Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Onderzoek Profielwerkstuk

 
Profiel   

Ik heb besloten dat ik voor mijn profielwerkstuk de geschiedenis van een aantal tuigen ga beschrijven, hierna zal nog een praktisch deel volgen.
Alleen nu ondervind ik wat probleempjes. Ik kan vrij weinig vinden (of ik zoek gewoon niet goed) over o.a. het Arabisch tuig. weet iemand misschien waar ik op internet voor bijvoorbeeld Arabisch, Mongolisch en/of ander Aziatisch tuig informatie kan vinden? Het westerse tuig is wel te doen. Ook verwijzingen naar boeken of personen zouden fijn zijn!

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 10:53 



 
Profiel   

Welk niveau doe je? Toen ik mijn profielwerkstuk (vwo) moest maken moest er echt een onderzoek zijn met een duidelijke vraag van rond de 30 pagina's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 10:56 



 
Profiel   

Ik doe ook VWO, en nu moest ik alleen even een ruwe schets maken. (Alles is nog een ruwe schets) Hoofdvraag wordt iets met wat het nut is van de verschillende tuigen door de geschiedenis heen, deelvragen worden de verschillende tuigen. Ik heb voor het vak kunstbeeldend gekozen, vandaar ook het praktisch deel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 11:06 



 
Profiel   

http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/zad ... er_gewild/
https://en.wikipedia.org/wiki/Horse_culture_in_Mongolia
als engels niet zo'n probleem voor je is, zou ik vooral veel engelse dingen zoeken, de 2e link is veel over mondolie, maar dus ook over het zadel en hun paarden cultuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 11:18 



 
Profiel   

Heel erg bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 14:10 



 
Profiel   

Hmm denk even na over de opbouw van je werkstuk. Het is belangrijk dat jij een aanleiding hebt voor je onderzoek. Waarom wil je dit onderzoek doen en wat is het nut ervan? Je wilt dus het nut weten van tuigage door de jaren heen. Waarom wil je dat weten? Zodat we in de ruitersport weer terug kunnen naar het beste tuigage? Of wat is je doel?
Het klinkt nu meer als een spreekbeurt dan een onderzoek. Ik heb laatst mijn afstudeeronderzoek ingeleverd en weet nu hoe een onderzoek wordt opgebouwd. Als je vragen hebt mag je altijd PB'en.
Zorg voor een goede aanleiding en een nog duidelijker doel. waarom doe je dit onderzoek, wat wil je bereiken.
Ook is het niet slim om een onderzoeksvraag op te stellen en daar dan de verschillende tuigen als deelvragen te nemen. dat is niet professioneel. het is niet logisch om een onderzoeksvraag te stellen als: wat was het nut van de verschillende tuigen door de jaren heen (zoiezo vind ik die onderzoeksvraag niet sterk, omdat er geen doel aangekoppeld is.. waarom moet iemand dit weten?) en dan als deelvraag: wat is een japans tuig, wat is een arabisch tuig, etc. dat zijn geen sterke vragen. Meestal start je je onderzoeksvraag met: hoe.. waarom.. op welke manier.. om welke reden...

succes in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 14:17 



 
Profiel   

oei zal niet makkelijk worden. Ik heb voor een college aan de universiteit een onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van zadels in het algemeen. Van de laatste paar honderd jaar gaat dit nog wel, maar over het echte ontstaan zijn ook nog veel onduidelijkheden. Ook verschilt het per beschaving.
"Arabisch tuigage" kan ik je helaas niet bij helpen, maar wat je wellicht kan helpen is om te beginnen bij de cavalerie. Zij maakten gebruik van paarden en veel ontwikkelingen komen uit die hoek weg. Je weet dan in ieder geval wat belangrijk is geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 14:20 



 
Profiel   

RoyceMack schreef
Hmm denk even na over de opbouw van je werkstuk. Het is belangrijk dat jij een aanleiding hebt voor je onderzoek. Waarom wil je dit onderzoek doen en wat is het nut ervan? Je wilt dus het nut weten van tuigage door de jaren heen. Waarom wil je dat weten? Zodat we in de ruitersport weer terug kunnen naar het beste tuigage? Of wat is je doel?
Het klinkt nu meer als een spreekbeurt dan een onderzoek. Ik heb laatst mijn afstudeeronderzoek ingeleverd en weet nu hoe een onderzoek wordt opgebouwd. Als je vragen hebt mag je altijd PB'en.
Zorg voor een goede aanleiding en een nog duidelijker doel. waarom doe je dit onderzoek, wat wil je bereiken.
Ook is het niet slim om een onderzoeksvraag op te stellen en daar dan de verschillende tuigen als deelvragen te nemen. dat is niet professioneel. het is niet logisch om een onderzoeksvraag te stellen als: wat was het nut van de verschillende tuigen door de jaren heen (zoiezo vind ik die onderzoeksvraag niet sterk, omdat er geen doel aangekoppeld is.. waarom moet iemand dit weten?) en dan als deelvraag: wat is een japans tuig, wat is een arabisch tuig, etc. dat zijn geen sterke vragen. Meestal start je je onderzoeksvraag met: hoe.. waarom.. op welke manier.. om welke reden...

succes in ieder geval!


Mijn begeleider kwam juist met het idee van de vragen.
Het gaat mij vooral om het praktische deel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 14:36 



 

RPA --> HAR

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 06:47 



 
Profiel   

RoyceMack schreef
Hmm denk even na over de opbouw van je werkstuk. Het is belangrijk dat jij een aanleiding hebt voor je onderzoek. Waarom wil je dit onderzoek doen en wat is het nut ervan? Je wilt dus het nut weten van tuigage door de jaren heen. Waarom wil je dat weten? Zodat we in de ruitersport weer terug kunnen naar het beste tuigage? Of wat is je doel?
Het klinkt nu meer als een spreekbeurt dan een onderzoek. Ik heb laatst mijn afstudeeronderzoek ingeleverd en weet nu hoe een onderzoek wordt opgebouwd. Als je vragen hebt mag je altijd PB'en.
Zorg voor een goede aanleiding en een nog duidelijker doel. waarom doe je dit onderzoek, wat wil je bereiken.
Ook is het niet slim om een onderzoeksvraag op te stellen en daar dan de verschillende tuigen als deelvragen te nemen. dat is niet professioneel. het is niet logisch om een onderzoeksvraag te stellen als: wat was het nut van de verschillende tuigen door de jaren heen (zoiezo vind ik die onderzoeksvraag niet sterk, omdat er geen doel aangekoppeld is.. waarom moet iemand dit weten?) en dan als deelvraag: wat is een japans tuig, wat is een arabisch tuig, etc. dat zijn geen sterke vragen. Meestal start je je onderzoeksvraag met: hoe.. waarom.. op welke manier.. om welke reden...

succes in ieder geval!


Ik denk ook dat je een afstudeeronderzoek op HBO/WO totaal niet kan vergelijken met het profielwerkstuk op het VWO. Natuurlijk heb je gelijk, maar in hoeverre wordt dat al gevraagd op het VWO?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 06:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen