Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:27

Zijn hier mensen bekend met het lightrider hoofdstel??

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:34

Ja, ik heb een variant daarop van Waldhausen. (X-line). Paard moest eerst wel wennen maar reageert er nu super fijn op. Release is beter dan kaak of kingekruist, maar wel net iets strenger dan een gewone sidepull.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:43

Afbeelding

Ja! Heel tevreden mee. Mn pony reageert goed op een sidepull, maar met dressuur schoof deze en hij kon in het bos weleens sterk worden.
Deze neusriem schuift niet én heb net iets meer te zeggen als hij te sterk word.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:13

jetm schreef:
Toch ook hier even mijn bitloze maatwerk hoofdstel showen :)
Omdat ik het ideale bitloze hoofdstel niet heb kunnen vinden heb ik zelf maar wat bedacht en laten maken door Mirela Fenes van Fenes zadels.

Het hoofdstel kan gebruikt worden als sidepull, kaptoom, halster, onderlangs en scawbrig en is wat mij betreft echt hét ideale bitloze hoofdstel.

Als je nog meer wilt weten kun je dat lezen op het berichtje van 14-09-18 op mijn FB pagina. Daar staan ook nog meer foto's met uitleg bij iedere foto.

[ [url=m/j3WTdZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/90X22T.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw die Ziet er indd super fijn uit. Al zou ik m niet als kaptoom willen. Hoeveel heeft dir gekost?

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:21

Even een vraagje, ik kan een mooie sidepull kopen alleen is die iets aan de grote kant misschien. Het is de western sidepull van Equiplay. Ik heb een c pony en het Hoofdstel is maat cob. Mijn pony heeft 49 cm nodig kwa neusriem. Deze neusriem is van ring tot ring 30 cm, boven op de neus dus. De kin riem op 't strakst 13 cm. De ringen komen dan niet in midden, meer naar onderen is dat een probleem? Aangezien je met een touwhalster ook van onder 't hoofd de teugels hebt. Ik ben mijn pony mak aan het maken en wil haar graag bitloos inrijden, een sidepull heeft mijn voorkeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:23

Wie heeft de f.r.a. dietsji? En hoe valt deze qua maat?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:39

mijn nurtural western hoofdstel is dr ook!! moet het nog ff goed op maat zetten.. ben er echt verliefd op
Afbeelding
Afbeelding

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:34

Afbeelding


Afbeelding

zo blij met de nurtural bitloos hoofdstel

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:20

Gaaf hoofdstel, SecretLIN!

Ik heb onlangs dit hoofdstel laten maken bij QvdW arts and crafts! Ik ben er ontzettend blij mee, hij ligt heel stabiel en valt precies om het hoofd zoals ik wilde. *\o/*


Afbeelding

Foto door DrawnHorse :)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:54

Runa schreef:
Gaaf hoofdstel, SecretLIN!

Ik heb onlangs dit hoofdstel laten maken bij QvdW arts and crafts! Ik ben er ontzettend blij mee, hij ligt heel stabiel en valt precies om het hoofd zoals ik wilde. *\o/*


[ [url=m/GssYVP.png]Afbeelding[/url] ]

Foto door DrawnHorse :)


Hebben die ook een site of Facebookpagina?Heel mooi!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:24

pleiada schreef:
Runa schreef:
Gaaf hoofdstel, SecretLIN!

Ik heb onlangs dit hoofdstel laten maken bij QvdW arts and crafts! Ik ben er ontzettend blij mee, hij ligt heel stabiel en valt precies om het hoofd zoals ik wilde. *\o/*


[ [url=m/GssYVP.png]Afbeelding[/url] ]

Foto door DrawnHorse :)


Hebben die ook een site of Facebookpagina?Heel mooi!

QvdW heet Hoefijzer hier op bokt. Op haar profiel staat ook veel informatie en contactgegevens :)
En haar website is https://www.qvdw.nl/

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:16

Hoi allemaal,

Ik wil mij toch graag melden in dit topic ondanks ik nog niet bitloos rij en ook nog niet zeker weet of ik dit wil.

Een tijdje geleden ben ik overgestapt van actief wedstrijden rijden naar puur recreatief rijden omdat ik lange tochten maken helemaal geweldig vind ben ik overgestapt naar een Barefoot Nevada. Ik heb voor boomloos gekozen omdat mij dat heel erg aansprak en omdat dit zadel heerlijk is voor lange ritten.

Eigenlijk was het de bedoeling om daarna over te stappen op bitloos. Echter schuilt er toch een twijfel in mij..

In de bak heb ik het bitloze hoofdstel van mijn buurvrouw geleend en eigenlijk ging dat super goed, ik had niet het idee minder controle te hebben over haar. Maar goed in de bak is ze dan ook heel braaf dus kom ik geen paniek situaties of wat dan ook tegen. Echter merk ik tijdens buitenritten maken al langer protest tegen het bit, elke keer heel veel teugel vragen door te trekken aan de teugels als ik de teugels maximaal geef stopt ze met trekken. Ik dacht in eerste instantie dat ze dit bit misschien niet prettig vond. Dus ik heb een ongebroken appelbit met een kinriem aangeschaft, een zacht bit wat dus heel zacht en stabiel in haar mond ligt. Echter helpt het niks, nog steeds het trekken aan de teugels. Vandaag ben ik een beetje boos geworden en heb met mijn stem laten weten dat dat trekken echt not done is, het erge trekken stopt dan onmiddellijk omdat ze echt wel weet dat het niet mag toch blijft ze een heel klein beetje trekken alsof ze mij echt wat duidelijk wil maken.

Nouja opzich na dit stuk zou je denken stap inderdaad over naar bitloos.. Maar vandaag kwam ik in het bos in een totale paniek situatie paard was echt in paniek, draaide 360 graden om en ging er vol vandoor gelukkig kon ik haar tijdens het rennen omdraaien door flink aan 1 teugel te trekken. Nadat ze stil stond heb ik haar gekalmeerd en zijn we alsnog langs dat gene heen gegaan waarvan ze geheel in paniek was. Maar wat als ik nu bitloos had gereden? Had ik mijzelf dan ook uit deze uiterst gevaarlijke situatie kunnen redden?

Ik twijfel enorm, ik wil echt wat voor mijn paard het fijnste is maar ik wil geen gevaarlijke situaties creëren zeker niet omdat ik ook veel op de openbare weg rij. Ik weet dat ik over het algemeen een braaf paard heb, maar ze heeft haar ogen niet in de broekzak. Soms denk ik echt ik ben blij dat ik toch met een bit rij, maar ik weet gewoon niet of mijn gedachten reëel zijn?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

J0anieke

Berichten: 4936
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:38

Wat je toe hebt gepast in het bos heet de One Rein Stop. Misschien niet helemaal zoals het hoort gezien ik denk dat je dit niet hebt geoefend in de bak, maar dat terzijde. Mijn paard is er in het bos dus vandoor gegaan zonder bit en bij mij werkte de ORS op dat moment NIET. Dit terwijl ik dit dus wél thuis had geoefend, al was dat wel in de periode dat ik nog met bit reed. Uiteindelijk waren we samen in het bos in het prikkeldraad beland en op wonderbaarlijke wijze hebben we er beiden amper wat aan over gehouden. Om die reden ben ik weer terug gegaan naar bit. Heb nu een trust flexi soft, eerste bit waar ze eindelijk normaal ontspannen mee kan lopen.

Nu wil ik niet zeggen dat de ORS niet werkt met ieder paard en ieder hoofdstel. Ik gebruikte toen mijn FRA Rebecca en die heeft een hele brede neusriem (ik heb foto's geplaatst in dit topic). Een bitloos hoofdstel met smalle neusriem zal scherper inwerken. Daarnaast weet ik ook niet of de ORS toe te passen valt met bit in het bos met mijn paard. Al ben ik daar wel vrij zeker van, want ze is nu met bit veel minder tegen de hand als ik in de bak rij.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:42

Ook bitloos zou je het hoofd kunnen om trekken als t nodig is. Ik heb helaas die ervaring niet want zolang ik bitloos rij heb ik mijn paarden nog nooit in paniek gehad. Of correctie..., zolang als ik al rij :+

J0anieke

Berichten: 4936
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:43

Maartje1990 schreef:
Ook bitloos zou je het hoofd kunnen om trekken als t nodig is. Ik heb helaas die ervaring niet want zolang ik bitloos rij heb ik mijn paarden nog nooit in paniek gehad. Of correctie..., zolang als ik al rij :+

Zou… Die heb ik inmiddels héél vaak gehoord. Echter ben ik tot nu toe nog niemand tegen gekomen die bitloos rijdt en waarbij ORS in praktijk (dus niet in de bak, maar in een echte situatie) werkt (als er iemand hier in dit topic zit waarbij dat wel lukt, ik hoor het echt heel graag). Ik heb pas geleden nog een topic op bokt geopend en eigenlijk kreeg ik alleen maar (goed bedoelde) adviezen, maar niemand met échte ervaringen.

Ik wil hier niet mee zeggen dat het niet mogelijk is, maar ik ben er inmiddels wel redelijk van overtuigd dat ORS in het algemeen mét bit effectiever is als zonder bit (in mijn geval een sidepull). Het zal ook ongetwijfeld per paard en optoming verschillen, mijn bitloze hoofdstel is zoals ik al aangaf alles behalve scherp. Een scherper bitloos hoofdstel wil ik niet gebruiken en dus ook niet uittesten, ik rij dan liever met een zacht bitje.

@Petrichor Je kan het uiteraard gewoon proberen, gezien jou paard met bit al op ORS reageert. Ieder paard is anders en ieder paard reageert anders op verschillende bitloze optomingen. Als je save wilt spelen zou je eerst het probleem (het wegrennen) aan kunnen pakken met bit, je weet namelijk dat ORS effectief is met je huidige paard-hoofdstel-bit combi, daarna pas overstappen naar bitloos.

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:16

@Petrichor Wat bij mij altijd prima gewerkt heeft als "noodstop" is een cordeo om de hals en daar een rukje aan geven. Zal niet bij ieder paard werken maar mijn ijslander reageerde er prima op.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:22

J0anieke schreef:
Ik wil hier niet mee zeggen dat het niet mogelijk is, maar ik ben er inmiddels wel redelijk van overtuigd dat ORS in het algemeen mét bit effectiever is als zonder bit (in mijn geval een sidepull). Het zal ook ongetwijfeld per paard en optoming verschillen, mijn bitloze hoofdstel is zoals ik al aangaf alles behalve scherp.

Ik heb dezelfde ervaring hoor. Met bit kan ik mijn paard veel makkelijker stoppen met één teugel. Met mijn bitloze hoofdstel (met dunne neusriem) heeft ze er geen boodschap aan als ze er echt geen zin in heeft. :(

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:26

Nissima schreef:
J0anieke schreef:
Ik wil hier niet mee zeggen dat het niet mogelijk is, maar ik ben er inmiddels wel redelijk van overtuigd dat ORS in het algemeen mét bit effectiever is als zonder bit (in mijn geval een sidepull). Het zal ook ongetwijfeld per paard en optoming verschillen, mijn bitloze hoofdstel is zoals ik al aangaf alles behalve scherp.

Ik heb dezelfde ervaring hoor. Met bit kan ik mijn paard veel makkelijker stoppen met één teugel. Met mijn bitloze hoofdstel (met dunne neusriem) heeft ze er geen boodschap aan als ze er echt geen zin in heeft. :(

ORS is ook echt iets wat je moet trainen als een reflex, dus op zich niet gek dat het niet ineens kan.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:04

Toen ik mijn paard net had, dacht ik ook eens leuk over te stappen op bitloos. Jammer genoeg ging ze er toen een keer heel hard vandoor toen ze bang werd van water dat tegen de kanaalwand aan klotste... Pas toen we halverwege terug naar huis waren (en onderweg in galop een weg overgestoken waren) stopte ze. Ik reed toen met een touwhalster.

Hierna heb ik jaren alleen met bit gereden buiten. In de bak ben ik langzaamaan wel weer meer bitloos gaan rijden en dat ging zo goed dat ik rustig aan buiten ook weer bitloos oppakte. Eerst met bit en bitloos samen. Toen voor de kleine stukjes bitloos. En toen af en toe voor de ritten waarbij we langs dingen gingen waar ze hard wilde nog eens een bit erin. En uiteindelijk nooit meer een bit. En dat voelde goed!

Ziet mijn paard dan nooit meer iets engs? Zeker wel! Sterker nog, een tijd na dat eerste wegren-incident reden we weer eens langs het water en weer werd ze bang van het klotsende water. Ze draaide om, galoppeerde weg, ik remde uit reflex met mijn zit en ik denk dat we na maximaal tien seconden weer stil stonden... Waarom het dit keer wél werkte en de eerste keer beslist niet, weet ik niet, maar ik denk dat dat een stuk 'samen zijn' is waarbij mijn paard het echt leuk vindt om op buitenrit te zijn met mij en niet ondertussen eigenlijk naar huis wil...?

Maar goed, moraal van het verhaal is: geef niet op, maar luister wel naar je gevoel. Als het niet goed of veilig voelt, doe het niet, maar probeer bijvoorbeeld om het uit te bouwen zodat je er samen in kunt groeien.

Wat misschien ook zou kunnen helpen is dat je in de bak ook oefent met enge dingen en dan wel bitloos :)
Dat is natuurlijk niet geheel hetzelfde als buiten enge dingen zien, maar wie weet!

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:35

En is er niet een bitloos hoofdstel die strenger inwerkt indien nodig? Als ze braaf is komt er toch geen druk op de teugels dus merkt ze niks van een strenger hoofdstel en het geeft mij een veiliger gevoel in geval van nood.

J0anieke

Berichten: 4936
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:23

Azmay schreef:
Nissima schreef:
Ik heb dezelfde ervaring hoor. Met bit kan ik mijn paard veel makkelijker stoppen met één teugel. Met mijn bitloze hoofdstel (met dunne neusriem) heeft ze er geen boodschap aan als ze er echt geen zin in heeft. :(

ORS is ook echt iets wat je moet trainen als een reflex, dus op zich niet gek dat het niet ineens kan.

Ben ik met je eens hoor Azmay, bij mij zit hij er blijkbaar ook nog niet goed in. Desalniettemin denk ik alsnog dat een bit effectiever is, zeker in onze gevallen.

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:04

Hier werkt de ORS wel, ben daar echt heel veel mee bezig geweest jaren geleden. Haar schrikreactie is eigenlijk ook heel voorspelbaar nu: ze schrikt, wil eerst naar voren en voor ik eigenlijk iets doe komt ze al met haar hoofd naar links. Ik weet dat je m 'officieel' aan beide kanten moet bevestigen, maar ik doe het altijd links. Ik hoef in die momenten eigenlijk niet eens meer mijn teugels op te pakken.

Het heeft wat tijd en moeite gekost, maar dat was het waard. Ik kan heerlijke bitloze ritten maken met mijn sidepulletje zonder zorgen :j

J0anieke

Berichten: 4936
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:08

Goed om te horen fortitude! Geeft weer wat hoop. Heb je het in de bak of in het bos aangeleerd?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:23

Mijn paard is er ook 1x vandoor gegaan met mij op buitenrit, bitloos want ik heb zelfs geen bit en heb ook nooit met bit gereden sinds ik opnieuw paardrij. Hij reageerde niet op poging tot ORS (niet aangeleerd aangezien ik hem nog niet lang heb en gekocht heb als bomproof, wat hij ook wel redelijk is hoor, gewoon niet 200% :p ) Ik heb dan eerst zelf gedacht rustig kalm, adem eens diep in en uit en dan pas heb ik 3 korte duidelijke (doch niet eens super harde) ophoudingen gedaan met zowel lichaam als teugels. bij de 1e vertraagde hij, bij de 2e ging hij over naar draf en bij de 3e naar stap. Dan ben ik teruggekeerd om de wandeling verder te zetten zoals eerder het plan was en is alles oké gebleven. Hier maakte het verschil in luisteren naar mijn hulpen dus om even zelf tot rust komen en op mijn eigen houding letten.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:42

Petrichor schreef:
En is er niet een bitloos hoofdstel die strenger inwerkt indien nodig? Als ze braaf is komt er toch geen druk op de teugels dus merkt ze niks van een strenger hoofdstel en het geeft mij een veiliger gevoel in geval van nood.


Een hackamore werkt strenger in, zou ik alleen, luisterend naar jouw verhaal niet zo snel doen.
Je paard lijkt moeite te hebben met de druk van het bit en gaat er misschien eerder tegenin dan in mee.
Zowel met bit als bitloos moet een paard leren hoe ze écht met de druk om moeten gaan, mocht ze dat goed doorhebben, dan kun je dan verder kijken.

Heb je voordat ze omdraaid al door dat er "zenuw-gedrag" is? Je hebt paarden die van 0 naar 100 gaan, maar 90%(of wel meer) hebben daarvoor nog fases waarin het anders is, de kunst is om in die fases al het gedrag bij te kunnen sturen, of door zit, uitademen, one-rein-stop, of: afstappen.

Die beide factoren goed uitzoeken/onderzoeken is wsl een betere optie dan een hackamore