[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:09

8nnemiek schreef:
Ik zie hier regelmatig bontjes/vachten voorbij komen op het zadel. Ik vind ze erg stoer, maar ben eigenlijk benieuwd hoe dat zit. Schuift het niet meer dan normaal, en is het een beetje te doen met lichtrijden? Wordt het zadel niet te krap met een vacht erop? En zit dat echt lekkerder/zachter? Het lijkt me heerlijk, maar ik kan me voorstellen dat er ook nadelen aan zitten.

Ik vind vooral van die langharige vachten gaaf. Zijn er hier mensen die er zelf een hebben gemaakt van een schapenvacht of kunstvacht?


nee hoor schuift niet als het goed vast gemaakt is, ik heb er al klaargemaakt voor andere merken, gewoon model en afmetingen doorgeven. Hele en halve vachten, wat je wil. Je mag me altijd PB'en als je wil.
Zit trouwens heerlijk, eens je dat gewend bent wil je niet meer zonder. De zit verkleint een heel klein beetje maar dat is verwaarloosbaar

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:34

Dat klinkt goed!
Ik heb een hoop leerbewerkspulletjes thuis liggen, dus ik vind het wel leuk om er zelf mee aan de slag te gaan, maar bedankt voor het aanbod!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:23

Het is natuurlijk een kwestie van op voldoende punten goed vastmaken, en dan is het best fijn :j

Maar blijft een kwestie van "smaak" natuurlijk, de 1 vindt het geweldig en de ander heeft zoiets van mwoah zonder is het eigenlijk ook prima. Als je zitting al vrij krap is dan is het wel oppassen geblazen.

Daarom heeft Barefoot ook de losse schaap zittingen, die je in plaats van de originele zitting er op kan doen. Alleen zijn die wel heel kortharig.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:41

Ghost levert ook losse schaapsvachten die met klittenband op de basis gezet kunnen worden - met een speciaal kussentje er onder verlies je niets in zitruimte en blijft het super zacht.
Maar het is inderdaad een kwestie van smaak....niet iederéén houdt van chocola :Y)

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:24

Hier team zadelbontje, op al mijn zadels altijd al!
Ik rijd nu met een Spaans Vaquerazadel en vind dat echt heerlijk zitten. Lichtrijden gaat prima, niet anders dan zonder.
Het zit juist stevig omdat de wol als het ware om je been heen vormt, zonder stroef te zijn. Warm is het ook niet in de zomer, juist omdat er een laagje lucht tussenzit zeg maar.

Het is alleen een drama als het regent eigenlijk (en dat doet het hier in Spanje gelukkig minder vaak dan in NL) :D

lantern

Berichten: 44
Geregistreerd: 04-12-20
Woonplaats: Den Haag - Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:58

Stiekem echt geen idee wat een boomloos zadel is, iemand linkje met goede uitleg? :X

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:03

AshlynWriter schreef:
Stiekem echt geen idee wat een boomloos zadel is, iemand linkje met goede uitleg? :X


Zoekfunctie bokt geeft je al enkele goede topics :D

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:06

8nnemiek schreef:
Dat klinkt goed!
Ik heb een hoop leerbewerkspulletjes thuis liggen, dus ik vind het wel leuk om er zelf mee aan de slag te gaan, maar bedankt voor het aanbod!


Ik heb ook zelf een vachtje erop gemaakt. Vormpje geknipt, Paar lusjes van elastiek aan de vacht gemaakt op plekken waar het handig leek. Veter door het lusje en vastknopen.
Omdat de lusjes van elastiek zijn scheurt de vacht ook niet.

MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:18

Ik heb een Ghost bontje, dat past precies op de Barefoot en schuift helemaal niet.
Hiervoor had ik nog gewoon een boomzadel-bontje, beetje aangepast en dat ging ook prima.
Ik vind het heerlijk, geeft net iets meer 'grip' en ook heerlijk voor je billen tijdens lange ritten :-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:52

Kom zomaar even binnenvallen omdat ik op zoek ben naar een HM Flexee of Vogue..... voor korte pony's. Dus mocht iemand iets hebben liggen?!

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:20

Weet een flexxee te liggen .
Bij de eigenaar van m'n oude paard
Als je pb stuurt dan geef ik haar nummer

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:25

Zag dat ella een flexee had..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:51

Zinzi_jewel schreef:
Weet een flexxee te liggen .
Bij de eigenaar van m'n oude paard
Als je pb stuurt dan geef ik haar nummer


Komt eraan!!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:31

Muze schreef:
Zag dat ella een flexee had..


Wie is Ella? :o?

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:34


laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:15

DubbelFun schreef:
Als je het zadel wilt uitsluiten als oorzaak zou je eens moeten wisselen met de bbp en kijken hoe dan de reactie is.


Vandaag met de barebackpad in de bak gereden (reed ik meestal buiten mee), een daarmee valt ze ook naar binnen en is wat rennerig. Weinig verschil met het zadel. Ik gok dat het inderdaad dan een kwestie is van mijn balans terug vinden.

Heb 2 keer nog buiten gereden met het zadel en toen was ze gewoon d'r eigen zelf. Happy en voorwaarts, zin om te galopperen etc. :) Hopen dat we er snel aan kunnen wennen samen :j

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:07

Hoihoi!

Weet niet of ik het hier aan mag bieden... maar ik heb mijn Ghost Roma tekoop staan. Normale maat. :)
Zoals jullie misschien ook wel kunnen zien, is hij voor ons toch net wat te groot!

Afbeelding

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:03

Zinzi_jewel schreef:
Rijden hier mensen met het Engelse model van Edix ?
Hoe bevallen deze , en gebruik blijven ze netjes ook


Ik rij met 2 Engelse modellen, zowel de Alydar (spring) als de Tariq (dressuur)
Super zachte zit en fijne ligging. Kwaliteit kan ik nog niet veel over zeggen, heb ze nog niet zo lang.

[img]
Afbeelding

Afbeelding
[/img]

miereneter

Berichten: 2532
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:43

Dat zijn de zadels met flexibele boom van Edix toch? Hele mooie zadels zeg! Gebruik je ze zonder pad met inlages?

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:25

Ik heb recentelijk een Yasir gekocht. Een iets ouder demomodel met een iets andere zitting, maar die zat en lag voor ons juist perfect.
Heb hem nog niet heel lang, maar voor nu bevalt hij super! :D
Afbeelding

Gezien mijn gewicht en de vorm van de rug van mijn Haflinger, gebruik ik hem inderdaad zonder de pad met inlages.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:17

Toch beter voor een zachte pommel gaan? Wat denken jullie?
Nu zit de blauwe xxl pommel in het zadel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:22

miereneter schreef:
Dat zijn de zadels met flexibele boom van Edix toch? Hele mooie zadels zeg! Gebruik je ze zonder pad met inlages?


Ja dat zijn de flexibele boom zadels. Ik gebruik ze beide met de pad waar je inlagen in kan doen voor stabilisatie en comfort voor het paard, deze heeft een hele gevoelige rug.
Ik gebruik de zadels ook op mijn haflinger en ze passen tevens op een new forest pony die ik in pension heb staan

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:04

caipirinha schreef:
miereneter schreef:
Dat zijn de zadels met flexibele boom van Edix toch? Hele mooie zadels zeg! Gebruik je ze zonder pad met inlages?


Ja dat zijn de flexibele boom zadels. Ik gebruik ze beide met de pad waar je inlagen in kan doen voor stabilisatie en comfort voor het paard, deze heeft een hele gevoelige rug.
Ik gebruik de zadels ook op mijn haflinger en ze passen tevens op een new forest pony die ik in pension heb staan

Wet jij toevallig ook wat het verschil is tussen de Tariq en de Yasir? De ene is bijna 1000.- duurder en vraag me af wat dat verschil maakt. Op zicht zie je niet extreem veel verschil.

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:17

De zweetbaden van de Tariq zijn langer, voor mensen met lange benen is dat de fijn. De wrong is verplaatsbaar en dikker en zachter dan de Yasir. Bij de yasir moet hij toevallig goed geplaatst zijn voor jouw beenligging. De Tariq heeft ook verplaatsbare beugelriem haken. Het verschil is € 600. Ik durfde de gok op de yasir niet te nemen ivm lange bovenbenen dat de wrong niet goed zou zitten

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:21

Maar Caipirinha: Je kan het zadel toch gewoon testen/uitproberen?
Ik ben ook nog van plan de Edix Yasir te proberen, of de andere met verstelbare klittenbandwrong, ff naam kwijt.