[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88748
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:16

Als je ze iets dubbel vouwt gaan ze meestal wat makkelijk de hoes in.

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:17

Achterom schreef:
Celebi schreef:
Jeetje is het altijd zo lastig om inlages in Christ onderleggers te proppen? :+

Ik heb er dubbele inlages in zitten :+


Hoe dan? 8)7 Het is namelijk wel echt een perfect fit zo. Heb je smallere erin zitten? Anyhow, het zit! Inderdaad een beetje dubbel vouwen van achteren. Kijk nog niet echt uit naar de eerste keer wassen haha.

Nu eventueel nog veilige beugels eraan en dan heb ik een noodoplossing. Maar vond de extra pad eronder sowieso wel handig qua zweten en viezigheid. :j

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:52

Hi! Ik kom weer even binnen, maar ik lees nog altijd mee :j
We hebben nou een tijdje een Barefoot London waar we opzich wel tevreden mee zijn.
Hij blijft ontzettend goed liggen en hij zit comfortabel. Toch is ie net iets aan de krappe kant voor mij (maat 1, met broekmaat 38) maar niet super hinderlijk. Maar vooral heb ik het gevoel dat ik m'n pony bijna niet meer voel (voor ik dit zadel kreeg vooral veel met barebackpad gereden, daarvoor had ik een Wintec Lite maar die schoof). Mijn pony is erg smal gebouwd en met de London heb ik echt het idee dat ik mijn benen om haar heen moet 'vouwen' icm brede zitting, maar omdat ze zo smal is, voel ik haar daar niet. Weet niet zo goed of dit logisch klinkt maar weet niet hoe ik het anders kan uitleggen. Het is allemaal zo 'dik', ik zit met mijn knie op de wrong. Het lijkt alsof ik m'n zadel rij ipv m'n pony :') Omdat ik het gevoel het dat ik haar niet zo goed meer voel, vind ik mezelf er niet stevig in zitten. Als ze een flinke sprong opzij zou maken omdat ze schrikt, denk ik dat ik steviger zit in bbp dan in het zadel.

Nou zou ik heel graag een Cheyenne willen testen, ik heb begrepen dat deze wat meer 'close contact' gevoel heeft dan de London? Ook is de zitting 2cm groter en dat is misschien net wat ik nodig heb. Maargoed, ik woon niet in Nederland en zadels uittesten is hier niet echt een ding :P Maar dat de London goed ligt op mijn pony.. betekent natuurlijk niet dat de Cheyenne ook mooi stevig ligt. Heeft er iemand ervaring met deze twee modellen?

Ik ben volgende maand wel voor een paar weken in Nederland, dus ik zou evt een testzadel kunnen huren en bij iemand kunnen testen hoe het voor mij zelf voelt en kijken hoe ik er in zit? Ik kan het zadel hier wel aankomen, of evt in NL aanschaffen en mee terug nemen, maar financieel gezien moet ik dan eerst m'n london verkopen, en dat vind ik een te grote gok, omdat die wel goed ligt en niet schuift.

(rijden normaal met de barefoot halfpad onder het dekje)
Afbeelding
Afbeelding

Solistar

Berichten: 769
Geregistreerd: 31-05-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:05

Wil je perse een Barefoot houden? Mijn ervaring is dat Ghost smaller zit, daar zou je met maat 38 nog in de picollo moeten passen. Hoewel ik geen ervaring heb met de BF London.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:22

Niet persee, maar ik denk dat Ghost in Zuid Afrika al helemaal niet aan te komen is. Hier zit in ieder geval wel een (nederlandse) barefoot passer/dealer waar ik op terug kan vallen met vragen en dergelijke. Dat het wat breder zit kan ik wel aan wennen denk ik of een hipsaver aanschaffen, ik vind vooral de London erg 'dik' bij de flappen enzo, de flappen zijn ook best lang misschien heeft het daar ook mee te maken. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar de Cheyenne omdat ik gelezen heb dat die wat meer 'close contact' gevoel geeft.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:47

Nou rij ik bijna alleen op trekpaarden, maar:

Ik heb zelf de Atlanta gehad. Schoof snel, maar gaf wel een close contact gevoel.
Op stal liggen 2 cheyenne's, een maat 1 en een maat 2, in beide zadels zit ik stevig (maat 40, lange benen), voel ik het paard goed en zadel ligt ook stevig op de verschillende paarden.
Vriendin heeft een London. Ik kan hier op geen enkel paard mee rijden. Mijn knieen worden te ver naar buiten gedrukt, waardoor ik meteen pijn krijg en het gevoel heb dat m'n benen als losse flodders om het paard bungelen. Zadel ligt wel stevig op het paard.

Als ik jou verhaal zo hoor zou ik persoonlijk zeggen: verkoop de London en koop een Cheyenne.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:53

Als je het fijn vindt om op een BBP te rijden, dan kan ik me goed voorstellen dat een zadel met lange zweetbladen en verdikte kniestukken + kniewrongen niet fijn aanvoelt inderdaad. Zelf hou ik er ook totáál niet van, ik heb veel liever iets met dijwrongen.

Dus als ik jou was zou ik uitkijken naar een Cheyenne als je een heel sober zadel wilt, en geen behoefte hebt aan wrongen. Vindt je iets van steun aan je benen toch wel fijn, dan is een JustAdjust of een SoftWalk een aanrader om naar te kijken :j

Dat zijn in de basis Cheyenne zadels maar dan met dijwrongen, die geven wel het gevoel van veel steun / houvast, zonder dat ze tussen je paard en jezelf in zitten, ze liggen alleen maar tegen je been aan en niet er onder :)

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:05

Ik heb dus de Barefoot Wellington maar kan 'm nog niet gebruiken, even geduld tot paardje ingereden is. Vraag me alleen wel af of de maat 1 mij past. Heb ook maat 38/40. Iemand ervaring met de maten van de Wellington?
Deze dus:

Afbeelding

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:10

Dank je wel tjaakje en pmarena voor jullie antwoorden en advies! :)
Tjaakje: heb je het gevoel dat de London breder zit dan de cheyenne? Omdat je aangeeft over je knieen.

De reden waarom ik voor een London ben gegaan is omdat ik keek naar welk zadel korter is. Ik weet dat het niet erg is bij boomloos als het wat langer is, maar wilde toch voor een korter modelletje gaan (boomzadels kan ze max 16") en dat het niet al te lomp oogt bij haar omdat ze best klein/smal is. Qua wrongen heb ik niet echt het idee dat ik er nu steun aan heb bij de London, want m'n knieen liggen er bovenop en niet er achter, ik heb de wrongen er net ook afgehaald en dan kijken hoe het voelt als ik er zaterdag weer naartoe ga. Ik voel me super in de barebackpad (f.r.a. dardo) alleen draven zonder wrongen met beugels, heb ik dan nog nooit gedaan. Maar nu heb ik er ook weinig steun aan denk ik dus dat komt vast wel goed. Ik zit liever wat vrijer dan dat ik in een positie word gedwongen, hou helemaal niet van die dressuurzadels met grote wrongen enzo.

Wellicht heb ik hier toch een winkel gevonden die een testzadel beschikbaar heeft, dus even hard duimen. Ik vind het namelijk best wel een gok om mijn zadel (die toch stevig zit en prima is) nu te verkopen, en dan de cheyenne te kopen op de gok dat die ook stevig zal liggen. Of heb ik kans omdat de London goed op haar ligt, de cheyenne dat ook doet? Had wel gelezen dat de singelstoten(?) wat verder naar achter zitten bij de Cheyenne, wat zou dat kunnen doen, kan het zadel dan verder naar voren schuiven of maakt dat geen verschil? Ik voel me bijna stom dat ik aan een ander zadel zit te denken haha, want we hadden zo'n problemen met schuiven bij ons vorige zadel, en nu eindelijk heb ik een. zadel wat zo stevig als een huis op d'r ligt, wil ik misschien iets anders. 8)7

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:42

En een Merlyn of Wellington? Wel wrongen (helaas), maar veel minder breed en meer close contact dan de rest van het gamma. Ik zou die eerder overwegen. Met de Merlyn kon ik mijn benen om mijn IJslander leggen, met de Cheyenne niet (bij onze Haf dan weer wel, maar die was heel wat groter).

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:52

laughterline schreef:
Ik ben volgende maand wel voor een paar weken in Nederland, dus ik zou evt een testzadel kunnen huren en bij iemand kunnen testen hoe het voor mij zelf voelt en kijken hoe ik er in zit? Ik kan het zadel hier wel aankomen, of evt in NL aanschaffen en mee terug nemen, maar financieel gezien moet ik dan eerst m'n london verkopen, en dat vind ik een te grote gok, omdat die wel goed ligt en niet schuift.



Je bent ook altijd welkom om langs te komen om verschillende zadels (Barefoot, Ghost) op de bok te proberen. Is natuurlijk niet het echte gevoel op een paard, maar heb je iig een klein beetje een idee.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:18

De London zit voor mijn gevoel zeker veel breder dan de Cheyenne.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:58

Buitenzinnig schreef:
laughterline schreef:
Ik ben volgende maand wel voor een paar weken in Nederland, dus ik zou evt een testzadel kunnen huren en bij iemand kunnen testen hoe het voor mij zelf voelt en kijken hoe ik er in zit? Ik kan het zadel hier wel aankomen, of evt in NL aanschaffen en mee terug nemen, maar financieel gezien moet ik dan eerst m'n london verkopen, en dat vind ik een te grote gok, omdat die wel goed ligt en niet schuift.



Je bent ook altijd welkom om langs te komen om verschillende zadels (Barefoot, Ghost) op de bok te proberen. Is natuurlijk niet het echte gevoel op een paard, maar heb je iig een klein beetje een idee.

Dat wordt wat lastig aangezien ze in Zuid Afrika zit :D

Ik ken de London niet uit eigen ervaring, maar met de cheyenne zat ik ook te breed. Heb dat ook eens op een smalle pony geprobeerd, maar ook dan was het zadel echt te breed voor mij.
Ik zou je dus aanraden om verder te kijken dan barefoot...

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:18

Narcissa schreef:
En een Merlyn of Wellington? Wel wrongen (helaas), maar veel minder breed en meer close contact dan de rest van het gamma. Ik zou die eerder overwegen. Met de Merlyn kon ik mijn benen om mijn IJslander leggen, met de Cheyenne niet (bij onze Haf dan weer wel, maar die was heel wat groter).


Ik denk dat ik, doordat ik nu geen fijne ervaring heb met die wrongen, misschien liever ga kijken voor iets zonder (knie) wrongen. Zat de Merlyn dan minder breed dan de Cheyenne voor jou? Ik zit er ook aan te denken om wanneer ik in NL ben, de hipsaver aan te schaffen en mee te nemen. Hier niet aan te komen, en voor 22,- kan ik 'm maar hebben en kijken of ik het nodig heb.
Buitenzinnig schreef:
Je bent ook altijd welkom om langs te komen om verschillende zadels (Barefoot, Ghost) op de bok te proberen. Is natuurlijk niet het echte gevoel op een paard, maar heb je iig een klein beetje een idee.


Oh wat fijn dank je wel! Daar kom ik misschien nog bij je op terug :j , ik ben vanaf half sept tot half oktober in Nederland. Maar stiekem hoop ik dat ik hier de Chayenne kan uittesten, ben aan het wachten op de reactie van de winkel die hem hier verkoopt (maar o zo veel duurder dan in NL, €675 voor de drytex) Als die dan goed past en fijner aanvoelt wil ik op zoek naar een 2dehands in Nederland en mee terug nemen.

tjaakje schreef:
De London zit voor mijn gevoel zeker veel breder dan de Cheyenne.

Oh wat goed om te weten, dankje!

Achterom schreef:
Dat wordt wat lastig aangezien ze in Zuid Afrika zit :D

Ik ken de London niet uit eigen ervaring, maar met de cheyenne zat ik ook te breed. Heb dat ook eens op een smalle pony geprobeerd, maar ook dan was het zadel echt te breed voor mij.
Ik zou je dus aanraden om verder te kijken dan barefoot...


Volgende maand een paar weekjes in Nederland! :j
Maar zou een hipsaver dat brede gevoel bij de cheyenne niet een stuk minder maken? Ik denk dat Barefoot een van de weinige goede boomloze zadel merken is die ik hier nog 'een beetje' kan aankomen. Er zijn wel meerdere boomloze merken hier, maar dat is 'troep' en kan je beter niet op je paard gooien. Dus ik denk dat ik het bij een Barefoot moet houden, of een zadel in NL kopen en meenemen, maar dat vind ik een te groot risico om het van te voren niet te kunnen testen op mijn eigen pony.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:28

Als er dingen zijn die je graag mee wil nemen, dan kan je beter z.s.m. bestellen gezien de dramatische levertijden die al een jaar spelen.... op dit moment liggen er nog een paar HipSavers bijvoorbeeld, best kans dat die op zijn binnenkort.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:02

Ik kom even binnenvallen met een vraag die niet over boomloze zadels gaat :D maar wel over de pads/onderleggers.
(Ik heb een total contact saddle besteld https://www.total-contact.co.uk)
Maar anyway, ik wil daar graag een pad onder met inlagen om de druk van het zadel en mijn bips te verminderen op de rug. Nu zijn er alleen zoveel pads, en vind ik het vanuit een foto erg lastig zien of dat het goed zou zijn, ik heb me wel al wat ingelezen. Mijn paard is rond gebouwd, lage/normale schoft. Ik zoek een pad in zadel vorm, zweet afvoerend, geen zwetende synthetische stoffen en/of memoryfoam. Graag krijg ik tips van mensen die de pads zelf in handen hebben gehad, of als iemand een winkel weet die veel pads op voorraad heeft om te vergelijken ook goed. Tips voor onderleggers zijn ook welkom.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:36

xSCWx schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag die niet over boomloze zadels gaat :D maar wel over de pads/onderleggers.
(Ik heb een total contact saddle besteld https://www.total-contact.co.uk)
Maar anyway, ik wil daar graag een pad onder met inlagen om de druk van het zadel en mijn bips te verminderen op de rug. Nu zijn er alleen zoveel pads, en vind ik het vanuit een foto erg lastig zien of dat het goed zou zijn, ik heb me wel al wat ingelezen. Mijn paard is rond gebouwd, lage/normale schoft. Ik zoek een pad in zadel vorm, zweet afvoerend, geen zwetende synthetische stoffen en/of memoryfoam. Graag krijg ik tips van mensen die de pads zelf in handen hebben gehad, of als iemand een winkel weet die veel pads op voorraad heeft om te vergelijken ook goed. Tips voor onderleggers zijn ook welkom.


Ik ben zelf heel erg te spreken over de pads van grandeur, helemaal zelf samen te stellen qua inlages, onderkant (ik ging voor katoen) en looks. En de kwaliteit is echt heel goed.

Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:41

Ik heb even een vraag over mijn fra macon barebackpad.
Eerder gebruikte ik deze alleen voor 1x per week korte relax stap ritjes.
Maar mijn paard lijkt de barebackpad op het moment fijner te vinden dan mijn zadel ( net een andere zadelpasser gehad aangezien mijn eigen een ongeluk heeft gehad) dus we gaan voor nu toch even meer trainen met de barebackpad. En nu was eigenlijk mijn vraag of de inlages die erin zitten hiervoor voldoende zijn of dat jullie het toch aanraden een pad eronder te doen :o paardjes is ietsjes terug gevallen in bespiering maar zijn we weer aan het opbouwen

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:03

Oh bedankt pmarena, ik heb er meteen een besteld om bij m'n ouders te bezorgen.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:12

laughterline schreef:
Buitenzinnig schreef:
Je bent ook altijd welkom om langs te komen om verschillende zadels (Barefoot, Ghost) op de bok te proberen. Is natuurlijk niet het echte gevoel op een paard, maar heb je iig een klein beetje een idee.


Oh wat fijn dank je wel! Daar kom ik misschien nog bij je op terug :j , ik ben vanaf half sept tot half oktober in Nederland. Maar stiekem hoop ik dat ik hier de Chayenne kan uittesten, ben aan het wachten op de reactie van de winkel die hem hier verkoopt (maar o zo veel duurder dan in NL, €675 voor de drytex) Als die dan goed past en fijner aanvoelt wil ik op zoek naar een 2dehands in Nederland en mee terug nemen.


Altijd goed!
Zou fijn zijn als je hem nog even daar kunt testen, dan weet je het zeker!

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:21

xSCWx schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag die niet over boomloze zadels gaat :D maar wel over de pads/onderleggers.
(Ik heb een total contact saddle besteld https://www.total-contact.co.uk)
Maar anyway, ik wil daar graag een pad onder met inlagen om de druk van het zadel en mijn bips te verminderen op de rug. Nu zijn er alleen zoveel pads, en vind ik het vanuit een foto erg lastig zien of dat het goed zou zijn, ik heb me wel al wat ingelezen. Mijn paard is rond gebouwd, lage/normale schoft. Ik zoek een pad in zadel vorm, zweet afvoerend, geen zwetende synthetische stoffen en/of memoryfoam. Graag krijg ik tips van mensen die de pads zelf in handen hebben gehad, of als iemand een winkel weet die veel pads op voorraad heeft om te vergelijken ook goed. Tips voor onderleggers zijn ook welkom.


Oei dat is zo'n veredelde singel met stijgbeugels er aan toch, of hebben ze meer modellen...?

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:13

Heb vandaag gereden zonder de kniewrongen op m’n London en dat voelde al een stuk beter en een heel verschil. Helaas kan ik de cheyenne hier toch niet uittesten, dus misschien kom ik toch nog bij je langs buitenzinnig, ik laat het je nog weten :) Vriend wil veel van Nederland zien dus dan maken we er gewoon een road trip van (Ik woon in het zuiden) :P

kosseh

Berichten: 2600
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:13

xSCWx, wat een appart ding heb je besteld. Nog nooit gezien. Hoe rij je daar mee? Ook alleen een pad er onder?

Ik ben fan van Kifra pads. Tijd met m'n verzorg paard gereden met een pad met schaapsvachtje aan de onderkant. Nu een bestelling geplaatst zonder schaapsvachtje, die zijn nog niet binnen dus kan ik nog niks over zeggen.
Andere die we hebben weet ik het merk helaas niet van.

Laughterlin, fijn dat dat al zo veel verschil maakte! Hopelijk kan je de Cheyenne ergens uitproberen.

Vandaag was m'n Eventing les. Ben er gewoon heen gegaan, dacht zie het wel. Het is ze niet opgevallen dat het toch geen boomzadel was.
Weet ik voor de volgende keer, ik geef het niet meer aan.
Afbeelding
Het is een draver zonder goede springtechniek, maar we vonden het allebij leuk

Bedankt nog voor de antwoorden hier :)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 23:16

Sorry voor het binnen vallen maar dit leek me de plek voor een snel antwoord: weet er iemand of je Trekker True Talent fenders korter kunt kopen? Ik rij altijd zonder maar dacht ze er een keer voor de leuk aan te hangen... Zijn mijn beentjes te kort

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:04

laughterline schreef:
Heb vandaag gereden zonder de kniewrongen op m’n London en dat voelde al een stuk beter en een heel verschil. Helaas kan ik de cheyenne hier toch niet uittesten, dus misschien kom ik toch nog bij je langs buitenzinnig, ik laat het je nog weten :) Vriend wil veel van Nederland zien dus dan maken we er gewoon een road trip van (Ik woon in het zuiden) :P


Welkom! Het is even een tripje dan inderdaad, maar dan kun je ook veel van NL zien :)