Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:22

germie schreef:
ittheclown schreef:
De onderste heet een glucksrad :)

De bovenste een star.

Ik heb de star, de music scharen en een stang en trens hackamore sinds zaterdag in bezit. Gezien de regen gisteren nog niets getest.

Ook heb ik een portugees bitloos hoofdstel, maar niet met het extreme bling, wel de bling gespen.


Heb je een foto van die stang en trens hackamore? Heb je dan twee teugels waarbij je een sidepull teugel hebt en een hackamore teugel?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:26

@Germie: ik ben wel benieuwd welk bitloos portugees hoofdstel jij hebt!

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:29

siskeh schreef:
@Germie: ik ben wel benieuwd welk bitloos portugees hoofdstel jij hebt!


daar ben ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar. :=

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:43

Van equitana. En het barokke hoofdstel was er maar 1 van, dus zaterdag om 10.15 uur al uitverkocht. :D

Mijn aankopen in de praktijk, de neusriem van de hack moet nog afgesteld worden. :

Afbeelding

Afbeelding

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:01

Bedankt voor delen van je foto's.
Ik zou wel langer frontriem opdoen bij de eerste. Zelfs bij de tweede ook, maar eerste is wel heel erg aan de kleine kant. :)

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:20

Skogan schreef:
Bedankt voor delen van je foto's.
Ik zou wel langer frontriem opdoen bij de eerste. Zelfs bij de tweede ook, maar eerste is wel heel erg aan de kleine kant. :)

Nee hoor, past prima. Is niet te klein en hangend is te groot en lelijk. ;)
Het mooie is dat je met de bovenste ook gewoon mag starten.

Enige wat nog moet is even het echt goed passend maken, want het was zulk rotweer zondag dat ik na 5 minuten doorweekt was.

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:23

Hij is wel te krap, want hij trekt de bakstukken erg tegen de ogen aan.
Wel een mooie Hackamore.

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:31

Oef ja die neusriem zit echt nog niet lekker, het bakstuk drukt zo inderdaad bijna tegen de ogen aan. Die tweede zit inderdaad ook wat krapjes.

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:24

Het is gewoon nog niet goed afgesteld zoals ik al schreef, maar het past echt wel. De FRONTriem IS ABSOLUUT NIET TE KRAP, als je goed kijkt zie je nog ruimte voor bij het voorhoofd. De frontriem trekt absoluut NIET. Het kan zijn dat ie wat hoog ligt op de foto, maar dat is wegens verstellen van bakstukken en keelriem. Dan schuif je hem even iets omhoog. Maar nee, te klein, nope, juiste lengte, gaat zo niet hangen en genoeg 'lucht' om zweet af te voeren.

Bij de hack zit de NEUSriem echt nog niet goed, als je nu er mee zou rijden dan schuift ie in de ogen. Dus ja, dat heb ik zelf ook al geconstateerd, zie bij mijn posts met de foto's. Absoluut geen oef. Ik heb de foto's alleen genomen om te kijken hoe het staat. Ik heb al gaatjes bijgemaakt in de neusriem van de hack, dit is overigens gewoon een maat full die ik al had liggen, maar nooit gepast had. Hij lijkt alleen erg kort als bovenstuk, dat klopt. Anders moet er even een stukje leer tussen, ik heb nog wel een sporenriem liggen, die zet ik er dan tussen. Maar op de foto zie je hem ook niet in een gesp zitten, en er is nog ruimte voor 2 gaatjes, kan zeker nog 3 cm verlengd worden. Of dat genoeg is? Dat moet ik bekijken.
De rest van het hoofdstel is gewoon een hoofdstel waar ik al langere tijd mee rij, maar dan met een jumping academische sidepull. Gewoon maat full, gedeeld kopstuk. Het bakstuk moet zelfs vrij kort bij de hack, korter dan bij de academische neusriem. Maar ja, dan moet het bovenste neusstuk dus langer wat ik ga doen als ik ga rijden. Ook mag bij de hack alles nog net een tikkeltje hoger. (met langere neusriem dus om spraakverwarring te voorkomen, bakstuk gaatje korter, neusriem zeker wel enige gaatjes langer, al dan niet met een extra verlengd riempje).

Bij het barokke hoofdstel zitten de teugels er ook nog niet aan. Je ziet ook als je goed kijkt dat 1 keelriem gedraaid zit. Ik hou de ogen voor de teugels in mijn handen. Ook dit is puur even voor het passen. Het was zulk rotweer dat ik alleen van het binnenhalen van mijn paard al doorweekt was. Dus even snel om, foto, en weer af. Ik was van plan om wel te gaan rijden, maar nee, het was echt geen doen. Ik heb het nu eerst thuis ingevet en kan er komend weekend bij droog weer mee verder. Regen en nat leer en die mooie gespen maken het afstellen ook knap lastig, leer wil ineens niet meer meewerken om door gespen te schuiven. :Y)

Dus komend weekend bij droog weer eens wat uitproberen met rijden na afstellen. Ik ben er blij mee en ze passen straks gewoon perfect.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:56

Ik vind zelf de beste manier om te pijlen of de frontriem te klein is even te voelen of de ruimte achter de oren genoeg is. Als de frontriem te klein is, zit het kopstuk tegen de gevoelige oorschelpen aan. Als hij ruim genoeg is, kun je het kopstuk zonder problemen verder naar achter leggen.

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:53

Runa schreef:
Ik vind zelf de beste manier om te pijlen of de frontriem te klein is even te voelen of de ruimte achter de oren genoeg is. Als de frontriem te klein is, zit het kopstuk tegen de gevoelige oorschelpen aan. Als hij ruim genoeg is, kun je het kopstuk zonder problemen verder naar achter leggen.

Weet ik en is niet te klein. De keelriem van het gedeelde kopstuk hangt ook wat raar wegens afstellen, nou ja, snel foto maken.
Het barok hoofdstel is wat aande grote kant. Veel gespen op laatste of 1 na laatste gaatje. En dat voor normale full. Neusriem op gat 3 of 4. Normaal laatste gat of er moet gat bij ( maat cob past altijd, maar de neusomvang dan zelden, dan moet ik leer eerst oprekken thuis. Bij full vaak grootste maat. Xfull is alles te groot)

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:30

Zo, de teugels zitten er aan. Hopelijk mooi weer dit weekend zodat ik ook echt kan rijden.

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:15

Met mooi weer je kan ook betere foto's voor ons maken :D *-:)

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:17

Jeetje wat een gezeur zeg over dat afstellen -O- Ze zegt toch dat ze hem nog beter moet afstellen en welk hoofdstel zit er nou bij de eerste keer passen perfect?
Ach ja ik vind ze in ieder geval wel echt heel mooi staan hoor! Vooral je hack vind ik bijzonder omdat je best aparte scharen hebt die je niet vaak ziet, echt leuk. <3

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:32

oke ik kom even tussen door met een vraagje hoor. Ik zag laatst een heel mooi hoofdstel, alleen ja hoor hij was weer eens ruim boven mijn budget :') Toen kreeg ik het briljante idee om hier te vragen of er misschien iemand is die toevallig weet waar je ongeveer net zo'n hoofdstel kan krijgen alleen dan iets goedkoper natuurlijk. ;)
dus bij deze:
Is er toevallig iemand die weet waar ik ongeveer zo'n zelfde hoofdstel kan vinden? Voorkeur gaat wel uit naar eentje met een donker bruine kleur. Alvast bedankt. :D
het gaat om dit hoofdstel:
https://www.parianiboutique.com/en/shop ... re-bridle/

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:39

Gaat het je vooral om de neusriem met de scharen of om het kopstuk? Er zijn wel verschillende hoofdstellen die de ogen en jukbeenderen goed vrij houden, of wil je echt hetzelfde ontwerp met de bakstukken zo?

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:56

Ominira schreef:
oke ik kom even tussen door met een vraagje hoor. Ik zag laatst een heel mooi hoofdstel, alleen ja hoor hij was weer eens ruim boven mijn budget :') Toen kreeg ik het briljante idee om hier te vragen of er misschien iemand is die toevallig weet waar je ongeveer net zo'n hoofdstel kan krijgen alleen dan iets goedkoper natuurlijk. ;)
dus bij deze:
Is er toevallig iemand die weet waar ik ongeveer zo'n zelfde hoofdstel kan vinden? Voorkeur gaat wel uit naar eentje met een donker bruine kleur. Alvast bedankt. :D
het gaat om dit hoofdstel:
https://www.parianiboutique.com/en/shop ... re-bridle/


Eric Thomas heeft anatomische kopstukken betaalbaar (35€) Je zou de bakstukken veranderen voor deze specifiek voor hackamore en met een frontriem samen kom je onder 70/80€.

Misschien een idee ?

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 06:53

Runa schreef:
Gaat het je vooral om de neusriem met de scharen of om het kopstuk? Er zijn wel verschillende hoofdstellen die de ogen en jukbeenderen goed vrij houden, of wil je echt hetzelfde ontwerp met de bakstukken zo?

Het geheel natuurlijk. Kopstuk is gewoon goed, luxe en basic tegelijk, gedeeld kopstuk met saumur sluitingen. Hack is luxe en heel bijzonder. Neusstuk heb ik langer gemaak, nu weer kijken.

Barok hoofdstel pastgewoon, is zelfs aan de grote kant, ik heb persoonlijk liever alles op zn langst dan nu bijna op kortst, maar gaat zo.

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:15

Skogan schreef:
Met mooi weer je kan ook betere foto's voor ons maken :D *-:)

Fotos komen er, maar misschien niet op bokt. Ik wil dan alleen leuk, mooi, prachtig horen. Als mensen hier al neusriem en frontriem niet uit elkaar kunnen houden dan kun je beter niets zeggen. Frontriem is zeker niet te klein. Kopstuk ook niet. Neusstuk hack ja, en staat er bij.
Barokhoofdstel krijgt op termijn nog een extra keelriem zodat het ook als sidepull kan.
De Spaanse frontriem mag ook nog volgens knhs regelementen, dus helemaal perfect.

Ik kan straks een soort bitlessbridle fitter worden.
Heb dan echt zo ongeveer alles, van voest tot cook tot sidepull tot hack, alleen een bosal ontbreekt nog. ;)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:03

germie schreef:
Runa schreef:
Gaat het je vooral om de neusriem met de scharen of om het kopstuk? Er zijn wel verschillende hoofdstellen die de ogen en jukbeenderen goed vrij houden, of wil je echt hetzelfde ontwerp met de bakstukken zo?

Het geheel natuurlijk. Kopstuk is gewoon goed, luxe en basic tegelijk, gedeeld kopstuk met saumur sluitingen. Hack is luxe en heel bijzonder. Neusstuk heb ik langer gemaak, nu weer kijken.

Barok hoofdstel pastgewoon, is zelfs aan de grote kant, ik heb persoonlijk liever alles op zn langst dan nu bijna op kortst, maar gaat zo.

Ik reageerde eigenlijk op Ominira... :o

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:23

Zoveel gezeik over de pasvorm omdat een hoofdstel natuurlijk gewoon moet passen :D Aangezien de communicatie tussen jou en je paard goed moet zijn. Ik ben wel erg benieuwd hoe de hackamore er afgesteld uit ziet en hoeveel lengte je dus nog uit de neusriem kan halen. Bijzonder is hij inderdaad wel.

Heel veel pasvormen van bitloze hoofdstellen die in de winkel liggen zijn gewoon niet goed, en dan vooral de neusriemen (dus totale omtrek min de kinriem). Die zijn vaak veel te kort waardoor het bakstuk naar boven wordt getrokken. De rest kan dan wel goed zitten maar de neusriem is niet te veranderen en zit dus niet goed. Helaas hebben veel FRA hoofdstellen dit ook. En veel mensen denken dan dat ze het hoofdstel wel passend kunnen krijgen als ze gewoon een grotere kinriem kopen maar dit werkt dus niet: de neusriem is dan alsnog te kort en hoewel te totale omtrek klopt gaat het hoofdstel schuiven en de bakstukken komen tegen het jukbeen of in het oog. Per mi cavallo heeft bijvoorbeeld wel mooi passende neusriemen zo van de foto’s, maar die heb ik nog nooit in mijn handen gehouden.
Dit zie je dus ook een beetje bij het Portugese hoofdstel. De rest van het hoofdstel past inderdaad en is juist wat aan de grote kant, maar de neusriem is kort en de bakstukken zitten op het jukbeen. Daar kan jij niks aan doen Germie, het is de pasvorm van het hoofdstel die niet helemaal klopt. Of alleen klopt voor paarden met kleine neusjes, zoals Arabiertjes.

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:44

Toch past die juist perfect. Is echt niets mis mee na afstellen. Dat weet ik 60000% zeker, want hierin heb ik gewoon gelijk. Dan vertekent de foto. Van de hack alleen neusband boven langer, en onder korter. En ik heb er nog niet mee gereden, maar ga dat wel doen. Wil je het zien, je bent welkom.
Zo ga ik echt geen fotos plaatsen.
Kom langs en je mag het zien, gewoon een open discussie. Ik weet wat ik koop. Is ook nog een duur hoofdstel van heel mooi leer. Ik ben er erg blij mee.

Over de hack heb ik twijfels of die gaat bevallen, of dat het toch anders voelt dan stang en trens. Maar dat gaan we zien. Passend krijg ik hem wel. Maar teugelgevoel moet ook goed zijn.

Maar snap het gezeur echt niet om een snelle passessiefoto waar notabene zelf al bijstaat dat het nog beter moet. Er werd gevraagd om fotos, nou prima. Dan had je ook niets kunnen zeggen of mooi als ie straks goed zit. Meer is niet nodig.
Ik weet wat ik gekocht heb, weet hoe het moet zitten en ben er blij mee. Amen.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:19

Marriët: die fra is indd een ramp qua pasvorm. Ik heb zelf 2 barefoot hoofdstellen super blij mee!!

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:57

Runa schreef:
Gaat het je vooral om de neusriem met de scharen of om het kopstuk? Er zijn wel verschillende hoofdstellen die de ogen en jukbeenderen goed vrij houden, of wil je echt hetzelfde ontwerp met de bakstukken zo?


Het gaat mij vooral om het gedeelte achter de oren en de keelriem die dan om de kaak zit inplaats van dat hij los hangt.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:58

Skogan schreef:
Ominira schreef:
oke ik kom even tussen door met een vraagje hoor. Ik zag laatst een heel mooi hoofdstel, alleen ja hoor hij was weer eens ruim boven mijn budget :') Toen kreeg ik het briljante idee om hier te vragen of er misschien iemand is die toevallig weet waar je ongeveer net zo'n hoofdstel kan krijgen alleen dan iets goedkoper natuurlijk. ;)
dus bij deze:
Is er toevallig iemand die weet waar ik ongeveer zo'n zelfde hoofdstel kan vinden? Voorkeur gaat wel uit naar eentje met een donker bruine kleur. Alvast bedankt. :D
het gaat om dit hoofdstel:
https://www.parianiboutique.com/en/shop ... re-bridle/


Eric Thomas heeft anatomische kopstukken betaalbaar (35€) Je zou de bakstukken veranderen voor deze specifiek voor hackamore en met een frontriem samen kom je onder 70/80€.

Misschien een idee ?



Dankje voor de tip ga vanmiddag weer even op Google neuzen. :D