Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:30

Ik las hier boven vragen inverband met The one rein stop met een bitloos hoofdstel.

Ik rij met een sidepull zowel in de bak als buiten, heb een enorm braaf paard maar wel degelijk de Ors nodig gehad in een situatie.
De duinen hier zijn ongelofelijk ongelijk, stijl naar beneden, omhoog boomwortels gedeeltes met zwaar zand etc. Ik stapte dus rustig rond met een lange teugel zoals zovaak omdat ik het belangrijk vind dat hij zelf kijkt waar hij loopt. Opeens vanuit het niets een boksalvo ( hij bokt echt nooit) Een soort van hengsten gil ( ehrm bries gemengd met hinnik ? Raar geluid) En weg was hij in volle galop. Ik kon nergens heen sturen omdat het dus smal was en stijl afliep, toen zag ik een klein inhammetje en had hem echt binnen een seconde daar ingeparkeerd door aan de rechter teugel te trekken. Zodra hij stilstond wel gelijk eraf gesprongen , wilde eerst blijve zitten dacht mischien moest hij even energy kwijt maar hij bleef maar trillen en gespannen. Bleek dat hij geprikt was in zijn.. manhood door een of ander prikkebeest, zat redelijk wat bloed gelukkig maar een klein gaatje maar dat deed natuurlijk au.

Ik kreeg hem dus met sidepull wel op dat moment gewoon in de remmem met de ors.. al moet ik zeggen dat het een nogal eigenwijsje is.. met een hengsten nek dus als hij echt niet wilt.. krijg ik hem met bit overgens ook niet om. Het scheelt ook dat ik gewoon een mooi plekje had mij ors werkt namelijk alleen naar rechts toe.. links gaat hem niet worden.
Overgens heeft hij ook een noodrem, HO ! Teugels los en ik doe iets met mn zit wat ik niet uit kan leggen hahah over het algemeen is dat echt van volle galop halve sliding stop naar stilstaan, maar aangezien ik dus niet weet of die ook werkt ik een paniek situatie was ik blij dat hij de ors toch ook wel kent, is bij mij ook eigenlijk een reflex.. '' Hij gaat rennen en rem doet het niet ! Omtrekken waar het kan ! "

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:35

Ik wist überhaupt niet dat dat om trekken een speciale naam heeft, nooit bij stil gestaan ook. Het was het eerste wat in mij opkwam om te doen, ik had het nog nooit toegepast en mijn paard kende het ook nog niet. Nouja gelukkig snapte zij de hint en zijn we veilig thuis gekomen. :+

Ik las op de vorige pagina iets over een hackamore, opzich spreekt mij dit wel aan omdat het paard geen druk ervaart op het moment dat je gewoon lekker ontspannen met losse teugel rijd. Maar wanneer je een rem nodig hebt dan heb je bij dit hoofdstel meer zekerheid dan bij een normaal bitloos hoofdstel. Maar wat ik mij afvraag wat gebeurd er als je ors toepast wanneer je paard een hackamore in heeft of wanneer iets heel erg eng is en je toch wel degelijk met teugel bij moet sturen? Want als je over de openbare weg rijd en iets aan de berm kant is eng en je paard komt naar binnen en er komt dus ook een auto aan, sja dan zul je toch zowel met je been als met je teugel moeten sturen..

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:20

Nouja ik heb het idee dat hier “omtrekken” en ORS door sommige als hetzelfde wordt gezien. De ORS is een aangeleerd reflex die je in geval van nood als noodrem gebruikt. Je paard omtrekken is toch anders en kan vaak ook best prima werken. ORS werkt bij iedere optoming mits goed aangeleerd. Omtrekken werkt meestal prima en ik doe dat liever met een bitloze optoming dan met een bit. Pijn zal eerder uitnodigen tot nf harder vluchten en met een metalen staaf in de mond trekken denk ik dat ee meer sprake is van pijn.

J0anieke

Berichten: 4937
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:01

Goed beschreven Maartje, wat betreft verschil omtrekken en ORS. Bij mijn paard zit dus de ORS er nog niet goed in.
Wat betreft omtrekken en pijn. Met bitloos krijg ik mijn paard niet om. Laatste keer dus in t prikkeldraad beland. Denk dat met bit even snel omtrekken minder pijnlijk is dan de gevolgen die kunnen komen als het paard bitloos niet om te trekken is :+ (daarbij zijn niet alle bitten van metaal en vind ik niet dat ieder bitloos hoofdstel zo vriendelijk inwerkt)

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:44

Toch maar opzoek naar een bitloos hoofdstel om het eens uit te proberen.

J0anieke

Berichten: 4937
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:07

Als je het aandurft, zeker doen! En heel heel heel graag ook je bevindingen hier delen. :D

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:30

J0anieke schreef:
Als je het aandurft, zeker doen! En heel heel heel graag ook je bevindingen hier delen. :D

Eerst gewoon een hele tijd in de bak, maar ik hou jullie op de hoogte!

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:06

Nou ik heb een tweedehandse gekocht van iemand die mijn berichtje hier las. Dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. :D

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:39

Ik hoop dat ik het hier mag vragen anders hoor ik het graag! Op dit moment zijn we een 4,5 jarige haflinger aan het beleren, we zijn nog met hem bezig vanaf de grond om hem zo alles een beetje aan te leren wat er ook onder het zadel gebeurt met zijn lichaam, nou zijn we nu vooral bezig met een sidepull hoofdstel en hij reageert dus heel netjes op neusdruk (kaakgekruist en kingekruist totaal niet). We willen toch wel gaan kijken hoever hij in de dressuur gaat komen, is het dan slim om dalijk toch snel over te stappen op een bitje of in het begin even op de bitloze optoming blijven en zoja wat zijn dan fijne sidepulls voor hem, aangezien hij een redelijk gevoelige neus heeft?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:48

Op dit moment kun je tm M2 dressuur wedstrijden rijden, ik denk dat je nog wel even bezig bent alvorens je zo ver bent en wie weet zijn de regels dan alweer anders.

In alle eerlijkheid heb ik nog weinig ervaring met sidepull maar de Fra Rebecca spreekt mij eigenlijk t meeste aan. Anatomisch kopstuk, kaakriem, zacht onderlegd en trouwens erg mooi voor wedstrijden!


Afbeelding

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:12

Mijn hoofdstel is net binnen gekomen, als het morgen een beetje normaal weer is ga ik hem proberen. Ik ben benieuwd! :)

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:15

Kan iemand mij vertellen welk model dit is? Ik vind hem op het model Indy lijken maar dat is geen sidepull.


Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4937
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:13

Lijkt inderdaad op de Indy. Is er niet gewoon een kaakriem aan gemaakt en gebruikt als sidepull?

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:31

Het lijkt alsof het hoofdstel helemaal in tact is zo. Maar mocht het toch de Indy zijn, maakt het dan uit dat het nu een sidepull is?

J0anieke

Berichten: 4937
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:43

Op de foto lijkt de kaakriem iets lichter van kleur?
Kan me overigens geen reden verzinnen waarom je er niet zo mee zou kunnen rijden.

germie

Berichten: 26071
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:45

Maartje1990 schreef:
Op dit moment kun je tm M2 dressuur wedstrijden rijden, ik denk dat je nog wel even bezig bent alvorens je zo ver bent en wie weet zijn de regels dan alweer anders.

In alle eerlijkheid heb ik nog weinig ervaring met sidepull maar de Fra Rebecca spreekt mij eigenlijk t meeste aan. Anatomisch kopstuk, kaakriem, zacht onderlegd en trouwens erg mooi voor wedstrijden!


[ [url=m/lgFbBo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze lijkt enorm op die van Equipbling. Maar wat ik me afvraag, zitten die ringen waar je teugels aan vast komen wel goed vast? Scheurt dat niet uit? Ik vind het er wat iel uitzien op een foto.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:47

J0anieke schreef:
Op de foto lijkt de kaakriem iets lichter van kleur?
Kan me overigens geen reden verzinnen waarom je er niet zo mee zou kunnen rijden.

Ja nu je het zegt.. Nouja dan zou het wel een omgebouwde Indy zijn.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:28

Zit het hoofdstel goed zo? Paard deed wel een beetje maf zoals op de tweede foto. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:26

Iemand die mij nog kan zeggen of mijn hoofdstel goed zit zo? Morgen wil ik hem dan eindelijk gaan proberen. :D

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:48

Ik vind hem netjes zitten! Twijfel alleen over de frontriem(lijkt vrij krap bij de oren, maar dat kan ik niet echt goed zien op de foto)

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:55

siskeh schreef:
Ik vind hem netjes zitten! Twijfel alleen over de frontriem(lijkt vrij krap bij de oren, maar dat kan ik niet echt goed zien op de foto)

Mocht hij te krap zijn komt er dan meer druk achter de oren ofzo? Dan kom ik er namelijk snel genoeg achter want paardje is erg gevoelig achter de oren en dat laat ze blijken ook. :')

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:01

De neusriem lijkt me iig niet te hoog of te laag zitten. Dus lekker gaan rijden!

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:20

Petrichor schreef:
siskeh schreef:
Ik vind hem netjes zitten! Twijfel alleen over de frontriem(lijkt vrij krap bij de oren, maar dat kan ik niet echt goed zien op de foto)

Mocht hij te krap zijn komt er dan meer druk achter de oren ofzo? Dan kom ik er namelijk snel genoeg achter want paardje is erg gevoelig achter de oren en dat laat ze blijken ook. :')


Meer in de zin dat het simpelweg kan irriteren, gelijk aan je "gewone" bithoofdstel, maar als je paard daar gevoelig voor is zal je het snel genoeg merken!

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:03

Nou ik ben benieuwd, vanmiddag gaan we het proberen. Ik zal een update plaatsen. :D

Ik had gisteren een filmpje gezien van een vrouw die verschillende bitloze hoofdstellen ging testen. Eerst zag je haar met bit rijden en daarna met de bitloze hoofdstellen, je zag zo duidelijk verschil. Op bit liep het paard niet heel fijn op sidepull zag je al een heel verschil en met kin en kaakgekruist zag je weer dat het paard zich meer vast hield.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:19

Ik hoop dat je blij met het hoofdstel bent en je paard er goed mee loopt! Hij staat je paard goed :)