Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:50

Roelke_ schreef:
Deuber is nog niet zo bekend/populair in Nederland. Zonde is dat. Misschien een idee om het zadel op de Duitse eBay/kleinanzeigen te koop te zetten?


Daar heb ik m ondertussen ook en ook op Quoka :-)

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:05

Ik denk dat je in Duitsland ook meer kans maakt dan in Nederland. Ik heb de afgelopen jaren wel een paar Deuber Floral zadels voorbij zien komen (ook het Maxima dressuurzadel) en die kregen daar behoorlijk wat aandacht. Jouw prijs is erg netjes, dus het lijkt mij dat je het daar wel kunt verkopen. In Nederland is Deuber inderdaad niet echt bekend, dus een speciale Deuber is dan helemaal een vreemde eend in de bijt.
Ik zou het zadel dolgraag willen hebben, en als je het een half jaar eerder te koop had gezet dan had ik het zo van je overgenomen, alleen weet ik inmiddels 95% zeker dat mijn paard een gigantische hekel aan vaste kopijzers heeft zoals in onze oude Deuber en onze Trekker, dus ik ben bang dat ik hem er geen plezier mee doe. Eeuwig jammer...

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:32

sasja0705 schreef:
Soms loopt t toch anders als bedacht,haha
Heb inmiddels een perfect passend zadel ( voor mij en mijn tank) gevonden,alleen hangt daar 'n prijskaartje aan en dus moet ik toch sneller verkopen als gedacht... maar pffft, wat n drama.
Heb m in alle mogelijke fb groepen geplaatst, maar kennelijk is die TE mooi ( of te duur,haha). Krijg wel om de haverklap likes maar daar heb ik uiteraard niets aan, haha.
Iemand nog tips ?
Ben ja absoluut bereid om met de prijs te zakken maar knettergek moet het ook niet worden.


Als het mogelijk is zou ik proberen de tijd te nemen voor de verkoop. Met zulke zadels moet je net de juiste persoon tegen komen die dit zoekt, en dat duurt soms een paar maanden..... maar dat kan dan uiteindelijk wel een paar honderd eppies schelen!
Mocht je hem wel snel kwijt willen dan kost dat idd wat geld....

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:35

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat je in Duitsland ook meer kans maakt dan in Nederland. Ik heb de afgelopen jaren wel een paar Deuber Floral zadels voorbij zien komen (ook het Maxima dressuurzadel) en die kregen daar behoorlijk wat aandacht. Jouw prijs is erg netjes, dus het lijkt mij dat je het daar wel kunt verkopen. In Nederland is Deuber inderdaad niet echt bekend, dus een speciale Deuber is dan helemaal een vreemde eend in de bijt.
Ik zou het zadel dolgraag willen hebben, en als je het een half jaar eerder te koop had gezet dan had ik het zo van je overgenomen, alleen weet ik inmiddels 95% zeker dat mijn paard een gigantische hekel aan vaste kopijzers heeft zoals in onze oude Deuber en onze Trekker, dus ik ben bang dat ik hem er geen plezier mee doe. Eeuwig jammer...


Ja, echt jammer... maar wat bedoel je met vast kopijzer? Die snap ik niet helemaal... of bedoel je dat ie het liefst helemaal boomlos is?

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:51

Deubers hebben een metalen kopijzer langs de voorkant van het zadel lopen, net zoals de meeste zadels. De mijn heeft liever absolute schoudervrijheid en kan slecht tegen kopijzers, helemaal als de voorste singelstoot daar direct aan vast wordt gemaakt zoals bij Deuber en Startrekk. Ik weet dat sommige mensen dat in Duitsland oplossen door de voorste singelstoot wat verder naar achteren aan het zweetblad vast te maken, maar het is altijd maar afwachten of dat ook echt voldoende bewegingsruimte geeft voor de echte pieperds, en dat is de mijne helaas wel. Hij wilde uiteindelijk niet eens draven aan de longeerlijn zonder ruiter met onze Deuber, ook niet met extra padding onder de schouder. Nu hebben we dus een zadel met een stevige leren boom zonder kopijzer, en daar liep hij meteen mee weg alsof hij niets op zijn rug had, dus blij paard, iets minder blije ruiter want die Deuber was toch wel echt mijn droomzadel... <3 :~

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:37

Interessant wat je zegt over de kopijzer, Xyzutu2. Mss was dat bij Sjaak ook het geval. Heb voor hem nu een Ghost. Gaat een stuk beter. Alhoewel hij het liefst een bbp heeft. Welk zadel heb jij er nu op?

Ik heb mijn Deuber dus ook verkocht, omdat Sjaak er niet datsoenlijk onder wilde lopen. Was ook mijn droomzadel, dus het was met pijn in mijn hart afscheid nemen.

Roosyes
Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:32

Is een leren boom in de Deuber dan geen optie?

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:03

Alle Deuber zadels hebben standaard een extra lus om de singelstoot achter de boomtak te bevestigen, de singelstoot kan daardoor heel makkelijk verplaatst worden. De takken van de boom zelf zijn flexiblel, het kopijzer is zelf vrij kort en de boomtakken kunnen licht buigen. Alleen bij de oude modellen is dat niet zo, als ik me niet vergis is het aanpasbare singelstootsysteem zo'n 5 jaar geleden standaard geworden.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:24

Mijn zadel was helaas net iets ouder dan dat en had misschien al wel iets flexibele voorboomtakken maar geen aanpasbaar singelstootsysteem.
Het klinkt wel mooi je de singelstoot helemaal naar achteren kunt verplaatsen. Hoe werkt dat in praktijk? Ik ken van sommige dressuurzadels namelijk wel dat je een singelstoot door een lus kunt halen waardoor die wat verder naar achteren komt te liggen, maar dan lig het bovenaan nog steeds vastgenaaid op de oude plek, namelijk op het kopijzer, alleen dan iets verder naar boven. Dat systeem heeft dan ook geen invloed op waar de singeldruk op aangrijpt (nog steeds het kopijzer namelijk, wat dus nog steeds voor verhoogde druk rond dat kopijzer zorgt), maar is voornamelijk bedoeld om ervoor te zorgen dat de singel op een handigere plek uitkomt voor het paard. Verplaats je bij de Deubers dan ook het complete aanhechtingspunt naar achteren?

@ Roosyes: de Deubers met leren boom hebben nog steeds een kopijzer aan de voorkant, dus dat maakt hier geen verschil. Trekker zadels zijn helemaal flexibel, maar met datzelfde kopijzer, en dat vond hij ook al niet goed genoeg.

@ Fabster: ik ben nu aan het wachten op mijn Prince Orion dressuurzadel, dat is compleet flexibel maar wel heel stijf zodat het toch de druk goed verdeelt. Mijn paard is daar helemaal verliefd op, het enige nadeel is dat je er 4-5 maand op moet wachten... |o

Roosyes
Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:05

xyzutu2 schreef:
Mijn zadel was helaas net iets ouder dan dat en had misschien al wel iets flexibele voorboomtakken maar geen aanpasbaar singelstootsysteem.
Het klinkt wel mooi je de singelstoot helemaal naar achteren kunt verplaatsen. Hoe werkt dat in praktijk? Dat systeem heeft dan ook geen invloed op waar de singeldruk op aangrijpt (nog steeds het kopijzer namelijk, wat dus nog steeds voor verhoogde druk rond dat kopijzer zorgt), maar is voornamelijk bedoeld om ervoor te zorgen dat de singel op een handigere plek uitkomt voor het paard. Verplaats je bij de Deubers dan ook het complete aanhechtingspunt naar achteren?


Ja, ik kan hem op 3 punten heel makkelijk bevestigen, zit gewoon met een soort lusje. Werkt heel makkelijk bij mijn Deuber quantum sport!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:24

Mijn deuber in actie! Paard loopt er nog steeds heerlijk soepel onder. En ik kan er na mijn zwangerschap ook ontspannen in zitten. Moet zeggen dat dat aanpasbare singelsysteem wel erg interessant klinkt. Dat is vast niet mogelijk om op oudere modellen toe te voegen..

Afbeelding

@sasja0705 wat voor zadel is het eigenlijk geworden, je nieuwe? Hopelijk ben je je flower zadel snel kwijt! Hij is wel ontzettend mooi. <3

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:41

Prachtige foto! Ook geweldig hoe het zadel bij je paard en je hoofdstel kleurt, ik ben jaloers... <3

Ik zie nu trouwens dat er een zin uit mijn vorige post is weggevallen. :x Wat ik bedoelde te schrijven is dat ik dressuurzadels ken waarbij je de singelstoten door verschillende lussen kunt halen om ze verder naar voren/achteren te laten verlopen, maar dat dat alleen beinvloedt op welke plek de singel onder het zadel uitkomt, de aanhechtingspunten van die singelstoot aan de zadelboom blijven daarbij hetzelfde. Als je de voorste singelstoot die normaalgesproken over het kopijzer omlaag hangt dus door een lus leidt waardoor hij verder naar achteren komt te hangen, dan trekt die stoot nog steeds aan de voorboom en trekt de voorboom dus strakker om de schouder.
Maar zoals MelRovers het beschrijft klinkt het alsof de complete singelstoot naar achteren te verschuiven is, dus ook de plek waar hij aan de boom bevestigd is? Want anders heb je er alsnog weinig tot niets aan qua druk op het kopijzer, maar is het meer een methode om de singel gunstiger uit te laten komen voor het paard.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:06

Ja klopt, er zit een lus aan de tak van de boom, en een lus achter de tak van de boom :-). Gelukkig zijn er ook al veel dressuurzadels waarbij dat is. Ik bestel mijn zadels altijd met de singelstoot achter de tak, maar wel met extra webbing (lusje) aan de tak zodat het wel naar voren te zetten indien toch nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:10

Klinkt slim! Heb je misschien een foto van hoe het eruit ziet op de verschillende standen? Als ik het goed begrijp haal je de singelstoot dus helemaal los en schuift hem dan aan een andere lus?

Wat ik me ook nog afvroeg; als je als zadelmaker bij mensen langsgaat, heb je dan ook een kale boom mee zodat je de vorm en elasticiteit van de boom kunt bekijken? Mijn Deuber had de nieuwste ultraflex boom, maar door de vorm van een barok zadel met dat flexibele randje erachter vond ik het erg lastig om de buigzaamheid van de boom te zien.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:33

Helaas geeft Deuber geen kale bomen mee. Maar als het om buigzaamheid gaat kan je dat ook voelen als er een zadel omheen zit ;-)

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:44

Hoe buig jij ze dan in praktijk? Ik zet altijd de lepel tegen mijn bekken en trek de voorboom naar met toe om te kijken hoeveel speling een zadel in de lengterichting heeft. Maar bij bijvoorbeeld de Renaissance en andere barokke modellen bestaat de laatste 5cm van het zadel uit een leren rokje waar geen boom onder zit, en daardoor kan ik als ik ze op deze manier probeer samen te drukken niet inschatten hoeveel de boom nou buigt en hoeveel het rokje buigt?

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:53

je kunt ook de voorkant tegen je been zetten en dan de achterkant vastpakken en omhoog trekken. Maar als het goed is buigt het allemaal evenveel. Of even weinig ;-). Ze komen allemaal van dezelfde mal en zijn van dezelfde dikte. Ik zou zelf niet willen dat het veel doorbuigt in de lengte, want dat zou betekenen dat er veel meer druk ontstaat op de plaats waar je zit. Lijkt me niet wenselijk. Een boom is gemaakt om de druk op de rug van het paard over een zo groot mogelijk oppervlak gelijk te verdelen.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:04

Hmm, de methode andersom heb ik ook geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde resultaat. Misschien had ik bij de Renaissance alleen de cantle vast moeten pakken en niet de echte achterrand van het zadel. Ik ben ook wel voorstander van stijve flexibele zadels, alleen vind ik de hoek van de boom onder het zitvlak van de ruiter dan wel spannend. Bij de voorboom kun je de hoek ruimer/steiler draaien zodat die precies de hoek van de schouders volgt, maar onder de ruiter heeft de boom gewoon de hoek die de boom daar heeft, daar kan niets aan veranderd worden voor zover ik begrijp, behalve compenseren met de vulling. Vandaar dat ik die boom zelf ook wel zou willen zien, dan zie je namelijk zelf al hoeveel er gecompenseerd moet worden en waar je bij het passen/vullen/doorrijden op moet letten in de kussens. Jammer dat ze die boom niet meegeven, ik kan er ook nergens goede foto's van vinden. Zien ze het als fabrieksgeheim, of is dat vanuit het idee dat een flexibele boom sowieso niet 100% hoeft te passen omdat hij deels meebuigt?

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:53

De boom buigt niet mee, gelukkig! Hij is redelijk vlak en dus geschikt voor paarden met een bredere rug. Je kunt het doodeenvoudig zien als je de kussens eraf haalt.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:59

Ik moest je berichtje even twee keer lezen, maar ik denk dat je bedoelt dat de boom in de lengterichting wel meebuigt, maar in de breedte (dus onder de ruiter van links naar rechts bekeken) niet?Een vlakke boom van links naar rechts lijkt me wel wat tricky bij paarden die smaller zijn met een wat hoger liggende ruggengraat omdat de boom dan dus meer druk direct langs de ruggengraat legt en minder op de buitenrand van de boom omdat die buitenrand meer van het paard af staat, maar voor de bredere paarden is het natuurlijk wel erg fijn, want die zouden anders bij minder vlakke boomdoorsnede juist meer druk krijgen op de buitenrand. Altijd lastig om een one sixe fits all zadel te vinden!

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:08

een one size fits all bestaat niet, het is heel eenvoudig. De vorm van de rug van het paard moet bij de vorm van de boom passen. En als een paard (tijdelijk) minder bestiering heeft kan je dat opvangen met bv een pad eronder. En als het niet tijdelijk is maar gewoon de vorm van de rug dan moet je een andere boom kiezen.

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:39

Roelke_ schreef:
Mijn deuber in actie! Paard loopt er nog steeds heerlijk soepel onder. En ik kan er na mijn zwangerschap ook ontspannen in zitten. Moet zeggen dat dat aanpasbare singelsysteem wel erg interessant klinkt. Dat is vast niet mogelijk om op oudere modellen toe te voegen..

[ [url=m/yDulaq.jpg]Afbeelding[/url] ]

@sasja0705 wat voor zadel is het eigenlijk geworden, je nieuwe? Hopelijk ben je je flower zadel snel kwijt! Hij is wel ontzettend mooi. <3


Dat ziet er in der daad heel mooi uit!
Dat met dat spelsysteem ga ik straks even bekijken bij die van mij.

Voor Durkie en mij is het een Billy Cook geworden. Lichte ( nouja, licht, weegt nog steeds het dubbele van de Relvas, haha) ranchzadel, zonder veel poespas of te veel leer.
Mooi kort en... dat had ik echt niet verwacht en gehoopt... ik zit net zo dicht aan/in het paard als in de Relvas. Alleen is de hardseat even wennen als men het zachte aan de kont gewend is...

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:07

xyzutu2 schreef:
Jammer dat ze die boom niet meegeven, ik kan er ook nergens goede foto's van vinden. Zien ze het als fabrieksgeheim, of is dat vanuit het idee dat een flexibele boom sowieso niet 100% hoeft te passen omdat hij deels meebuigt?


Nee toen. Toen ik bij Deuber was (verplicht als dealer) lieten ze hem gewoon zien en mocht je er ook foto's van maken.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:33

Afbeelding

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:46

Zoooooo, mijn Relvas is verkocht.
Niet in Nederland en niet naar Duitsland maar naar........
Australie :+
Echt waar. Ik had m overal geplaatst en veel likes,veel interesse maar niemand wilde de waarde betalen ( ja, had ik m voor 1000 aangeboden,was die zo weg geweest)
Dus de stoute schoenen aangetrokken en op een Amerikaanse FB groep geplaatst en kreeg geen dag later een bericht uit Perth.
Verkoop op zich ging vlot alleen natuurlijk het financiƫle en de logistiek hadden behoorlijk wat voeten in de aarde.
Maar alles is zover goedgekomen en binnenkort wordt er WE en Boogschieten mee gedaan