Equestic Saddleclip ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:11

Ik kom mij ook even melden. Sinds begin april gebruik ik de saddleclip. Maar ik begin toch mijn twijfels te krijgen bij de nieuwe metingen.
Voordat de update van de symmetrie er was zat mijn paard contant rechts van de lijn met een afwijking variërend van 4 tot soms 10 %.
Met de nieuwe meting is dat behoorlijk gedaald naar 2 tot 5%. Ik vind dat een behoorlijk verschil en vraag mij dan ook werkelijk af of de metingen van voor de update of na de update wel kloppen?
Heeft iemand hier hetzelfde gevoel bij?

Daarnaast hoor ik van andere gebruikers dat ze voorheen op de 0- lijn zaten en nu opeens niet meer. Wat natuurlijk ook erg vreemd is.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:42

De metingen zijn inderdaad erg anders geworden. Komen ook niet altijd meer overeen met mijn gevoel. Eerder kon ik al 'voorspellen' wat de uitslagen ongeveer waren. Dat is nu niet meer aan de orde. Reed eerder altijd op de 0%, momenteel lijkt mijn paard stokkreupel in de uitslagen. Terwijl er niks is veranderd in zn lopen, en er ook niks te zien en te voelen valt. Paar weken terug had ie een knal van m'n merrie gehad en stond ie op 9% scheef. Voelde het direct. Nu geeft de clip aan dat ie bij het landen 7-20% afwijking heeft. Ik voel en zie er niks van..... M'n juf zit in het team van equestic. Dus ik wacht nog maar even af. Zij zelf heeft ook deze bevindingen bij meerdere paarden en heeft de vraag ook al uitgegooid in de groep als het goed is.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:17

nitouche schreef:
Ik kom mij ook even melden. Sinds begin april gebruik ik de saddleclip. Maar ik begin toch mijn twijfels te krijgen bij de nieuwe metingen.
Voordat de update van de symmetrie er was zat mijn paard contant rechts van de lijn met een afwijking variërend van 4 tot soms 10 %.
Met de nieuwe meting is dat behoorlijk gedaald naar 2 tot 5%. Ik vind dat een behoorlijk verschil en vraag mij dan ook werkelijk af of de metingen van voor de update of na de update wel kloppen?
Heeft iemand hier hetzelfde gevoel bij?

Daarnaast hoor ik van andere gebruikers dat ze voorheen op de 0- lijn zaten en nu opeens niet meer. Wat natuurlijk ook erg vreemd is.


Voor mijn gevoel kreeg je eerst een gemiddelde te zien. Nu is takt, landing en afzet dus uitgesplitst. Daarom kan het zijn dat de takt misschien wel 0 of 1 % is, maar landing en afzet op 7-10% afwijking bijv. Voorheen kwam je dan qua symmetrie rond de 5-6% uit. Maar wist je nog niet precies wat de oorzaak was, enkel welke diagonaal afwijkend was.
Ik ben door deze metingen beter gaan begrijpen waar ik precies aan moet werken. Mijn paard loopt taktmatig prima, daarom snapte ik al niet waarom ik soms afwijkingen had van 5-6%. Nu blijkt dus dat al die tijd de takt wel 0-1% was, maar juist met name de afzet van 1 achterbeen wat zwakker is. En nu ik daar bewuster mee bezig ben, zie ik meteen verschil in de meting en trekt dat ook weer meer gelijk op.

Het enige waar je even goed op moet letten is het aflezen van de data, heb je wel het juiste achterbeen (diagonaal) in gedachte om aan te werken. Indien dat zo is, en er dan toch nog rare uitslagen komen, dan is het idd wel vreemd..
Ik kan de nieuwe data goed plaatsen.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:26

Malenka schreef:
Maar buitenritten zijn toch net zo goed rijden? Waarom zou je die niet meetellen?


Inderdaad mede vanwege de reden die ninne1 zegt. Linksom en rechtsom klopt niet meer.

Voor mij ook vanwege bijvoorbeeld symmetrie. Buiten ben ik daar niet heel bewust mee aan het trainen maar kan zo toch checken of ze buiten (zonder dat ik eraan werk) beter wordt/blijft in symmetrie. Dan weet ik of ze ook echt vooruit gaat. Natuurlijk laat ik haar buiten niet schots en scheef lopen (voor zover ze dat zou doen), maar het is niet dat ik heel bewust aan het trainen ben, ik gebruik het dus meer als een soort check of ze op lange rechte stukken ook goed blijft of verbeterd is in symmetrie.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:48

Ansie schreef:
nitouche schreef:
Ik kom mij ook even melden. Sinds begin april gebruik ik de saddleclip. Maar ik begin toch mijn twijfels te krijgen bij de nieuwe metingen.
Voordat de update van de symmetrie er was zat mijn paard contant rechts van de lijn met een afwijking variërend van 4 tot soms 10 %.
Met de nieuwe meting is dat behoorlijk gedaald naar 2 tot 5%. Ik vind dat een behoorlijk verschil en vraag mij dan ook werkelijk af of de metingen van voor de update of na de update wel kloppen?
Heeft iemand hier hetzelfde gevoel bij?

Daarnaast hoor ik van andere gebruikers dat ze voorheen op de 0- lijn zaten en nu opeens niet meer. Wat natuurlijk ook erg vreemd is.


Voor mijn gevoel kreeg je eerst een gemiddelde te zien. Nu is takt, landing en afzet dus uitgesplitst. Daarom kan het zijn dat de takt misschien wel 0 of 1 % is, maar landing en afzet op 7-10% afwijking bijv. Voorheen kwam je dan qua symmetrie rond de 5-6% uit. Maar wist je nog niet precies wat de oorzaak was, enkel welke diagonaal afwijkend was.
Ik ben door deze metingen beter gaan begrijpen waar ik precies aan moet werken. Mijn paard loopt taktmatig prima, daarom snapte ik al niet waarom ik soms afwijkingen had van 5-6%. Nu blijkt dus dat al die tijd de takt wel 0-1% was, maar juist met name de afzet van 1 achterbeen wat zwakker is. En nu ik daar bewuster mee bezig ben, zie ik meteen verschil in de meting en trekt dat ook weer meer gelijk op.

Het enige waar je even goed op moet letten is het aflezen van de data, heb je wel het juiste achterbeen (diagonaal) in gedachte om aan te werken. Indien dat zo is, en er dan toch nog rare uitslagen komen, dan is het idd wel vreemd..
Ik kan de nieuwe data goed plaatsen.



Ik had met 1 paard vrijwel altijd 0%. En nu dus in de landing hoge afwijkingen. Dus bij mij gaat het gemiddelde niet op.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:09

MyChoice schreef:
Ansie schreef:
Voor mijn gevoel kreeg je eerst een gemiddelde te zien. Nu is takt, landing en afzet dus uitgesplitst. Daarom kan het zijn dat de takt misschien wel 0 of 1 % is, maar landing en afzet op 7-10% afwijking bijv. Voorheen kwam je dan qua symmetrie rond de 5-6% uit. Maar wist je nog niet precies wat de oorzaak was, enkel welke diagonaal afwijkend was.
Ik ben door deze metingen beter gaan begrijpen waar ik precies aan moet werken. Mijn paard loopt taktmatig prima, daarom snapte ik al niet waarom ik soms afwijkingen had van 5-6%. Nu blijkt dus dat al die tijd de takt wel 0-1% was, maar juist met name de afzet van 1 achterbeen wat zwakker is. En nu ik daar bewuster mee bezig ben, zie ik meteen verschil in de meting en trekt dat ook weer meer gelijk op.

Het enige waar je even goed op moet letten is het aflezen van de data, heb je wel het juiste achterbeen (diagonaal) in gedachte om aan te werken. Indien dat zo is, en er dan toch nog rare uitslagen komen, dan is het idd wel vreemd..
Ik kan de nieuwe data goed plaatsen.



Ik had met 1 paard vrijwel altijd 0%. En nu dus in de landing hoge afwijkingen. Dus bij mij gaat het gemiddelde niet op.


En staan nu de takt en afzet op 0% bij de training met die hoge afwijkingen van landing?

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:01

Jep

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:09

Ok, ben benieuwd of er een oorzaak achterhaald kan worden! Zou je dat hier willen delen als er meer bekend is?

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:22

Uiteraard. We zijn afgelopen week bezig geweest hem nog meer verticaal in balans te krijgen. Maar dit geeft nog geen andere resultaten.

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:25

Afbeelding
Zou iemand wellicht aan de hand van deze meting kunnen aangeven hoe ik het moet lezen?
En dan met name welk achterbeen zwakker is. Ik weet het zelf natuurlijk wel maar adv van de nieuwe metingen vraag ik mij af of deze het wel goed meet.
Laatst bijgewerkt door nitouche op 04-07-18 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:27

MyChoice schreef:
Uiteraard. We zijn afgelopen week bezig geweest hem nog meer verticaal in balans te krijgen. Maar dit geeft nog geen andere resultaten.


Ja dat zou een logisch punt zijn om aan te werken bij een afwijking in de landing. Maar dat had dan voorheen ook al een issue moeten zijn en daar lijkt het niet op gezien de resultaten van toen.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:38

Inderdaad, vandaar ook dat m'n instructrice het idee heeft dat het allemaal nog niet helemaal klopt.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:38

nitouche schreef:
[ [url=m/kbMFI6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zou iemand wellicht aan de hand van deze meting kunnen aangeven hoe ik het moet lezen?
En dan met name welk achterbeen zwakker is. Ik weet het zelf natuurlijk wel maar adv van de nieuwe metingen vraag ik mij af of deze het wel goed meet.


Je moet nog een keer tikken op het scherm, dan krijg je de grafieken te zien, voor ieder onderdeel (takt, landing en afzet).

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:27

Ansie tipte mij even over een aantal vragen en opmerkingen die hier geplaatst staan m.b.t. de nieuwe symmetriemetingen. We (ik werk bij Equestic) krijgen hier best wel wat vragen over en dat is hartstikke leuk! Dit betekent dat jullie serieus bezig zijn met jezelf en je paard verbeteren.

Ik ga proberen om van onder naar boven de vragen te beantwoorden.
@Nitouche kun je de grafieken met de parabolen plaatsen van tact, afdruk en landing? Dan kan ik daarop reageren. Is misschien ook leerzaam voor de rest. Aan de hand van de foto die je nu geplaatst heb zeg ik: De linker diagonaal zet harder af dan de rechter. Dus linker voorbeen en rechter achterbeen. Ik zie dit veel bij links gebogen paarden. Daarbij is het rechter achterbeen vaak het dragende achterbeen en dus het achterbeen dat in de rijkunstig correcte richting beweegt (recht omhoog en naar voren) en dat is wat de SaddleClip meet. Linker achterbeen is denk ik bij jouw paard het stuwende achterbeen en duwt misschien harder maar in de richting die we niet meten, namelijk naar de rechterschouder.

Verder lees ik vragen/ opmerkingen over het afwijken van de nieuwe metingen t.o.v. de oude. Dit komt omdat de algoritmes nog preciezer zijn geworden. Eerst kreeg je alleen een waarde over tact. En dat was de tijdsduur dat elke diagonaal in de lucht was. Nu is het de tijd dat de diagonalen aan de grond zijn en dus ook de kracht waarmee de diagonalen afzetten en landen ook meegenomen.
Het kan dus goed zijn dat je paard in tact symmetrisch is. Als in de benenparen bewegen even snel in vergelijking van elkaar. Maar dat de kracht waarmee ze landen of afzetten wél van elkaar verschillen. Dit is interessante informatie omdat het alle dimensies van scheefheid in kaart brengt en je dus weet waar je verbeterpunten liggen.

@MyChoice het kan zijn dat de metingen die je voorheen op nul procent had staan eigenlijk 'onmeetbaar' waren en die zijn op nul gezet. Dit is een bug geweest in de app en is er nu dus uit. Verder geef je aan dat je nu opmaakt uit de data dat je paard stok kreupel is. Als de takt goed is nu, is je paard niet kreupel te noemen. Realiseer je dat tact de eenheid tijd (in seconden) heeft en de landing en afzet de eenheid kracht (G krachten) Zoals hierboven gezegd kan een paard tactmatig correct zijn maar wel verschil hebben in de krachten van het landen en afzetten. Dit betekent niet dat je paard kreupel is.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan! Heel leuk om dit allemaal terug te lezen :)

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn de gevraagde screens. Hopelijk kan iemand mij met uitleg geven.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:40

Bedankt voor je uitgebreide reactie TinePine! +:)+

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:43

Ansie schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie TinePine! +:)+


Graag gedaan! Ik ben een beetje een horsenerd ;-) en daar mocht ik dan ook nog eens mijn werk van maken *\o/*

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:50

nitouche schreef:
[ [url=m/umFJRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zie je dat de rechterdiagonaal een fractie van een seconde sneller is dan de linker. Ze komen redelijk overeen in hun wisselvalligheid (weinig wisselvallig :D )

[ [url=m/egrDks.jpg]Afbeelding[/url] ]
De rechterdiagonaal komt iets harder neer dan de linker. Deze ligt hoger op de y-as en levert dus meer G krachten. En de rechterdiagonaal is dominanter is zijn gedrag. Dat zie ik aan de langere, smallere piek. De sport is om de diagonalen even hard te laten landen. Rechtgerichtheid, en inwerking van de handen etc zijn daarbij heel belangrijk.
[ [url=m/ESEBUH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het paard zet harder af met de linker diagonaal en de linker diagonaal is het dominant in dat gedrag. Ook hier is het de sport om de diagonalen even hard te laten afzetten. Het is niet onwaarschijnlijk dat achterbeen gebruik hier de grootste rol bij speelt.

Hier zijn de gevraagde screens. Hopelijk kan iemand mij met uitleg geven.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:51

:7 @nitouche. Ik heb het quoten verprutst maar mijn uitleg staat tussen jouw regels

Een voorbeeld van mijn eigen paarden.
Links gebogen. Stuwend met linksachter naar rechtsvoor. Rechter achterbeen altijd als het 'slappe' achterbeen gezien, maar dit is het achterbeen dat de meeste afdruk levert zie ik nu met SaddleClip. En dat klopt ook want dat been beweegt rijkunstig wél in de correcte richting en de richting waarin SaddleClip de versnelling meet.
Zijn linker achterbeen kan hij wel harder mee duwen, maar voornamelijk naar zijn rechterschouder! En dat is rijkunstig niet correct! Daar meet de clip dus minder versnelling/ afzet/afdruk. Ik wil dus dat zijn rechter diagonaal (lees linker achterbeen) zich meer gaat gedragen als het 'slappere' achterbeen. Dus nog meer rechtrichten, en bijvoorbeeld zijgangen om dat been meer te gaan laten dragen i.p.v. duwen.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 04-07-18 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:56

Bedankt voor je uitleg Martine. We zijn er inderdaad druk mee! Ik bedoelde overigens dat voorheen, voordat de update er was, ik vrijwel altijd 0% reed :-). Hier de 3 resultaten van de draf.
Nog tips qua oefeningen om het te verbeteren?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NB: Ik krijg net een filmpje van een vriendin. Paard is stokkreupel maar de clip geeft geen andere waarden dan normaal.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:04

Zie mijn edit in mijn post boven die van jou @Mychoice.

En ik ben benieuwd naar de screens van het kreupele paard. Het kan niet zijn denk ik dat tact, landing en afzet allemaal op nul zitten denk ik.

overigens kan iedereen zijn vragen ook sturen naar service@equestic.com of via de app he?

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:05

En @Nitouche is zie in jouw grafieken bij ma 21 twee metingen op 1 dag dus die heel erg verschillen. Wat was er daar aan de hand? Wat is het verschil tussen die twee sessies als ik zo vrij mag zijn om te vragen

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:09

Het kreupele paard:
Dit is het enige dat ik heb. Normaal zit dit paard ook rond deze percentages. Op het filmpje zie je hem echt Kreupel z'n rondje lopen.
Afbeelding
Afbeelding

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:33

MyChoice schreef:
Het kreupele paard:
Dit is het enige dat ik heb. Normaal zit dit paard ook rond deze percentages. Op het filmpje zie je hem echt Kreupel z'n rondje lopen.
[ [url=m/uEM1xh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/msj7qc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is hij voor of achter kreupel? Ik ben wel benieuwd naar het filmpje.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:35

TinePine schreef:
MyChoice schreef:
Het kreupele paard:
Dit is het enige dat ik heb. Normaal zit dit paard ook rond deze percentages. Op het filmpje zie je hem echt Kreupel z'n rondje lopen.
[ [url=m/uEM1xh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/msj7qc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is hij voor of achter kreupel? Ik ben wel benieuwd naar het filmpje.


Zie Facebook chat :-)