Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:00

De classic liep mijn paard absoluut niet onder terwijl hij onder de Gareth bewegingen liet zien waarvan ik niet eens wist dat hij ze had. Ze zeggen dat de Rebecca en Gareth hetzelfde vallen maar de classic ligt echt wel anders. Ik vond zelf trouwens de Rebecca een meer gedwongen zit hebben dan de Gareth maar misschien lag dat aan hoe de zadels waren ingereden want de zadelpasser zei dat de wrongen hetzelfde waren...

Het zijn inderdaad geen korte zadels, mijn kruising Gelderse van 1,65 past net aan de 17,5" :=

Ik heb met geluk een tweedehands Gareth kunnen kopen van een jaar oud (nauwelijks gebruikt) maar heb daar wel ruim het dubbele voor betaald dan de prijzen die hier worden genoemd hoor. Ze schrijven minder hard af dan bv custom zadels heb ik het idee.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:20

ajesca123 schreef:
Ik zou dus ook zeker niet zomaar een 18 inch aanschaffen als je eigenlijk een 17,5 nodig hebt.


Nee maar je kan hem tenminste wel passen als je n iets groter paard hebt. Mijne is namelijk net 1.60 maar heeft zelfs nog 5 cm gesmokkeld door z'n schoft.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:09

ajesca123 schreef:
Ik zou dus ook zeker niet zomaar een 18 inch aanschaffen als je eigenlijk een 17,5 nodig hebt.


Ik heb nu juist een 18, maar wilde voor mijn eigen zit in t zadel liever een 17.5

* edit: en hij is 1.84 :=

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:26

Wij krijgen een nieuw veelzijdigheid zadel. Het wordt een 17 inch ivm de korte rug van de pony. We hebben inmiddels ons 17 inch KM zadel in het cob model verkocht. Dat was te krap qua zitvlak.

Nu is er inmiddels een ander model te koop, de Kent & Masters Universal GP. Dit heeft een zog. 'open seat', waardoor er meer ruimte is. Het zadel is wat vlakker en breder. https://www.kentandmasters.co.uk/genera ... iversal-gp

Nu ben ik benieuwd: heeft iemand al ervaring met dit model?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:54

Ooh zie nu dat dit niet voor tekna zadels is, ik heb een vraagje namelijk over een tekna springzadel.
Het schijnt een oud model te zijn, waren tekna zadels eerst niet met verstelbaar kopijzer? ik kan nergens een schroefje vinden of klittenband zoals mijn oude zadel. Het is namelijk een M en ik heb W nodig, kan die dan in de pers ofzo. Of kan ik hem dan beter terug brengen -O-


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:09

Nee, dit topic gaat niet over Tecna zadels. Je kunt beter even een eigen topic aanmaken hiervoor.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:11

Oke, sorry.
ik heb inderdaad een eigen topic gemaakt

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:13

Niqui schreef:
Wij krijgen een nieuw veelzijdigheid zadel. Het wordt een 17 inch ivm de korte rug van de pony. We hebben inmiddels ons 17 inch KM zadel in het cob model verkocht. Dat was te krap qua zitvlak.

Nu is er inmiddels een ander model te koop, de Kent & Masters Universal GP. Dit heeft een zog. 'open seat', waardoor er meer ruimte is. Het zadel is wat vlakker en breder. https://www.kentandmasters.co.uk/genera ... iversal-gp

Nu ben ik benieuwd: heeft iemand al ervaring met dit model?


Mocht er iemand een ervaring met dit model hebben, dan hoor ik dat graag!

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:39

Niqui schreef:
Wij krijgen een nieuw veelzijdigheid zadel. Het wordt een 17 inch ivm de korte rug van de pony. We hebben inmiddels ons 17 inch KM zadel in het cob model verkocht. Dat was te krap qua zitvlak.

Nu is er inmiddels een ander model te koop, de Kent & Masters Universal GP. Dit heeft een zog. 'open seat', waardoor er meer ruimte is. Het zadel is wat vlakker en breder. https://www.kentandmasters.co.uk/genera ... iversal-gp

Nu ben ik benieuwd: heeft iemand al ervaring met dit model?

Niet met dit model. Wel met Kent & masters S line. Vallen in mijn ogen behoorlijk ruim. Daar kan ik een inchmaat kleiner van dan normaal.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:26

Hi!
Ik kom dit topic even binnevallen. Trotse eigenaar van een fairfax xc classic. Inmiddels opzoek naar een dressuurzadel. Nu zit ik te kijken een een K&M met verwisselbare wrongen in 17 inch.

Maar ik had toch een vraag over de duurdere variant. Had fairfax nou ook een model met verwisselbare wrongen? Ik dacht de Rebecca of heb ik het fout?

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:03

ElmoVelo schreef:
Hi!
Ik kom dit topic even binnevallen. Trotse eigenaar van een fairfax xc classic. Inmiddels opzoek naar een dressuurzadel. Nu zit ik te kijken een een K&M met verwisselbare wrongen in 17 inch.

Maar ik had toch een vraag over de duurdere variant. Had fairfax nou ook een model met verwisselbare wrongen? Ik dacht de Rebecca of heb ik het fout?


Volgens mij niet, de rebecca heeft alleen die verwisselbare blokken bij de schouders. Niet de wrongen

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:38

Blijf het jammer vinden dat er zo weinig bruine thorowgood zadels te koop zijn haha. Ben nu al tijdje op zoek naar een bruine thorowgood t8 veelzijdigheid/spring maar die zijn er niet veel tweedehands.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:06

Ik denk dat ik op zoek ga naar een springzadel van KenM of thorowgood. Is de pasvorm vergelijkbaar met een dressuur zadel?

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:50

eenitraM schreef:
Ik denk dat ik op zoek ga naar een springzadel van KenM of thorowgood. Is de pasvorm vergelijkbaar met een dressuur zadel?


Uit mijn persoonlijke ervaring als het s-line dressuurzadel goed past of de fairfax kun je beter een s line vzh (zijn redelijk spring gericht) de springzadels passen heel anders. Maar verschilt misschien per paard. Maar ik heb nu een s-line vzh hgp naast mijn fairfax

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:51

Ik heb ook een K&M S-Line en wil ook een springzadel aanschaffen. Mijn K&M/thorowgood 'dealer' gaf aan dat ik gerust naar een Thorowgood T8 springzadel kon gaan kijken. Niet de oude variant (T4) met korte kopijzers. Deze schijnt overeen te komen met de dressur S-line.
Alleen of de pasvorm van een K&M of Thorowgood springzadel vergelijkbaar is met EEN dressurzadel is lastig te zeggen :=

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:26

Ik heb een K&M S line HDR dressuurzadel & heb vorig jaar een thorowgood T8 veelzijdigheidzadel (neigt meer richting spring maar was de enige HDR variant in “spring”) HDR aangeschaft: past perfect!

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 22:26

Even een klein schopje hier :+

Komen de inchmaten van K&M en Fairfax aardig overheen? Ik heb nu een K&M 17.5 inch en wil waarschijnlijk een Fairfax aan gaan schaffen (al dan niet 2e hands) en wil even weten of mijn billen ook in een 17.5 Fairfax gaan passen :Y)

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:27

Volgens mij wel, maar niet 100% zeker. Ik had toen een 17 inch K&M geprobeerd en een 17 inch Fairfax met de zadelpasser

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:38

Ligt ook aan het type van beide. Ik vond de monoflap kleiner voelen dan de classic bvb, beide Fairfax.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:29

Ik ben van K&M s-Li e naar Fairfax classic gegaan en vind de fairfax toch net een tikkie krapper in de eerste instantie, waarschijnlijk vanwege de memoryfoam zitting, die moet eerst even wat tijd hebben zich naar je achterwerk tevoren (met koud weer).

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 07:45

Hier een fairfax classic dressuur 17,5” gehad en K&M original 17,5” zowel dressuur als vzh. Ik zat in beiden prima.

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 08:09

Hier een Fairfax 17,5 inch open seat en die heeft voldoende ruimte! En is eventueel ook over te nemen :)

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:58

Wisselende ervaringen dus. Vraagt dus om even proef te zitten voor aanschaffen :))

Kirstenn, heb jij (via pb?) meer informatie over je zadel?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:46

Alle modellen van Fairfax hebben een memory foam zitting. Dat voelt eerst wat krapper, maar zodra het warm wordt, dan vormt het zich na je achterwerk. Je moet dus zeker wel een 10 minuten tot kwartier testrijden om goed te kunnen voelen hoeveel ruimte je hebt. Daardoor kan het lijken dat het in de eerste instantie net iets krapper voelt.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:09

Daphara schreef:
Alle modellen van Fairfax hebben een memory foam zitting. Dat voelt eerst wat krapper, maar zodra het warm wordt, dan vormt het zich na je achterwerk. Je moet dus zeker wel een 10 minuten tot kwartier testrijden om goed te kunnen voelen hoeveel ruimte je hebt. Daardoor kan het lijken dat het in de eerste instantie net iets krapper voelt.


Dat verklaart wel wat inderdaad! Dankjewel voor de uitleg :)