[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:15

Ja ik rijd wel in alle gangen inderdaad ik zit zeker niet zomaar te zitten en een beetje stappen of alleen in stap loswerken.
En glad had ik nog niet over nagedacht daar had ik met mijn engel bbp niet echt last van eigenlijk.

Ik ga die grandeurpad ook eens bekijken.
Ja en de barefoot physio ?

Ik dacht zelf altijd dat christ het merk was voor een fellzadel maar dat is dus helemaal niet zo

Edit ik zie dat ze beide op voorraad zijn in de winkel hier in de buurt dus dan ga ik daar even proefzitten op de bok.

De support pas ik denk ik niet in met die mega wrongen want ik heb hele lange benen en dat ziet er heel gedwongen uit de physio met wol zitting ziet er inderdaad beter uit.
Alleen niet zo mooi als de pad van christ.

Dus als jullie zouden kiezen tussen
De barefoot physio met schaap



Afbeelding



Of het christ cloud zadel ?

Afbeelding

Wat kiezen jullie dan?
Ik vind de christ veeeeel mooier
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 03-04-23 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:21

Ik vind christ niet zo heel bijzonder..

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:39

Vind de kwaliteit van de barefoot veel fijner, heb de christ gehad, maar die is na 3x gebruiken weer weg gegaan.. Mijn normale barefoot physio gaat nooit meer weg, super kwaliteit, zit lekker stevig en blijft perfect liggen!
Christ vond ik glad en minder stevig/stabiel, lag ook minder mooi -O-

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:40

Ik vond de christ erg duur in verhouding tot de kwaliteit vooral. Je moet het wol goed onderhouden. Singelsysteem is best wel slecht en ergens best een slap dingetje. De wollen pad (tomentum volgensmij) van grandeur is veel steviger en hield zich erg goed met intensief rijden.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:48

Oef ik had niet die grandeur op moeten zoeken …
Die is wel echt alles wat ik zoek. Maar we prijzig.
Ik ga even kijken of ik de barefoot kan passen en lenen hier bij de lokale winkel en anders wen grandeur testpad zoeken om te testen.

Ik laat christ dan links liggen als ik jullie ervaringen lees.
Ben met de grandeurpad alleen bang dat dat te breed word

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:16

Ik zou gewoon voor de fijnste gaan :D
Mooie dingetjes zie je toch niks van als je er op zit ;)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:44

Niekj_Jente schreef:
Mag ik vragen welke maat singels jullie bij de FreeMax western hebben?
In mijn dressuursingel had ik 65cm en deze mocht wel wat ruimer.

Welke maat zou ik moeten nemen.
Ik heb net te horen gekregen dat er een FreeMax binnen is bij de zadelpasser en ze komen donderdag al passen. Nu zoek ik nog een singel :')


De meeste zaelpassers die het merk verkopen hebben pas-singels bij zich, om te kijken welke vorm, maat etc. het beste past bij jullie.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:47

little_birdy schreef:
Zijn er hier mensen die met een christ barebackpad rijden en wat nu de kwaliteit daarvan is?
Ik heb inmiddels een aantal verschillende barebackpads gehad waaronder een engelpad een aantal jaar geleden maar dat was het net niet.
Nu red ik me prima met mijn fra pad maar ik wil beter eigenlijk.
Ik twijfel nu om een christ aan te schaffen bijvoorbeeld de iberica of misschien toch voor een ghost barebackpad maar ghost lag toen niet goed op mijn merrie dus daar heb ik helaas een beetje een (misschien niet terechte ) afkeer voor.

Het is voor een enorm brede merens waar bijvoorbeeld de fra markus pad echt mega lang op is .
Daar rij ik nu mee maar is het net niet zeg maar

Er ligt nu een mooi boomloos westernzadel op maar dat zit zo mega breed dat ik met barebackpad er zelf fijner op zit en fijner kan rijden eigenlijk vandaar dat ik wil investeren in een echt goede pad .

En word de iberica niet ook te lang?
Want ik had eerst de fra dardo en dat paste veel makkelijker op de meeste paarden.


De pony zelf
[ [url=m/DH91xd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke pad ik nu heb



[ [url=m/gwavKU.png]Afbeelding[/url] ]


Heb je destijds een Ghost zadel of bbp gepast? Ik heb ook een aantal bbp's als test model evt. hoor!

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:21

Ik had een ghost zadel.
Mijn paard reageerde er helaas heel slecht op ,
Achteraf er achter gekomen dat ze niet tegen het bewegen kon wat een boomloos zadel doet.
Ik had de firenze op maat laten maken.

Waarmee zijn de ghost barebackpads te vergelijken?
Of hebben ze geen vergelijking?
Ik vond ook met het ghost zadel dat ik er teveel bovenop zat is dat met de barebackpad minder nu?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:26

Buitenzinnig: jij hebt vast de Ghost Olala singel (nog) niet als testsingel, toevallig? :D Ik hoor goede verhalen van iemand die een Wow FreeSpace singel heeft (en op drie verschillende paarden al heeft getest) en dat is hetzelfde concept. Alleen ben ik best wel een beetje fan van Ghost dus zou ik eerder de Olala kopen, ook omdat die van andere materialen dan leer gemaakt kan worden. :o

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:29

Het is dus toch de barefoot physio pad geworden zonder schaap…
Paard waar ik rijd waar hij voor is daar is geen plek in de kast op een zadelsteun en om nou een compleet schaapzadel heen en weer te fietsen telkens dat word hem niet.

Plus ik heb hem vergeleken met de markus rijpad die ik nu heb en het stroeve is toch wel heel erg fijn.
En ik ga er als het goed is enorm op vooruit kwa steun kwaliteit en comfort.
Deze kan ik gewoon plat in de kast laten liggen.
En het onderhoud van een schaapzadel.

Ik kon een 2e kans fysiopad kopen via becidor
die 50 euro goedkoper is dus dat hakte de knoop door .

Nog 1 vraagje,
Met mijn gewicht is het denk ik verstandig om sowieso de stevige inlages te gebruiken?
Ik ben 1,88 en 80 kg .
Geen overgewicht maar gewoon lang en gespierd dus gewicht is wel mooi verdeeld verder

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:29

Daar ga je veel plezier mee hebben! *\o/*
Als je echt graag schaap wil kun je die er nog bij kopen, ik heb hem gehad, maar vond zonder fijner..
Ik heb beide inlages erin, was even gepruts, maar vind dat wel het prettigst en pony ook :D

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:03

little_birdy schreef:
Ik had een ghost zadel.
Mijn paard reageerde er helaas heel slecht op ,
Achteraf er achter gekomen dat ze niet tegen het bewegen kon wat een boomloos zadel doet.
Ik had de firenze op maat laten maken.

Waarmee zijn de ghost barebackpads te vergelijken?
Of hebben ze geen vergelijking?
Ik vond ook met het ghost zadel dat ik er teveel bovenop zat is dat met de barebackpad minder nu?


Fijn dat jullie er wel achter zijn gekomen waar het aan lag, ken meer paarden inderdaad die dat hebben.
Ik vind het lastig vergelijken, omdat het meer een kruising is tussen een bbp en een zadel en je vele opties hebt. Je hebt ze met een schaap zitting, maar ook in lorica/suede/leer. Ze zitten ook smaller dan veel bbp's. Ze liggen er ook niet hoog op (zitten geen kussens onder).

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:03

Suikerspinda schreef:
Buitenzinnig: jij hebt vast de Ghost Olala singel (nog) niet als testsingel, toevallig? :D Ik hoor goede verhalen van iemand die een Wow FreeSpace singel heeft (en op drie verschillende paarden al heeft getest) en dat is hetzelfde concept. Alleen ben ik best wel een beetje fan van Ghost dus zou ik eerder de Olala kopen, ook omdat die van andere materialen dan leer gemaakt kan worden. :o


Helaas niet nee!
Leuk te lezen dat je fan bent van Ghost! Je mag mij ook altijd even mailen hoor

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:57

Buitenzinnig schreef:
Suikerspinda schreef:
Buitenzinnig: jij hebt vast de Ghost Olala singel (nog) niet als testsingel, toevallig? :D Ik hoor goede verhalen van iemand die een Wow FreeSpace singel heeft (en op drie verschillende paarden al heeft getest) en dat is hetzelfde concept. Alleen ben ik best wel een beetje fan van Ghost dus zou ik eerder de Olala kopen, ook omdat die van andere materialen dan leer gemaakt kan worden. :o


Helaas niet nee!
Leuk te lezen dat je fan bent van Ghost! Je mag mij ook altijd even mailen hoor


Ik kom zaterdag bij je langs op de stand om even in de Buttera's te zitten :D We hebben een ongeveer een maand geleden al mailcontact gehad over het testen van dat zadel, dus ik kijk er enorm naar uit! Dan kan ik ook gelijk al mijn vragen over de singel op je afvuren :))

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:36

Ah ja is ook zo! Ik link niet altijd bokt namen aan mailtjes, haha

Maar mijn collega neemt 1 mee, als ze hem niet vergeet in te pakken. Die ligt dan in de stand. Zij had wel 1 :)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:44

De Olala singel bedoel je? :):)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:27

Suikerspinda schreef:
De Olala singel bedoel je? :):)

Yup

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:30

Trekker vraag: als je de kussens 45 cm neemt, en die liggen wat over de 18e rib dan is dat niet goed neem ik aan? Of komt dit ook “ minder expliciet “ omdat het boomloos is?

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:52

ricojoreen schreef:
Daar ga je veel plezier mee hebben! *\o/*
Als je echt graag schaap wil kun je die er nog bij kopen, ik heb hem gehad, maar vond zonder fijner..
Ik heb beide inlages erin, was even gepruts, maar vind dat wel het prettigst en pony ook :D



Hoop gepruts inderdaad maar beide inlages erin gekregen.
Komende week hopelijk uitproberen

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:34

Ik ben bezig met de eeuwige zoektocht naar een goed passend zadel voor mijn arabier.

Ik heb de BF Cheyenne getest. Voor mijzelf niet geschikt. Ik heb er te weinig steun aan voor mijn benen.
Op het moment rijd ik af en toe met een soft walk van een vriendin. Daar hetzelfde probleem.
Ik heb ook een BF Merlyn getest. Mijn paard liep er goed onder en ik vond het zelf ook niet verkeerd zitten, alleen lag het zadel achterover op hem waardoor mijn gewicht teveel naar achteren kwam. En het achterste deel van zijn rug is toch al zijn zwakke plek.

Overlegd met Fenne van Becidor en zij stelde de Cherokee voor.
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen met de Cherokee. Geeft die voldoende steun voor je benen?
Ik lees ook dat de wrongen erg hard zijn. Die van de Merlyn waren juist zacht en dat zat fijn.
Zijn er meer positieve / negatieve dingen aan de Cherokee?

Is er misschien iemand in de regio Deventer / Raalte / Holten / Lochem die een Cherokee heeft en waar ik een keer mag komen kijken naar het zadel?
Ik ben inmiddels al bijna een zadel kwijt aan het testen en wil me voordat ik weer een zadel bestel om te testen wel eerst goed oriënteren.

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:37

Waarom laat je fenne niet gewoon met zadels komen, net zo makkelijk?

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:52

Muze schreef:
Waarom laat je fenne niet gewoon met zadels komen, net zo makkelijk?


Fenne is al bij me geweest. We hebben ook diverse zadels gepast.
Maar het is toch echt een kwestie van testen voor mij. Ik wil echt met hem het bos in om uit te proberen.
Zadel wat in de bak voor mij heel lekker leek te zitten, deed het dat tijdens een buitenrit echt niet.

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:54

Ah nee dat begrijp ik. Dat is wel echt ontzettend lastig.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:41

Lastig inderdaad :(:)

Waarom beviel de SoftWalk niet? Kan het zijn dat de zittingmaat te groot voor je was, waardoor de dijwrongen niet goed aansloten op je bovenbenen? Of vond je het gevoel gewoon niet wat je zocht?

En de Merlyn, lag die niet wellicht achterover doordat hij iets te ver naar voren lag en er teveel schoft onder kwam te liggen...? Dat is de meest voorkomende reden van achterover liggen van zadels namelijk.

Altijd verstandig om dit soort voor de hand liggende verklaringen uit te sluiten voordat je verder kan (mee)denken over een ander type zadel dat beter zou bevallen :)