Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 372 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

 
Profiel   

Na drie verschillende zadelmakers bij mijn paard gehad te hebben raadde diegene die ik vandaag bij mijn paard heb gehad en waar ik vertrouwen in heb een zadel uit de Thorowgood/Kent & Master/Fairfax lijn aan.

Ik zit me erover in te lezen en qua wat ik graag wil (diepe zit en kniewrong) spreekt het Fairfax Gareth zadel me het meest aan.

Zijn er hier bokkers met ervaring met deze zadels? Hoe bevallen ze?
Ik ben erg benieuwd!

Voorbeeldje:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 19:35 



 
Profiel   

Ik heb proefgereden op de Fairfax Gareth zadel. Zat heerlijk! Zacht en smalle zitting (vind ik prettig). Voor mijn paard ligt het oke tot goed. Waarschijnlijk ga ik van de week het zadel bestellen.

[ img ]
Ik had hiervoor een Custom Icon Flight.


Laatst bijgewerkt door VWestra op 11-02-18 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:09 



 
Profiel   

Fairfax ken ik niet. Kent &Masters is toch gewoon de leren uitvoering van Thorowgood? Ik vind niet dat die een diepe zit hebben. Zelf vind ik Hulsebos en Albion heel prettig. Hulsebos heeft een diepere zit dan Albion volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:16 



 
Profiel   

[ img ]

Ik hebt een kent&master en zou nooit meer anders willen! Dit zadel is zo makkelijk aan te passen dus mocht je een paard hebben wat bijv nog veel aan spieren en omvang veranderd dan is dat geen probleem. Tevens geeft dit zadel veel schouder vrijheid wat mijn paard als enorm prettig ervaart want ze is echt heel veel ruimer gaan lopen na aanschaf van dit zadel.

Je hebt verschillende uitvoeringen van dit zadel. Een vriendin van mij heeft er 1 met een wat diepere zit. Ik heb daar bewust niet voor gekozen vanwege mijn dikke billen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:25 



 
Profiel   

Vwestra, bedankt voor je reactie! Geeft goede hoop! Kun je er stevig in zitten? Ik hoop deze week een zadelpasser over de vloer te krijgen om wat testrondjes te rijden. :)

lochsong schreef
Fairfax ken ik niet. Kent &Masters is toch gewoon de leren uitvoering van Thorowgood? Ik vind niet dat die een diepe zit hebben. Zelf vind ik Hulsebos en Albion heel prettig. Hulsebos heeft een diepere zit dan Albion volgens mij.

Ja klopt, K&M is inderdaad de duurdere versie! Dus qua zit zijn die vlakker?

Ik heb hier een werkeloze Hulsebos liggen, het V-singelstoot systeem werkt niet voor de bouw van mijn paard. Daardoor vallen veel zadels af. Deze zadelmerken hebben dat niet en zeker de Fairfax vind ik een mooi zadel om te zien. :)

Bonita, fijn om te horen! Jouw zadel ziet er fijn uit, al lijkt de zit me inderdaad wel wat vlakker! Maar je kan dus ook kiezen voor een diepere zit?
Ik heb vanmiddag proefgereden op een LM dressuurzadel, wauw, wat een verschil. Halsstrekken en achterhand activeren was voor mijn merrie een zwaar proces, maar met dit zadel liep ze heel makkelijk en vrij. Dat zadel is qua opbouw vergelijkbaar, was alleen niet verkrijgbaar met een diepe zit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 22:05 



 
Profiel   

Een V-singel kun je gewoon vervangen door klassieke stoten. Dat is echt geen enkel probleem en kan iedere zadelmaker voor je doen.

K&M is populair ivm zeer goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik kan er echter niet mee overweg. Past gewoon niet bij mijn bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 22:19 



 
Profiel   

@upendo, deze heeft een vriendin van mij. De zit is daarvan een stuk dieper dan die van mij. Naar mijn weten is er van dit merk geen diepere zit, dus dan zou je idd toch moeten uitwijken naar een ander merk.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 22:38 



 
Profiel   

Ik kon er goed inzitten. Na een paar bokken zat ik nog goed in het zadel net als bij mijn custom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 23:00 



 
Profiel   

Ik heb de kent & masters s-serie met verstelbare knieblokken.

De diepe zit voelt voor mij niet streng, maar ik moet zeggen dat ik iets ruimte over heb in het zadel (zou een halve inch kleiner mogen).

De vaste wrongen heb ik destijds met uitproberen als veel dwingender ervaren als de verstelbare wrongen die ik nu heb. Als je die steun fijn vindt dan kan het zadel denk ik goed voor je zijn :)

De zit is overigens ook wat smaller dan bij de meeste dressuurzadels waar ik op heb gezeten, komt mogelijk redelijk overeen met de Fairfax die hier bovenaan is geplaatst (beide Engels model).

Wat ik van mijn zadelmaker heb begrepen zijn Fairfax en K&M redelijk vanuit hetzelfde oogpunt ontworpen. Fairfax heeft een iets hoger prijskaartje en dat zal je op bepaalde vlakken wel terugzien; of dat in de kwaliteit, pasvorm, afwerking, of iets anders zit zou ik je niet kunnen vertellen.

edit: de normale serie van Kent&Masters heeft een wat minder diepe zit en ook een wat breder zitvlak. Ik vind persoonlijk de s-serie fijner, maar dat zou je uit moeten proberen.

Torrowgood zadels zijn goedkopere uitvoeringen van de verschillende K&M modellen. Ik zou er alleen niet vanuit gaan dat ze exact dezelfde pasvorm hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 23:10 



 
Profiel   

Ik heb de Fairfax Rebecca (die dus voor vrouwen ontworpen is). Echt helemaal het einde, nergens mee te vergelijken wat de paarden daar onder doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 23:17 



 
Profiel   

Ik heb de Gareth van Fairfax sinds een maand of 3. Helemaal gek van! Zo comfortabel en ik zit echt in mn paard. Ze loopt er mooi onderdoor.
Succes met je keuzes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 23:19 



 
Profiel   

De standaard Kent and Masters heeft een vrij vlakke zit. De Kent and Masters S line heeft een diepe zit en je kunt kiezen uit vaste kniesteunen of verstelbare met klittenband.
Ik heb een dressuurzadel uit de S line. Heel tevreden over, zit lekker stevig. Ik denk vergelijkbaar met de Fairfax, alleen de prijs is een stuk milder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 08:43 



 
Profiel   

Ik heb K&M S line met moveable block. Vind het een heel fijn zadel, heeft wel even tijd nodig om echt lekker te zitten, omdat het bovenste zweetblad nog heel erg moet vormen. Alleen ik twijfel enorm over de pasvorm voor mijn paard, het zadel blijft naar voren schuiven en mijn zadelpasser zegt dat ik dat met mijn paard altijd zou blijven houden (ze is redelijk rond en heeft weinig schoft). Maar daar ben ik het nog niet helemaal mee eens...

Wel een groot voordeel dat het kopijzer vervangen kan worden, daardoor kan je hem goed blijven aanpassen op je eigen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 08:50 



 
Profiel   

Ik heb zowel een (eerste generatie) Fairfax als een K&M S-line gehad (die laatste staat te koop, mocht je keuze op een K&M vallen).

De fairfax vond ik fijn, maar de vaste kniewrongen vond ik een nadeel, die kwamen mijn houding niet ten goede. Het zadel was achteraf ook te lang voor mijn pony met korte rug, daarom deze ingeruild voor een K&M S-line met moveable blocks (de fairfax die ik had werd niet meer gemaakt, het type model is overgenomen door K&M). Die moveable blocks vond ik heel fijn omdat ik deze zo kon verstellen dat ze mijn houding verbeterden (in mijn geval heb ik ze helemaal weggelaten). Ook heeft deze een diepe zit, zonder je in een houding te dwingen.
Helaas heb ik er zelf veel te kort van kunnen genieten wegens aanhoudende blessures van mijn pony.

Maar het blijft iets persoonlijks, wat de een fijn vindt zitten, vindt de andere verschrikkelijk. Kwestie van uitproberen :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 10:27 



 
Profiel   

Heb n tg...
Heerlijk!
Voor zowel paard als ikzelf.

Ooit hoop ik de iets luxere variant krijgen... Nouja kopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 10:34 



 
Profiel   

Rena100 schreef
Ik heb K&M S line met moveable block. Vind het een heel fijn zadel, heeft wel even tijd nodig om echt lekker te zitten, omdat het bovenste zweetblad nog heel erg moet vormen. Alleen ik twijfel enorm over de pasvorm voor mijn paard, het zadel blijft naar voren schuiven en mijn zadelpasser zegt dat ik dat met mijn paard altijd zou blijven houden (ze is redelijk rond en heeft weinig schoft). Maar daar ben ik het nog niet helemaal mee eens...

Wel een groot voordeel dat het kopijzer vervangen kan worden, daardoor kan je hem goed blijven aanpassen op je eigen paard.


Dat was ons ook verteld bij onze pony (rond en niet heel hoge schoft). Thorowgood zadel was helemaal aangepast maar bleef maar schuiven. Duur Duits anti slip dekje, hielp even, maar niet toen we hoger gingen springen.

Uieindelijk naar Van Rijs in Bodegraven gegaan, die heeft ander zadel aangepast (Albion) en dat ligt perfect.

Ik zou dus naar een andere zadelmaker zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 12:34 



 
Profiel   

Ik heb een K&M zadel gehad, echter ging de boom stuk zonder dat hij ooit is gevallen? 2 vriendinnen hebben ook een K&M zadel gehad waarvan de boom ook stuk ging zonder dat hij ooit is gevallen. Sindsdien zou ik dit merk zadel niet echt meer aanraden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 12:44 



 
Profiel   

lochsong schreef
Rena100 schreef
Ik heb K&M S line met moveable block. Vind het een heel fijn zadel, heeft wel even tijd nodig om echt lekker te zitten, omdat het bovenste zweetblad nog heel erg moet vormen. Alleen ik twijfel enorm over de pasvorm voor mijn paard, het zadel blijft naar voren schuiven en mijn zadelpasser zegt dat ik dat met mijn paard altijd zou blijven houden (ze is redelijk rond en heeft weinig schoft). Maar daar ben ik het nog niet helemaal mee eens...

Wel een groot voordeel dat het kopijzer vervangen kan worden, daardoor kan je hem goed blijven aanpassen op je eigen paard.


Dat was ons ook verteld bij onze pony (rond en niet heel hoge schoft). Thorowgood zadel was helemaal aangepast maar bleef maar schuiven. Duur Duits anti slip dekje, hielp even, maar niet toen we hoger gingen springen.


Ja daar zit ik ook mee in mijn gedachten, maar goed ik dit zadel nog niet eens een halfjaar en ik heb nu ook geen geld liggen om een ander zadel aan te schaffen.
Uieindelijk naar Van Rijs in Bodegraven gegaan, die heeft ander zadel aangepast (Albion) en dat ligt perfect.

Ik zou dus naar een andere zadelmaker zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 12:50 



 
Profiel   

Op mijn vorige paard had ik een Kent & Masters original met de wrong onder het zweetblad (die ik er niet op had). Daar was ik erg tevreden over! Zat ik zelf ook prettig in.

Mijn nieuwe paard heeft helaas een te rechte rug voor een original (deze hebben wat meer welving in de boom dan de S-line).
Voor hem heb ik nu een S-line. De kale boom daarvan past echt perfect op hem. Zelf vind ik echter de zit te diep en de wrong ook te groot. Maar als dat is waar je naar opzoek bent is, is een S-line wellicht wel een goede optie.

Zelf ben ik erg benieuwd naar de nieuwe Fairfax Performance. Zadel is al gepresenteerd op de Beta en wordt binnenkort op de website geplaatst. Deze schijnt nog een wat meer open zit te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 13:59 



 
Profiel   

Ik heb een K&M S-line High Wither met verplaatsbare wrongen. Erg fijn zadel voor mijn gebruiksdoel en voor mijn paard. Het heeft een vrij ondiepe zit en voelt ongedwongen. Ik kan er ook prima mee springen, dat kon ik bijvoorbeeld met mijn Tekna dressuurzadel niet vanwege de veel diepere zit. Is het mijn ideale zadel? Neuh, niet perse maar ik wilde wel realistisch blijven en had geen zin in een zadel van 4.000,- dat is voor ons gebruiksdoel gewoon niet nodig. Maar hij voldoet prima en het is goede kwaliteit voor de prijs +:)+ ook fijn dat ze zo goed aanpasbaar zijn.

Gewoon proberen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 14:06 



 
Profiel   

Na wat rondjes proefrijden ben ik gegaan voor de Fairfax Gareth in havana. <3

Ik hoop dat hij snel binnen komt, dressuur rijden op je springzadeltje terwijl je een luie leunstoel als dressuurzadel had is geen succes. :') Wel goed voor je onafhankelijke zit. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 22:00 



 
Profiel   

Top! Alvast veel rij plezier. Ik ga morgenmiddag de knoop doorhakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 22:33 



 
Profiel   

Spannend! Het heeft voor mij wel de doorslag gegeven dat het zadel aan te passen is aan verandering van mijn paard. :) Dat vond ik het geld wel waard, ik zat er ook fijner in dan in een K&M of in de Wintec Isabell Werth die ik vroeger had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 22:38 



 
Profiel   

Ik heb mijn KenM verkocht. Ik ben overgegaan op Fryso omdat de zit beter is. Het zadel was verder fijn en de kwaliteit prima (wel veel nietjes overigens). Het zadel is nooit opgevuld omdat het gewoon goed gevuld was vanaf de fabriek. Dat is zeker een pluspunt van KenM. De zit is vrij breed van de Original (ik had overigens dit model, maar toen was het gewoon het enige model, dus Original staat nergens op) Zadel zag er eigenlijk nog als nieuw uit. Geen issues gehad. Prima kwaliteit. Ze zijn alleen gigantisch duur geworden in een paar jaar. De eerste KenM zadels waren onder de 900 euro. Nu zitten ze al op 1100 voor hetzelfde zadel. En nee, leer en werkloon is in die paar jaar echt niet zo veel gestegen.
Of ik hem weer zou kopen? Dat weet ik niet. Ik vind andere merken vaak beter zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 08:43 



 
Profiel   

upendo schreef
Na wat rondjes proefrijden ben ik gegaan voor de Fairfax Gareth in havana. <3

Ik hoop dat hij snel binnen komt, dressuur rijden op je springzadeltje terwijl je een luie leunstoel als dressuurzadel had is geen succes. :') Wel goed voor je onafhankelijke zit. :P


Gaaf! Ben wel benieuwd naar een goede foto dan ook. De meesten op de foto's zijn zwart.
Ik wacht het nieuwe model toch nog even af en anders ga ik ook de Gareth (of Rebecca) proberen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 09:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 372 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen