Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:15

Ik heb een inmiddels 17 jarige andalusier. Ze was (en is) mega zadeldwangig. We hadden het goed onder controle. Hier op bokt vond ik de supertip voor mijn probleem. Met een eric le tixerant singel liep ze super.

Tot februari. Toen kreeg ze ineens uit het niks singelwondjes. Dus die laten helen. Ze kwamen weer terug. Zadel laten controleren, nieuwe tixerant singel... Ze kwamen weer terug.
Inmiddels heb ik verschillende andere singels geprobeerd.
- Met bont,
- Losse bont,
- anatomisch
- andere maten
Maar ze is overal zadeldwangig mee...

Dus nu heb ik of een paard dat singelwondjes (naja ze zijn best groot) heeft of zadeldwangig is. Beide geen pretje. Wie heeft er nog goede tips?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:20

Heb je een foto van je paard met het zadel? Ik had hetzelfde probleem met mijn ruin. Hij had toen een westernzadel, waarvan de singelophanging te ver naar voren zat voor hem. Dit icm een ronde buik.. Singel schoof direct in zijn oksels en ging schuren. Hij is overigens ook geen fan van zadels etc. Denk dus doordat hij snel wondjes kreeg..

Nu rijd ik met een ander zadel en een WoW H-singel en dat gaat super! Geen wondjes meer :D

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:49

Ik heb even geen foto. Maar de singelophanging zit niet heel ver naar voren. We hebben ook uitvoerig getest en het zadel schuift niet.
Vermoeden van de zadelmaker is dat omdat ze best wat losse huid heeft en veel voorbeenactie, dit gaat irriteren. Ze krijgt ook tegenwoordig meer een soort eelt dan dat het nog mooi glad heelt.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:24

Veulen84 het feit dat het een bekend en oud probleem van dit paard is zegt mij dat de oorzaak van het probleem steeds niet aangepakt is.
Ik kan zo uit het vuistje verschillende dingen bedenken waardoor een paard singeldwang ontwikkelt.
Systematisch te strak aangesnoerde singel, K singel die ergens pijn of last veroorzaakt, een wat uit stekent borstbeen waardoor de huid gekneusd en beurs raakt, maagklachten waardoor aangesingeld zijn onaangenaam is, ribben die niet lekker kunnen veren en zo voort
.
Nu is je probleem wondjes, lastig. Maar zou het niet handig zijn nu eens echt op zoek te gaan naar de oorzaak. En als je dat gevonden hebt en daar iets op bedacht hebt, dan zul je de automatische reactie van het paard, namelijk het spannen van de spieren in of uitzetten van buik, minder ver naar achteren brengen van de voorbenen nog af moeten leren. Hij moet leren te ontspannen en dat en singel geen pijn doet. Heb begrip voor je beest en wees grondig.

Anoniem

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 01:18

Toevallig heb ik net de nieuwe elastisch Stübben Equi Soft singel liggen om te testen. Het is een supermooi ding, heel zacht en ook erg stabiel doordat het de druk van de singel niet alleen onderop de borst ligt (daar heb je bij normale singels de meeste druk), maar voor een deel afleidt via de twee zijplaten.

Nu heeft [***] al een elastische Barefoot Stretch & Breathe singel en de Stübben lijkt voor hem geen meerwaarde te hebben, maar misschien is het voor jou ook een idee om een week de Stübben te testen bij DocHorse? Als je paard zo snel wondjes krijgt dan merk je het snel genoeg. Het aansingelen zal met deze singel in elk geval al een stuk makkelijker gaan omdat hij zo elastisch is. :)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 01:32

Mrie, ik weet waarom mijn paard dwangig is en dat is helemaal mijn vraag niet. Je weet ook niet wat voor dwangig gedrag ze vertoont en hoe en op welke manier het veranderd is. De statement dat ik er niks mee doe is niet van toepassing. Juist omdat ik er iets mee doe respecteer ik de keuze van mijn paard om niet elke singel lekker te vinden. De singel waar ze dus niet dwangig voor is geeft dus nu wondjes. Dat is het probleem.

Xyzutu, daar ga ik meteen naar kijken. Ze heeft inderdaad veel last van druk onderop d'r borst en heb dus oa ook een fairfax getest laatst. Maar dat was het ook niet. Dus ga deze zeker bekijken.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 01:55

Sorry dat ik besta dan.....

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 02:04

Ik neem aan dat je al eens een extra smalle singel geprobeerd hebt?
Mijn pony liep zich dus kaal op de singel van zijn mentuig.
Ook lamsvel erom gedaan, maar het bleef net zo erg.
Hij heeft wat plooitjes bij zijn oksels trouwens.
Later op de gok een heel smal singeltje gekocht met neopreen onderleg en dat gaat perfect gelukkig.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 04:51

Al eens een rossner geprobeerd?
En dan bedoel ik deze:
https://www.divoza.com/nl/rossner-dress ... AiVZ8P8HAQ

Heel zacht, en wat ik echt een enorm pluspunt vind, is het bijzondere systeem waaraan de gespen bevestigd zitten.
Ze zijn met elkaar verbonden dmv een V-systeem, waardoor je niet op 1 singelstoot meer druk krijgt maar dat het echt verdeeld word over de beide singelstoten.
Blijft ook heel mooi op z'n plek liggen en geeft echt veel ruimte achter de ellebogen.

Ik heb er 1, helaas te koop ivm te lang voor mijn paard, maar ik merkte enorm verschil qua stabiliteit vh zadel en bewegingsvrijheid van mijn paard.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 05:48

different1 schreef:
Al eens een rossner geprobeerd?
En dan bedoel ik deze:
https://www.divoza.com/nl/rossner-dress ... AiVZ8P8HAQ

Heel zacht, en wat ik echt een enorm pluspunt vind, is het bijzondere systeem waaraan de gespen bevestigd zitten.
Ze zijn met elkaar verbonden dmv een V-systeem, waardoor je niet op 1 singelstoot meer druk krijgt maar dat het echt verdeeld word over de beide singelstoten.
Blijft ook heel mooi op z'n plek liggen en geeft echt veel ruimte achter de ellebogen.

Ik heb er 1, helaas te koop ivm te lang voor mijn paard, maar ik merkte enorm verschil qua stabiliteit vh zadel en bewegingsvrijheid van mijn paard.


Ik zie 2 verschillende soorten systemen bij de singels van rossner? Alleen is de 1 nou alleen in t zwart te krijgen en de ander alleen in t bruin? ( even iets ontopic ) het systeem van de bruine singel lijkt me nl het fijnst!

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 06:50

Apart ja, had ik nog niet gezien.
Systeem is in principe hetzelfde, alleen bij de bruine singel is de bevestiging langer(meer naar het midden)
Ik vind het echt een topsysteem, en het verbaasd me dan niet meer singels dit hebben.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:58

moonfish, smal vind ze niet lekker. Ik verkoop zelf verschillende van die smalle. Die hebben we getest.

different, ik heb een rossner ease voor mijn andere paard. Voor roos zijn ze net te lang. Dus valt die net niet mooi en krijgt ze er dus plekjes mee. De ease heeft elastiek. Ze spande er wel op, maar liep er niet compleet op vast.

Ik zal vanavond eens foto van d'r maken.

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:40

zijn er dan ook singelhoezen of iets met een uitsparing voor het ringetje? (vanwege martingaal of iets)

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:51

Bekend verhaal... Ik ben heel lang bezig geweest voor de juiste combi van singel en bont. Elke keer lag ze open, soms ging het een paard dagen of weken goed en lag ze daar na inneens tot bloedens aan toe open |o Iets om gek van te worden.
Bij mijn merrie ligt de singelplek ver naar voren ze heeft ook nog eens een bol buikje (veulens gehad) en nog eens erg smal tussen de voorbenen met veel los vel..
Na lang zoeken en uitproberen zijn we hierop gekomen.
Dunne katoenen singel van 8 euro ofzo... :x Met een brede maar dikke lamsvel hoes. Afbeelding
Afbeelding

Nu het zo goed gaat heeft ze ook geen singeldwang meer... Misschien heb je er wat aan :o

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:35

maar dus geen bontjes met uitsparing bekent?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:50

Ik ken ze alleen voor springsingels. Maar die hebben wel veel uitsparing.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:57

Le mieux heeft ook losse bontjes voor de Fairfax/Prolite singels. De Prolite is ander materiaal maar wel zelfde vorm en veel beter te betalen. Ken je die al TS?

Dit is losse bontvoering van Le Mieux

Afbeelding

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:05

Ik heb een hele lichte zachte singel voor mijn paard heeft aan beide kanten ook elastiek aan de gespen. Merk hier door dat het zadel ook nog eens een stukken beter op de rug licht.
Het is gewoon een singel van de applejeck.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 19:05

Capriootje: Die prolite ziet er wel enorm comfortabel uit. Kende hem nog niet. Doet inderdaad wel wat weg van fairfax.

Vandaag toch nog eens een andere zadelmaker laten kijken met singels. Hij vond zadel erg mooi. Kwa singels kwamen we er niet uit. Wel getest met vet om te zien waar de wondjes precies vandaan komen. Dit omdat hij ze erg groot en voor de singel vond zitten.
Bij het rijden vouwt de huid dus eigenlijk tegen de zijkant van de singel en gespen.
Hij stelt voor om dus een langere singel te nemen die aan de zijkant dun is en aan de onderkant breed. Vervolgens kortere singelstoten er op en dan hoger vast zetten en gespen afgedekt te houden.

Hij had niet zo'n singel, maar ze schijnen wel te bestaan.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:10

Wat je ook kan proberen is echt een handvol met talkpoeder van zwitsal op je paard zijn buik waar je het wondje krijgt(niet in open wond maar lijkt me logisch) en op de singel te doen. Dat hielp bij mijn verzorgpaard echt super die had daarna nooit wondjes meer.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:18

Veulen84 schreef:
Capriootje: Die prolite ziet er wel enorm comfortabel uit. Kende hem nog niet. Doet inderdaad wel wat weg van fairfax.

Vandaag toch nog eens een andere zadelmaker laten kijken met singels. Hij vond zadel erg mooi. Kwa singels kwamen we er niet uit. Wel getest met vet om te zien waar de wondjes precies vandaan komen. Dit omdat hij ze erg groot en voor de singel vond zitten.
Bij het rijden vouwt de huid dus eigenlijk tegen de zijkant van de singel en gespen.
Hij stelt voor om dus een langere singel te nemen die aan de zijkant dun is en aan de onderkant breed. Vervolgens kortere singelstoten er op en dan hoger vast zetten en gespen afgedekt te houden.

Hij had niet zo'n singel, maar ze schijnen wel te bestaan.

Zoiets?
http://www.ruitershop.nl/prestige-singel-anatomisch

Of meer dit:
http://www.cornellssaddlery.nl/14-cornell-s/zadels

Even over de pagina scrollen.. Dan zie je de singels

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 19:59

Zoals die tweede inderdaad. Maar dan wel met dus afgedekte stoten.

blijdatikrij

Berichten: 252
Geregistreerd: 07-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:05

different1 schreef:
Al eens een rossner geprobeerd?
En dan bedoel ik deze:
https://www.divoza.com/nl/rossner-dress ... AiVZ8P8HAQ

Heel zacht, en wat ik echt een enorm pluspunt vind, is het bijzondere systeem waaraan de gespen bevestigd zitten.
Ze zijn met elkaar verbonden dmv een V-systeem, waardoor je niet op 1 singelstoot meer druk krijgt maar dat het echt verdeeld word over de beide singelstoten.
Blijft ook heel mooi op z'n plek liggen en geeft echt veel ruimte achter de ellebogen.

Ik heb er 1, helaas te koop ivm te lang voor mijn paard, maar ik merkte enorm verschil qua stabiliteit vh zadel en bewegingsvrijheid van mijn paard.


Deze singel heb ik ook gehad, is na kort gebruik (hooguit 20 x)spontaan gescheurd bij het nylon van de gespen. Was verlijmd bleek toen en niet gestikt. Ik gebruik geen Rossner singel meer. Heb nu een Prolite, bevalt uitstekend.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:07

Gek dat het zo uit het niets kwam! Mijn paard had ze ook toen ik hem kocht, maar hij was 5 en moest gewoon nog eelt krijgen op die plekjes. Heb een tijdje met een washandje gereden om de singel op die plekjes en voor het rijden even de benen omstebeurt optillen en naar voren trekken zodat het glad is en de huid in ieder geval niet dubbel zit. Niet te strak aansingelen en ik was er binnen een paar weken vanaf, zijn tot nu toe niet meer terug gekomen. Heb een rossner lederen anatomische dressuur singel

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Singelwondjes en zadeldwangig paard... Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:25

maar als die eric le tixerant singel goed bevalt behalve de wondjes kan je dan niet kijken of iemand een singelhoes van bont voor die singel op maat kan maken met een stuk wat ruim om de gespen zit? mischien mattes eens benaderen? de maken veel op maat dacht ik.