[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:07

DubbelFun schreef:
Mits je idd een goede pad hebt met aardig wat stevigheid dan is het wel mogelijk.


Kifra pad met dubbele inlagen

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:08

Fillis schreef:
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik ga binnenkort maar eens een testzadel bestellen denk ik. Even kijken hoe het zit met terugsturen, weet niet of mijn postkantoor open is met de lockdown..

Mocht ik ervoor gaan dan wil ik er wel graag een passer bij hebben. Welke zadelpasser heeft Ghost in het assortiment en zit in de buurt van regio Twente? (Of rijdt een route, zodat de voorrijkosten niet astronomisch worden := )

Trouwens, als ik naar de prijzen kijk van in dit geval Ghost, is die prijs dan incl. alles (zitting/basis/kussens/pad/stijgbeugelriemen), of moet ik van alles apart bijbestellen? Wat kost het totaalplaatje van een standaardkleur/uitvoering ongeveer?


Ik denk dat Suzanne van Buitenzinnig daar wel komt.
Toen ik mijn Ghost bestelde was de prijs voor een 'kaal' zadel, wel incl kussens (verschillende beschikbaar voor verschillende prijzen volgens mij), ik moest dan nog los de beugels+riemen, de pad en de singel regelen. Qua kleur heb ik volgens mij ook niks extras hoeven betalen, tenzij je echt speciale wensen hebt.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:54

paddraigh schreef:
Kifra pad met dubbele inlagen
Met meerdere pockets of één geheel ??

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:08

De Startrek is toch echt ontwikkeld in combinatie met kussens, net als Ghost - ik begrijp niet zo goed waarom iedereen het zonder wil???

Cera D - we hebben wel extra prijzen wanneer het materiaal duurder is, of als je wel erg veel kleuren en dingen aan je zadel wil. Volgens mij heeft BuitenZinnig dat goed uitgelegd op haar site?

En de meeste Ghost foto's qua kleurcombinaties staan op de Facebook pagina - soms ook in de video's.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:11

Opdat de fork en het zadel verder super past en met kussens eronder drama.... Vandaar

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:12

DubbelFun schreef:
paddraigh schreef:
Kifra pad met dubbele inlagen
Met meerdere pockets of één geheel ??


1 geheel

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:18

paddraigh schreef:
1 geheel

Dat geeft idd de betere drukverdeling.

Ik heb ook met de Silverado gemerkt dat bij sommige paarden het zadel zonder de kussens beter ligt, terwijl de pommel echt de goede maat had.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:28

paddraigh schreef:
Opdat de fork en het zadel verder super past en met kussens eronder drama.... Vandaar

Dan past ie dus niet...... de basis van de Startrekk stelt niet zoveel voor - misschien andere kussens?

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:23

DubbelFun schreef:
paddraigh schreef:
1 geheel

Dat geeft idd de betere drukverdeling.

Ik heb ook met de Silverado gemerkt dat bij sommige paarden het zadel zonder de kussens beter ligt, terwijl de pommel echt de goede maat had.


Dat is hier idd zeker het geval.

Kwetal
Er zijn zoveel soorte kussens en ik vind ze elke keer naar het singelen vreselijk strak zitten. Terwijl het zonder singelen goed zit. Dat heb ik bij mijn bf en de pools (boomzadel die ik ban vriendin gepast heb) dus niet.
Ook zonder kussens en met pad zit de startrekk goed. Vandaar mijn vraag. Dat hij zonder gebruikt zou kunnen worden.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:40

paddraigh schreef:
Kwetal
Er zijn zoveel soorte kussens en ik vind ze elke keer naar het singelen vreselijk strak zitten. Terwijl het zonder singelen goed zit. Dat heb ik bij mijn bf en de pools (boomzadel die ik ban vriendin gepast heb) dus niet.
Ook zonder kussens en met pad zit de startrekk goed. Vandaar mijn vraag. Dat hij zonder gebruikt zou kunnen worden.


Heel eerlijk heb ik wel vaker problemen gezien bij de ST. Western-modellen. Maar wellicht is dat veranderd. Als je het echt zeker wil weten moet je contact opnemen met de ontwerper - Stephan Günther van Sud Sattel (geloof ik) die kan je precieze tips geven. Hij spreekt ook Engels

Ik moet je ook bekennen dat ik geen zicht heb op de modernste uitvoeringen van de Startrekk westermodellen, ik verkoop ze al heel lang niet meer. :o
Misschien dat BuitenZinnig daar meer over kan zeggen??

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:22

Ik heb dat ook wel vaker gehad als ik verschillende merken boomloos / flexibel uitprobeerde die zadelkussens hadden. Ik wilde in het begin erg graag dat Barefoot klittenbandkussens kreeg maar daar ben ik toen toch op teruggekomen :)

Vaak wordt het geheel toch wat te vormvast met kussens die aan het zadel vast zitten.

Een pad met inlages ligt dan wat meer om het paard heen in plaats van er bovenop zeg maar.
Die inlages / kussens in een pad volgen meer vanzelf de contouren van het paard.

En wanneer je de zadelkussens als inlages in de pad hebt ipv. aan het zadel vast, is het geheel flexibeler.
Zadel kan dan wat over de pad heen bewegen tijdens het aansingelen, in het zoeken naar de juiste ronding op de rug.

Twee laagjes die los van elkaar blijven zorgen gewoon voor een flexibeler geheel dan wanneer je die laagjes aan elkaar vast maakt :)

Vergelijk het met een telefoonboek. Dat is best dik, maar wel heel soepel doordat de blz. over elkaar heen kunnen bewegen. Zou je de blz. aan elkaar vastmaken dan wordt het 1 dik blok waar nog maar weinig buiging in zit.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:27

Ja idd!

Maar zou het überhaupt verstandig zijn om zonder de kussens te gaan rijden? Maar wel met pad met inlagen. Met in dit geval de startrekk?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:58

paddraigh schreef:
Ja idd!

Maar zou het überhaupt verstandig zijn om zonder de kussens te gaan rijden? Maar wel met pad met inlagen. Met in dit geval de startrekk?

Wat voor kussens heb je dan? In mijn tijd waren die dingen nog geen 2cm dik - dus daar merkte je niet veel van en dat bewoog gewoon mee met de basis.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:59

pmarena schreef:
Ik heb dat ook wel vaker gehad als ik verschillende merken boomloos / flexibel uitprobeerde die zadelkussens hadden. Ik wilde in het begin erg graag dat Barefoot klittenbandkussens kreeg maar daar ben ik toen toch op teruggekomen :)

Vaak wordt het geheel toch wat te vormvast met kussens die aan het zadel vast zitten.

Een pad met inlages ligt dan wat meer om het paard heen in plaats van er bovenop zeg maar.
Die inlages / kussens in een pad volgen meer vanzelf de contouren van het paard.

En wanneer je de zadelkussens als inlages in de pad hebt ipv. aan het zadel vast, is het geheel flexibeler.
Zadel kan dan wat over de pad heen bewegen tijdens het aansingelen, in het zoeken naar de juiste ronding op de rug.

Twee laagjes die los van elkaar blijven zorgen gewoon voor een flexibeler geheel dan wanneer je die laagjes aan elkaar vast maakt :)

Vergelijk het met een telefoonboek. Dat is best dik, maar wel heel soepel doordat de blz. over elkaar heen kunnen bewegen. Zou je de blz. aan elkaar vastmaken dan wordt het 1 dik blok waar nog maar weinig buiging in zit.

telefoonboek??? Wat is dat??? :+

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:18

Kwetal schreef:
paddraigh schreef:
Ja idd!

Maar zou het überhaupt verstandig zijn om zonder de kussens te gaan rijden? Maar wel met pad met inlagen. Met in dit geval de startrekk?

Wat voor kussens heb je dan? In mijn tijd waren die dingen nog geen 2cm dik - dus daar merkte je niet veel van en dat bewoog gewoon mee met de basis.


Die zijn best aanwezig, zijn de standaard kussens die eronder zitten .

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:54

Paddreigh, mijn "standaard" dateert van ca. 10 jaar geleden, toen waren het grote gevallen van ca. 2cm dikte - dikkere waren optioneel. (of met bijvoorbeeld lamsvacht er onder)
Ik vraag me af wat er dan verkeerd gaat, dat dit een grote invloed heeft op de ligging op een paard. Misschien dan toch een passervice laten komen die bekend is met Startrekk?

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:03

Weten jullie misschien of er een pas of testservice is die de barefoot merlyn in maat 0 beschikbaar heeft? Ik heb het zelf nog niet zo kunnen vinden. En zijn er al ervaringen met dit zadel?

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:09

Kwetal schreef:
Paddreigh, mijn "standaard" dateert van ca. 10 jaar geleden, toen waren het grote gevallen van ca. 2cm dikte - dikkere waren optioneel. (of met bijvoorbeeld lamsvacht er onder)
Ik vraag me af wat er dan verkeerd gaat, dat dit een grote invloed heeft op de ligging op een paard. Misschien dan toch een passervice laten komen die bekend is met Startrekk?


Zadel zit gewoon niet goed met kussens...
Passervice is niet nodig, want dat voelt je heel duidelijk dat het na het singelen niet lkkr zit bij mijn paard.
Maar geeft niet. Zadel staat te koop en ik oriënteer me rustig op een boomzadel.
Tot die tijd rijd ik zonder kussens met extra inlagen in mijn pad

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:35

Even een vraag van een hele andere orde := Mijn allerknapste, allerliefste blondje is helaas uit haar Bob Marshall gegroeid. Ja, de BM die ik vorig voorjaar heb gekocht en waar nog geen 10x mee gereden is ;(

Ik heb het zadel nu in principe verkocht, maar... Wie heeft er recent (sinds de lockdown) een westernzadel verkocht en weten te versturen? Hoe kom je in deze tijden aan een doos waar een dergelijk zadel in past? Ik heb nu een doos (van Barefoot :P ) waar hij qua lengte en breedte perfect in past, maar ja.. die knop -O- Eerder kon ik bij witgoedwinkels of meubelzaken nog wel een flinke doos ophalen maar ja, die zijn allemaal dicht -O-

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:37

Als je 2 dezelfde dozen hebt kun je er één van maken en dan flink tape er om heen doen.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:42

Ik zou wel de Barefootdoos wat uit kunnen bouwen eventueel... Ik heb nog wel andere dozen liggen. Die zijn te klein om van twee één te maken, maar ik kan wel wat knutselen en dan heel, heel veel tape erover doen.

Anders was brengen wel een optie (hoera! een uitje!) maar dat is een ritje van bijna 3 uur enkele reis :=

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:46

Voor de lol is dat wel een beetje ver ja. Geen bekende Bokker die toevallig die kant op moet ?? (zo ben ik eens aan een cavia gekomen :D )

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:01

Mijn ghost komt weer te koop. Normale maat, roma, NO4 kussens met pad en inlages. Ik ga toch weer terug naar een boomzadel (helaas)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:40

lein82 schreef:
Otti1977 schreef:
Tja ik zweer bij de Barrydale..

Ik vond m ook erg fijn zitten, maar is boven budget helaas. Tweedehands zie ik ze ook ( bijna) niet, of alsnog voor een flinke prijs.

Er staat een Barrydale te koop op Facebook...

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:00

Zijn er hier mensen die echte trektochten rijden met boomloze zadels, specifiek Ghost zadels?
Ik wil binnenkort "serieuzer" trektochten gaan rijden, maar hoor veel dat boomloze zadels hier niet zo geschikt voor zijn. Vooral het bevestigen van zadeltassen lijkt problematisch, aangezien dat gewicht nooit op de ruggengraat mag liggen.Afbeelding