[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:39

Marjan: pommel-pas-foto's zijn altijd zó lastig te beoordelen Y;(
Het is in ieder geval duidelijk dat de pommel op de foto te smal is, daar moet minstens een L voor komen ja :j

xSCWx: het ziet er wel erg "op de voorkant" uit inderdaad, er is vast een Ghost-expert die een goede tip heeft :j

Even ter info nog een tip: ik heb net een actie op Facebook gegooid, we verloten 100 euro shoptegoed onder degenen die tussen nu en zondag via de webshop een Limited Edition Ride-on-Pad bestellen, of een kids zadeltje: Bellis / Lily Cheyenne of Bellis / Barry Arizona :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:48

Dank je! Ik ben nu aan het kijken voor een barefoot lexington. Die zijn smaller toch? Daar zitten meerdere pommels bij en dan kan ik dat mooi proberen. Verkoop ik de cayenne weer :) die is voor mij gewoon net te breed qua zit. Heb vaak last van m’n heupen en net weer een peesontsteking gehad. Dan is het geen pretje..

Edit: Dit is de rug van m’n merrie, lees over de lexington dat die op bepaalde ruggen niet zo fijn ligt?


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 01-11-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:49

Hopelijk mag ik dit hier even vragen…
Wat is een nieuwe Facebook groep waar boomloos te koop wordt aangeboden? De oude is weg…

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:17

MarjanB schreef:
Dank je! Ik ben nu aan het kijken voor een barefoot lexington. Die zijn smaller toch? Daar zitten meerdere pommels bij en dan kan ik dat mooi proberen. Verkoop ik de cayenne weer :) die is voor mij gewoon net te breed qua zit. Heb vaak last van m’n heupen en net weer een peesontsteking gehad. Dan is het geen pretje..

Edit: Dit is de rug van m’n merrie, lees over de lexington dat die op bepaalde ruggen niet zo fijn ligt?


[ [url=m/yzJV0e.jpg]Afbeelding[/url] ]


De oudere lexingtons hadden iig aan de achterkant verhoogde VPS en zou ik daarom niet adviseren op jouw merrie. Overigens vond ik die ook niet heel smal zitten.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:16

Ok dan is een barrydale dus een betere optie?

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:17

Muze schreef:
Hopelijk mag ik dit hier even vragen…
Wat is een nieuwe Facebook groep waar boomloos te koop wordt aangeboden? De oude is weg…


Deze?
Boomloos/ barefoot, bitloos, recreatief paardenmarktplaats Groep

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:21

Als je een ècht smaller zadel wilt dan moet je binnen de Barefoot-lijn de PRO versies hebben, of de Merlyn of Wellington. Dat zijn de nieuwere modellen met een smallere zit die meer doet denken aan die van een Engels boomzadel.

Binnen de traditonele Barefoots heeft de Lexington een iets smaller opgebouwde zitting en de Madrid kan ook als wat smaller ervaren worden (kwestie van proberen) maar vooral zadelmodellen zonder kniewrongen (want die spreiden je benen) en met korte zijkanten zorgen ervoor dat er minder materiaal tussen je been en paard komt waardoor je dus minder wijdbeens komt te zitten :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:34

pmarena schreef:
Als je een ècht smaller zadel wilt dan moet je binnen de Barefoot-lijn de PRO versies hebben, of de Merlyn of Wellington. Dat zijn de nieuwere modellen met een smallere zit die meer doet denken aan die van een Engels boomzadel.

Binnen de traditonele Barefoots heeft de Lexington een iets smaller opgebouwde zitting en de Madrid kan ook als wat smaller ervaren worden (kwestie van proberen) maar vooral zadelmodellen zonder kniewrongen (want die spreiden je benen) en met korte zijkanten zorgen ervoor dat er minder materiaal tussen je been en paard komt waardoor je dus minder wijdbeens komt te zitten :)


Super fijn jouw tips! Wilde al even met becidor bellen eerdaags om anders maar gewoon een pas consult te plannen.. heb alleen eerst nog een afspraak voor m’n boom zadel maar gezien hoe ze met dit nog niet goed passende boomloze zadel loopt wil ik eigenlijk niet meer terug naar een boom zadel

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:49

xSCWx schreef:
Ik heb sinds gister de Ghost Torino piccolo om te testen. Mijn eerste zit gevoel is: lekker. Hij zit fijn smal.
Mijn pony is het er (nog) iets minder mee eens. Die laat wel merken dat het hem niet helemaal lekker zit. Ik heb het idee dat het zadel iets naar voren kantelt, wat is de beste manier dat op te lossen? Kussens aan de achterkant iets breder zetten of meer shims aan de voorkant van de pad?
[ [url=m/OBDTYI.jpg]Afbeelding[/url] ]



Het zadel mag in elk geval nog wat naar voren, de extra lengte van de Ghost zadels zit hem in de voorkant.
Daarnaast kun je ook nog proberen de kussens aan alleen de voorzijde wat breder te zetten, dan komt hij aan de voorzijde wat hoger.
Soms helpt een pad met iets dikkere inlagen ook, maar dat blijft een kwestie van proberen.
Shims zouden ook kunnen helpen, maar ook dat is proberen en uitzoeken.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:15

Duimen jullie even mee? Vandaag komt Ella bij ons, want Feyre is uit haar Freemax forkmaat 5 gegroeid. Hopelijk past de 6 nog… ik wil niet aan een derde zadel :=

Mocht dat wél moeten.. wat is er dan nog (semi)boomloos aan westernzadels te krijgen? Bob Marshall gaat ‘m niet worden, daar is ze ook al te massief voor ^) Bespreek het straks ook met Ella, maar wellicht hebben jullie ook nog tips.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:30

Balen... welke BM heb je er op gehad want de Endurance fork is de breedste die ze hebben.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:32

Hopelijk gaat de 6 nog :j

Bij Barefoot hebben we de mogelijkheid van een zachte pommel met een losse knop:


Afbeelding


Maar zoiets zal je bij andere merken vast ook hebben, of kunnen (laten) aanpassen?
Dat je bvb. de raakvlakken van de fork wat afvijlt ofzo...?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:45

Helaas zit dat bij BM vast met een hele dikke laag lijm en een heleboel nieten :)

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:48

Maar zouden ze dat niet op verzoek een keertje willen aanpassen vóórdat ze de boel vastzetten...?
En er is natuurlijk meer dan BM, wie weet is met huidige zadel wel een aanpassing mogelijk :)

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:49

DubbelFun schreef:
Balen... welke BM heb je er op gehad want de Endurance fork is de breedste die ze hebben.


Die via jou kwam, weet zo niet meer welke fork dat was.

Ik vind zo’n zachte pommel niet echt voldoende steun geven? Zakt het zadel dan niet helemaal weg?

Het is een verschrikkelijk leuk dier maar ze groeit overal uit ^)
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:59

Ik denk dat dat een Trail was... is net iets meer dan een jaar geleden.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:12

Klopt ;(

Maar ja, hoe kom ik erachter dat een Endurance wel past.. Zeker met de bedragen van BM ga ik daar niet op gokken := Plus mormeltje is nog steeds in de groei, dus wat dat betreft wil ik nu ook niet direct met grof geld gaan smijten. Vrees dat er nog wel wat paard bij komt voor ze af is.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:17

Ik stuur je een PB

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:12

Wow, uit een maat 5 gegroeid!? En ik dacht dat mijn trekpaard groot/breed/dik/lomp was in alles... Wij zitten momenteel op maat 4 (5 met edges).

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:29

De Freemax past nog *\%/* En dan nog de vijf ook (net aan). Maar de zes is voor nu echt nog te breed. Ik mag al wel op zoek naar een zes, want ze gaat daar wel naar toe.

Wat ik voelde was de skirt, die zich doordat ze (weer ^) ) overbouwd is in de schouder graaft. De fork zelf heeft voldoende ruimte. Gelukkig had ik nog een dikke vilten pad liggen, die hebben we er nu onder gedaan. Die lift de voorkant wat meer op, waardoor de boel wat hoger komt te liggen.

Ik ben weer een gelukkig meisje :))

Moppies <3
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:41

Mijn heupen beginnen al meteen te piepen als ik die rug zie :D

Op de duitse ebay en kleinanzeigen staat ook wel spul van Freemax.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:43

Haha het went :)) Maar als ik koud/stram ben en ik stap op moet ik altijd wel even.. rekken :') :')

Goeie tip, dank!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:50

Ik zou ernstig een dameszadel gaan overwegen :P

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:55

Hahahaha dat zou ze nog wel prima vinden ook denk ik :D

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:56

En kunnen we toch nog een dame maken van een paardenmeisje :P