Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:50

Ik denk dat hij wat lager kan, maar je kan hem beter passen mét bit, zoals nu ligt hij nog vrij veel op de jukbeenderen, en voor mij gevoel nog aardig hoog.

Edit: wacht je wou hem bitloos gebruiken toch? Ik vind hem qua hoogte voor bitloos gebruik wel mooi liggen, maar dan blijf ik er wel bij dat hij niet "lekker" ligt rond de jukbeenderen.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:03

siskeh schreef:
Ik denk dat hij wat lager kan, maar je kan hem beter passen mét bit, zoals nu ligt hij nog vrij veel op de jukbeenderen, en voor mij gevoel nog aardig hoog.

Edit: wacht je wou hem bitloos gebruiken toch? Ik vind hem qua hoogte voor bitloos gebruik wel mooi liggen, maar dan blijf ik er wel bij dat hij niet "lekker" ligt rond de jukbeenderen.


Ik heb hem ook nog even gepast met bit in ookal wil ik hem bitloos gaan gebruiken. Hij ligt dan ook wel iets beter, ik denk dat het komt omdat hij nu nog heel stijf is en dit na een aantal keer invetten en gebruiken minder gaat worden. Lager durf ik niet aan hij licht nu net op de grens bij het neusbotje. Ik ga gewoon hopen dat ie iets wat soepeler word/uit zakt waar ik wel van uit ga.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:33

Wie van jullie heeft het volgende hoofdstel:

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... tel-Albury

Afbeelding

ik vind het 'less is more' idee van dit hoofdstel heel mooi, omdat er dus geen keelriem aan zit. nu staat wel bij: het hoofdstel valt klein uit. nu heb ik een irish draught, alsin groooot hoofd. ik vraag mij af of de full dan niet alsnog te klein gaat zijn. iemand enig idee?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:49

Ik heb de Albury, mijn paard heeft normaal maat con en met maat full van de Albury zit alles op het middelste gaatje ongeveer. Weet niet of je daar iets aan hebt?
Hier bevalt hij super BTW.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:38

Hmm dat klinkt alsof alles op het grootste gaatje dan moet, het valt te proberen? Is er mogelijkheid om gaatjes bij te knippen of verliest het hoofdstel dan zn juiste vorm?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:06

De riempjes zijn niet heel veel langer dat je er gaatjes bij kunt prikken helaas! Dus vrees dat hij dan toch te klein gaat zijn. Volgens mij heb ik mijn bit zelfs op het laagste gaatje hangen..

Ik kan zondag wel een betere foto voor je maken?


Afbeelding

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:58

Oh helaas dat is jammer, paardlief is namelijk wel een onwijze Full :') bedankt voor je reactie!

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 22:04

Als je een paar posts terugkijkt, zie je de Albury op mijn paard.. Ik vind het wel meevallen dat hij klein uitvalt of mijn paard heeft gewoon echt een klein hoofd. Is iets groter als 1.70 en heeft maat Cob

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:03

ZoeyDercks schreef:
De riempjes zijn niet heel veel langer dat je er gaatjes bij kunt prikken helaas! Dus vrees dat hij dan toch te klein gaat zijn. Volgens mij heb ik mijn bit zelfs op het laagste gaatje hangen..

Ik kan zondag wel een betere foto voor je maken?


[ [url=m/VI9ZsW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ligt deze niet te veel op de jukbeenderen?
En is dit hoofdstel zonder kaakriem eigenlijk beter dan de rambo micklem met kaakriem?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:16

Jooliieen schreef:
ZoeyDercks schreef:
De riempjes zijn niet heel veel langer dat je er gaatjes bij kunt prikken helaas! Dus vrees dat hij dan toch te klein gaat zijn. Volgens mij heb ik mijn bit zelfs op het laagste gaatje hangen..

Ik kan zondag wel een betere foto voor je maken?


[ [url=m/VI9ZsW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ligt deze niet te veel op de jukbeenderen?
En is dit hoofdstel zonder kaakriem eigenlijk beter dan de rambo micklem met kaakriem?


Ik vind van niet en m'n paard is er ook heel happy mee!

Beter weet ik niet, ben zelf geen fan van kaak/keelriemen en de micklem zat qua pasvorm echt enorm bagger. Vindt de Albury ook een stuk zachter en soepeler. Plus beter geprijsd!

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:20

Wie heeft er tips voor enorm groot vallende anatomisch gevormde hoofdstellen. De micklem is voor mijn paard te klein. Het gaat hierbij voornamelijk om de neusriem. Deze moet voor mijn paard minimaal 74 cm zijn voor bij een hoge neusriem en minimaal 72 cm zoals bij hoe het riempje bij de micklem zit. Bij deze grote krijg ik alleen de neusriem dicht als ze der mond stijf op elkaar heeft dus eigenlijk moeten ze zelfs nog iets groter. Het enige passende wat ik tot nu toe heb is een ideal trekpaard hoofdstel, maar ik zou toch ook graag een mooi anatomisch rijhoofdstel willen, wat me geen fortuin kost.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:27

xGin schreef:
Wie heeft er tips voor enorm groot vallende anatomisch gevormde hoofdstellen. De micklem is voor mijn paard te klein. Het gaat hierbij voornamelijk om de neusriem. Deze moet voor mijn paard minimaal 74 cm zijn voor bij een hoge neusriem en minimaal 72 cm zoals bij hoe het riempje bij de micklem zit. Bij deze grote krijg ik alleen de neusriem dicht als ze der mond stijf op elkaar heeft dus eigenlijk moeten ze zelfs nog iets groter. Het enige passende wat ik tot nu toe heb is een ideal trekpaard hoofdstel, maar ik zou toch ook graag een mooi anatomisch rijhoofdstel willen, wat me geen fortuin kost.



Ik heb een namak van Micklem, rechtstreeks uit Polen, via internet gekocht.
Hier een linkje https://kawalhorses.pl/pl/p/Oglowie-KaWal-Anatomic-Cognac/114
Met lak of zonder, bruin, zwart of cognac.. en je mag ook nog frontriem uitkiezen.
Ik heb paard FULL en ze vallen ruim.
Mensen spreken engels, ze hebben facebook ook.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:21

Zijn die wel sterk genoeg om bitloos mee te rijden?
Ik vind 93 euro overigens nog steeds erg prijzig voor een hoofdstel.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:40

Hoe zijn de ervaringen met een Hooks Lingus?

Ik ben tweedehands op zoek omdat ik geen CC heb, maar ze zijn niet te vinden (zwarte cob)

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:30

germie schreef:
Zijn die wel sterk genoeg om bitloos mee te rijden?
Ik vind 93 euro overigens nog steeds erg prijzig voor een hoofdstel.


De vrai Micklem is toch twee keer duurder en je moet meestal nog de frontriem vervangen want is snel te klein voor meeste paarden.
De merken zoals Shockemohle of PS of Sweden of zelfs betere Kieffer zijn al gauw boven 130/150e..
Dus ja, kwaliteit is nooit goedkoop.
Ik heb mijn hoofdstel sinds een jaar en is steeds heel mooi.

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:29

Hallo, heeft er iemand ervaringen met de profi rider micklem?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:58

Voor de mensen die hier over de Lingus vragen hebben. Mijn paard zweeft net tussen cob en full in. Hij heeft een full aan. Ik vind het een heel fijn hoofdstel en denk net als je niet zo een geweldig rustige hand hebt ze makkelijk onder de druk weg kunnen. Mijn paard was heeel onrustig met zijn hoofd tijdens het rijden en sinds ik de Lingus heb niet meer. Nu gewoon netjes in de aanleuning zonder de hele tijd zijn hoofd omhoog te gooien.

Ik denk wel idd dat je er niet mee mag starten op wedstrijd. Mag dit met de Chester wel?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:11

De Chester is volgens mij gewoon een soort Micklem qua uiterlijk. Dus lijkt mij dat je daar gewoon mee mag starten!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:51

Ja met Chester mag je gewoon mee starten. De lingus met ‘sperriem’ volgens mij sinds april dit jaar ook. Evenals de Equibling Boston.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:18

Oke Bedankt! Ik woon in Belgie dus tegen dat ik ga starten zal ik waarschijnlijk dan nog zo een hoofdstel erbij moeten gaan halen. Hopelijk loopt hij daar dan even fijn op!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:52

Hopelijk kunnen jullie mij hier verder helpen. Ik heb op mijn vorige bijrijdpaard anderhalf jaar met een Micklem gereden en vond die zo fijn dat ik deze voor mijn eigen pony ook meteen gekocht heb, de multi bridle (cob), om zowel bitloos als met bit te kunnen rijden. Bitloos gaat tot nu toe prima, maar als ik er een bit aan doe, krijg ik het kopstuk met geen mogelijkheid over zijn oren. Dan gebruik ik al de langste bit straps die erbij zitten, en zitten deze op zijn langst. Lager dan dat kan het bit dus niet, tenzij ik de neusriem veel verder omlaag doe.

Als ik dit topic zo zie mag de neusriem denk ik wel een gaatje lager dan hij op de foto zit, maar ook dat heb ik al geprobeerd met bit en toen kreeg ik hem alsnog niet aan. Van mijn bijrijdpaard dat full had heb ik nog wel een langere bit strap, maar het lijkt me zo sterk dat hij met bit niet passend te krijgen is gezien hij zonder bit volgens mij niet slecht zit? Als ik het zo op de foto zie lijkt de afstand tussen mond en het ringetje waar het bit aan moet ook wel erg groot?

Voordat ik een tweede hoofdstel koop om met bit te rijden wilde ik toch nog even om jullie mening vragen :) Kan ik dit hoofdstel passend maken met bit of heeft hij echt een te 'kleine' mond om dit goed te laten passen?
Afbeelding

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:57

darkadia schreef:
Ja met Chester mag je gewoon mee starten. De lingus met ‘sperriem’ volgens mij sinds april dit jaar ook. Evenals de Equibling Boston.

Ik had de knhs bericht gedaan en toen zeiden ze dat dat niet mocht.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:48

Faya__ schreef:
darkadia schreef:
Ja met Chester mag je gewoon mee starten. De lingus met ‘sperriem’ volgens mij sinds april dit jaar ook. Evenals de Equibling Boston.

Ik had de knhs bericht gedaan en toen zeiden ze dat dat niet mocht.


Er zijn vrij recent wijzigingen geweest in de regelgeving, er mag gelukkig steeds meer. Ik heb er hier ook geen problemen mee gehad om te starten met de Equibling.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:54

Ik heb zojuist de fairfield Lingus besteld. Ben heel benieuwd. Heb maat full gedaan, ondanks dat die nu een cob hoofdstel heeft. Hopelijk past het. Zag dat Cob van de fairfield Lingus ook pas 15 september weer op voorraad is en omdat ik zag dat deze hoofdstellen van normaal tot iets kleiner is, neem ik de gok :+

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:00

Ik vind die lingus echt heel mooi. Vraag me alleen af of mijn merrie dat fijn vindt. Heb juist het idee dat ze het wel fijn vindt dat het bit redelijk stabiel en stil ligt.