Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:07

maralyn schreef:
Das inderdaad wel behoorlijk scheef :x

Oprechte vraag, zit dat niet belachelijk vervelend?


Heb er lang weinig van gevoeld, was ook pas na een 20 minuten intensief rijden dat mijn insturctice het ineens voelde. Heb dus het idee dat het tijdens het rijden echt zakt. Mij was toevallig vorige week opgevallen dat mijn linker beugel langer hong, en ik dacht toen nog oh die moet ik een keer omwisselen. Blijkt dus gwn dat zadel zo scheef te liggen nu..

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:24

Een zadel at gebruikt wordt door een mens die van nature scheef is en een paard die van nature scheef is dan heb en dat het zadel dus scheef kan zakken. Tijdig een zadelmaker laten komen is de oplossing. Ik weet van mezelf dat ik scheef ben en ik wil dat mijn paard goed kan presteren. Ik heb dus elke 4 tot 6 maand een afspraak staan met de zadelmaker, en bij twijfel eerder. Is een fairfax zadel waar ik zuinig op ben. Ik wil gewoon niet dat er een grote mate scheefheid optreedt bij mijn zadel omdat dan ook na correctie het verschil zo groot is en weer kan leiden tot blessures.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 07:24

Ik zou zeggen kijk even of de kussens er wel gelijk onder zitten.. bij mij zat 1 kussen heel anders vast dan de andere en daarmee ook uit het midden..

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:49

HorseTimeXL schreef:
ik had, misschien een domme vraag. Heb nu mn nieuwe zadel ingevet, heb ook nieuwe beugelriemen erbij gekocht. Alleen moeten de riemen nu over het zadelblad of tussen het zadelblad. Ik zie verschillende dingen. Of is het gewoon wat je fijner vind? Met passen had ik de riemen er over.


Wat je zelf het fijnste vindt. Ik heb ze erover, mijn dochter heeft ze er onder. Zelfde type zadel...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:37

@vwestra, ja tuurlijk klinkt ook logisch. Heb zelf nooit het idee gehad dat ik erg scheef zit maar gaat toch ergens iets fout. Alleen vind ik een half jaar wel snel.

@marjanB, dat las ik ja! Dat ga ik zeker laten nakijken. Nu is het zadel vanaf de fabriek eerst naar de passer gegaan om na te kijken, dan naar ons en dan is het na 20 u nog eens na gekeken. Dus hopelijk kan dat niet het probleem zijn.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:49

k_m schreef:
@vwestra, ja tuurlijk klinkt ook logisch. Heb zelf nooit het idee gehad dat ik erg scheef zit maar gaat toch ergens iets fout. Alleen vind ik een half jaar wel snel.

@marjanB, dat las ik ja! Dat ga ik zeker laten nakijken. Nu is het zadel vanaf de fabriek eerst naar de passer gegaan om na te kijken, dan naar ons en dan is het na 20 u nog eens na gekeken. Dus hopelijk kan dat niet het probleem zijn.


Sommige dingen sluimeren er heel langzaam in.

Maar als het zo is dat je kussens scheef er onder zitten, kan jij ook niks aan doen.

Scheef zitten met rijden ook niet trouwens, dat doet (bijna) iedereen onbewust. Enige oplossing is, af en toe je instructeur achter je laten lopen. Soms gooit een paard je ook een kant op, en dan wordt het een gewenning :D

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:53

Ja mijn paard is meer links gebogen dus ergens logisch dat ik zelf daardoor mee meer op links ben komen te zitten. Hij loopt momenteel wel recht dus snel die kussens fixen dan maar.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:51

JosjeDZ schreef:
HorseTimeXL schreef:
ik had, misschien een domme vraag. Heb nu mn nieuwe zadel ingevet, heb ook nieuwe beugelriemen erbij gekocht. Alleen moeten de riemen nu over het zadelblad of tussen het zadelblad. Ik zie verschillende dingen. Of is het gewoon wat je fijner vind? Met passen had ik de riemen er over.


Wat je zelf het fijnste vindt. Ik heb ze erover, mijn dochter heeft ze er onder. Zelfde type zadel...


O bedankt. Dus er is in die zin geen goed of fout. Heb met beugelriemen erop gereden en dat beviel prima.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:09

Als je je beugelriemen eronder doet heb je wel kans dat je singelstoten enzo sneller slijten werd mij laats verteld, daarom heb ik ze er nu toch weer boven gehangen.

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:33

Annenas schreef:
Als je je beugelriemen eronder doet heb je wel kans dat je singelstoten enzo sneller slijten werd mij laats verteld, daarom heb ik ze er nu toch weer boven gehangen.



Dat kan, maar erover kan het zweetblad dan weer sneller slijten :D . Ik heb ze er ook over hoor, maar dat zie je wel aan de zweetbladen. Ik vind eronder zo'n gepruts met aansingelen...

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:47

Zeiden jullie zadelmakers trouwens ook dat rijbroeken met siliconen erop schadelijk zijn voor het leer? Dat zij mijn zadelmaker. Dacht ik dacht o oke, je hebt tegenwoordig heel veel rijbroeken met siliconen rijvlakken. Met name dat het schadelijk is voor dat randje waar de beugels uitkomen zeg maar.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:19

Ik heb de beugelriemen erover, ik heb maar korte pootjes en eronder beperkt dan heel erg in mijn bewegelijkheid. Althans voor mijn gevoel.

Ovivio

Berichten: 31
Geregistreerd: 01-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:40

HorseTimeXL schreef:
Zeiden jullie zadelmakers trouwens ook dat rijbroeken met siliconen erop schadelijk zijn voor het leer? Dat zij mijn zadelmaker. Dacht ik dacht o oke, je hebt tegenwoordig heel veel rijbroeken met siliconen rijvlakken. Met name dat het schadelijk is voor dat randje waar de beugels uitkomen zeg maar.



Dit heb ik ook gehoord, volgens mij is een siliconen zitvlak gewoon wat schadelijker omdat het plakt aan het leer en als je dus niet compleet stil zit (wat overigens niet mogelijk is neem ik aan :) ) dan is er altijd wat getrek aan het leer zei die van mij. Ik heb dus altijd leer of suede zittingen.

Ovivio

Berichten: 31
Geregistreerd: 01-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:42

Ovivio schreef:

Even een vraagje, ik ben dus ook aan het twijfelen tussen 18 inch, 17,5 inch en vaste kniewrong of losse. Ik heb zelf lange benen dus pas niet in een 17 inch maar een 18 inch laat wel veel kontruimte over. Zou je zeggen dat de vaste wrong meer ruimte voor de benen geeft ?

Er is trouwens toch ook een verschil tussen de nieuwere t8's met het rode logo? Ik meende dat de kniewrong er anders uitzag?

Dit is het zadel waar ik naar aan het kijken ben. Een 17,5 inch met vaste wrong
[ [url=m/IsoyX9.jpg]Afbeelding[/url] ][/quote]


Oke even voor advies, ik kan dit zadel (nieuw) voor 650 euro kopen. Dit is toch goedkoper dan normaal? Ik dacht dat ze meer richting de 900 kwamen. Het is de nieuwere versie van de t8 surface block. (volgens mij had iemand hem ingewisseld of terug gebracht)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:49

Jessix schreef:
Ik heb de beugelriemen erover, ik heb maar korte pootjes en eronder beperkt dan heel erg in mijn bewegelijkheid. Althans voor mijn gevoel.



Ik denk dat het ook ligt aan hoe lang je benen zijn, ik ben 1.86 cm en merk geen beperking in bewegelijkheid van mijn benen als ik de beugelriemen onder het zweetblad had, maar mijn bijrijder van 163 cm had dat wel, voor haar dus de beugels op het zweetblad gehangen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:12

Ah dus toch! Ik ben 1.65m en het voelde voor mij echt niet fijn. Dus snel er weer overheen. :)

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:15

Ik heb wel op mijn fairfax dat ik op een warme zomerdag de siliconen afdrukken van mijn Samshield en pikeur in het zadel heb gereden. Niet mooi en ik krijg het met poetsen er ook niet uit. Het ziet eruit als grijze puntjes ten opzichte van het zwarte leer. Verder is er geen beschadiging

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:17

Dan neem ik toch maar het zekere voor het onzekere om te gaan of niks geen dingen of iets met een leren zitvlak. Heb er 1 met leer bij m’n knieën. Dus die kan ik blijven gebruiken.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:34

Heb je bij een vzh zadel iets meer “ ruimte” voor je benen?
Ik heb altijd dressuur zadels gereden laatste jaren dus met recht been. Maar zit liever wat korter en kom dan niet meer echt weg in een dressuurzadel qua knie en wrong..

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:40

Muze schreef:
Heb je bij een vzh zadel iets meer “ ruimte” voor je benen?
Ik heb altijd dressuur zadels gereden laatste jaren dus met recht been. Maar zit liever wat korter en kom dan niet meer echt weg in een dressuurzadel qua knie en wrong..


Ja juist! Daarom vond ik het denk ik ook zo fijn zitten. Ik heb er nog twee dressuurwrongen bij voor extra steun. Je hebt dan nog wel steeds meer ruimte bij het zweetblad, maar je merkt toch net wat meer steun. Ik had ook veel last van de ruimte. Maar dat kwam omdat mijn paard voor z'n rug toch echt wel de 17 inch zadels veel moest, ook van Kent en Master maar waarbij ik eigenlijk kwa beenmaat de 17,5 inch nodig had. Kwa kont dan wel weer 17 inch.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:25

En wellicht rare vraag maar voel je met een vzh zadel de singel niet erg onder je been?? Onder het zweetblad dus

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:43

Muze schreef:
En wellicht rare vraag maar voel je met een vzh zadel de singel niet erg onder je been?? Onder het zweetblad dus


Ik heb er geen last van. :D

(Wat is er raar aan je vraag eigenlijk? Vind het best wel een goede vraag om eerlijk te zijn )

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:04

Muze schreef:
En wellicht rare vraag maar voel je met een vzh zadel de singel niet erg onder je been?? Onder het zweetblad dus



Dat had ik wel, maar was alleen vervelend wanneer we een uur op staprit gingen met een singel die ergens op de bovenste drie gaatjes zat. Met een kortere singel had ik er geen last van.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:03

Kent/ heeft iemand de thorowgood Endurance?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:39

Niemand?
Was de enige die qua lengte past op mijn pony.
Mocht iemand er nog een hebben die weg
Mag?