[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:50

Ik heb voor een klein prijsje een vilten schaap gekocht. Schaap loopt dus nog rond, de basis is niet van leer maar wolvilt dus. Er zijn mensen die dat voor hobby doen, prijs viel reuze mee.

Mariett

Berichten: 4438
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:01

swartbeessie schreef:
Ik heb voor een klein prijsje een vilten schaap gekocht. Schaap loopt dus nog rond, de basis is niet van leer maar wolvilt dus. Er zijn mensen die dat voor hobby doen, prijs viel reuze mee.

Yes, is de mijne ook! En kan inderdaad ook heel goed. Nadeel is wel dat de onderkant gladder is. Bij een dood schaap is de onderkant natuurlijk van leer/suede.

Ik zou gewoon je zadel opmeten, Celebi! Dan weet je precies hoeveel je nodig hebt. Heeft je zadel ringetjes waar je iets aan vast zou kunnen maken?

Celebi
Berichten: 3728
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:16

Alleen twee D ringen aan de voorkant.. Mijn reguliere seat saver heeft klittenband van voor naar achter lopen onder het zadel door en elastiek bij de beugelophanging. Zoiets zou wel het beste werken maar ik heb dus echt geen ervaring met naaimachines. :')

Vraag me ook heel erg af hoe ik het geheel mooi stevig om de lepel van het zadel kan maken.

Horsier

Berichten: 387
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:49

Celebi schreef:
Wauw! <3

Het is heel stiekem niet voor een boomloos zadel, maar ik dacht, als er ergens mensen zijn die dit gedaan hebben is dat hier. Ik wil iets moois over mijn dressuurzadel maken. Iets wat er iets natuurlijker en ruiger uit ziet als die reguliere seatsavers. Heb al een paar mooie wolletjes op het oog maar ze zijn best prijzig en ik vind het doodeng om daar een mes in te zetten.

Wil kijken of ik over de wrongen de voetjes van het vel kan laten vallen, dan bij de beugelriemen niets/weinig voor een smalle zit en dan aan de achterkant weer wat langer. Geen idee hoe breed/lang ik zoiets dan moet kopen dus alle hulp is welkom. :+


Van Ghost hebben ze hele mooie zalea's misschien is dat iets voor je. Of anders als inspiratie om een eigen vacht te vermaken.

Celebi
Berichten: 3728
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:36

Dank voor de tips! Die Zaela's zijn mooi! Komen inderdaad in de richting van wat ik zoek. Waar hebben jullie het wolvilt vandaan? Ondanks dat de schapen niet voor de vacht zijn geslacht is een product waar niet voor geslacht hoeft te worden altijd wel goed natuurlijk. Heb anders wel een velletje op het oog, maar die zijn allemaal rond de 80x120 en ik denk dat daar een hoop vanaf moet.

Dit is een beetje wat ik in gedachten had:

Afbeelding

Anyhow, reacties mogen eventueel ook via PB, dan besmet ik dit topic niet helemaal met bontjes en foto's van een boomzadel. :+ Al heb je boomloos of semi boomloos natuurlijk tegenwoordig ook in dit soort modellen dus ik praat het maar een beetje goed voor mezelf. :')

Galeobdolon

Berichten: 1093
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:44

Zijn hier mensen die ervaring hebben met beugelriemen bij de Ghost (Puro (plus))? Hebben jullie de riemen van Ghost, Barefoot of iets heel anders? Ivm zo weinig zweetblad is iets breders misschien wel prettig.
Andere ervaringen met beugelriemen die wat breder zijn of een soort mono constructie zijn ook welkom:)

Escada

Berichten: 3858
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:54

Ik heb hier een tijdje geleden ook meegelezen maar meld me nu nog een keer met vragen :D
Al jaren heb ik de Zaldi Altea Escuela op mijn lijstje, ik wilde een barok zadel in cognac en dat is helaas dramatisch om aan te komen. Zo is de Zaldi Altea alleen te verkrijgen uit België en nogal veel gedoe :+

Toen kwam ik gisteren op de website van een zadelpasser uit s'Heerenberg. En zag een Edix Tudor in cognac. Wauwie wat een mooi zadel <3
Alleen, ik heb nog nooit op een boomloos zadel gezeten. Dan moeten we natuurlijk gewoon een afspraak maken maar heb toch wat vragen voordat ik dat doe.

Ik heb snel last van mijn lichaam en dan vooral mijn bekken en knieën. Is een boomloos zadel dan wel geschikt?

En zo'n extra pad eronder, kan je dan alsnog elk dekje eronder gebruiken?

En deze zadels zijn geschikt voor wedstrijden?

DubbelFun

Berichten: 88754
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:23

Escada schreef:
Ik heb snel last van mijn lichaam en dan vooral mijn bekken en knieën. Is een boomloos zadel dan wel geschikt?
Zoals elk zadel heeft ook boomloos vaak een eigen 'zit'gevoel. Het is dus heel persoonlijk hoe een bepaald zadel op jouw paard gaat liggen en welk zitgevoel jóu dat geeft.

Sommige boomloze zadels geven een wat bredere zit dat kán effect hebben op je heupen/bekken, maar er zijn er ook genoeg die een wat A-vormige opbouw hebben en die zitten dus juist wat smaller/nauwer.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:39

Ik heb met de edix juist geen last van m’n heupen en knieën. Dus zou het echt even uitproberen. Verder de edix die je noemt kan gewoon op concours. En qua dekjes ligt het een beetje aan wat fijn ligt op je paard, je hebt wel altijd iets nodig qua drukverdeling. Zou gewoon een consult bij een zadelpasser plannen.
Ik woon in de omgeving van Boxmeer en hier zit freehorse bij haar kan je vaak ook wel even een zadel op proef.
Succes!

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:48

Ik denk dat je het zadel bij Becidor gezien hebt? Met een beetje geluk kan je dan een pasconsult en aansluitend testzadel proberen? Het is echt heel persoonlijk wat fijn werkt en niet altijd te beredeneren :)

Zo krijg ik zelf last van mijn bekken / heupen / een op slot schietend been bij veel boomzadels, terwijl die in theorie een smallere opbouw hebben dan een aantal boomloosjes. En bij de eenvoudige "breed zittende" boomloosjes heb ik dat juist weer niet....

Het is echt een kwestie van proberen :)

Escada

Berichten: 3858
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:25

Ja becidor inderdaad :D
Iemand daar ook ervaringen mee?

Of nog een andere fijne edix zadelpasser?

Artimes

Berichten: 496
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:30

Escada schreef:
Ja becidor inderdaad :D
Iemand daar ook ervaringen mee?

Of nog een andere fijne edix zadelpasser?


Heel fijn is ze en veel zadels om ook te proberen (verschillende merken)

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:06

Escada schreef:
Ja becidor inderdaad :D
Iemand daar ook ervaringen mee?

Of nog een andere fijne edix zadelpasser?


Hierboven al genoemd: Paula van Freehorse passervice. Kundig en prettig. Heeft hier ook een Edix aangepast (heb uiteindelijk een ander zadel gekozen, maar dat lag niet aan Paula of de Edix. Ik wilde de Emir trouwens).

Boomloos pad wordt wel aangeraden. Als je een halfpad neemt, dan kun je daar een gewoon dekje overheen doen.

Celebi
Berichten: 3728
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:30

Afbeelding

Kleine update voor de geïnteresseerden.. Schaapje is binnen. Wordt een hoop snijwerk.. :') Vind het wel spannend om daarmee te beginnen hoor!

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:07

Ik kom na jaaaaren ook weer eens binnenvallen: Ik heb vroeger een barefoot Cherokee gehad op mijn tinker en heb mijn Fries een tijd gereden met een ghost quevis. Ik ben nu mijn jonkie met de ghost aan het beleren wat heel fijn gaat <3

Op mijn Fries had ik op een gegeven moment een keer een wintec gelegd waar ze veel beter op reageerde dan op de ghost, dus toen ben ik met de wintec gaan rijden. Een tijdje geleden ben ik overgestapt op een wow waar ze fijn mee loopt, maar ik merkte toch wat dingetjes. Daarom heb ik er recent een (tweede) zadelmaker bij gehad die zei dat de vorm van de boom totaal niet aansluit op mijn paard. Een passende wow zou een klein fortuin gaan kosten en aangezien mijn paard het niet altijd eens is met de zadelmakers wat betreft een passend zadel vind ik het spannend om dat geld uit te geven. De moed zakte me in de schoenen… mijn Fries heeft een wat weke rug en de singelplek vrij ver naar voren en is daardoor niet de makkelijkste voor een zadel.

Nu zei mijn man: waarom ga je niet weer terug naar boomloos? Ik heb veel gelezen en kwam tegen dat de Startrekk Espaniola fijne zadels zijn voor dit soort paarden. Die heb ik kunnen voelen en het ligt heel mooi op mijn paard (beter dan alle zadels tot nu toe), maar ik zit er toch wel moeilijk in omdat het amper steun geeft… ik wil erg graag leren om zelf goed te kunnen zitten, maar heb er toch ook graag een wat “makkelijker” zadel bij voor de onbezorgde ritjes :+

Nu is mijn oog gevallen op de dressuur modellen van Edix omdat ze flexibel zijn én de voorste singelstoot ver naar voren hebben liggen. Maar ik zie helaas nergens testzadels in 18 inch. Weten jullie toevallig een service die wel de 18 inch aanbiedt?

Daarnaast ben ik benieuwd of jullie nog zadels aan kunnen raden die stevig, doch flexibel zijn en de singelstoot niet te ver naar achteren hebben liggen. Ik heb zelf maat 42 en wil geen diepe/vaste zit, maar liefst dus wel iets meer steun als de Espaniola. Voorkeur voor een dressuur model, welke niet te breed zit. Hebben jullie nog tips qua zadels?

Alvast bedankt namens mij en mijn paard :+:

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:32

Leuk om weer wat te horen van je Pippaa. Ik kan je helaas geen advies geven.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:00

Wellicht zou je Paula van freehorse passervice eens kunnen berichten? Zij heeft ook de Startrekk dressuur als het goed is, en dressuur modellen van Edix. Ik weet echter niet welke maten

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:09

Otti1977 schreef:
Leuk om weer wat te horen van je Pippaa. Ik kan je helaas geen advies geven.


Hee wat leuk, jij ook nog steeds hier? :D heb je de barrydale nog op Otti?

Buitenzinnig schreef:
Wellicht zou je Paula van freehorse passervice eens kunnen berichten? Zij heeft ook de Startrekk dressuur als het goed is, en dressuur modellen van Edix. Ik weet echter niet welke maten


Oh wat een goede tip! Ik had haar wel gezien, maar ten opzichte van andere zadelpassers zit ze wat verder weg dus ik had er verder geen aandacht aan geschonken. Ik zie nu dat ze eigenlijk alle merken heeft waar ik interesse in heb en dan zou ze direct de Espaniola op maat kunnen maken :D super.

Ik lees weinig over de Edix dressuur zadels, ook in het speciale Edix topic. Mocht iemand nog voor- of nadelen hebben dan hoor ik het ook graag!

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:09

Ik heb de Edix Libre in maat L, fantastisch zadel! Het is een dressuurmodel je zit er echt best wel diep in waardoor ik het gevoel heb dat ik stevig zit als het moet. Toch dwingt dit zadel je niet in een bepaalde houding.

Ik heb zelf ook Barefoot gehad maar de Edix vind ik echt vele malen fijner! Het zit echt veel smaller en je hebt echt minder het gevoel boomloos te rijden, dus met andere woorden minder wiebelig. :)

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:25

Hoihoi. Jazeker nog steeds de Barrydale. Zo blij mee.
Pippaa schreef:
Otti1977 schreef:
Leuk om weer wat te horen van je Pippaa. Ik kan je helaas geen advies geven.


Hee wat leuk, jij ook nog steeds hier? :D heb je de barrydale nog op Otti?

Buitenzinnig schreef:
Wellicht zou je Paula van freehorse passervice eens kunnen berichten? Zij heeft ook de Startrekk dressuur als het goed is, en dressuur modellen van Edix. Ik weet echter niet welke maten


Oh wat een goede tip! Ik had haar wel gezien, maar ten opzichte van andere zadelpassers zit ze wat verder weg dus ik had er verder geen aandacht aan geschonken. Ik zie nu dat ze eigenlijk alle merken heeft waar ik interesse in heb en dan zou ze direct de Espaniola op maat kunnen maken :D super.

Ik lees weinig over de Edix dressuur zadels, ook in het speciale Edix topic. Mocht iemand nog voor- of nadelen hebben dan hoor ik het ook graag!

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:36

Ik heb ook een edix

Afbeelding
Weet het type zo niet meer maar erg fijn zadel. Heeft verstelbare wrong en beugel ophanging

Oh edit: Tariq is dit

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:01

Petrichor schreef:
Ik heb de Edix Libre in maat L, fantastisch zadel! Het is een dressuurmodel je zit er echt best wel diep in waardoor ik het gevoel heb dat ik stevig zit als het moet. Toch dwingt dit zadel je niet in een bepaalde houding.

Ik heb zelf ook Barefoot gehad maar de Edix vind ik echt vele malen fijner! Het zit echt veel smaller en je hebt echt minder het gevoel boomloos te rijden, dus met andere woorden minder wiebelig. :)


Ja dat zag ik! Ook op een Fries toch? Ik vind hem qua looks wat minder mooi dan de soft tree zadels, maar als dit de oplossing is dan is het zo. Paard gaat boven alles hè :P

MarjanB schreef:
Ik heb ook een edix

[ [url=m/BiXNf0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Weet het type zo niet meer maar erg fijn zadel. Heeft verstelbare wrong en beugel ophanging

Oh edit: Tariq is dit

Ja heel mooi! Ik ben super benieuwd naar deze en de andere twee dressuur zadels, maar kan nog niet goed vinden wat het verschil is. De kussens lijken bij deze wat anders en de wrongen zijn op de soft tree zadels verschillend. En de prijs natuurlijk :’)

Bedankt voor jullie input!

8nnemiek

Berichten: 43428
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:02

Hoi allemaal!

Een heel andere vraag; waar zouden jullie zoeken naar een tweedehands boomloos zadel?
Ik wil mijn Barefoot Arizona verkopen, maar op Facebook krijg ik tot nu toe geen reacties, en marktplaats vind ik belachelijk duur geworden voor het plaatsen van advertenties := Zijn er nog meer goede plekken om boomloze zadels te verkopen?

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:41

Ik heb een vraag over de Edix soft tree zadels. Mijn paard heeft een brede schoft, en veel bespiering ernaast.
Wie heeft er ervaring met een Edix zadel en een breed paard met brede, platte schoft?
Is er iemand die voor mij de afstand tussen de kussens aan de voorkant kan meten, ik bedoel dus helemaal vooraan waar de schoft zit? Oftewel, gaat de schoft tussen de kussens passen? Ik ga natuurlijk een zadelmaker contacteren, maar dat heeft geen zin als de kussens te dicht bij elkaar liggen. Dank!

Artimes

Berichten: 496
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:31

8nnemiek schreef:
Hoi allemaal!

Een heel andere vraag; waar zouden jullie zoeken naar een tweedehands boomloos zadel?
Ik wil mijn Barefoot Arizona verkopen, maar op Facebook krijg ik tot nu toe geen reacties, en marktplaats vind ik belachelijk duur geworden voor het plaatsen van advertenties := Zijn er nog meer goede plekken om boomloze zadels te verkopen?


Mijn ervaring is wel dat marktplaats het beste verkoopt.
Heb ook wel eens verkocht via de Duitse eBay klein Anzeige via fb eigenlijk nooit.