[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 01:01

Misschien een fotootje plaatsen van jullie in het zadel?

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 01:05

Ik heb ook (voor het fijne) ruimte in de standaard maat (broek maat 38), ik heb dit opgelost door er een Seat saver op te leggen. Is dat misschien ook een optie voor jullie?
Kan je anders niet een piccolo maat proberen of zijn die niet te proberen?

Ik heb een paar weken terug een Ghost zadel gekocht, was eigenlijk ter overbrugging tot ik een boom zadel had maar ik hou hem. Als ik met dit zadel rij is mijn lage rugpijn bijna direct weg, al die Fysio’s en masseurs lukt dat niet. Dus nu heb ik 2 zadels :')

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:07

Ik zou aanraden om een paar foto's te maken van jullie in het zadel van de zijkant in stilstand, en tijdens het rijden op verschillende momenten. (Zowel sta als zit momenten in de draf, bijvoorbeeld door een filmpje van opzij stil te zetten) zodat je echt even goed kan kijken hoe het oogt :)

En als je dan nog twijfel hebt dan kan je die foto's doorsturen naar BuitenZinnig / hier plaatsen als je meer meningen wilt :j

Ik weet wel dat "gevoel" bedrieglijk kan werken. Vaak schrikken mensen als ze zien hoe krap ze eigenlijk zitten in hun prima aanvoelende zadel, maar ook andersom kan het gebeuren dat je het gevoel hebt te ruim te zitten maar uit beeldmateriaal blijkt dat je eigenlijk de ruimte helemaal niet hebt om de zitting wat in te korten :)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:19

Het blijft toch wel een gedoetje hoor, zadels :x mijn paard heeft veel meer rugspieren gekregen, sowieso meer body en nu vind ik weer dat ik veel meer 'bovenop' mijn paard zit met mijn trekker zadel dan voorheen. Het voelt wat instabiel ook. Alsof ik op een stapel kleine kussentjes zit.

Mijn zadelpasser vind dat het bij haar rug altijd een goed idee blijft om de 3 mesh inlages te blijven gebruiken maar ik ga het toch eens zonder proberen denk ik.
Het kopijzer wijder zetten is het niet dan gaat het naar voren kantelen. De kussens iets wijder zetten zorgde al helemaal voor een raar effect _O- al lag het wel een stuk meer om mel heen daarna, paard zei dat het echt de oplossing niet was dus zo ook niet gereden. Ging om een halve centimeter.

Ik weet het ff niet meer.. Ik heb zelfs al overwogen toch een wintec ofzo op haar te laten aanpassen _O-
Nu
Afbeelding
Toen het zadel goed zat
Afbeelding
Toen ik het zadel kocht en misschien wel het beste zat, met nog extra gelinlages erbij
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sintara op 18-12-21 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:29

Een wintec lost dan toch niets op? Ik zou inderdaad eens andere inlagen proberen :j

Ik heb er ondertussen ook de balen van... laatst de zadelpasser langs gehad. Mijn freemax ligt nog goed op mijn oude paard gelukkig, en lijkt ook goed te liggen op mijn jonge quarter (formaat bodybuilder) maar dan is er wel een grotere fork nodig. En helaas... niet leverbaar.
Ik zit op het punt om dan maar een compleet zadel voor hem te kopen, maar dat gaat mijn man niet leuk vinden :')

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:33

Hahaah nee misschien niet, heb alleen nu dus het gevoel dat er teveel stapel is en als je dan puur een zadel + dun dekje ziet lijkt dat beter ofzo.
Terwijl toen ze nog wat te dun was ik dat gevoel helemaal niet had, zelfs niet met meer inlages.
Misschien niet logisch, puur gevoel :)

Misschien hebben ze ergens anders een grotere fork beschikbaar? Of bestaat die gewoon niet :=

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:36

Hij bestaat wel hoor, maar er zijn leveringsproblemen.
Ik houd de Duitse Ebay ook in de gaten, daar is meer aanbod, maar is tot nu toe nog niet voorbij gekomen helaas :n

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:42

Sintara schreef:
Het blijft toch wel een gedoetje hoor, zadels :x mijn paard heeft veel meer rugspieren gekregen, sowieso meer body en nu vind ik weer dat ik veel meer 'bovenop' mijn paard zit met mijn trekker zadel dan voorheen. Het voelt wat instabiel ook. Alsof ik op een stapel kleine kussentjes zit.

Mijn zadelpasser vind dat het bij haar rug altijd een goed idee blijft om de 3 mesh inlages te blijven gebruiken maar ik ga het toch eens zonder proberen denk ik.
Het kopijzer wijder zetten is het niet dan gaat het naar voren kantelen. De kussens iets wijder zetten zorgde al helemaal voor een raar effect _O- al lag het wel een stuk meer om mel heen daarna, paard zei dat het echt de oplossing niet was dus zo ook niet gereden. Ging om een halve centimeter.

Ik weet het ff niet meer.. Ik heb zelfs al overwogen toch een wintec ofzo op haar te laten aanpassen _O-
Nu
[ [url=m/qaKexu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen het zadel goed zat
[ [url=m/E6pqM5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen ik het zadel kocht en misschien wel het beste zat, met nog extra gelinlages erbij
[ [url=m/8Idk49.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat voor kussens heb je er onder? hoe dik etc. Soms kunnen ander soort kussens ook nog den verschil maken in hoe het zadel ligt op je paard.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:47

Gewoon de standaard trekker kussens

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:57

Sintara op de middelste foto zie ik wel, voor het kleine stukje dat zichtbaar is, dat je paard anders bespierd is rondom de schouder en wat hangt.. hoe loopt ze nu dan?

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:32


Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:56

DubbelFun schreef:

Ja en daar heb ik dus een zadel gezien dat perfect zou zijn, zowel qua fork als qua zitmaat voor mij :') behalve dan dat ik een cow zou willen ipv een buffel die er op staat. Voor mijn oudere paard heb ik ook een cow en dat vind ik wel een supermooi zadel.

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:58

In de 2e hands markt heb je niet altijd alles te kiezen :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:16

Sintara schreef:
Gewoon de standaard trekker kussens

Volgensmij zijn die vrij dik en blokkig van zichzelf toch? Misschien de moeite waard om een keer met een zadelpasser te overleggen of andere kussens misschien zouden kunnen helpen met de ligging en ook met je zitgevoel. Lijkt alsof je paard mooier gevuld is op de rug spieren waardoor misschien dunnere kussens of ander type kussens kunnen zorgen voor meer stabiliteit en meer close contact gevoel ipv dat torentje.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:07

Muze schreef:
Sintara op de middelste foto zie ik wel, voor het kleine stukje dat zichtbaar is, dat je paard anders bespierd is rondom de schouder en wat hangt.. hoe loopt ze nu dan?

Goed gezien, ze was toen net een paar maanden op (box) rust geweest en was begonnen met weer opbouwen :j

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:37

Ze is er in elk geval wel goed van bijgetrokken qua spieren. Maar snap dat t lastig is als het nu weer niet goed ligt. Misschien een ander ( soort) pad?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:08

Hier nog steeds echt super blij met mn Prince Orion, een minder bekend boomloos zadel, maar voor ons echt de uitkomst. En de looks ervan vind ik ook echt fantastisch <3

Afbeelding
Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:35

Wauw! Is dat ook een kort zadel?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:01

Muze schreef:
Wauw! Is dat ook een kort zadel?


Best wel, uit mn hoofd 52cm (kan het morgen voor je na meten). Afhankelijk van de maat, dit is een maat 1, maten 2 en 3 zijn iets platter van zit en hebben iets meer lengte.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:22

Ik hoef voorlopig nog geen zadel haha, jonkie is net ( bijna) 2,5.
Maar je mag vast rondkijken he… haha

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:25

Muze schreef:
Ik hoef voorlopig nog geen zadel haha, jonkie is net ( bijna) 2,5.
Maar je mag vast rondkijken he… haha


Het rondkijken kan niet vroeg genoeg beginnen :D

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:33

Ik zoek een fijne en vriendelijke singel voor bij mijn Barefoot Wellington. Iemand goede suggesties?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:18

Ik ben ook op zoek naar een singel. Mijn haflinger is buikig en door een chronische blessure gaat dit niet beter worden. We maken 2x per week een stapritje.
Ik heb een barefoot Cheyenne. Het ligt op zich aardig, behalve dat de singelplek niet lekker is. Het zadel wordt wat naar voren getrokken. Ik zit aan een banaansingel te denken, maar is dat een goed idee? Herkennen meer mensen dit? Hoe los je dit?
Afbeelding

Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:28

Hierboven lijkt een beetje op die van mij, om te beginnen moet de singel een flink stuk langer, of hij moet al hoger komen als hij goed is aangesingeld.
Ik denk persoonlijk dat banaan weer iets overdreven is, een asymetrische zou dan misschien beter passen. Zo op de foto oogt het niet alsof het super ver naar voren trekt, maar dat kan met rijden ook al anders worden.
Bij mijn eigen pony heb ik juist een wat smallere singel genomen,daarbij zag het plaatje er wat vergelijkbaar uit, maar hij heeft vooral een smalle singelgroeve, niet zozeer dat deze ver naar voren ligt.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:33

Hij was hier nog niet aangesingeld :D
Hij ging nog een gat of 4 omhoog. De maat is wel prima.
Misschien vertekent het ook wel. Heb ook niet het idee dat het zadel op zijn schouders ligt of trekt.
Maar je ziet wel duidelijk de singelstoten wat naar voren trekken ipv netjes recht naar beneden.