The Total Contact horse riding saddle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:49

Gladijs schreef:
Wat een idee! Hoe kom je aan zo’n zadel? Ik zou het graag eens willen proberen. Zelf rij ik nu met Ghost zadels, ook geweldig.


Ik zou het zadel ook wel eens willen proberen. Door rugklachten kan ik bijna nergens meer op zitten en ik zit zonder zadel nog het beste (en op het zware westernzadel van een vriendin wat niet op mijn paard past).

Ghost heb ik geprobeerd. Het testzadel was heel fijn maar het nieuwe zadel wat ik daarop kocht heb ik va pure ellende weer doorverkocht. Daar kon ik na vele aanpassingen gewoon niet op zitten zonder zere rug. -O-

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:52

De zadels zijn niet duur (je krijgt ook niet veel natuurlijk, je kunt het eigenlijk geen zadel noemen).
Maar hoe kom je er mee op een paard van 1.72 zonder krukje? Ik vind nog altijd dat je zonder issues op moet kunnen stijgen. Er kan altijd wat gebeuren waardoor je zonder opstapje op moet stappen.

En ik vraag me af of je er wel een fijne dressuurzit op kunt krijgen, maar dat zal dan eens proberen moeten zijn. Je zit als ruiter namelijk echt anders, op een andere bolling dan dat je in een zadel zit. Je zit waarschijnlijk ook veel vrijer. Maar dat is dus proberen. Ik rij op mijn paard nooit zonder zadel, ik kom er simpelweg niet op omdat ze te hoog is. En de schoft is dan ook een auw auw auw dingetje.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:06

Ik vraag me af hoe de TCS er aan de ondderkant uitziet. Is het gewoon een lapje leer? of zit er nog vorm in van kussentjes oid.
Als het gewoon een plat lapje leer is zou een barebackpad met beugels zelfde effect hebben lijkt mij en dat word normaal altijd afgeraden ivm puntdruk door beugels.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:22

Wat ik op filmpjes zie is dat er bij allemaal een extra pad onder ligt.
Maar vind de meeste ook maar wat suffig lopen. Geen paard wat lekker op tempo doorloopt.
Eerste filmpje wat ik trof was het paard zelfs zuur bij het opzadelen.

Dus ik ben we benieuwd naar betere filmpjes en ervaringen. Ik vind het niet echt een positief beeld wat ik vind op YouTube bij een gemiddelde ruiter

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:27

Het zou voor mij ook geen 'zadel' zijn om lang mee te rijden.
Meer voor af en toe een rondje om als mijn lijf dat toelaat...lees 3 a 4x per jaar.

Een bb(die ik heb geprobeerd) geeft teveel vulling tussen mij en mijn paard (fjord).

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:49

belle_boef schreef:
Wat ik op filmpjes zie is dat er bij allemaal een extra pad onder ligt.
Maar vind de meeste ook maar wat suffig lopen. Geen paard wat lekker op tempo doorloopt.
Eerste filmpje wat ik trof was het paard zelfs zuur bij het opzadelen.

Dus ik ben we benieuwd naar betere filmpjes en ervaringen. Ik vind het niet echt een positief beeld wat ik vind op YouTube bij een gemiddelde ruiter

Dat viel mij ook op. Geen mooie impuls en uitgestrekte gangen, meer hobby bobby.
Maar dat is ook vaak het type ruiter wat in eerste instantie aangetrokken wordt door zo'n zadel of bbp. Als een fabrikant het serieus ziet, dan bieden ze zo'n zadel aan aan wat topruiters en dan kijken wat die er van zeggen. Al moet je dan ook weer oppassen, want zijn de reviews dan wel eerlijk?
Maar dan krijg je wel iets meer info.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:09

germie schreef:
belle_boef schreef:
Wat ik op filmpjes zie is dat er bij allemaal een extra pad onder ligt.
Maar vind de meeste ook maar wat suffig lopen. Geen paard wat lekker op tempo doorloopt.
Eerste filmpje wat ik trof was het paard zelfs zuur bij het opzadelen.

Dus ik ben we benieuwd naar betere filmpjes en ervaringen. Ik vind het niet echt een positief beeld wat ik vind op YouTube bij een gemiddelde ruiter

Dat viel mij ook op. Geen mooie impuls en uitgestrekte gangen, meer hobby bobby.
Maar dat is ook vaak het type ruiter wat in eerste instantie aangetrokken wordt door zo'n zadel of bbp. Als een fabrikant het serieus ziet, dan bieden ze zo'n zadel aan aan wat topruiters en dan kijken wat die er van zeggen. Al moet je dan ook weer oppassen, want zijn de reviews dan wel eerlijk?
Maar dan krijg je wel iets meer info.



Maar als je dan de 2e foto uit de OP pakt is dat met een ruiter die prima kan zitten. Die springt die hindernis ongetwijfeld ook zonder zadel.
Daarmee krijg je denk ik dus geen eerlijk beeld van dit zadel.
En wat je zegt juist bij hobby Bobby moet zo’n zadel werken want daar vangt het paard onvermogen van de ruiter op.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:14

Klopt, ik twijfel ook over de drukverdeling hoor.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:32

Als ik blog zo lees, zeggen ze vooral dat zadels met boom slecht zijn. Maar zoeken ze wel de slecht passende extremen op (witte haren, atrofie etc.)
Over hun eigen zadel lees kk alleen dat het geen rode pieken geeft, maar als dat hetzelfde systeem is als wat ik ken, is er nog genoeg druk met een andere kleur die eigenlijk teveel is.

Tja, slecht onderbouwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:09

Met oog op drukverdeling (met ruiter) is mi een goed passend boomzadel beter dan een boomloze. Een boomlooszadel is minder schadelijk dan een slechtzittend boomzadel. Sowieso is elke ontwikkeling om het paarden comfortabeler te maken (ook bij intensievere ritten) interessant.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:03

Apart ding maar met lichtrijden komt dan toch alle druk op een relatief kort gebied?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:52


germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:15

En hier nog een review, er wordt duidelijk gezegd dat de persoon niet denkt dat de gewone zadels weggaan en die ruiter ziet het als een trainingshulp voor een betere onafhankelijke zit. Op minuut 23 besluit de reviewer het te gaan verkopen na een aantal ritten. Te weinig mogelijkheden. Ze zegt dat ze het een fijn zadel vindt, maar niet gebruikt. Dat zegt in mijn ogen dan ook wel weer genoeg.
https://www.youtube.com/watch?v=cs5A41ifiHQ

filmpjes waar mensen echt netjes in een dressuurhouding zitten heb ik nog niet gevonden.

Wat ik wel lijk te zien op dat springfilmpje van 25 minuten is dat het lijkt of het leer van de brug over de schoft vrij dik is. Dat zie je na minuut 20. Dat zou dan wel voor enige drukverdeling moeten zorgen (maar misschien voel je het als ruiter ook weer sterk). Wel heeft de testruiter er inmiddels zelfs 2 pads onder.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:09

Flink schopje…
Zijn er inmiddels al meer mensen die dit zadel gebruiken of alweer gaan verkopen?

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:33

Ik rij nu bijna 2 jaar met een TCS. Ik heb nu een leren TCS en krijg volgende week ook de synthetische TCS.

Ik wil niet anders meer.
Mijn merrie heeft een hoge schoft, en een lastige rug voor zadels.


Het is heel erg wennen en heel anders rijden met een TCS. Je wordt heel bewust van je eigen houding en balans.
Jij voelt elke beweging van je paard.

Ik rij recreatie, lange afstanden dressuur en als onze, vooral de mijne, conditie weer goed is ook een sprongetje.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daantje1994
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:20

Ik ben enorm benieuwd naar dit zogenaamde zadeltje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:35

AMieke79 schreef:
Ik rij nu bijna 2 jaar met een TCS. Ik heb nu een leren TCS en krijg volgende week ook de synthetische TCS.

Ik wil niet anders meer.
Mijn merrie heeft een hoge schoft, en een lastige rug voor zadels.


Het is heel erg wennen en heel anders rijden met een TCS. Je wordt heel bewust van je eigen houding en balans.
Jij voelt elke beweging van je paard.

Ik rij recreatie, lange afstanden dressuur en als onze, vooral de mijne, conditie weer goed is ook een sprongetje.


[ [url=m/b0GTyv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x8Z5kb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/abKwND.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben geen fan van de huidige dressuurzadels, maar eerlijk gezegd loop ik ook niet heel erg warm van jouw houding met dit zadel. Is het normaal om zo in stoelzit te zitten met een TCS? Want ik kan me niet voorstellen dat je hiermee onafhankelijk zit en goed mee kunt in de beweging van je paard als je zwaartepunt zo ver achter je beugels ligt, net als wanneer je in een dressuurzadel zit waarin je bijna je tenen in de neus van je paard steekt.

Ik zou zelf dan nog eerder kijken naar een zadel met halve boom. Zelfde effect - ook geschikt voor paarden met een hoge schoft en je voelt elke beweging van je paard -, maar wel met wat meer "begeleiding" voor je zit.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:05

Mkango schreef:
AMieke79 schreef:
Ik rij nu bijna 2 jaar met een TCS. Ik heb nu een leren TCS en krijg volgende week ook de synthetische TCS.

Ik wil niet anders meer.
Mijn merrie heeft een hoge schoft, en een lastige rug voor zadels.


Het is heel erg wennen en heel anders rijden met een TCS. Je wordt heel bewust van je eigen houding en balans.
Jij voelt elke beweging van je paard.

Ik rij recreatie, lange afstanden dressuur en als onze, vooral de mijne, conditie weer goed is ook een sprongetje.


[ [url=m/b0GTyv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x8Z5kb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/abKwND.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben geen fan van de huidige dressuurzadels, maar eerlijk gezegd loop ik ook niet heel erg warm van jouw houding met dit zadel. Is het normaal om zo in stoelzit te zitten met een TCS? Want ik kan me niet voorstellen dat je hiermee onafhankelijk zit en goed mee kunt in de beweging van je paard als je zwaartepunt zo ver achter je beugels ligt, net als wanneer je in een dressuurzadel zit waarin je bijna je tenen in de neus van je paard steekt.

Ik zou zelf dan nog eerder kijken naar een zadel met halve boom. Zelfde effect - ook geschikt voor paarden met een hoge schoft en je voelt elke beweging van je paard -, maar wel met wat meer "begeleiding" voor je zit.



Afbeelding
Wintec Isabel

Afbeelding


Afbeelding
TCS afgelopen vrijdag


Mijn houding met zadel. Wintec Isabel.
Verschil met nu is dat mijn merrie weinig tot geen nijd vertoont als ik met de TCS aankom. Dit had ze wel op het zadel.

Mijn lichaamsbouw heeft hier ook uitdaging in. Klein en stevige bouw en holle rug.

Ik heb elke 3 weken les in klassieke rijkunst en ik train bijna wekelijks bij Endurance Clinics en ook hier werken we aan houding en zit.

Mijn merrie is gelukkig heel duidelijk in haar communicatie als ik iets niet goed doe dan laat ze het me duidelijk weten.
Ze is net 19 geworden, ik hoop dat ze nog 19 jaar erbij krijgt.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:20

Ik heb mijn vorige pony een maand of 5 gereden met TCS. Ik rij toch liever met een (boomloos) zadel. Niet voor de pony want die liep er echt perfect onder maar ik vond mijn eigen houding er echt beroerd bij. Je gaat inderdaad redelijk in stoel zit en ook kreeg ik wat rugpijn omdat ik voorover ging zitten. Misschien is dat met een ander paard wel anders hoor. Ik hou het zadeltje wel want als je bv gaat zwemmen ofzo, of net iets meer wil dan barebackpad is het perfect.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:08

@AMieke79 dus als ik het goed begrijp heeft jouw paard bij jou als enige de wintec isabel op gehad voor je overstapte naar deze TCS?

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:37

Hoodie schreef:
@AMieke79 dus als ik het goed begrijp heeft jouw paard bij jou als enige de wintec isabel op gehad voor je overstapte naar deze TCS?


Bij mij ja. Ik heb haar dit jaar pas 4 jaar.
Daarvoor heeft ze verschillende zadels gehad. De eigenaar voor mij heeft haar een tijd zonder zadel gereden omdat er geen zadel aan te passen was.

Ik liet mijn zadel bijna maandelijks nakijken. Ook nog een paar andere zadels geprobeerd. Maar de reactie van mijn merrie was mega duidelijk.
Nijd bij zien zadel. Niet ontspannen kunnen lopen.

Ik heb toen buiten de gebaande paden gekeken. En kwam zo bij TCS.
Voor mijn merrie en mij, beste aanschaf.

Vanaf moment dat ik op mag stappen is ze ontspannen. We kunnen rustig draven, zonder dat ze weg wil rennen.
En we zijn er nog niet. Maar de stappen die we hebben kunnen maken in het afgelopen jaar dat we echt zijn begonnen met rijden zijn zo gaaf.

Als we zo doorgaan gaan we in het najaar onze eerste wedstrijd endurance klasse 1 rijden.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: The Total Contact horse riding saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:50

Heb je toen ook naar zadels in het duurdere segment gekeken? Een Wintec is niet bepaald het eerste model waar ik aan denk bij een schoft en afgezien van de verwisselbare kopijzer en wol gevulde kussens, zijn er weinig aanpassingsmogelijkheden bij een Wintec om een zo optimaal passend zadel te bestellen

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:06

Bowo schreef:
Heb je toen ook naar zadels in het duurdere segment gekeken? Een Wintec is niet bepaald het eerste model waar ik aan denk bij een schoft en afgezien van de verwisselbare kopijzer en wol gevulde kussens, zijn er weinig aanpassingsmogelijkheden bij een Wintec om een zo optimaal passend zadel te bestellen


De wintec Isabel Werth is juist een zadel wat aanpasbaar is. Zowel de bomen als pads.

Ik heb verschillende type geprobeerd met hulp van zadelpassers.
En nee ik heb idd niet gekozen voor een € 9200 zadel. Ook omdat de zadelpasser aan gaf, met de rug van mijn merrie zal ik bij elke verandering van training haar zadel na moeten laten kijken. Lucht gevulde kussens zouden dan het beste op haar rug werken ipv wol.
En ook moest ik 3 verschillende bomen hebben omdat haar lijf gedurende de seizoenen ook veranderd kwa spieren. Zeker in het gebied bij haar schouder en schoft. Verkeerde boom, verkeerde druk en het is ellende.
Winter/ regen periode kunnen we een stuk minder trainen dat bij droog weer.
Spieren breken makkelijker af dan dat ze opgebouwd zijn. Afgelopen winter zijn we al beter gespierd de winter uit gekomen dan de winters ervoor.

En ook omdat ik geen serieuze wedstrijd ambities heb.
Endurance heeft de instelling 'to finish is to win' en dat is ook mijn instelling. Prachtig uitgezette routes, dierenarts checks en genieten.

Mijn basis doel is mijn merrie zo lang mogelijk gelukkig, gezond en sterk te houden.
En als ik niet meer op mag stappen dan is dat zo. Tot dat moment genieten we samen van wat we tot nu bereikt hebben.

En daar ben ik best heel erg trots op