[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 21:56

Ik kom weer even mee lezen, ga op zoek naar een zadeltje voor mijn jonge pony en vermoed sterk dat het weer een boomloos (western) zadel moet worden.

Heb even zitten kijken bij de boomzadels maar denk toch niet dat ik dat durf met zo'n veranderlijk ruggetje.

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:12

vraagje, ik ga mijn Ghost zadel verkopen, ik ben gestopt met rijden.
is een ouder model,maar nog wel goed en mooi.
wat zou zoiets op moeten brengen?
heb ook geen idee hoe dit model heet?

Afbeelding

lag hier even op voor de foto.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:28

Geen idee meer hoe dit model heette :? het is de eerste Ghost van tussen 2004 en 2009. Ik kan je niet zeggen wat de prijs zou moeten zijn vandaag de dag....

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:27

ik bedenk me net dat ik lid ben van een facebookgroep van Ghost zadels
ik zet het daar wel in,daar zitten de liefhebbers ook wel en heb ik wel kans om het te verkopen.
en ik heb mijn berichten op bokt nog terug gezocht,zadel is van 2009.
maar ik heb er niet eens bij staan welk model het is.

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:04

ellepel schreef:
ik bedenk me net dat ik lid ben van een facebookgroep van Ghost zadels
ik zet het daar wel in,daar zitten de liefhebbers ook wel en heb ik wel kans om het te verkopen.
en ik heb mijn berichten op bokt nog terug gezocht,zadel is van 2009.
maar ik heb er niet eens bij staan welk model het is.


Bij mijn weten waren er maar 3 moddelen, de standaard (deze) later eentje met langere zeeetbladen en volgensmij nog een andere maar kan die niet meer voor de geest te halen.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:04

Volgens mij had die standaard versie geen naam verder?

Je had in mijn beleving gewoon de Ghost, toen de Ghost met van die soort westernfenders met kniewrongen. En dat was het toch? Op een gegeven moment kwamen er volgens mij nog klittenband zadeltassen, maar geen ander model meer toch...?

Waren wel fijne zadeltjes, lekker simpel :)

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:07

ja dat denk ik ook,gewoon standaard zadel.
en inderdaad lekker simpel.
ergens wil ik het gewoon bewaren,maar ga toch niet meer rijden dus kan ik er beter een ander blij mee maken toch :j

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:36

Ja zeker :j

Zou wel even goed de metalen bar checken want die wilde nog wel eens kapot gaan....
Op een gegeven moment zijn ze hem toen met een 3-delige bar gaan maken geloof ik.
Wellicht heeft de jouwe dat al, dat zou dan een plus zijn voor een eventuele koper :)

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:39

Die oude ghosts, waarom zijn die eigenlijk “ er uit gegaan” en nieuwe modellen gekomen?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:52

Je had de Enduro, volgens mij was dat deze, dan de Dressuur met de lange zweetbladen en iets dat heel eufemistisch "western" werd genoemd, die had helemaal geen zweetbladen of wrongen.

De bar ging niet zomaar stuk, maar soms vouwden mensen het dubbel en als je dan te vaak te ver deed, dan brak het. %)

Op een gegeven moment (ca. 2010) verkocht de maker het aan de makers van Freeform, die maakten er een "best prijsje" van en vervolgens konden ze het aan de straatstenen niet meer kwijt.

In 2013 is hij opnieuw begonnen en zijn we met een paar "oudgedienden" heel modern via internet gaan vergaderen wat er anders moest. Eind 2014 werden de eerste modellen verkocht en we evolueren in rap tempo door met nieuwe ideeën en modellen (en aanpassingen)
De dealers zijn erg betrokken, die luisteren naar hun klanten en wij weer naar de dealers.... +:)+
Plus dat de fabrikant een zeer levendige fantasie heeft en ons bestookt met tig nieuwe ideetjes en materialen :):)

Dat maakt het bestel en maakproces niet makkelijk, maar het is wel (binnen grenzen) geheel aanpasbaar aan de behoefte van paard en ruiter.

Oh ja, de eerste Ghost dateert van ca. 1990-91, samen met de Torsion :j

Zo, reclame spotje uit :D

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:00

Oja die met de iets langere zweetbladen had je ook nog inderdaad, die heb ik ook nog even gehad :)

En die van Freeform die was wel leuk, naam ben ik even kwijt. Was het niet iets met evolution ofzo....?
Die sprak me dan weer niet zo aan. Ik vind Freeform enorm mooi kwaliteits spul maar het materiaal te stevig.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:36

pmarena schreef:
Oja die met de iets langere zweetbladen had je ook nog inderdaad, die heb ik ook nog even gehad :)

En die van Freeform die was wel leuk, naam ben ik even kwijt. Was het niet iets met evolution ofzo....?
Die sprak me dan weer niet zo aan. Ik vind Freeform enorm mooi kwaliteits spul maar het materiaal te stevig.

Freeform had het gekopieerd, gebruikt van Ghost wat ze konden en vertaalt naar hun eigen concept.
Ze maken in inderdaad prachtige zadels, maar ik vind ze ook breed zitten, wel zacht

MarjanB

Berichten: 16485
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:48

Ik wil eerdaags een zadel pas sessie plannen.. maar welke zadels geven iets meer steun? Heb nu een barefoot barrydale maar zit er totaal niet fijn in. Als mevrouw een keer wat bedenkt krijg ik vlieg les ben ik bang :')

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:51

Er zijn zadelpassers die meerdere modellen en merken meenemen, dan kan je proberen wat prettig zit

MarjanB

Berichten: 16485
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:05

Ja heb freehorse even een berichtje gedaan :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48467
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:58

Ik ben op zoek naar een Torsion endurance dressage, Torsion country, of Torsion duo… wie weet er een te koop? Heb evt ook een ouder model Bob Marshall te ruil, of een Torsion endurance in het rood/groen/blauw en/of een oudere standaard Torsion (zwart) te ruil… :) (foto’s kan ik maken/toesturen)

De te ruil-zadels zijn trouwens ook te koop.

Wie weet er een zadel te koop? Ik moet 16 inch (westernmaat) hebben voor mn dikke derrière :+ kleur van het zadel maakt niet uit, de staat wel: het moet in goede staat zijn :)

Ik sta niet open voor andere merken dan Torsion… de paarden en ik hebben nu eenmaal zeer goede ervaringen met Torsion :) Y;(

Otti1977

Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:53

MarjanB schreef:
Ik wil eerdaags een zadel pas sessie plannen.. maar welke zadels geven iets meer steun? Heb nu een barefoot barrydale maar zit er totaal niet fijn in. Als mevrouw een keer wat bedenkt krijg ik vlieg les ben ik bang :')

Ik zit in mijn Barrydale juist als een huis. Grappig dat iedereen dat anders ervaart.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:31

Zijn er nog zadelpassers met boomloze zadels die in het noorden komen? Ik heb voor Fey de Freemax maar ik weet het niet.. ook met de grotere forkmaat blijf ik twijfels houden. Plus dat ik niet meer zeker weet of ik met haar wel echt richting de western wil gaan, misschien maak ik er ook wel een immense dressuurtinker van :))

Mogelijk leg ik er ook wel weer een boomzadel op, een K&M bijvoorbeeld. Maar wil ook de optie boomloos nog wel open houden. Geen Barefoot, geen Ghost dus liefst iemand die andere merken heeft, in model veelzijdig/dressuur.

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:36

Berdien schreef:
Zijn er nog zadelpassers met boomloze zadels die in het noorden komen? Ik heb voor Fey de Freemax maar ik weet het niet.. ook met de grotere forkmaat blijf ik twijfels houden. Plus dat ik niet meer zeker weet of ik met haar wel echt richting de western wil gaan, misschien maak ik er ook wel een immense dressuurtinker van :))

Mogelijk leg ik er ook wel weer een boomzadel op, een K&M bijvoorbeeld. Maar wil ook de optie boomloos nog wel open houden. Geen Barefoot, geen Ghost dus liefst iemand die andere merken heeft, in model veelzijdig/dressuur.


Hidalgo, Edix, Freeform, Prince, Heather moffett, baloun, startrekk, karlslund en zullen er nog wel meer zijn die dressuur zadels hebben.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:44

Ja dat weet ik :j Maar ik zoek dus iemand die in het noorden komt én die meer zadels dan BF en Ghost heeft :D

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:48

http://flexibelezadels.eu/
Charmaine komt wel ook in noorden dacht ik, of iig als meerdere een consult afnemen. Misschien informeren of ze al een route heeft in de omgeving.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:59

Ik volg. Ik zou graag eens een dressuurmodel van Edix willen passen, zit ook in het noorden van het land :D

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:09

Banjer schreef:
Ik ben op zoek naar een Torsion endurance dressage, Torsion country, of Torsion duo… wie weet er een te koop? Heb evt ook een ouder model Bob Marshall te ruil, of een Torsion endurance in het rood/groen/blauw en/of een oudere standaard Torsion (zwart) te ruil… :) (foto’s kan ik maken/toesturen)

De te ruil-zadels zijn trouwens ook te koop.

Wie weet er een zadel te koop? Ik moet 16 inch (westernmaat) hebben voor mn dikke derrière :+ kleur van het zadel maakt niet uit, de staat wel: het moet in goede staat zijn :)

Ik sta niet open voor andere merken dan Torsion… de paarden en ik hebben nu eenmaal zeer goede ervaringen met Torsion :) Y;(

In Duitsland zit nog 1 zeer actieve dealer: Steffi Kaiser van Torsion Shop Kaiser. Overige dealers kan je vinden onder www.torsion.it
Helaas heeft niet iedere genoemde dealer het merk ook daadwerkelijk in huis.
Maar wellicht valt er met Steffi iets te regelen?

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:45

Ik ben met name een meelezer in dit super leerzame en informatieve topic, dan zal ik nu eens iets posten om ook een ervaring bij te dragen. :)

Ik heb sinds een paar maanden de Edix Tudor Icelandic, bevalt mij en mijn Tinkermerrie erg goed. Ik had de reguliere Tudor getest, maar ik wilde graag een lagere lepel. De oplossing is geworden het IJslander model van de Tudor. Die is verder hetzelfde, alleen de lepel is dus lager.

Afbeelding

Afbeelding

Verder hebben we nog een Ghost Lipica en een Torino. Op de foto de Lipica, hier ligt er ligt een Edix Merino pad onder.

Afbeelding

Mijn dochter rijdt altijd met de Lipica, de Torino is mijn zadel. (Langere vs kortere benen)

De zadels heb ik via Free Horse Passervice. Hele goede fijne service en alle ruimte voor uitproberen en nadenken. (Ik heb altijd lang tijd nodig voor een denk- en keuzeproces ;) )
Ook Buitenzinnig heeft voor de Ghosts superfijn meegedacht en ervoor gezorgd dat ik nog een Torino erbij kon testen, ter vergelijk met de Lipica. Die testversie heb ik toen meteen kunnen overnemen, heel fijn!

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:54

Oeh die Edix Tudor Icelandic ziet er heel erg fijn uit! Ik zat al wat te loeren naar de Edix, maar vind die lepel inderdaad zo hoog. Dit ziet er heel anders uit. Daar ga ik me eens even wat verder in verdiepen.