The Total Contact horse riding saddle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 13:49

http://www.total-contact.co.uk/

Ik kwam toevallig dit zadel tegen en was benieuwd wat bokt er van vind.
Zelf lijkt het me nou niet bepaald fijn voor de rug van het paard, de druk van het zadel en de ruiter die op de rug zit te stuiteren.
Afbeelding

Afbeelding

Brand los.

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:52

Het lijkt gewoon een leren barebackpad zonder enige drukverdeling..

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:54

Dat sjabrak zit er aan vast? Lijkt mij helemaal niet fijn rijden, volgens mij heb je meer steun zonder zadel dan met deze

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:55

Het sjabrak lijkt op dezelfde manier "vast" te zitten als bij een gewoon zadel, met de lussen. :)

Ik zou eigenlijk niet weten waarom je hiermee minder steun zou hebben dan zonder zadel... vraag me alleen wel af hoe de drukverdeling hier zit ivm die beugels..

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:57

De drukverdeling lijkt me alles behalve goed.. :n

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:00

Ja lijkt mij niet echt goed voor de rug van het paard, het lijkt mij gewoon: een dekje met een constructie zodat je beugels hebt... Thats it..

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:03

Dit is eigenlijk gewoon zo'n oud pannenkoekzadel zonder zitvlak :') .

Ik zou ook niet weten waarom je met zo'n zadel zou willen rijden, drukverdeling kan nooit fijn zijn, mensen met een puntig zitbeen zitten ook niet lekker en als het zit als een pannenkoek dan helpt het ook niet heel veel met stabiliteit (ik reed vroeger IMO liever zonder zadel dan met pannenkoek).

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:10

Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Op de site staan nog videos die ik op werk niet kan kijken. Iemand die daar iets over kan zeggen?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:03

Ik heb dit zadeltje een keer erg goedkoop gekocht en het is best een mooi dingetje die me echt meevalt..Hij drukt niet op de schoft door de constructie en ik heb er een boomloos dekje onder zodat mijn paard geen last heeft van mijn zitbeenknobbels..Hij is echt mooi gemaakt,meerdere lagen dik leer en mooie singelstoten..Een van mijn paarden is erg gevoelig en toen ik nog op haar reed was dit het enige zadel wat ze fijn vond..Ik heb wel het model met de beugelriemhaken meer naar voren,dus zit ik wel meer in stoelzit..Dat is dus wel jammer..

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:04

Lijkt mij bijna hetzelfde als een longeersingel met beugels?
Ik vind het niets :o

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:09

Wat is het verschil tussen dit en een barebackpad met beugels eraan? Als het qua druk verdeling echt beter is wil ik dit wel eens proberen.
Maar zou je niet net zoals een bbp met beugels met zadel en al naar 1 kant glijden zodra je daar meer gewicht hebt?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:13

Met een longeersingel heb je vaak druk op en naast de schoft,met dit dingetje niet..De recensies zijn ook best positief en je leest dat de rug best goed ontwikkeld door het rijden ermee..

Dit is echt niet te vergelijken met een bbp met beugels,moet je echt niet doen is echt super schadelijk -O-
Het ligt ook best stabiel icm met de goede singel

Als je in de buurt woont mag je hem altijd proberen..

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:30

Zijn er mensen die een Total Contact Saddle hebben?

Ik ben benieuwd naar meer resenties, foto's en vooral filmpjes.

Groetjes Annemieke

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:37

Zo iets lijkt op een Rijsingel die je ook wel eens bij therapeutisch paardrijden tegen komt, ook zie je het wel eens bij trekpaarden....maar die gaan niet springen met zoiets!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:53

pleiada schreef:
Ik heb dit zadeltje een keer erg goedkoop gekocht en het is best een mooi dingetje die me echt meevalt..Hij drukt niet op de schoft door de constructie en ik heb er een boomloos dekje onder zodat mijn paard geen last heeft van mijn zitbeenknobbels..Hij is echt mooi gemaakt,meerdere lagen dik leer en mooie singelstoten..Een van mijn paarden is erg gevoelig en toen ik nog op haar reed was dit het enige zadel wat ze fijn vond..Ik heb wel het model met de beugelriemhaken meer naar voren,dus zit ik wel meer in stoelzit..Dat is dus wel jammer..

Apart dit, zag het passeren. Vroeg me af hoe dit zadeltje de druk kon verdelen, lijkt erop dat je achterwerk ddan gewoon op het dekje komt te zitten?
Las dat de drukverdeling beter was dan boomloze zadels, ofwel heb ik dit verkeerd gelezen, iemand die hier meer over weet aub?

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:42

Ik heb er vorige week 18 km mee door de duinen en het strand gereden.
Zowel mijn als mijn merrie de conditie moet opgebouwd worden.
Mijn merrie heeft een gevoelige rug.

Rit ging geweldig goed. Mijn merrie had een super positive, energieke energie.
Van de rit 80% gestapt beetje gedraaft.
Veel heuveltjes en afkoelen door het water.

Merrie toont totaal geen last van spierpijn. Mul zand, heuvels, water.
Geen last van haar rug.

Mijn houding moet nog verbeteren. Wordt aan gewerkt.
Afbeelding
Ook zonder zadel zit zijn merrie gewoon als een stoel
Ze geeft een behoorlijk brede rug, en ze is wat euh... Rond☺️

En voor deze eerste x strandrit zat ik expres kort.
Dus zat ik meer alsof ik in een stoeltje zat, hahaha.
Maar dit heeft mijn merrie blijkbaar helemaal niet gehinderd.

Ander voordeel, ik kon voelen aan mijn merrie haar lijf als ze o verwacht op zij wilde, voor een gat in het zand of een toch wat tegrote golf die op haar afkwam.

Ik wil niet anders meer.

Afbeelding
Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:36

AMieke79 schreef:
Ik heb er vorige week 18 km mee door de duinen en het strand gereden.
Zowel mijn als mijn merrie de conditie moet opgebouwd worden.
Mijn merrie heeft een gevoelige rug.

Rit ging geweldig goed. Mijn merrie had een super positive, energieke energie.
Van de rit 80% gestapt beetje gedraaft.
Veel heuveltjes en afkoelen door het water.

Merrie toont totaal geen last van spierpijn. Mul zand, heuvels, water.
Geen last van haar rug.

Mijn houding moet nog verbeteren. Wordt aan gewerkt.
[ [url=m/f5T0bq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook zonder zadel zit zijn merrie gewoon als een stoel
Ze geeft een behoorlijk brede rug, en ze is wat euh... Rond☺️

En voor deze eerste x strandrit zat ik expres kort.
Dus zat ik meer alsof ik in een stoeltje zat, hahaha.
Maar dit heeft mijn merrie blijkbaar helemaal niet gehinderd.

Ander voordeel, ik kon voelen aan mijn merrie haar lijf als ze o verwacht op zij wilde, voor een gat in het zand of een toch wat tegrote golf die op haar afkwam.

Ik wil niet anders meer.

[ [url=m/TNXaXh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cIpYgm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thx voor het delen van je ervaring!
Hier beetje zelfde probleem, brede rug, paardje beetje dik en moet werken, en de oude barefoot zit als een zetel, maar ik gebruik geen beugels om te rijden en toen ik dit zadeltje zag was ik heel erg nieuwsgierig.

Afbeelding

Hoe kan het druk verdelen als er enkel een pad onder je zit vroeg ik me af.

Yaemyn

Berichten: 613
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 02:57


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:27

Yaemyn schreef:
Een hele lap Engelse text maar hier hebben ze het over de drukverdeling:

https://www.total-contact.co.uk/blog/20 ... e-produced
https://www.total-contact.co.uk/blog/20 ... -in-motion

In principe zeggen ze ja er is natuurlijk druk, maar niet te veel en niet op de verkeerde plekken en je paard heeft er dus geen last van. Ik heb maar een klein stukje gelezen maar daar begint het zo ongeveer mee.

Thx, maar dit is hun theory. Ik hoopte dat ze een objectieve druktest hebben laten uitvoeren, zeker als je zulke claims maakt.
Ik vind het een leuk idee, maar was nieuwsgierig naar objectieve data, en onderzoek. Dat lijkt me toch het minste wat je kan doen denk ik zo, tenslotte ontstaan meeste problemen gestaag en kun je niet na een jaar zeggen, wij hebben goede ervaringen, dit zadel is beter dan een niet passend zadel. Daar was ik nieuwsgierig naar.
Mijn merrie die ik nu terug ga berijden, is lang en heeft uitstekende ruggegegraad, dus geen ronde tafel, en ik was echt nieuwsgierig naar de drukverdeling, ook of het ok is voor gymnastische dressuur.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:34

Yaemyn schreef:
Thx, maar dit is hun theory. Ik hoopte dat ze een objectieve druktest hebben laten uitvoeren


Ja er is study gedaan.
Van de wedsite https://www.total-contact.co.uk/blog


De studie in het kort:

Zes vrouwelijke ruiters met zelfgediagnosticeerde rugpijn reden op een Racewood Horse Simulator in stap, draf en galop na een periode van vertrouwdheid met de simulator in twee gerandomiseerde situaties: een lichtgewicht evenementzadel en een Total Contact Saddle. Tijdens elke gereden inspanning werden drukmetingen genomen en de renners scoorden zelf hun relatieve pijn ervaren.

De resultaten in het kort:

De drukmetingen (links, rechts, voor en achter) waren significant minder bij de TCS-inspanning dan bij de drievoudige inspanningen (respectievelijk p=0,001, p=0,001, p=0,002, p=0,005 en p=0,005 globaal). Voor degenen die niet zo vertrouwd zijn met statistische tests, suggereert dit dat één op de duizend pogingen er anders uit zal zien (p=0,001) en vijf op de duizend (p=0,005) zal anders zijn en als 'statistisch significante' waarden worden beschouwd. De opmerkingen van de zelfgescoorde rijder over ongemak vertoonden een statistische waarde van p=0,02 (twee op de honderd zou anders zijn) waarbij de TCS als minder comfortabel overkwam.

Beperkingen:

De onderzoeker wees er zelf op dat er bij verder onderzoek een grotere deelnemersgroep nodig was (in de meeste onderzoeken kan men nooit een groep hebben die groot genoeg is) en dat er een langere rij-/inwerkperiode nodig was om de rijcomfortsituatie verder te testen.

Algemeen:

Wetenschappelijk onderzoek gaat langzaam! De situatie met het rijcomfort was teleurstellend en vooral gezien de opmerkingen van de klant op dit gebied. Het is echter wat het is en een grotere studie zou op dit gebied andere resultaten kunnen laten zien. Hoewel bij deze studie zes deelnemers op een paardensimulator werden gebruikt (om enkele van de vele variabelen bij echte paarden gelijk te maken), is dit een standaard aantal deelnemers en is het nodig om een ​​geldige statistische test te leveren met behulp van een t-Test-methode om betrouwbaarheid en validiteit aan te tonen. Het laat wel zien dat de TCS op alle gebieden (links, rechts, voor, achter) minder druk ontwikkelt dan een traditioneel zadel en als zodanig enige geruststelling zou moeten bieden aan degenen die dit wensen

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:57

Best interessant om te zien, maar het lijkt een soort barebackpad. De zit van de ruiters is meestal ook niet optimaal. Ik zie niemand er hogere dressuur mee rijden en het lijkt vooral aan ruiters die gewoon hobbymatig wat bitloos boscrossen en springen op paarden zonder uitgesproken schoft verkocht te worden. Dat is natuurlijk de grootste groep ruiters, maar ik twijfel of ik wel zonder krukje kan opstijgen op mijn merrie van 1.72m en fijn zit wegens haar hoge schoft. Ik denk dat ik een stoelzit ga krijgen.

Dus voor sommige paarden zal het vast wel werken, maar niet voor alle. Ik zou het meest bang zijn voor mijn houding en zit en de schoft van mijn paard.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:37

Lijkt mij vooral handig om zitles mee te nemen ofzoiets. Een goeie beenligging krijgen en beweging van het paard leren volgen.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:30

https://www.facebook.com/totalcontactsaddles/

De Facebook pagina van Total contact equine solutions.

Ook op Instagram als je zoek op totalcontactsaddles of TCSequine kom je heel veel foto's en video's tegen van over heel de wereld.

Over de beugelsingels. Deze zitten tenopzichte van een zadel lager gepositioneerd.
Bij een zadel zitten deze als het ware op schofthoogte.
Bij de TCS zitten de beugelhouderseen handbreedte onder schofthoogte.

En er zijn zeker mensen die hier dressuur (wedstrijden) mee rijden.
Maar meer mensen die springen (wedstrijden) endurance (wedstrijden) en hier een combinatie (cross wedstrijden) mee rijden. Ook veel die aan archery doen. En ja, merendeel in Engeland.

@germie mijn merrie heeft een hoge schoft. En heel veel zadel problemen. Ik heb ook een Wintec Isabel. Maar kon bijna elke 2 maanden de zadelpasser wel laten komen.

En ja, ik heb hier een stoel zit.
Op de buitenrit, mijn beugels extra kort, omdat dit de eerste keer was op een vreemde lokatie, met vreemde paarden.
En mijn rij conditie is alles behalve optimaal whahaha.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:28

AMieke79 schreef:
Yaemyn schreef:
Thx, maar dit is hun theory. Ik hoopte dat ze een objectieve druktest hebben laten uitvoeren


Ja er is study gedaan.
Van de wedsite https://www.total-contact.co.uk/blog


De studie in het kort:

Zes vrouwelijke ruiters met zelfgediagnosticeerde rugpijn reden op een Racewood Horse Simulator in stap, draf en galop na een periode van vertrouwdheid met de simulator in twee gerandomiseerde situaties: een lichtgewicht evenementzadel en een Total Contact Saddle. Tijdens elke gereden inspanning werden drukmetingen genomen en de renners scoorden zelf hun relatieve pijn ervaren.

De resultaten in het kort:

De drukmetingen (links, rechts, voor en achter) waren significant minder bij de TCS-inspanning dan bij de drievoudige inspanningen (respectievelijk p=0,001, p=0,001, p=0,002, p=0,005 en p=0,005 globaal). Voor degenen die niet zo vertrouwd zijn met statistische tests, suggereert dit dat één op de duizend pogingen er anders uit zal zien (p=0,001) en vijf op de duizend (p=0,005) zal anders zijn en als 'statistisch significante' waarden worden beschouwd. De opmerkingen van de zelfgescoorde rijder over ongemak vertoonden een statistische waarde van p=0,02 (twee op de honderd zou anders zijn) waarbij de TCS als minder comfortabel overkwam.

Beperkingen:

De onderzoeker wees er zelf op dat er bij verder onderzoek een grotere deelnemersgroep nodig was (in de meeste onderzoeken kan men nooit een groep hebben die groot genoeg is) en dat er een langere rij-/inwerkperiode nodig was om de rijcomfortsituatie verder te testen.

Algemeen:

Wetenschappelijk onderzoek gaat langzaam! De situatie met het rijcomfort was teleurstellend en vooral gezien de opmerkingen van de klant op dit gebied. Het is echter wat het is en een grotere studie zou op dit gebied andere resultaten kunnen laten zien. Hoewel bij deze studie zes deelnemers op een paardensimulator werden gebruikt (om enkele van de vele variabelen bij echte paarden gelijk te maken), is dit een standaard aantal deelnemers en is het nodig om een ​​geldige statistische test te leveren met behulp van een t-Test-methode om betrouwbaarheid en validiteit aan te tonen. Het laat wel zien dat de TCS op alle gebieden (links, rechts, voor, achter) minder druk ontwikkelt dan een traditioneel zadel en als zodanig enige geruststelling zou moeten bieden aan degenen die dit wensen


Interessant, vooral het laatste.
Dus de TCS geeft minder druk met ruiter erop dan een traditioneel zadel? Hopelijk was het een goed passend kwaliteitszadel waarmee ze vergeleken hebben.
Ik ga het eens proberen, misschien vertelt mijn merrie nog het beste wat ze liefst heeft, was er wel nieuwsgierig naar.

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 06:17

Wat een idee! Hoe kom je aan zo’n zadel? Ik zou het graag eens willen proberen. Zelf rij ik nu met Ghost zadels, ook geweldig.