[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:34

ik heb gemerkt dat ook elk zadel weer anders werkt per paard. Heb paarden super fijn gereden met een barefoot zadel, terwijl zelfde zadel op een ander paard echt niet uit te zitten was. Dit geld voor alle boomloze zadels. Mijn hidalgo super fijn op mijn lusitano, op quarter van stalgenoot had ik er meer moeite mee om er fijn in te zitten.
Het Blijft echt passen en uittesten wat het beste past bij de combinatie.

Ik merk ook voor mij geen verschil in balans. Rijdt mijn eigen paarden alleen (semi)boomloos en soms rijd ik op paardrn van andere met boomzadel. Vind de boomzadels vooral alleen erg star, stug en hard voelen om te zitten. Zithulpen komen veel minder door voor mijn gevoel en voel de opbouwende spanning van paard veel minder of juist de ontspanning.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:37

Ik was na mijn niet -gedwongen dressuurzadel echt een beginner in de ghost roma. Lichtrijden, wat is dat?! :+ Maar nu zit ie als een huis en mijn balans is echt verbeterd.
Bij mijn paard merk ik veel ruimere passen en meer schoudervrijheid.
Laatst bijgewerkt door Macs op 14-12-20 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7457
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:38

Mijn paard voelde duidelijk beter en had meer bewegingsvrijheid met mijn trekker zadel dan het boomzadel van de handelaar, maar het zou zomaar kunnen dat dat meer aan de pasvorm lag van het zadeltje daar :P ik denk niet dat die precies passend was gemaakt voor haar, al leek hij niet slecht te passen hoor

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:50

pmarena schreef:
Mwoah, dat zal ook per model van een merk verschillen. Als je bvb. de meest basic Barefoot vergelijkt met een model van een ander merk dat wel wrongen heeft, dan heb je al een flink verschil te pakken :j

Plus dat het ook een kwestie van wennen is en het zadel dat je het eerst een paar keer probeert, het meest onwennig aan zal voelen en het zadel daarna dan toch een stukje minder schrikken is zeg maar.

De Barefoots hebben ook alweer heel wat jaartjes een verplaatsbare beugelophanging, al van voor de de heropstanding van Ghost zeg maar :=


De dressuur Barefoots zijn zeker fijner, maar toch bleef ik tegen hetzelfde problemen aanlopen. Dat is natuurlijk ook wel heel erg afhankelijk per persoon, maar Barefoot is niet het merk voor mij (terwijl mijn paard het wel fijn vond)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:20

De Barefoot cheyenne zit voor mij stevig en fijn. Ik heb nu een Cheyenne als "zee-zwem-zadel". Ik heb lange tijd een barefoot atlanta gehad. Ik wilde graag een iets meer western-zadel, maar eigenlijk lag dat zadel veel te wiebelig op mijn paard en had ik zelf ook niet genoeg steun. Ik heb nu een Freemax. Die wiebelt helemaal niet op mijn paard, ook niet als ik per ongeluk niet heb nagesingeld. Ik heb een 17" terwijl ik qua broekmaat in een 16" pas. Maar in een 16" wordt mijn rug te veel in een bocht geduwd door de cantle (dat gebeurt met de cheyenne ook, maar daar rij ik alleen maar korte ritjes op). Ik zit dus ruim en los in het zadel, maar hij geeft meer stevigheid.

Wat betreft boomloos vs boom: ik voel bij boomloos veel beter wat het paard doet en ik heb het idee dat hij mij ook beter voelt en dat zithulpen daardoor veel beter doorkomen.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:07

Baticorn schreef:
Oh fijn dat ze werken! Nu mijn pony weer bereden kan worden zat ik hier toevallig ook naar te kijken, drukt die bout niet tegen je enkel? En voelt het wel stevig en veilig?

En meteen maar nog een kniegerelateerde vraag; Weet iemand of het verende voetbed van de soft step beugels te vervangen is? Ik dacht in eerste instantie dat ik daarom meer kniepijn kreeg, het foam ertussen veert nu na een aantal jaar niet meer helemaal terug (aan de lange zijde aan de kant van mijn hak blijft het dunner). Zou het zonde vinden om hele nieuwe beugels te moeten kopen, het lijkt me een vervangbaar onderdeel maar ik heb ze ook nog niet ergens los kunnen vinden.

Ik merk geen verschil of ik nu wel of niet met de beugeldraaiers rijd. Behalve natuurlijk dat ik nu geen druk meer op mijn knieen heb. Geen last dus van de bouten. Ik denk dat als je er wel last van hebt je je voeten gewoon veel te ver in de beugels hebt. Of je dat verende voetbed van de softstepps kunt vervangen weet ik niet. Dat zou je even aan pmarena moeten vragen. Zij is barefoot dealer.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:14

Hmm jammer, mijn bestelde pad komt pas in januari. Begrijpelijk, maar wil liever niet meer rijden met onze huidige pad.. nu opzoek naar een noodoplossing. Heb vakantie dus was wel van plan lekkere ritjes te gaan maken :))

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:18

Macs schreef:
Hmm jammer, mijn bestelde pad komt pas in januari. Begrijpelijk, maar wil liever niet meer rijden met onze huidige pad.. nu opzoek naar een noodoplossing. Heb vakantie dus was wel van plan lekkere ritjes te gaan maken :))


Tweedehands? Is je pad het probleem of de inlages?

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:21

Maartje1990 schreef:
Macs schreef:
Hmm jammer, mijn bestelde pad komt pas in januari. Begrijpelijk, maar wil liever niet meer rijden met onze huidige pad.. nu opzoek naar een noodoplossing. Heb vakantie dus was wel van plan lekkere ritjes te gaan maken :))


Tweedehands? Is je pad het probleem of de inlages?

De pad zelf, de vorm. Helaas.

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:36

Art_Ificious schreef:
Iemand ervaring met Hidalgo allicante 2 VZH zadel?

Deze valt net iets buiten budget maar nog wel doenbaar. Beter van prijs dan de Edix Emir in ieder geval.

Ik zag dat de Hidalgo Mallorca zeer gunstig geprijsd staat bij deze site
Betrouwbaarheid van deze site?

https://westeindruitersport.biedmeer.nl ... e%20schoft.


Dit is een bekende site in de IJslanderwereld :)

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:08

Allerlaatste poging om mijn zadel goed te krijgen.

Is een pad met inlages onder een ghost firenze echt noodzakelijk? Er zitten toch al kussens onder.

Ik heb een speciale pad gekocht met inlages (die ik er na 2 uur met hulp en een hele hoop gevloek in heb gekregen). Maar echt het zat voor geen meter. Ik had het gevoel een halve meter boven mijn paard te zitten. Na een half rondje weer afgestapt.
Ik ben er zo klaar mee. Voor die paar keer per jaar dat ik op mijn paard kan zitten een hele hoop geld uitgegeven voor niks. Het testzadel zat als gegoten maar ik krijg dit zadel gewoon niet goed.

Als het ook zonder inlages kan wil ik ze er wel weer uitpulken en het nog 1x proberen maar ik heb hem eigenlijk al te koop gezet.

Als iemand interesse heeft mag hij een pb sturen. Ghost Firenze normale maat, zwart.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:10

Jammer zeg. Hoevaak heb je er al mee gereden? Als het testzadel goed was en je nu 1 op 1 dezelfde spullen hebt, is het dan niet gewoon een kwestie van flink inrijden?

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:14

Cowgirl schreef:
Allerlaatste poging om mijn zadel goed te krijgen.

Is een pad met inlages onder een ghost firenze echt noodzakelijk? Er zitten toch al kussens onder.

Ik heb een speciale pad gekocht met inlages (die ik er na 2 uur met hulp en een hele hoop gevloek in heb gekregen). Maar echt het zat voor geen meter. Ik had het gevoel een halve meter boven mijn paard te zitten. Na een half rondje weer afgestapt.
Ik ben er zo klaar mee. Voor die paar keer per jaar dat ik op mijn paard kan zitten een hele hoop geld uitgegeven voor niks. Het testzadel zat als gegoten maar ik krijg dit zadel gewoon niet goed.

Als het ook zonder inlages kan wil ik ze er wel weer uitpulken en het nog 1x proberen maar ik heb hem eigenlijk al te koop gezet.

Als iemand interesse heeft mag hij een pb sturen. Ghost Firenze normale maat, zwart.

Zover ik begrijp moet het eigenlijk met pad.

Zit nu zelf eigenlijk ook een beetje met mijn Buttera te klooien, zoals mijn paard loopt moet ik nu lichtrijden in draf maar dat gaat vreselijk mis op de beugelriemplek logisch genoeg. Dus nu met een halfpad eronder. Maar het probleem blijft dat mijn bovenbenen zeer gaan doen van de dijblokken bij het lichtrijden. Daarbij komt ze mij gewoon uit het zadel gooit, zeker in galop kom ik nog net niet achter het zadel terecht. Dadelijk de beugelriemen eens wat verplaatsen in de hoop dat het beter word maar baal wel dat het niet zo lekker werkt als gehoopt. -O-

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:22

Dames (neem ik gemakshalve aan :o ) hebben jullie die Firenze en Buttera bij een dealer vandaan? Die kunnen tips geven. De Firenze is al wat ouder, want dat model maken we al jaren niet meer. De kussens horen onder de Ghost - het is afhankelijk van de bouw van je paard de intensiteit van rijden, jouw gewicht etc. of je een pad met dikke inlagen moet gebruiken. Op de Ghost facebook pagina staan een paar videos met tips over de plaatsing van de kussens en hoe het opgezadeld moet worden.

Azmay - welke maat heeft die Buttera? Is het een Ghost of een Cavallin Buttera?

Algemeen advies is om contact op te nemen met een verkooppunt of passervice van Ghost en daar foto's en info aan te sturen.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:23

Kwetal schreef:
Dames (neem ik gemakshalve aan :o ) hebben jullie die Firenze en Buttera bij een dealer vandaan? Die kunnen tips geven. De Firenze is al wat ouder, want dat model maken we al jaren niet meer. De kussens horen onder de Ghost - het is afhankelijk van de bouw van je paard de intensiteit van rijden, jouw gewicht etc. of je een pad met dikke inlagen moet gebruiken. Op de Ghost facebook pagina staan een paar videos met tips over de plaatsing van de kussens en hoe het opgezadeld moet worden.

Azmay - welke maat heeft die Buttera? Is het een Ghost of een Cavallin Buttera?

Algemeen advies is om contact op te nemen met een verkooppunt of passervice van Ghost en daar foto's en info aan te sturen.


Cavallin Buttera, piccolo. In stap heerlijk, maar met mijn weidegenootjes rijd ik nu ook wat intensiever en dat valt nog niet mee.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:08

Cowgirl schreef:
Allerlaatste poging om mijn zadel goed te krijgen.

Is een pad met inlages onder een ghost firenze echt noodzakelijk? Er zitten toch al kussens onder.

Ik heb een speciale pad gekocht met inlages (die ik er na 2 uur met hulp en een hele hoop gevloek in heb gekregen). Maar echt het zat voor geen meter. Ik had het gevoel een halve meter boven mijn paard te zitten. Na een half rondje weer afgestapt.
Ik ben er zo klaar mee. Voor die paar keer per jaar dat ik op mijn paard kan zitten een hele hoop geld uitgegeven voor niks. Het testzadel zat als gegoten maar ik krijg dit zadel gewoon niet goed.

Als het ook zonder inlages kan wil ik ze er wel weer uitpulken en het nog 1x proberen maar ik heb hem eigenlijk al te koop gezet.

Als iemand interesse heeft mag hij een pb sturen. Ghost Firenze normale maat, zwart.


Is het een nieuwe ghost? Die doet er echt wel even over voordat deze is ingezakt. Misschien deze uitlenen aan een ruiter die wat meer rijdt zodat deze het zadel voor jou inrijdt?

Soms is het inderdaad even zoeken naar de juiste combi, anders een zadelpasser langs laten komen?
Zelf heb ik met verschillende pads gereden onder mijn ghost en de ene voelde inderdaad wat hoger aan dan de ander maar ik heb nooit dat 'torentjes' gevoel gehad.

Hopelijk vind je een oplossing! Zadelstruggles zijn altijd vervelend

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:59

Azmay schreef:
Kwetal schreef:
Dames (neem ik gemakshalve aan :o ) hebben jullie die Firenze en Buttera bij een dealer vandaan? Die kunnen tips geven. De Firenze is al wat ouder, want dat model maken we al jaren niet meer. De kussens horen onder de Ghost - het is afhankelijk van de bouw van je paard de intensiteit van rijden, jouw gewicht etc. of je een pad met dikke inlagen moet gebruiken. Op de Ghost facebook pagina staan een paar videos met tips over de plaatsing van de kussens en hoe het opgezadeld moet worden.

Azmay - welke maat heeft die Buttera? Is het een Ghost of een Cavallin Buttera?

Algemeen advies is om contact op te nemen met een verkooppunt of passervice van Ghost en daar foto's en info aan te sturen.


Cavallin Buttera, piccolo. In stap heerlijk, maar met mijn weidegenootjes rijd ik nu ook wat intensiever en dat valt nog niet mee.


Soms is het wennen, maar dit klinkt of je paard nogal veel beweging heeft en mogelijk niet helemaal ontspant???

Misschien kan je beter even een PB sturen of een email

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:30

Cowgirl, is het testzadel dat je hebt geprobeerd, wellicht niet over te nemen....? Dat zou een snelle oplossing kunnen zijn? :)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:54

Kwetal schreef:
Soms is het wennen, maar dit klinkt of je paard nogal veel beweging heeft en mogelijk niet helemaal ontspant???

Misschien kan je beter even een PB sturen of een email


Paard stampt lekker op een sneltempo en zwaait met haar benen (spanjaard) en echt ontspannen is ze inderdaad ook nog niet meestal :=

Als ik er met de plek van de beugelriemen niet uit kom zal ik buitenzinnig mailen :j

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:00

Kwetal schreef:
Dames (neem ik gemakshalve aan :o ) hebben jullie die Firenze en Buttera bij een dealer vandaan? Die kunnen tips geven. De Firenze is al wat ouder, want dat model maken we al jaren niet meer. De kussens horen onder de Ghost - het is afhankelijk van de bouw van je paard de intensiteit van rijden, jouw gewicht etc. of je een pad met dikke inlagen moet gebruiken. Op de Ghost facebook pagina staan een paar videos met tips over de plaatsing van de kussens en hoe het opgezadeld moet worden.

Azmay - welke maat heeft die Buttera? Is het een Ghost of een Cavallin Buttera?

Algemeen advies is om contact op te nemen met een verkooppunt of passervice van Ghost en daar foto's en info aan te sturen.


Ik heb direct na aankoop al contact gehad met de verkoopster omdat ik letterlijk naar voren gleed in het zadel. Op advies van haar en mijn instructrice destijd een frontriser gekocht. Begin dit jaar is de verkoopster nog langs geweest en heeft alles aangepast. Op haar advies een pad gekocht (bij haar in de uitverkoop, hagelnieuwe pad trouwens).
Het zadel is nu ong 3 jaar oud en ik heb er zo'n 20x mee gereden. Ik kan niet veel meer rijden vanwege mijn rug. En omdat het niet zit pak ik hem ook niet. Elke keer gooi ik hem eraf en ga ik zonder zadel wel een rondje door de bak.

Maar ik ga hem toch maar verkopen, hopelijk is iemand anders er blij mee. Voor mijn lijf voegt het gewoon niet en ik denk ook niet dat dat nog gaat gebeuren. -O-

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:45

Als je het idee van heb het naar voren glijden in je zadel zou ik als ik jou was nog eens losse Shims proberen. Ik had dit probleem ook bij mijn ghost omdat het zadel iets bergafwaarts lag op mijn pony. Nu heb ik losse shims aan de voorkant tussen me kussens en de basis zitten en het probleem is opgelost.
Ik meen dat die losse shims me €28,- excl verzendkosten hebben gekost maar pin me niet op het bedrag vast.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:05

Wat jammer Cowgirl - wellicht was een ander model dan toch beter geweest - maar dat is een kwestie van proberen helaas...wat voor de ene werkt, doet dat voor de ander niet :(

Het voorstel van Sterrenpony zou kunnen helpen

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:12

Hoe zitten die shims van ghost? Ik heb nu wintec risers in mn kussens gestopt :')

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:20

ricojoreen schreef:
Hoe zitten die shims van ghost? Ik heb nu wintec risers in mn kussens gestopt :')

Tussen de kussens en de basis in.... denk er om dat shims van een ander merk mogelijk een randje veroorzaken, waardoor je paard daar precies een drukplek kan krijgen

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:57

Daarom heb ik ze in de bovenkant van de kussens, boven het harde plaatje zeg maar... Gaat tot nu toe ook prima, heeft iemand een foto van hoe de ghost shims worden gebruikt? Of ze in de kussens gaan of tussen de kussens en de basis en of dat dan met klittenband ertussen geplakt wordt aangezien de Italy kussens niet open kunnen? (om mijn vraag iets duidelijker te maken :') )
Ik heb liever geen pad met shims, omdat je dan ook weer hoogteverschil hebt op de rug van het paard.