Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:48

Kan ook scheefheid van je paard zijn.

Echt wol is beter voor de drukverdeling en ventilatie.

Tassszaza

Berichten: 25
Geregistreerd: 10-06-20
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:33

Phrono schreef:
Doet zij ook opvullen?


Ja doet ze

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:15

Macs schreef:
Kan ook scheefheid van je paard zijn.

Echt wol is beter voor de drukverdeling en ventilatie.

Zou kunnen hoor, maar ik wil wel gewoon graag uitsluiten dat het niet aan het zadel ligt, plus ik heb gewoon nog recht op een gratis vervolg consult.

Tassszaza

Berichten: 25
Geregistreerd: 10-06-20
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:30

Macs schreef:
...

Echt wol is beter voor de drukverdeling en ventilatie.


Oké, snap ik. Maar ik heb ook gehoord dat wol sneller "klontert" en dan dus geen goede drukverdeling meer geeft. Is synthetische wol dan niet fijner? Want dat schijnt niet te klonteren en geeft ook goede drukverdeling. En door het leer wat tussen de wol en paard zit (plus een dekje) is ventilatie dan nog van toepassing?
Is geen commentaar, maar probeer het echt goed te begrijpen. :)
En dan bedoel ik niet de synthetische wol van gerecycled materiaal, want dat is kleding waar ook klontjes in kunnen zitten... ja heb al een en ander gehoord :P

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:53

Goede! syntetische wol is erg fijn om mee te werken vind ik persoonlijk.
Echter de troep en slechte kwaliteit syntetische wol is een ander verhaal... dat is vaak vulling waar je eigenlijk niet aan moet zitten want dan gaat het klonteren etc. (sommige zijn ook wel zo slecht dat ik denk: haal er maar meteen uit, de oude tapijtjes etc die daar in zitten..)
Over de demping en ventilatie durf ik mij niet uit te laten, maar mijn gevoel zegt dat goede syntetische vulling niet onder hoeft te doen voor echte wol.

Ook tussen echte wol en echte wol zit een groot verschil. Maar daar zal je minder "troep" aantreffen verwacht ik.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:45

Sinds kort ben ik ook de trotse eigenaar van een Deuber El Campo. Voor mede eigenaren: wat voor beugelriemen hebben jullie? En heb je ze over of onder het zweetblad? Ik weet niet zo goed, ik heb nog 'normale' riemen van m'n andere zadel maar ik twijfel of het niet fijner is om mono riemen te kopen en deze onder het zweetblad te dragen.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:16

Ik rijd ook in een El Campo en heb lederen mono beugelriemen. Onder het zweetblad, dat raadde de zadelpasser ook aan. Ik heb geen hele goede foto's, hier kun je het een beetje zien:

Afbeelding

In maart komt bij ons de zadelpasser weer voor controle. Leek een tijdje naar links te schuiven, maar ligt nu eigenlijk weer goed. Maar ja, wij zijn dan ook samen afwisselend links-rechts scheef naarmate we bezig zijn met doorrijden :o .

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:49

Hier ook onder zweetblad maar ik heb suède op het zweetblad.

Ik reed met een soort vetleren mono riemen maar die piepte als een malle, dus nu met gewone met beugelriemhoesjes.

Ik wil graag weer mono riemen maar dan die niet piepen :))

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:19

Top, dankjulliewel! Dan gaat nu mijn zoektocht starten naar niet piepende mono riemen in dezelfde kleur bruin als het zadel. Wens me sterkte :')

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:48

Ik geef dit forum nog eens een schopje onder zijn kont. Voor de mensen die al iets langer deuber eigenaren zijn, krassen jullie zadels snel? Wij gaan deze zomer weer buitenritten maken in Frankrijk en we komen nog wel eens wat bramen tegen. Ik heb hierdoor ook een kras op mijn laarzen staan maar mijn zadel is me toch iets meer waard. Ik zou het zonde vinden dat hij na een weekend vol met krassen staat, langs de andere kant mag een zadel wel gebruikt worden vind ik. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Neem ik hem kaal mee of toch maar een hoes achtig iets erover?
Ik ben alleen wel bang dat fleece oid gaat schuiven, een schapenvacht zag ik veel mensen doen maar die zijn nogal kostelijk en paarden reageren er soms nogal raar op. Dus dat is evengoed misschien weggegooid geld.

Igniss

Berichten: 992
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:54

Waidida schreef:
Ik geef dit forum nog eens een schopje onder zijn kont. Voor de mensen die al iets langer deuber eigenaren zijn, krassen jullie zadels snel? Wij gaan deze zomer weer buitenritten maken in Frankrijk en we komen nog wel eens wat bramen tegen. Ik heb hierdoor ook een kras op mijn laarzen staan maar mijn zadel is me toch iets meer waard. Ik zou het zonde vinden dat hij na een weekend vol met krassen staat, langs de andere kant mag een zadel wel gebruikt worden vind ik. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Neem ik hem kaal mee of toch maar een hoes achtig iets erover?
Ik ben alleen wel bang dat fleece oid gaat schuiven, een schapenvacht zag ik veel mensen doen maar die zijn nogal kostelijk en paarden reageren er soms nogal raar op. Dus dat is evengoed misschien weggegooid geld.


Denk dat het aan het leer ook ligt. Die van mij is wel wat gevoelig. Er mag ook niemand met de spijkerbroek bvb 'even' erop. Kans dat er dan iets krast.

Dus ik rij bij zulke ritten met mijn schapenvacht erop. (Zoiezo een aanrader. Het is echt heerlijk, in de zomer lekker koel met een korte broek zonder geplak en in de winter warm)

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:04

Heb je een foto met je schaap? Ik vind het vaak zo gigantisch ogen. Ik heb havanna leer met aspen grey. Op de achterkant heb ik wel een krasje zitten, ik weet niet of het door mij kwam of ik hem zo gekregen heb maar toen ik het opmerkte was het al te laat. Voorlopig nog geen enkele kras erbij maar goed ik heb er ook geen gekke dingen mee gedaan

Igniss

Berichten: 992
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 01:50

Waidida schreef:
Heb je een foto met je schaap? Ik vind het vaak zo gigantisch ogen. Ik heb havanna leer met aspen grey. Op de achterkant heb ik wel een krasje zitten, ik weet niet of het door mij kwam of ik hem zo gekregen heb maar toen ik het opmerkte was het al te laat. Voorlopig nog geen enkele kras erbij maar goed ik heb er ook geen gekke dingen mee gedaan


Ik heb zeker foto's met mijn schaap :D vind het een geweldig ding.

Afbeelding

Afbeelding
Zadel ligt op deze foto te ver naar voren. Dat is na de foto nog opgelost :') Maar wou even het setje vastleggen

Kan eventueel zaterdag wel een foto maken eerst met en dan zonder in dezelfde stand zodat je het verschil ziet.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:42

Ik heb het zadel nu zeker een jaar, misschien anderhalf? Geen krasje op, en ik ben een onhandig mens. Maar met bramenstruiken heb je wel een goede kans op krassen, ook met stevig leer. Een hoes of schapenvacht lijkt me een heel goed idee.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:02

Ik heb mijn zadel 3 jaar en zit misschien 1 krasje op. Ziet er nog uit als nieuw. Ben er ook wel zuinig mee. Er is het laatste half jaar ook niet mee gereden, ik hoop het straks weer op te pakken als ze hersteld is van de hoefbevangenheid. Heb ook een bontje voor erop maar dat maakt het zadel toch ook weer ietsje breder en dat voel ik gelijk. Mijne staat dus te koop, voor een Ronda S2.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:05

Igniss schreef:
Waidida schreef:
Heb je een foto met je schaap? Ik vind het vaak zo gigantisch ogen. Ik heb havanna leer met aspen grey. Op de achterkant heb ik wel een krasje zitten, ik weet niet of het door mij kwam of ik hem zo gekregen heb maar toen ik het opmerkte was het al te laat. Voorlopig nog geen enkele kras erbij maar goed ik heb er ook geen gekke dingen mee gedaan


Ik heb zeker foto's met mijn schaap :D vind het een geweldig ding.

[ [url=m/hnLfw1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4Acccz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zadel ligt op deze foto te ver naar voren. Dat is na de foto nog opgelost :') Maar wou even het setje vastleggen

Kan eventueel zaterdag wel een foto maken eerst met en dan zonder in dezelfde stand zodat je het verschil ziet.

Kijk deze vind ik dan wel weer mooi XD maar dat zijn toch die giga dure van deuber zelf of zit ik fout? Voor dan enkele keren te gebruiken vind ik het dan wel prijzig. Keuzes keuzes keuzes :') misschien dat ik dan beter zelf iets maak. Het is ook wel moeilijk in re schatten want we komen nu ook niet zo veel bramen tegen, maar eentje is natuurlijk genoeg

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:06

Phrono schreef:
Ik heb mijn zadel 3 jaar en zit misschien 1 krasje op. Ziet er nog uit als nieuw. Ben er ook wel zuinig mee. Er is het laatste half jaar ook niet mee gereden, ik hoop het straks weer op te pakken als ze hersteld is van de hoefbevangenheid. Heb ook een bontje voor erop maar dat maakt het zadel toch ook weer ietsje breder en dat voel ik gelijk. Mijne staat dus te koop, voor een Ronda S2.

Oh wat jammer van je paardje, hopelijk is die snel weer aan de beterhand. Ik heb een cadiz zadel dus vrees dat het niet zal passen

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:44

Ik heb ooit een westernzadel van D&P gehad. Heerlijk kwaliteitszadel, paste helaas niet meer goed op mijn paard. Rij nu met een Startrekk Commander, ook van D&P, ook een mooi kwaliteit. Ben nu aan het rondkijken voor een Quantum. Wie heeft daar ervaring mee? Ik heb een behoorlijk breed paard.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:52

Waidida schreef:
Phrono schreef:
Ik heb mijn zadel 3 jaar en zit misschien 1 krasje op. Ziet er nog uit als nieuw. Ben er ook wel zuinig mee. Er is het laatste half jaar ook niet mee gereden, ik hoop het straks weer op te pakken als ze hersteld is van de hoefbevangenheid. Heb ook een bontje voor erop maar dat maakt het zadel toch ook weer ietsje breder en dat voel ik gelijk. Mijne staat dus te koop, voor een Ronda S2.

Oh wat jammer van je paardje, hopelijk is die snel weer aan de beterhand. Ik heb een cadiz zadel dus vrees dat het niet zal passen


Nee dat gaat niet passen. De bontjes van christ zijn wel echt perfect op maat voor de verschillende deuber modellen. Dat krijg je niet zo mooi passend met een universeel model. De mijne:

Afbeelding

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:43

Ik was toch niet helemaal tevreden met de PS of Sweden dekjes onder mijn zadel. Gelukkig kon ik die allemaal vlot verkopen. Dus een mooie mattes besteld die vlot binnen was. Wel wat feller dan verwacht :') maar wel blij mee! We zijn weer aan het opbouwen dus hoop er snel mee te rijden <3

Afbeelding

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:46

Wauw die vorm past ook perfect!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:52

Ja dit is de vorm 'spanish saddle pad'. Denk dat veel deubers hier mooi op passen! De lengte had iets korter gemogen van mij ivm de singel maar het is niet storend.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:46

O, die past mooi! Ik ga meteen kijken. Rijd nu met Anky's, die wel goed blijven liggen, maar gi-gantisch zijn tegenover het zadel. Is dat een full? Want dan zou ik ook nog wel met een kleinere maat toekomen.

Ik zou het allerliefst zo'n vilten dek van Deuber willen, maar die prijs is me echt te gortig.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:39

Dit is een maat M. Qua ruglengte valt 'ie wel mooi, daar waren de PS dekjes in maat cob net wat krap. De maat S is qua ruglengte te kort.

Zonder lamswol beter betaalbaar maar met wel prijzig ja :7

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:40

Dank je! Heb net de configurator zitten uitproberen. Zonder lamswol is de prijs inderdaad beter. Vermoedelijk heb ik ook maat M nodig, S zal net aan te kort zijn (ik heb een El Campo Shorty maat 1, maar ik heb graag iets dekje over onder mijn zadel).