Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:26

Saravda, jahoor, die zijn er wel. Volgens mij zijn ze te vinden op bijvoorbeeld 'sidepull neusriem' :)

Meestal heb je dan een losse neusriem waar je dan een kinriem bij moet kopen.

Narcissa
Berichten: 3052
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:29

Barefoot heeft zoiets in leder ;)

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:04

Runa schreef:
Saravda, jahoor, die zijn er wel. Volgens mij zijn ze te vinden op bijvoorbeeld 'sidepull neusriem' :)

Meestal heb je dan een losse neusriem waar je dan een kinriem bij moet kopen.

Top, bedankt!

Induna

Berichten: 702
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:02

De frontriem is zeker te kort. Maar die kan eraf, die hoeft er niet op te blijven.
Ik probeer nog wat te puzzelen, ruilen mag maar de verzendkosten zijn prijzig terug. Wellicht kan de schoenmaker/ tuigmaker wat betekenen voor mij
Bedankt voor jullie adviezen!

kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:58

Wat een ontzettend mooie bitloze hoofdstellen komen hier voorbij zeg, ik moet zeggen dat we het hier aan het proberen zijn maar dan eerst met een kaptoom, dat lijkt wel goed te gaan.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:09

Hi,
Ik kom hier, als nieuweling met bitloos rijden, binnen vallen.

Sinds kort rijd ik een paardje dat bitloos gereden wordt met een touwhalster (side pull).
Nu wil ik het paard ook enigszins dressuurmatig rijden. Dit is met het touwhalster niet helemaal ideaal omdat het bij de neus wat draait en het lijk mij voor een echte verbinding niet echt prettig.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Fra Pardoes en de Harryhorse sidepull.
Welke van deze twee raden jullie aan?

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:31

zoedeloe schreef:
Hi,
Ik kom hier, als nieuweling met bitloos rijden, binnen vallen.

Sinds kort rijd ik een paardje dat bitloos gereden wordt met een touwhalster (side pull).
Nu wil ik het paard ook enigszins dressuurmatig rijden. Dit is met het touwhalster niet helemaal ideaal omdat het bij de neus wat draait en het lijk mij voor een echte verbinding niet echt prettig.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Fra Pardoes en de Harryhorse sidepull.
Welke van deze twee raden jullie aan?

Fra pardoes!

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:42

Hier vrijdag voor t eerst na half jaar weer een rondje stapwerk op Mn beste vriendje mogen doen na langdurige blessure.

Lekker bitloos, en hij was zoooo onwijs braaf. :) Nog steeds heel blij met mijn FRA Pariba.
Afbeelding
Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:28

darkadia, fijn dat het direct zo goed en braaf ging!

Bij mij is het leertje van de neusriem los gegaan van de ring waar hij aan zat.
Niet omdat het leer slecht was maar het stiksel is los gegaan.

Ben hier wel van geschrokken. Ik had die dag er voor 24 km gereden met een georganiseerde rit en heb niets gemerkt.
Haal de dag er na het hoofdstel uit de kast, neusriem los.

Nu heb ik hem weg gebracht en laat aan beide kanten naast het stiksel weer door stikken er ook een extra stuk leer bij overheen zetten zodat dit niet weer kan gebeuren. Je moet verdorie maar onderweg zijn.

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:57

@marliesV we reden ervoor ook wel al regelmatig bitloos hoor. Maar soms is ie erg enthousiast en dan net even fijner met bitje. Maar ondanks half jaar niet rijden mega braaf. Toppaardje

Jets

Berichten: 3554
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:17

MarliesV schreef:
darkadia, fijn dat het direct zo goed en braaf ging!

Bij mij is het leertje van de neusriem los gegaan van de ring waar hij aan zat.
Niet omdat het leer slecht was maar het stiksel is los gegaan.

Ben hier wel van geschrokken. Ik had die dag er voor 24 km gereden met een georganiseerde rit en heb niets gemerkt.
Haal de dag er na het hoofdstel uit de kast, neusriem los.

Nu heb ik hem weg gebracht en laat aan beide kanten naast het stiksel weer door stikken er ook een extra stuk leer bij overheen zetten zodat dit niet weer kan gebeuren. Je moet verdorie maar onderweg zijn.


Ik heb dat wel gehad tijdens een vierdaagse rit met het oude model Barefoot Syringa. Gelukkig nu het vernieuwde model. Ik kwam er bij de pauzeplek achter. Lag aan een kant helemaal los, zat met een klein stukje lijm nog “vast” . Had toen voor de zekerheid een bit hoofdstel in mijn zadeltas anders had ik een goed problem gehad :’)

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:36

darkadia, was ook een algemene opmerking, niet gericht op het bitloos ;-)
Fijn dat je weer aan het werk mag, ik ben er zelf een aantal jaren door een blessure niet opgeweest, maar wat kan je het werken met je paard missen zeg!

Jets, pff ook geluk zeg dat je die bij je had!
Ik had in de pauze nog op een halster verder gekund (die had ik mee). Maar erg wenselijk was het niet. Had dan denk ik gekozen voor verder aan de hand naar huis.

Kaatastrof

Berichten: 6269
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:38

Iemand hier tips voor een fijne kaptoom/cavesson hoofdstel in een grote maat? Of een adresje die iets naar wens kan maken? Hier onder even mijn eisen op een lijstje:
- Donker bruin
- Xfull
- Geen ijzer in de neusriem
- Kaakriem
- Geen bling, moet stoer zijn
- Onder de 200 euro

Afbeelding
Is voor deze meneer :D Maatje full is altijd gaatjes bijmaken en zo verschrikkelijk hard aansnoeren. Het is een gevoelig dier dus dat vindt hij sowieso niet leuk (ik ook niet trouwens).

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:53

Zelf wil ik er binnenkort een gaan bestellen bij passie paard & meer. Biothane, wordt gestikt en naar wens gemaakt. Maar ook bijv dabo’s design kan kaptoom naar wens en maat maken van biothane.
Leer zou ik zo 1,2,3 niet weten.

Mariett

Berichten: 4444
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:47

LuckyLeather :)
Afbeelding
Afbeelding
Die kan zelfs de gekste hoofdstellen maken :D
Ingewikkeld ontwerp, had ze helemaal geen ervaring mee. En dan alsnog alles onwijs netjes gemaakt! Absoluut een aanrader.

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:59

darkadia schreef:
Zelf wil ik er binnenkort een gaan bestellen bij passie paard & meer. Biothane, wordt gestikt en naar wens gemaakt. Maar ook bijv dabo’s design kan kaptoom naar wens en maat maken van biothane.
Leer zou ik zo 1,2,3 niet weten.

Die van PassiePaard, da's erg mooi spul. Ben nog steeds super tevreden met mijn side pull :D

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:18

Mariett, jouw hoofdstel is echt zo gaaf geworden! Heb je er al mee gereden?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:18

Bij Goedhard kan je je Marylot ook naar wens laten maken, bvb een sidepull bestellen en vragen om er in het midden bovenop de neusriem een extra ring op te zetten? Ik heb daar een maat Full en Xfull laten maken voor mijn ene paard met maat Cob/kleine full en mijn andere met maat grote full/Xfull. De kleuren enz kan je helemaal zelf kiezen. Ik heb een mat zwarte en een mat zwarte met fijn paars randje. Ik twijfelde nog om te bestellen bij Passie Paard & Meer, maar die van Marylot leken mij kwalitatiever. Wel geen kaakriem, maar wellicht is dat wel mogelijk, ik heb bij opmerkingen en wensen ook dingen gevraagd die je niet kon aanvinken :+ (bijvoorbeeld haken rechtstreeks gestikt ad teugels en de bakstukken ook, ipv met een gesp) en dat was allemaal superdik in orde!! En aan een mooie prijs. Hier een foto van mijn ene, nog wel splinternieuw dus moet nog een beetje naar het paard vormen natuurlijk. Achter de oren is het kopstukt trouwens superbreed en zacht onderlegd.

Afbeelding

Normaal zitten er bij dat hoofdstel bithangers (bithangers zijn bij hen 20 euro voor een paar), ik had beide hoofdstellen zonder besteld (in de opmerkingen gezet, dus ging niet van de prijs), nadien hebben ze netjes 40 euro teruggestort zonder ik er eigenlijk zelf iets over gezegd had... Super tevreden dus :o

Kaatastrof

Berichten: 6269
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:45

Ik ben persoonlijk niet echt op zoek naar biothane of ander kunststof materiaal. Ik gebruik liever leder en natuurlijke producten rondom mijn paarden. :) Wel goede tips. Ik ben nu echter in contact met een lederbewerker die wellicht alles netjes op maat kan maken, zodat het ook op mijn ander paard past. Ook heeft zij zo te zien heel veel kunde en uitgebreid uitgelegd waarom zo'n kaptoom neusriem maken best een werkje is ivm het goed verstevigen van de ring.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:51

Ziet er mooi uit, Ilsey! Heb je ook foto's van de zijkant? :)

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:21

Hoi ik val hier even binnen!
Ik ben van plan een bitloos hoofdstel over te kopen van iemand die ik ken. Het is een sidepull met de ringen laag (ik weet dat mijn pony dit fijner vind en dat hij goed op sidepull reageert). Ik twijfel alleen of hij zo goed zit, en als hij niet goed zit wat ik er dan een moet veranderen. Als ik hem namelijk niet goed kan krijgen koop ik hem uiteraard niet :) . Als ik hem koop verf ik hem denk ik wel zwart, want deze kleur bruin vind ik hem niet zo mooi staan :+ Het hoofdstel is trouwens van fra
Afbeelding
De foto vertekend een beetje, in echt echt zitten de ringen een stukje hoger.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:06

Runa, ik heb eens gekeken maar blijkbaar heb ik geen foto van de zijkant. Zal ik eens moeten maken! Enkele pagina's terug heb ik wel eenzelfde hoofdstel (maar dan hetgene van mijn andere paard zonder paars detail, volledig mat zwart) die aan haakje hing gepost. Daar zie je dus alle riempjes wel op, maar niet de pasvorm op het hoofd natuurlijk.

Jackytje, persoonlijke voorkeuren kunnen natuurlijk hard verschillen. Hier net geen leder, voor geen enkel dier meer (honden heb ik al hun lederen spul weggedaan). Als veganist vind ik het een beetje raar om dood dier rondom mijn dieren te hangen :+ dat de alternatieve materialen van de eerste moment heel soepel zijn en in onderhoud erg makkelijk zijn, is mooi meegenomen :D

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:40

Weet iemand of de meroth ( originele) op een forsere pony ( fjord) ook nog goed zit?
Of trekken de bakstukken dan de ogen in?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:05

Runa, ik had blijkbaar wel nog een foto van de zijkant rondslingeren:

Afbeelding

Op zijn hoofd lijkt de neusriem vrij dun, maar dit is een Xfull, hij heeft echt een groot hoofd. De neusriem is zo'n 3cm breed, dus zeker niet van de dunste.

@darkchrystal, ik heb geen idee.

J0anieke

Berichten: 4936
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:23

Na iets langer dan een maand in gebruik te hebben wil ik nog even een kleine ervaring delen van mijn nieuwe sidepull, de FRA Rebecca.
Ik ben er ontzettend blij mee. Hij blijft boven verwachting stabiel liggen, zonder hard aan te snoeren (neusriem heeft twee vingers ruimte zoals het hoort) en de pasvorm is daarbij ook top.
Waar de micklem bij bitloos gebruik nog wel eens akelig dichtbij een oog kwam komt deze daar helemaal niet bij in de buurt.
Afbeelding
Afbeelding