[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:02

Mijn “ zadelmak maak zadeltje” ( boom) trekt ook heel erg naar de nek, was benieuwd of dit met ghost ook snel zou gebeuren.
( en nee dat zadeltje ligt niet perfect, en is alleen om op den duur de letterlijke eerste stapjes te kunnen maken)

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:24

En juist die eerste indruk is voor een paard heel belangrijk als in een prettige ervaring (of iig geen negatieve/pijnlijke). En met een niet passend zadel kon dat wel eens negatief uitpakken, want singel je niet goed aan omdat het niet past met het risiko dat het gaat rollen, een boksessie veroorzaakt en onder de buik beland óf singel je juist wel goed (te strak) aan waardoor het een pijnlijke ervaring wordt??
Beide met het risiko dat een volgend zadel niet meer 'openminded' wordt geaccepteerd !!

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:39

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de barefoot, en zelf lang zijn?

Ik ben rond de 1.80, met hele lange benen. Ik ben op het moment op zoek naar een barefoot zadel voor mijn fjord, waar mijn benen in passen, en niet uitsteken. Iets met kniewrongen word het dus sowieso niet.
Welk zadel zouden jullie aanraden? Geen western :)

Mijn budget is ongeveer 900 euro.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:23

Muze schreef:
Mijn “ zadelmak maak zadeltje” ( boom) trekt ook heel erg naar de nek, was benieuwd of dit met ghost ook snel zou gebeuren.
( en nee dat zadeltje ligt niet perfect, en is alleen om op den duur de letterlijke eerste stapjes te kunnen maken)

Dit probleem kan ook opgelost worden met een juist model singel https://www.mattes-retail.com/files/Fly ... sic_EN.pdf

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:27

Klopt hoor, het is een vzh zadel echt puur voor t wennen aan een zadel, stijgbeugels en een keer zitten. Meer wil ik er niet mee doen, zadelmaker heeft er goede kopijzer ingezet en geeft zelf ook aan dat als ik echt ga rijden, ik gewoon wel een ander zadel moet.
Maar twijfel nu of ik gewoon ga beginnen met barebackpad.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:28

Ik vind een BBP over het algemeen veel beter om mee te beginnen, dan zomaar 1 of ander zadeltje.
Paard kan je beter voelen en met een goede voorbereiding en vertrouwensband is dat veel prettiger voor zo'n dier dan wanneer je "weg" bent bovenop zo'n hard torentje.

Voor de ruiter kan het natuurlijk wel een fijner idee zijn om stijgbeugels te hebben.

Artimes

Berichten: 496
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:43

mars_mellow schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de barefoot, en zelf lang zijn?

Ik ben rond de 1.80, met hele lange benen. Ik ben op het moment op zoek naar een barefoot zadel voor mijn fjord, waar mijn benen in passen, en niet uitsteken. Iets met kniewrongen word het dus sowieso niet.
Welk zadel zouden jullie aanraden? Geen western :)

Mijn budget is ongeveer 900 euro.


Ik ben zelf ook 1.80 met erg lange benen en ben vrij smal, ik kwam op de Cheyenne wel goed weg met maat 1, vond het opzich wel prima zitten, maar niet heel fantastisch. Ik heb wel dressuur modellen geprobeerd van Barefoot en de Cherokee, maar dan zou ik maat 2 nodig hebben voor mijn benen maar verzuip ik in de zitting. Ik kom wel weg met de edix libre en Courville. De courville lijkt op de Cheyenne qua zit maar zit comfortabeler vind ik en de Libre vind ik echt heel fijn, plus dat ik goed weg kom met de wrong.
Je zou Becidor kunnen contacten, die heeft verschillende type barefoot en edix, met een pas consult kun je de verschillende modellen proberen en zowel edix als barefoot vallen in je budget.

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:53

Wij hebben afgelopen week onze heather moffett laten controleren aangezien die naar achter schuift. Helaas bleek dat deze niet (meer) passend is voor onze fries. We hebben toen een aantal pads en nieuwe kussens geprobeerd maar hij bleef nog net te veel schuiven. Op dat moment had de zadelpasser geen andere zadels mee naar onze locatie om te kunnen passen. We moeten nu dus opzoek naar iets anders. Onze fries heeft een wat korte en 'hoekige' rug, weinig bespiering langs de ruggengraat. En wij hebben met broekmaat 44 wel een ruime zit nodig. Aan wat voor merken denken jullie hierbij? Uiteraard gaan we zelf niet zomaar wat proberen maar we willen ons alvast inlezen voor we weer veder gaan met een zadelpasser. De HM is een flexibel zadel maar we zoeken ook tussen de volledig boomloze opties...

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:54

Misschien is een ToltSaga Perfect iets voor jullie. Zadel heeft flexibele boom, en een verwisselbaar kopijzer. Valt ook kort uit. Bij 17.5 inch 38 cm. Je kunt hem helemaal naar wens zelf samen stellen. Wol of latex panelen Prijs vanaf €1695,-

Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:22

38 cm :O Dat is wel érg kort!

Over 3 weken komt de zadelpasser kijken of mijn zadel aan te passen is aan mijn kleintje. Vrees dat het te lang gaat zijn, was gemaakt op een IJs van 1,37 en de kleine is maar 1,27... Moest het inderdaad niet passend gemaakt kunnen worden, mag ik jou dan contacteren voor verdere info en een passessie, Kitty?

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:03

Kitty_ schreef:
Misschien is een ToltSaga Perfect iets voor jullie. Zadel heeft flexibele boom, en een verwisselbaar kopijzer. Valt ook kort uit. Bij 17.5 inch 38 cm. Je kunt hem helemaal naar wens zelf samen stellen. Wol of latex panelen Prijs vanaf €1695,-

[ [url=m/wItvJK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat zijn mooie korte zadels... Ook de andere op je site. Ga ik even onthouden!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:04

Ik heb toch besloten om alleen verder met mijn boomzadel te gaan.. reden is vooral omdat er bij beide een zadelpasser naar moet komen kijken want ze is voor beide te breed geworden, maar ook omdat ik eigenlijk de veelzijdigheidssingel methode fijner voor haar vind dan de dressuur singel die aan haar Trekker Aussie moet. Dus als iemand evt interesse heeft .. :o

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:19

Narcissa schreef:
38 cm :O Dat is wel érg kort!

Over 3 weken komt de zadelpasser kijken of mijn zadel aan te passen is aan mijn kleintje. Vrees dat het te lang gaat zijn, was gemaakt op een IJs van 1,37 en de kleine is maar 1,27... Moest het inderdaad niet passend gemaakt kunnen worden, mag ik jou dan contacteren voor verdere info en een passessie, Kitty?


Dat mag zeker, leuk!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:29

mars_mellow schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de barefoot, en zelf lang zijn?

Ik ben rond de 1.80, met hele lange benen. Ik ben op het moment op zoek naar een barefoot zadel voor mijn fjord, waar mijn benen in passen, en niet uitsteken. Iets met kniewrongen word het dus sowieso niet.
Welk zadel zouden jullie aanraden? Geen western :)

Mijn budget is ongeveer 900 euro.


Ik heb ook hele lange benen. Ik heb wel eens op een Cherokee gezeten, maar dat ging echt niet. De Cheyenne vond ik een erg fijn zadel en ik zat zowel in maat 1 als in maat 2 prima (maat 40). Verder heb ik een tijd lang een Atlanta gehad, maar dat is wel een western model.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:34

mars_mellow schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de barefoot, en zelf lang zijn?

Ik ben rond de 1.80, met hele lange benen. Ik ben op het moment op zoek naar een barefoot zadel voor mijn fjord, waar mijn benen in passen, en niet uitsteken. Iets met kniewrongen word het dus sowieso niet.
Welk zadel zouden jullie aanraden? Geen western :)

Mijn budget is ongeveer 900 euro.


Ik ben zelf niet zo lang, maar wellicht ghost met dijwrongen? Kan evt met een verlengd zweetblad ook volgens mij. Of een Barefoot justadjust bijv.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:36

Weet iemand of de oude maat M pommel iets breder valt dan de huidige grijze M? Maat L is echt nog te groot, maar de M begint wat te krap te worden op de schoft, dus ben op zoek naar een oplossing. Of dat wellicht de pommels van Edix anders vallen en in een justadjust te proppen zijn?

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:09

@darkadia, Helaas zijn de meeste ghost zadels toch net wat te duur!
Justajust is een optie, maar ik ben bang voor die kwaliteit aangezien het geen leer is :j

@tjaakje dat is fijn om te weten, Ik hoor vaker goede dingen over de cheyenne dus daar leun ik nu tegenaan!

@artimes, bedankt, ik zal hun contacteren, goed idee!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:26

Is er hier iemand die (al) ervaring heeft of meer weet van de Ghost Olala singel?

Afbeelding

Screenshot van deze Facebook post:
https://fb.watch/j6ZdiCHbh_/

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:06

Leuk ding!

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:51

Ideaal dat de singelstoten zichzelf recht trekken. Ik heb nu “last” met mijn passier rp a52 dat de achterste strakker zit dan voor.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:12

Zou mooi zijn als zoiets er ook in westernuitvoering zou komen.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:30

Niet zo veel vraag naar denk ik gezien de gemiddelde westernruiter aan beide kanten maar 1 singelstoot gebruikt, dan heeft een V-systeem singel weinig nut :)

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:42

Zitten we hier serieus op te wachten? Ik zie druk op 3 punten, ipv verdeeld over een hele singel, in de huid snijdende bandjes ertussen, en een totaal instabiele constructie. Lekker laten liggen dat ding.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:45

Die bandjes hoeven niet te snijden als de dikkere delen de bandjes hoog genoeg van het paard af optillen :)

Bij een weelderige wintervacht kan het natuurlijk wel tricky zijn, dat er haren tussen raken.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:53

Ik ben zelf 179 cm en heb een barefoot lexington maat 2, wel met hipsaver, op een brede haflinger. Ik zit hier wel lekker in maar vind het een erg groot zadel. Ik zou persoonlijk wel nieuwsgierig zijn naar de edix libre, als ik de vorige posts lees...