriem om te rijden meer ruis geeft en minder duidelijk is qua overbrengen van de hulpen, tenzij alle knopjes er al op staan....is ook op te lossen met grondwerk (het trainen van de 'core' vooraleer je erop gaat)of rijtechnisch, door bvb goed aan het been te rijden en veel overgangen te maken, scala der ausbilding te doorlopen!

Brede neusriem vind ik wel goed om grondwerk te doen. Zeker longeren en dubbele teugelwerk. Dan heeft breder mijn voorkeur.

Een bredere neusriem kun je ook zo maken dat het net béter hulpen doorgeeft. Dat vraagt wat aanpassing maar daardoor schuift de neusriem ook veel minder. Is ook heel mooi en kan me voorstellen voor het paard best aangenaam mits de aanpassing!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:39

In mijn ervaring hangt de effectiviteit van hulpen meer af van hoe goed jij bent in het aanleren van de hulpen, zeker op het moment dat je de overstap maakt naar een ander hoofdstel. In principe kun je je paard ook leren naar links te gaan als je aan zijn oor trekt. Ik denk dat paard pas niet weet wat hij met een hulp moet als de hulp niet goed aangeleerd is.

In ruis geloof ik dus eigenlijk niet zozeer, omdat dat er meestal vanuit gaat dat er dus logische en onlogische hulpen zijn voor een paard en ik denk niet dat paarden geboren worden met kennis over teugelhulpen en hun betekenis.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:55

Runa schreef:
In mijn ervaring hangt de effectiviteit van hulpen meer af van hoe goed jij bent in het aanleren van de hulpen, zeker op het moment dat je de overstap maakt naar een ander hoofdstel. In principe kun je je paard ook leren naar links te gaan als je aan zijn oor trekt. Ik denk dat paard pas niet weet wat hij met een hulp moet als de hulp niet goed aangeleerd is.

In ruis geloof ik dus eigenlijk niet zozeer, omdat dat er meestal vanuit gaat dat er dus logische en onlogische hulpen zijn voor een paard en ik denk niet dat paarden geboren worden met kennis over teugelhulpen en hun betekenis.

Ja idd, dat zei ik ook, zie post net voor je antwoord: grondwerk!!! Daarna op de juiste manier inrijden: scala der ausbuilding!

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:59

Top thanks voor de tips.
We zijn er naar toe aan het werken dat alles op lichaam gaat, dus moet uiteindelijk goed komen.
Hij reageert op overgangen al bijna helemaal onafhankelijk van teugel hulpen. Nu nog sturen haha

Ik ga hem waarschijnlijk bestellen alleen wel in een versie die nog niet bestaat :') dus moet even een paar maanden geduld hebben tot ze het gaan lanceren
Yay :D

Geen idee of hier wedstrijd mensen zitten. Maar mag je met bitclips op wedstrijd(dressuur)? Ben heel ver vooruit aan het denken hoor. Toch wel handig om mee te nemen

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:41

Moet uiteraard ook de producten welke ik zelf heb uitproberen. Deze FRA Dandy past prachtig bij Villa zijn Deuber zadel. Helaas nog niet uitgeprobeerd, we waren er klaar voor en toen begon het me toch te regenen. Wordt vervolgd!

Afbeelding

Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:00

Ziet er leuk uit zo :)

Is de neusriem een beetje zacht en soepel? Laatst voelde ik in de winkel aan een FRA neusriem en ik schrok wel een beetje van hoe hard die was... Met 1 hand kon ik hem nauwelijks verbuigen :oo
Maar andere neusriemen van FRA zijn dan wel weer lekker zacht.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:16

Ja deze is zacht en soepel! Mijn oude pardoes is een stuk stugger. De nieuwen die ik heb liggen (oa pardoes) zijn ook zacht en soepel

Fortitude

Berichten: 3091
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:12

Buitenzinnig schreef:
Ja deze is zacht en soepel! Mijn oude pardoes is een stuk stugger. De nieuwen die ik heb liggen (oa pardoes) zijn ook zacht en soepel

Nou dan moeten ze ineens een inhaalslag hebben gemaakt want ik vind FRA echt ruk kwaliteit :')
Mijn Baro ziet er na nog geen halfjaar gebruik echt sneu uit.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:19

iemand een tip voor goede kaptoom?
liefst bruin leer

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:40

Fortitude schreef:
Buitenzinnig schreef:
Ja deze is zacht en soepel! Mijn oude pardoes is een stuk stugger. De nieuwen die ik heb liggen (oa pardoes) zijn ook zacht en soepel

Nou dan moeten ze ineens een inhaalslag hebben gemaakt want ik vind FRA echt ruk kwaliteit :')
Mijn Baro ziet er na nog geen halfjaar gebruik echt sneu uit.

Wellicht even contact opnemen met de verkoper? Misschien kunnen ze er wat aan doen?

Fortitude

Berichten: 3091
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:43

Nou ik denk niet dat het de Divoza wat uitmaakt, staan niet bekend als probleemoplossers :D
Ach, soms doe je een miskoop. Hij is wel bruikbaar, maar de prijs die ik ervoor betaald heb is hij absoluut niet waard.

Anderzijds weet ik ook gewoon echt niet wat ik dan wél moet kopen. Lastig hoor!

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:01

Afbeelding

Heb zelf een andere neusriem, had eerst een van biothane.
Nadja reageert hier beter op.

J0anieke

Berichten: 4962
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:12

Vandaag echt heerlijk gereden met mijn FRA Rebecca! Harnachement voelt ook als compleet nu :D
Afbeelding