[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:11

Ik heb niet deze seatseaver maar een andere, ook over de Libre, het maakt je zit idd wat kleiner, maar de Libre kun je wel qua zit verstellen, vind het de zitting absoluut niet minder diep maken, je zakt er als het ware in, ik vind het heerlijk in ieder geval.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:39

pmarena schreef:
Wel apart, bestel je de Ghost tegenwoordig dan in een breedtemaat qua (al dan niet weggewerkte) pommel / schoftbreedte zeg maar, dat er zoveel verschil in zit dat zich niet echt aan lijkt te passen...?


Klopt, we hebben een standaard afmeting die op vrijwel alle paarden past, tenzij ze mega breed zijn. Dan beter wijde basis - is is niet alleen wat platter, maar ook iets breder/wijder. Prima voor de pannenkoekjes/picknicktafels.
We hebben tegenwoordig ook verschillende stijfheden... de dealers kunnen je daar over informeren en er is ook informatie te vinden op de Ghost Facebook pagina

Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:39

Hoi, mag ik hier even binnen vallen? :D

Ik heb een Welshcob ruin van ruim 3,5 (in juni wordt hij 4) en nu heb ik binnenkort een afspraak met de zadelmaker voor een "boom"zadel.
Punt is alleen dat hij nu wéér in een groeispurt zit waardoor hij vreselijk overbouwd is. (Zijn laatbloeiers)

Een zadel gaan kopen heeft dus nu geen zin, want hij is net een glijbaan en dan wil ik er natuurlijk sowieso op gaan zitten.
Nu wil ik wel graag een zadel om mee te gaan oefenen en tzt dan een keer op te kunnen gaan zitten als hij weer wat rechter is. Ik verwacht dat hij nog wel een paar groeirondes krijgt.

Dus dacht ik dan aan een boomloos zadel. Hier kan ik dan voorlopig wel even mee uit de voeten tot hij n beetje klaar is met extreem groeien. Of is dat een misvatting?

Graag zou ik jullie mening horen, als ervaringsdeskundigen, over de volgende punten:

1. Is er een aanzienlijk verschil tussen de Edix en Barefoot zadels qua kwaliteit en of het goed zit?
Het dressuurtype spreekt me wel aan.

2. Is een boomloos zadel ook geschikt voor inrijden? Denk aan schuiven bij hangen in de beugels of bij gekke sprongen.

3. Ik lees ook over VPS. Is dat alleen bij Barefoot?

4. Welk zadel / maat zou geschikt zijn? Gewoon 2e hands, budget laag :+

Hij heeft een korte rug en is rond de 1,47m.
Draagvlak denk rond de 43 cm?
En ik heb broekmaat 40(en een beetje) lengte 1,65m.


Er is zoveel info te vinden dat ik het daardoor juist helemaal niet meer weet!

Ik snap dat ik ook een passervice kan laten komen, maar ik oriënteer me liever eerst even zodat ik ook gerichter kan zoeken.

Bedankt alvast!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:00

Hoi,

Er zit zeker veel verschil in Edix en Barefoot, kwa kwaliteit zijn ze beide gewoon heel erg goed. Maar kwa comfort vind ik Edix echt stukken beter.

Ik vind dat Edix smaller zit en minder snel schuift. Vandaag tijdens een buitenritje een bok sessie prima uit kunnen zitten op mijn Libre, ik was even bang dat het zadel verschoven was maar dat was niet zo! Bij Barefoot heb ik helaas die ervaring wel en ik heb ook vaak gehoord dat Barefoot wel eens echt flink wil wegglijden tijdens bokken/schrikken.

Daarnaast heeft Edix zowel boomloos als zadels met een softree. Dus wellicht een oplossing om een zadelpasser die Edix verkoopt langs te laten komen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:28

Ik denk dat beide merken inmiddels zoveel modellen hebben, dat vrijwel niemand meer in algemeenheden iets kan zeggen over de verschillen tussen Barefoot en Edix. Want ieder merk heeft zelf al totaal uiteenlopende modellen die niet of nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn :=

Zowel Barefoot als Edix hebben eenvoudige modellen. Maar dan heeft Edix de Softtree modellen die weer veel luxer zijn, met een smallere zit, en zo heeft Barefoot de PRO modellen met een smallere zit. Die nog relatief nieuw zijn dus 99% van de mensen die iets algemeens over Barefoot zeggen, zullen vooral of alleen maar ervaring hebben met bepaalde types, en dan 95% zeker niet of zeer beperkt ervaring hebben met de PRO lijn.

En binnen die lijn van verschillende modellen, zijn er weer verschillende types.
Dus "Barefoot heeft fijnere zadels" of "Edix heeft fijnere zadels", kan je het beste met een korreltje zout nemen waar het algemeenheden betreft die per model enorm kunnen verschillen.

Ik denk dat de meeste mensen binnen 1 van beide merken een prima zadeltje kunnen vinden, dat er voor de meeste mensen zowel een prima Edix als een prima Barefoot gevonden kan worden. Maar niemand probeert natuurlijk tientallen zadels uit van beide merken :=

Ja misschien verkopers / zadelpassers, maar zelfs die hebben niet alle modellen zelf op allerlei soorten paarden onder allerlei omstandigheden uitgeprobeerd, dus dat blijft toch ook een beetje hangen in algemeenheden en beperkte eigen ervaringen en feedback van anderen, waar soms ook hele oude feedback tussenzit van oudere modellen zadels of mensen die een te kleine of te grote zitting hadden of niet bij hun passende stijgbeugels of wat dan ook dat hun ervaring gekleurd heeft :)

Ik denk dat je het beste gewoon eerst even voor jezelf kan nagaan wat voor type zadel dat je aanspreekt. Scroll gewoon eens door de webshops en schrijf op welk model je aanspreekt en waarom. Denk na over wat je wilt gaan doen met je paardje. En wat voor type zadel daar goed bij past. Waar moet het aan voldoen?

Moet je er wedstrijden mee mogen starten? Moet het van leer zijn, met schapenvacht, of juist vegan? Wil je graag een Engels, Western, Spaans / Portugees of ander type? Fenders of riemen? Met een knop, zonder knop, zoveel mogelijk lijkend op een doorsnee Engels zadel?

Rij je graag met een lang, recht been of juist liever met een korter been met meer knik in de knie?
Wil je graag ruim en vrij zitten, of liever wat meer opgesloten? En vind je het dan prettig om kniewrongen of dijwrongen te hebben? Dik of juist liever dun?

Dat soort vragen :) Met een beetje geluk heb je enkele duidelijke wensen / voorkeuren / eisen waardoor je al lekker kan snoeien in het aanbod van zadels :j

Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:59

@petrichor dank voor de info. Die spreekt mij ook erg aan en daar had ik ook wel positieve berichten over gelezen. Die gaat op mijn lijstje!

@pmarena Dat is ook zo hoor en het is ook wel persoonlijk en per paard wat werkt waarschijnlijk. Maar als je dan bijv veel ervaringen hoort over dat zadel xx drama is, dan valt die alvast af. :')

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:23

Precies :j

Ik heb zelfs wel eens gehad dat 2 zussen tegelijk een testzadel bestelden, toen had Barefoot alleen nog maar het Cheyenne model in leder in maat 1 en 2, dus ze hadden toen allebei de maten in huis :)

Aan het eind van de week vond zus 1 het ene zadel echt helemaal geweldig, en het andere zadel 3x niks. En andersom. Terwijl ze toen zeiden dat zowel zij als hun paardjes een vergelijkbare bouw hadden. Het is gewoon zó persoonlijk....

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:37

En zo is dat met zadels, daarom typte ik in mijn vorige post ook heel duidelijk met de 'ik' vorm.

Beiden merken zijn gewoon van goede kwaliteit dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Je moet gewoon vooral heel veel proberen dat is de enige manier om er achter te komen wat bij je past.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:29

Heeft er toevallig iemand een Ghost seatsaver over? Voor een Quevis normale maat. Dan hoor ik het graag!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:05

Els1984 schreef:
Heeft er toevallig iemand een Ghost seatsaver over? Voor een Quevis normale maat. Dan hoor ik het graag!


Niet 1 van wol, wel 1 van lorica

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:07

Hallo allemaal.
Voor wie het nog niet op Facebook heeft gezien, ik ga stoppen met de verkoop van de Ghost zadels na 10 jaar.
In de tussentijd is er iets anders op ons pad gekomen, waardoor er ook keuze's gemaakt moesten worden. Ik blijf wel gewoon in de zadels hoor, dus jullie kunnen nog steeds voor advies bij mij komen, geen probleem!
Mocht je nog iets specifieks zoeken, laat het weten!

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:59

Ik heb een ouder model ghost overgenomen met fenders en kniewrong erop. Nu zitten die wrongen te laag en kunnen niet hoger. Ik zit al vrij lang maar heb zo nul steun als mijn paard wegspringt
Is het mogelijk hier iets aan aan te passen? Zitting is met klittenband bevestigd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 07:32

Ik zou met mijn korte pootjes hier ook van mijn levensdagen niet bij in de buurt komen :n

Ik zou zeggen: ga eens op het zadel zitten, neem een losse fender, leg de kniewrong onder je been zoals hij zou moeten zitten en kijk dan eens of dat voor je zitting überhaupt een optie is qua hoe hij dan wellicht onder je zitting terechtkomt.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:45

Ik heb best lange benen. Dit zijn verschuifbare fenders. Denk dat dit type gewoon niet bij mij past, ik hou van wat kniesteun om sprongen op te vangen. Geeft niet is verder prachtig zadel en gaat vast iemand heel blij maken

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:08

Zijn er hier mensen die een Barefoot Arizona Nut maat 2 op grote pony's hebben liggen? Ik kan er eentje overnemen voor een leuke prijs, alleen ik twijfel over de lengte. We hebben nu een Nevada en die ligt op alle paarden goed, maar zo te zien is de Arizona Nut maat 2 toch wel een aardig stukje langer.
Even voor de beeldvorming de Nevada op 4 van onze paarden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:41

Ik zal hier meteen maar even antwoorden ipv via PB, dan hebben anderen er wellicht ook wat aan :)

De Arizona is een stukje langer om de extra frutsels voor de meer "echte" westernlook kwijt te kunnen. Hij is dus wel wat langer op de rug, maar het achterste stuk is wel veel ronder waardoor je niet die vierkante punt bij de heup hebt zoals bij de Nevada zeg maar.

Het grootste verschil zit hem in het materiaal. De Nevada is soepeler dankzij het nubuckleer. De Arizona Nut is van dikker tuigleder. Ik weet niet hoe recent de foto's zijn? Maar wellicht is het een idee om eens een Arizona Nut als testzadel aan te vragen? Volgens mij heeft Fenne van Becidor er 1. Maar dan in maat 1.

Is sowieso denk ik wel goed om eens te proberen of die maat volstaat zodat een maat 2 misschien niet eens nodig is? De zitting van de Nevada zit als het goed is qua lengte tussen de maat 1 en maat 2 Arizona in. En dan zou je het zadel meteen eens in het echt kunnen zien, voelen, er op zitten en kijken hoe je vindt dat hij ligt.

Het is dan ook goed te doen om je de extra lengte van de maat 2 voor te stellen :)

(Overigens op de foto's valt de erg korte singel wel op, ik zou overwegen om daar een veel langere voor te gebruiken als je dat nog niet doet...? Want op deze manier is de kans behoorlijk aanwezig dat er irritaties ontstaan bij de elleboogplooitjes en van plukjes haar die vastgeklemd komen te zitten tussen de lange stukken singelstoot die niet door een singel onderlegd worden)

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:59

Dank je wel voor je reactie! Super fijn.

Er staat toevallig een maat 2 te koop voor een leuke prijs, dus vandaag dat we twijfelen, want anders waren we voor maat 1 gegaan!

Een testzadel is inderdaad wel een goed idee! Ligt de nut dan ook meer als een torentje op de rug? Onze oude Nevada zonder vps is natuurlijk een zacht wolkje haha!

En dank je wel voor de tip over de singel! We gaan een langere gebruiken

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:00

Van een zadel zonder VPS naar een Arizona Nut is wel 2 uitersten hoor :=

Je hebt dan niet alleen de extra stevigheid van het VPS, maar ook nog de extra stevigheid van het tuigleder. Natuurlijk wel een beetje afhankelijk van hoe goed de Nut is ingereden want nieuw voelt altijd een stuk stugger dan lekker soepel gereden natuurlijk.

Toen ik in 2008 voor het eerst op een Barefoot met VPS reed vond ik het eerst vreselijk, zo'n stijf zadel vergeleken met de Cheyenne en Nevada waar ik daarvoor mee reed! Maar dat duurde eigenlijk maar 2 of 3 ritjes en toen begon ik het VPS juist erg te waarderen :)

Waar ik bvb. de Freeforms echt wat te afstandelijk / vormvast bleef vinden qua gevoel, werd het VPS al snel juist heel fijn.

Maar het is heel persoonlijk, echt een kwestie van zelf proberen en een aantal ritten maken om te wennen aan het idee, het even een kans te geven als je wat anders probeert :)

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:07

Haha dat geloof ik! We hebben eerder ook wel de Cheyenne dry-tex met VPS gehad, maar nu al jaren alleen de Nevada, en die is geloof ik echt één van de eerste jaren, super oud, maar zo fijn! We gaan nog even verder dubben, de Arizona Nut is zoooo gaaf om te zien! Maar er staat ook wel een nette Nevada tweedehands te koop, en daarvan weten we ten minste zeker dat wij en de paarden het prettig vinden, lastig lastig!

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:27

Is er iemand die een maar piccolo Ghost op een kort paardje heeft liggen?
Mijn pony heeft 43 cm ruimte, is dit voldoende?
Ik ben gek op mijn ghost en zou graag weer daarmee gaan rijden, de mijne is alleen een normale maat.
Ik woon in de buurt van Doetinchem, heeft misschien iemand hier in de buurt deze maat die ik zou kunnen uitproberen?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:04

sas27 schreef:
Is er iemand die een maar piccolo Ghost op een kort paardje heeft liggen?
Mijn pony heeft 43 cm ruimte, is dit voldoende?
Ik ben gek op mijn ghost en zou graag weer daarmee gaan rijden, de mijne is alleen een normale maat.
Ik woon in de buurt van Doetinchem, heeft misschien iemand hier in de buurt deze maat die ik zou kunnen uitproberen?


Op mijn paard met amper 40 cm bruikbare rug, was de kleinste Ghost nog veeeeeeeels te groot.

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:11

Mag ik vragen wat voor zadel je er nu op hebt liggen?

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:47

Sodeletuut schreef:
Haha dat geloof ik! We hebben eerder ook wel de Cheyenne dry-tex met VPS gehad, maar nu al jaren alleen de Nevada, en die is geloof ik echt één van de eerste jaren, super oud, maar zo fijn! We gaan nog even verder dubben, de Arizona Nut is zoooo gaaf om te zien! Maar er staat ook wel een nette Nevada tweedehands te koop, en daarvan weten we ten minste zeker dat wij en de paarden het prettig vinden, lastig lastig!


Ja hij is super gaaf :j Ik vind de Arizona Rose nog iets mooier.
Maar voor mijzelf gaat er echt niks boven de Lazy Mountain :+:

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:56

sas27 schreef:
Is er iemand die een maar piccolo Ghost op een kort paardje heeft liggen?
Mijn pony heeft 43 cm ruimte, is dit voldoende?
Ik ben gek op mijn ghost en zou graag weer daarmee gaan rijden, de mijne is alleen een normale maat.
Ik woon in de buurt van Doetinchem, heeft misschien iemand hier in de buurt deze maat die ik zou kunnen uitproberen?

Ik heb een ghost mandriana maat Bambino. Gelukkig ben ik gezegend met een klein zitvlak. Het zadel is 50cm lang in totaal, het dragende deel zal dus een paar cm korter zijn, maar niet veel. Het ligt op een paard waar makkelijk een 16,5” wintec op past, maar bambino is echt de max qua lengte voor haar, langer kan écht niet. Ik denk dus dat een picollo wellicht nog te lang is voor jouw paardje

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:42

pmarena schreef:
Sodeletuut schreef:
Haha dat geloof ik! We hebben eerder ook wel de Cheyenne dry-tex met VPS gehad, maar nu al jaren alleen de Nevada, en die is geloof ik echt één van de eerste jaren, super oud, maar zo fijn! We gaan nog even verder dubben, de Arizona Nut is zoooo gaaf om te zien! Maar er staat ook wel een nette Nevada tweedehands te koop, en daarvan weten we ten minste zeker dat wij en de paarden het prettig vinden, lastig lastig!


Ja hij is super gaaf :j Ik vind de Arizona Rose nog iets mooier.
Maar voor mijzelf gaat er echt niks boven de Lazy Mountain :+:

Ohh jaaa, de lazy mountain is al heel lang een droom <3 <3

Maar voor nu zijn we toch voor een tweede Nevada gegaan, tweedehands. We weten ten minste zeker dat die past en dat we daar zelf fijn mee kunnen rijden! Bedankt voor de hulp!