[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:45

Pmarena! <3
Dankjewel voor dit antwoord.
Gelukkig heb ik naar mijn weten goed gepast. Maar met dit antwoord kan ik zeker meer.

Ik had al contact met een zadelpasser maar dat is voor mijn gevoel alles behalve prettig verlopen. Vandaar dat ik een beetje schrik had.
Meer wil ik daar niet over kwijt, vind ik net zo netjes tegenover de andere partij.
Maar ik mag wel laten weten dat het niet correct voelde. :)

Mocht ik twijfelen neem ik zeker contact op met een andere boomloospasser. In deze omgeving zitten die er in mijn opinie voldoende :)

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:53

Ojee dat is jammer zeg! Gelukkig zijn er meerdere. Ik kan wel zeggen dat ik over niemand van de Barefoot-passers echt vervelende ervaringen hoor dus ik schaar het even onder pech :(:)

Hopelijk heb je linksom of rechtsom snel duidelijkheid zodat je fijn aan de hobbel kan :j

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:59

Sheran schreef:
Sorry Dioxide, ik kan daar niks zinnigs over zeggen!

Bedankt voor je reactive Buitenzinnig, dat afhaalpunt is een goed idee! Ik denk dat ik dat wel even een kans ga geven in januari, na de kerst :) Als ik fijner in de Barrydale zit lijkt het me wel de moeite waard. De Wellington vind ik er trouwens ook heel erg mooi uitzien.


Ik heb mijn instructrice gevraagd om vandaag even een filmpje te maken op het paard dat ik nu rij. Daar kun je zien dat mijn benen best wel wiebelig zijn en dat ik nog moeite heb met de balans. Het zat al wel weer iets beter dan gisteren, ik heb het zadel nu iets verder naar voren gelegd en iets verder naar achteren op de onderliggende pad. Ik twijfel inderdaad nog wel, ook door jullie opmerkingen, of het zadel me wel past. Wat denken jullie hier? Stap is niet gefilmd, wel draf en galop.

[ Video ]


Graag gedaan!

Wat je op dit filmpje goed ziet is dat je knieën ook wat los komen. Heb je het idee dat je rustig ontspannen kunt zitten, en je knieën mooi aan liggen?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:57

Ik wil even pmarena/ Bianca even n warme douche geven via dit topic

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:28

Ik kom hier ook eens binnenvallen met een vraagje! Heb nu al een jaartje de barefoot lazy mountain! Super tevreden over! Rij met een anatomische singel van tekna! Maar.. ik kan niet zonder opstapje opstappen zonder dat het zadel schuift.. bij het rijden verschuift er niks! Soms moet ik eens afstappen op wandeling en vind ik niks dat kan dienen als opstapje.. nu mijn vraag; helpt de fra singel hierbij of niet? Ervaringen?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:47

PMarena: bedankt voor het kijken! Ik heb de wrongen nu bijna buiten het klittenband bereik zitten. Zie je nog iets specifieks wat fout zou kunnen zitten, of zou het wennen zijn? Ik kon altijd erg netjes zitten en vind dit ook belangrijk, dus ik los het graag op :)

Buitenzinnig schreef:
Sheran schreef:
Sorry Dioxide, ik kan daar niks zinnigs over zeggen!

Bedankt voor je reactive Buitenzinnig, dat afhaalpunt is een goed idee! Ik denk dat ik dat wel even een kans ga geven in januari, na de kerst :) Als ik fijner in de Barrydale zit lijkt het me wel de moeite waard. De Wellington vind ik er trouwens ook heel erg mooi uitzien.


Ik heb mijn instructrice gevraagd om vandaag even een filmpje te maken op het paard dat ik nu rij. Daar kun je zien dat mijn benen best wel wiebelig zijn en dat ik nog moeite heb met de balans. Het zat al wel weer iets beter dan gisteren, ik heb het zadel nu iets verder naar voren gelegd en iets verder naar achteren op de onderliggende pad. Ik twijfel inderdaad nog wel, ook door jullie opmerkingen, of het zadel me wel past. Wat denken jullie hier? Stap is niet gefilmd, wel draf en galop.

[ Video ]


Graag gedaan!

Wat je op dit filmpje goed ziet is dat je knieën ook wat los komen. Heb je het idee dat je rustig ontspannen kunt zitten, en je knieën mooi aan liggen?


Nee, helemaal niet. Het voelt alsof mijn knieën geen plek kunnen vinden. Ik heb de wrongen nu eigenlijk buiten het klittenbandgebied geplaatst en dat werd iets beter, maar ze liggen nergens echt lekker of stabiel. Maar dat hoor ik vaker over boomloos.

Paard gooit wel erg hoog op, moeilijk uit te zitten.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 08:48

ELUNA schreef:
Ik kom hier ook eens binnenvallen met een vraagje! Heb nu al een jaartje de barefoot lazy mountain! Super tevreden over! Rij met een anatomische singel van tekna! Maar.. ik kan niet zonder opstapje opstappen zonder dat het zadel schuift.. bij het rijden verschuift er niks! Soms moet ik eens afstappen op wandeling en vind ik niks dat kan dienen als opstapje.. nu mijn vraag; helpt de fra singel hierbij of niet? Ervaringen?



Ik heb ookde lazy (lederen uitvoering) en gebruik de fra singel ik heb gelukkig hierdoor geen glij probleem. Ik singel niet superstrak
Heb nooit andere singels gebruikt dus echt vergelijken kan ik niet

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:31

Ah dank je Maralyn, lief van je. Hopelijk kom je wat verder met wat we via PB besproken hebben :)

Sheran: dat is inderdaad ook wat je ziet, dat je knieën geen rustpunt vinden zeg maar. Heb je allebei de wrongen nog en ook wel eens het andere model geprobeerd? Heb je zelf het idee dat je knie eigenlijk gewoon te ver naar voren uitkomt en je bovenbenen eigenlijk gewoon wat te lang zijn voor dit zadel?

Singel: Ik adviseer aan een Barefoot altijd een liefst zo volledig mogelijke elastische singel, meestal ligt de boel dan echt stabieler want ze hoeven normaal gesproken echt niet meer te schuiven dan enig ander zadel :) De meeste mensen bestellen bij aankoop van een zadel of Ride-on-Pad een Stretch & Breath singel erbij.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:53

Sheran schreef:
Nee, helemaal niet. Het voelt alsof mijn knieën geen plek kunnen vinden. Ik heb de wrongen nu eigenlijk buiten het klittenbandgebied geplaatst en dat werd iets beter, maar ze liggen nergens echt lekker of stabiel. Maar dat hoor ik vaker over boomloos.

Paard gooit wel erg hoog op, moeilijk uit te zitten.


Wat ik denk, is dat, buiten de lengte van je benen icm de vorm van dit zadel, het zadel misschien wat te breed is voor jou.
Je kunt je voorstellen dat als je heupen wijder worden gezet als je op een zadel zit, je benen uiteraard ook anders geplaatst worden. Bij de 1 meer dan bij de ander. Dat is ook van je bouw etc. afhankelijk. Ik merk dat bijvoorbeeld bij zadel pas sessies. Het gebeurd wel eens vaker. Soms helpt een zit verkleiner en soms een heel ander zadel (ook wel een ander type van Barefoot, of een ander merk), waarbij mensen minder breed zitten.

Wellicht kun je dan kijken voor een zit versmaller van Barefoot, en mocht je een keer testen kun je vragen of de betreffende partij die er bij wil doen om te proberen.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:01

ELUNA schreef:
Ik kom hier ook eens binnenvallen met een vraagje! Heb nu al een jaartje de barefoot lazy mountain! Super tevreden over! Rij met een anatomische singel van tekna! Maar.. ik kan niet zonder opstapje opstappen zonder dat het zadel schuift.. bij het rijden verschuift er niks! Soms moet ik eens afstappen op wandeling en vind ik niks dat kan dienen als opstapje.. nu mijn vraag; helpt de fra singel hierbij of niet? Ervaringen?


Ik ben ook lang aan het rommelen geweest met schuiven. Bij mij was de Fra niet de oplossing.
De combi van een burioni pad met sympanova en een anatomische singel van kifra horse is voor ons de perfecte combi.
Afbeelding

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:44

Bedankt pmarena en buitenzinnig, voor het zo serieus kijken en het uitgebreide advies. Ik geloof niet dat ik de andere set wrongen nog heb. Als het misschien helpt, kan ik ze los bestellen. Ze waren wel smaller, ik heb nu de korte dikke.

Te breed zitten zou natuurlijk ook kunnen. Hij voelt niet erg breed, maar mijn benen zijn niet stabiel.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:59

Iemand toevallig een barefoot (of ander boomloos merk) kinder zadel te koop? :)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:13

Sheran ik heb ook zulke lange benen en herken het op sommige zadels. Met zulke lange bovenbenen heb je al snel dat je langer dan de bolling van de buik bent zegt maar, gecombineerd met net teveel breedte en dan toch een net niet passend zadel maakt dat je wat onstabieler zit is mijn gedachte erachter altijd. Ik vind je namelijk verder ook een mooie mogelijkheid tot balans hebben, menig ruiter zit slechter maar dan met minder wiebelende benen gewoon omdat ze minder hoek maken. Daar heb je geen wrong voor nodig dan. Sterker nog, ik zit vaak op slanke maar hoge zadels prima met vlak zitvlak zonder wrong. Heb ooit gigantisch lekker gezeten op een Gaston mercier.

Geen oplossing, maar wel leuk om te testen is dus als je die hoek van lange bovenbenen minder hoekig maakt met een hoog zadel/torentje. Shims/pad/zitvlak verhoging. Je komt dan verder van je paard af zodat je je bovenbeen/knie meer vlakte geeft tegen de buik.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:17

Ps; nu ik je filmpje bekeken heb denk ik ook aan een wat instabiel bekken en lage lumbale rug. Je zou eens kunnen kijken naar versterkingsoefeningen voor de kleine spieren rondom je wervels en bekken (niet de grote buik en rug spieren) en heupen.

Denk oa aan driedimensionale bewegingen (beetje uit de hoek bewegings-fysio) en bijv voor de tv zitten op een stoel met rubberen balanskussen (zo’n ding voor de wiebelige kinderen vroeger in de klas) waarbij je je voeten zet op een balansplateau (te koop of zelf maken met een ronde houten schijf waar je onderin in het midden een gat maakt waar een tennisbal in kan. Zo ben je onder voeten en zitvlak aan het balanceren, iets wat mist als je bijv alleen op een yoga bal gaat zitten (zitten op de yoga bal met je voeten op de houten schijf is ook prima).

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:58

Balou_k schreef:
Iemand toevallig een barefoot (of ander boomloos merk) kinder zadel te koop? :)



Ik weet niet of je facebookt hebt? In de groep van boomloos verkoop en ruilen kwam er woensdag eentje voorbij. Van barefoot.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:31

Sheran, ik heb erg veel baat bij de hipsaver van Barefoot in mijn boomloze zadels. De zit wordt net iets minder breed en dat maakt bij mij een groot verschil tussen mijn benen rustig en goed kunnen aanleggen of met 'wiebelbenen' rijden.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:47

Bedankt voor jullie tips allemaal, een zadelophoging is een optie die heel makkelijk even te proberen is.

Hannanas: dank je voor je tips. Ik ben wel benieuwd waarop je de instabiliteit baseert: waar kan ik dat zien? Hoe zie ik dat?
Mijn onderrug is wel een punt: heb een tijd aan ballet gedaan en dat schreven ze hem toch wel af met als mededeling dat de bouw gewoon niet goed was. Hij kan eigenlijk niet bewegen namelijk. Ik kan bijvoorbeeld ook niet rechtop zitten met mijn benen gestrekt :'). Niet omdat het dan pijn doet, maar omdat het gewoon niet verder wil en blokkeert.

Zippor4
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-07-19

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:57

Zijn er mensen die in hogere klasse rijden met Barefoot zadels?

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:04

Zippor4 schreef:
Zijn er mensen die in hogere klasse rijden met Barefoot zadels?


Barefoot weet ik niet, ik reed Z1 met mijn Ghost :j Nooit problemen gehad met de jury oid

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:55

Sheran schreef:
Bedankt voor jullie tips allemaal, een zadelophoging is een optie die heel makkelijk even te proberen is.

Hannanas: dank je voor je tips. Ik ben wel benieuwd waarop je de instabiliteit baseert: waar kan ik dat zien? Hoe zie ik dat?
Mijn onderrug is wel een punt: heb een tijd aan ballet gedaan en dat schreven ze hem toch wel af met als mededeling dat de bouw gewoon niet goed was. Hij kan eigenlijk niet bewegen namelijk. Ik kan bijvoorbeeld ook niet rechtop zitten met mijn benen gestrekt :'). Niet omdat het dan pijn doet, maar omdat het gewoon niet verder wil en blokkeert.


De beweging die jij aan je benen toeschrijft zie je in je filmpjes al in je romp beginnen. Echter je romp is 1 massa en je benen lang en twee stuks dus ik begrijp het wel als je denkt dat je benen het probleem zijn. Puur omdat dat het duidelijkste symptoom is. De losse beweging zie je al bij je bovenbenen en heupen, je billen corrigeer je continue om recht te blijven. Het is niet dat je bijv je onderbenen wapperen. Eigenlijk zie je vanaf je lage rug teveel gummi naar beneden toe. Als jij onstabiel bent, en er teveel bewegelijkheid is, in je lumbale regio en bekken, kun je geen stille benen krijgen met welk zadel dan ook. (Tenzij je je helemaal vast zet in een zwaar diep dressuur zadel met flinke blokken voor en achter maar je wilt niet weten wat dat met je eigen lijf en dat van het paard doet..). Je bent als het ware los zand.

Ik denk als jij de kleine spieren in je bekken en rond je wervelkolom gaat trainen je veel gaat bereiken. Deze spieren train je met oefeningen die vooral gericht zijn op kleine en zeer lichte bewegingen. Anders nemen je grote rug en buikspieren het alweer over. Bijv denken aan je stuitje aantrekken is al voldoende, die ene mm die je dan beweegt. En de balansoefening voor de tv etc etc. Je kunt het beste een bewegingsdeskundige zoeken, valt onder fysio.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 01:56

Ik kom hier voor het eerst in jaren ook weer eens binnenvallen.

Ik heb één van mijn kwpn-merries altijd met een barefoot cheyenne en een barefoot london gereden. De london heb ik nog steeds en wilde ik onlangs passen op mijn nieuwe zwaar gebouwde paard: De medium boom die er nu inzit past logischerwijs niet, maar de XXL die ik nog heb liggen gaf los passend ook nog druk rond haar huid.
Nu heb ik voorheen ook een flexibele/zachte pommel gehad (inmiddels verkocht) en dit lijkt nu gevoelsmatig mijn enige uitweg (?) maar ik ben bang dat het zadel dan enorm gaat schuiven.

Wie heeft er raad, of moet ik echt opzoek naar een alternatief?

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 08:27

PD: even snel: Je zou kunnen denken aan het zwevend maken van de XXL pommel? Dan doe je 2 sets inlages op elkaar in je zadelpad. En de bovenste kort je aan de voorkant zover in dat ze precies tot de pommel komen - maar niet er onder.

Dan rust het zadel en ruitergewicht gewoon op de dubbele inlages, maar de pommel zweeft ietsje boven de onderste inlages :)

Dubbele inlages zouden ook meteen fijn kunnen zijn om van een O vormig paard een meer A-vormige zit te maken om je heupen wat te ontzien :)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:01

pmarena: Thanks, wellicht het proberen waard! Passen dubbele inlages gewoon in een standaard london pad? Ik ben al een tijdje uit de boomloze zadels, dus ik ken de laatste ontwikkelingen nog niet zo.

Qua singel heb ik zelf bij mijn andere paard altijd een anatomisch gevormde, elastische thorowgood gebruikt. Volstaat dat bij een rondgeribt ook? Of heeft iemand hier wellicht tips voor iets wat meer stabiliteit kan bieden.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:39

Dank je voor je lange uitleg Hannanas! Zitles zou ook altijd weer goed zijn. Ik heb nu ook een hipsaver besteld, misschien helpt dat. Ik val ook gewoon naar voren, of althans dat gevoel heb ik. Dus het voelt ook niet alsof ik in balans zit. Het zadelvlak lijkt wel recht, dus wat dat betreft is het raar.

Ik heb van een tijd geleden een filmpje waarbij ik best tevreden ben over mijn houding. Ik zou hier graag weer naar terug gaan. Is daar dan ook die instabiliteit, of was ik gewoon beter getraind? Let overigens niet op het paard, dat was pas een maand of twee onder het zadel en had net wat mondproblemen gehad.


Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:16

Sorry jongens, ik weer :'). Wilde jullie even bedanken voor o.a. de tip over de hipsaver en de andere wrongen, dat heeft heel veel geholpen!